CBB (ja muiden maailman huipun natujen metodit)

Liittynyt
22.7.2013
Viestejä
131
Palstalla tuntuu nykyisin olevan vääntöä metodeista varsin paljon. Toisaalta suurimmaksi osaksi metodit tuntevat koskevan kehonrakentajia, joten CBB on jäänyt ikään kuin varjoon metodeiden osalta.
Onko jollakin tietoa, millaisia metodeja CBB:n ja muiden natukeholajien huiput käyttävät? Ketkä kuuluvat edes maailman kärkeen?
 

Oranki

The Pink Chocobo
Liittynyt
16.6.2010
Viestejä
9 822
Jaahas, luuta heilunut tässä ketjussa. :) Sanotaan nyt vielä toiseen kertaan, että hanki vipit ja lue Jatkuvuuden eli Tuukka Heikkisen päivyriä niin saat jotain ideaa siitä miten huippu natubodari treenailee. Enimmäkseen suoria sarjoja maltillisella progressiolla.
 
Liittynyt
9.12.2007
Viestejä
397
Onko kenelläkään tietoa Antti Filatoffin treeneistä? Mies oli kovassa kunnossa viime vuoden SM kisoissa ja omaan silmään suuri lihasmassa CBB-kisaajaksi. Jonkun Fastin sivuille kirjoittaman jutun mukaan Bull olisi treenien takana.
Antilla ei taida itsellään olla tiedettävästi tunnusta Pakkotoistolla? Jos joku treenaa samalla salilla tai tuntee miehen treenit muuten, niin tänne voisi avata ellei ole salaisuus :)
 
Liittynyt
19.4.2011
Viestejä
1 444
Toki esim. utin FAST SPACE Treenipäiväkirjat -- [url]www.fastspace.fi --[/url] ja jeven Jeven blogi | M-nation blogiyhteisö päivyrit löytyy, mutta jos maailman huipuista puhutaan, niin aika vähän noita on tullut etsittyä, olisiko Alessandro Galli yksi. Australialaista Aaron Curtisia jonkin verran seurannut facessa, muutamia videoita tubesta löytyy.
Aika laidasta laitaan löytyy noita treenityylejä, vaikka toki natuilla bodareihin verratuna enemmän suoria sarjoja treeneissään, kyllä esim Jeve tekee aika paljon erikoistekniikoita ja yksi Em-kultakin löytyy.
Heikkisellä on aika perus voimabodausta vähillä liikkeillä ja vähillä toistoilla (omasta mielestä), sieltä löytyy kovia päälle 200kg kyykkyjäkin. Eiköhän Heikkinen tule korjaamaan kohta puheita, kun tässä näin heitän :D. Toki kaikki jonkin verran sekottaa noita treeneissään (jevelläkin muistaakseni 150kg+ etaria?) mutta tommoset pääpiirteet mulla on jäänyt mieleen, että hieman eri koulukuntia löytyy.
 
Liittynyt
22.7.2013
Viestejä
131
Ilmeisesti 4-jakoinen on melkeenpä suosituin CBB/Physique huippujen kanssa? Vetävätkö he 2on1off2onn1off vai esim. 4on1off4on1off, kun siitä ei tietoa niin löydy?
Kuka ja ketkä CBB huipuista treenaavat 3-jakoisella tai vaikka 2-jakoisella? Toki suurinosa on perusmassat niillä taikonut.. Jeff Seidillä taitaa olla peräti 6-jakoinen käytössä?
 
Liittynyt
24.11.2013
Viestejä
456
En hirveästi seuraile blogeja paitsi Utin ja muistaisin, että ei ole pitkäkään aika niin treenasi ihan perus 2jakoisella ennenkuin aloitti priorisoiti treenit voin toki muistaa väärin enkä jaksa nytten tarkistaa kun kännykällä olen. Ja 3jakoisella taisi treenata tää kaveri kuka voimannostossa myös kisaa ja on ilmeisesti monen cbb kisaajan valmentaja en jaksa nyt käydä katsoon nimeä.
 
Liittynyt
19.4.2011
Viestejä
1 444
Ilmeisesti 4-jakoinen on melkeenpä suosituin CBB/Physique huippujen kanssa? Vetävätkö he 2on1off2onn1off vai esim. 4on1off4on1off, kun siitä ei tietoa niin löydy?
Kuka ja ketkä CBB huipuista treenaavat 3-jakoisella tai vaikka 2-jakoisella? Toki suurinosa on perusmassat niillä taikonut.. Jeff Seidillä taitaa olla peräti 6-jakoinen käytössä?
Tuo on muuten totta, kovasti suomessa saa sen kuvan, että monet natubodarit treenaisivat 1-3 jakoisella - mutta todellisuus on hieman toista. Tuo mainitsemani Aaron Curtis käyttää lähes poikkeuksetta 4+ jakoisia. Utti täällä suomessa on ehkäpä tuonut pientä poikkeusta tähän, myös tuntuisi suunnittelevan noita treenejään huomattavasti enemmän kun monet muut menee (oman havainnon mukaan) lähes tuntumapohjalta.

En hirveästi seuraile blogeja paitsi Utin ja muistaisin, että ei ole pitkäkään aika niin treenasi ihan perus 2jakoisella ennenkuin aloitti priorisoiti treenit voin toki muistaa väärin enkä jaksa nytten tarkistaa kun kännykällä olen. Ja 3jakoisella taisi treenata tää kaveri kuka voimannostossa myös kisaa ja on ilmeisesti monen cbb kisaajan valmentaja en jaksa nyt käydä katsoon nimeä.
Markku Tikka. Tuolta kilpailijat osiolta löytyy jo lähes "q&a" ketjuksi muodostunut ketju.
 
Liittynyt
26.6.2008
Viestejä
4 545
Ikä
29
Sellanen perusjako on aika yleinen, että harvempijakosilla ja korkeamman frekvenssin treeneillä rakennetaan aina se pohjafysiikka ja voimatasot. Sitten kun lihasmassa on tietyllä tasolla ja sen lisäkasvattaminen alkaa olla jo todella haastavaa(5-10v treeniä alla), niin monijakoisemmat riittää hyvin yleisen lihasmassan ylläpitoon. Monijakosilla ohjelmilla on sitten puolestaan myös helpompi niitä pienempiä ja isompiakin puutteita paikata ja mahdollista priorisoida.

Ylläoleva kaava on havaittavissa monista maailman huippunatujen haastiksista. Myös jokseenkin looginen lähestymistapa.

Äijät oli siis isoja ja vahvoja jo monta kymmentä vuotta sitten tän tyyppisellä treenillä. Lääkeaineet oli myös hyvin alkeellisia ja ne oli monelle vain simppeleitä ravintolisiä, ihan eri mittasuhteissa siis kun nykyään pro-boudareilla.
 
Liittynyt
22.7.2013
Viestejä
131
Jep jep. Eikös Pekka Kotipohja treenaillut melkein alusta asti CBB aikoinaan 4-jakoisella 2on1off2on1off?
Itse olen joskus pohtinut, minkä ihmeen takia aloittelija ei voisi aloittaa treenaamaan esim. 3kk Golden Sixin vetämisen jälkeen treenaamaan jo 4-jakoisella? Mitä etuja saavutetaan esim. 1-2v treenaten esim. max 2-3-jakoisella? Lähes poikkeuksetta pakkiksella suositellaan, että keskitytään esim. 2v pelkkään perustreeniin. Mikä tähän on perusteena? Tokihan perustreeni toimii, mutta niin ne toimii muutkin treenit. Ja jos bodataan, eikös ole sama aloittaa tekemään jo vähän erikoistekniikoita ja muita.. Sitten kun ei enää kehity, niin kokeilee vaikka sitten perus 2-3-jakoista (jonka vaiheen olisi ns. skipannut)? Eli lähtisikin vähän käänteisellä filosofialla liikenteeseen. Itseä ainakin kiinnostaisi (jos voisin treeniuran nollata) aloittaa 3kk Golden Sixin vetämisen jälkeen treenaus 4-jakoisella.
Ainakin yks minua nuorempi kaveri siirtyi huomattavasti nopeammin 4-jakoiseen ohjelmaan kuin minä ja yllättäen hän kasvoi nopeammpin kuin minä. Ei tosin vahvemmaksi. Minun empiiristen havaintojen perusteella monijakoisiin nopeammin siirtyneet ovat kasvattaneet "perusmassat" minua nopeammin, kun itse väänsin klassisella perustreenillä (eli 2-ja 3 jakoista) omat perusmassani. Nykyään treenaan 4-jakoisella ja tykkään kovasti.
Pitää perehtyä tuohon Jeven treenifilosofiaan. Tuomas Kuronen ilmeisesti suosii "isot painot, isot lihakset" -filosofiaa ainakin osittain? Mikä lie hänen jakonsa ollut? Onkos muuten muita 5-6 jakoisella treenaavaavia CBB/Physique huippuja? Utilla on niin henkilökohtaiselle tasolle optimoidut metodit, että Utin neuvoja oppii mieluiten artikkeleista/videoista.
 
Liittynyt
19.4.2011
Viestejä
1 444
Tässä yksi esimerkki:
Man Or Machine: Natural Bodybuilder Aaron Curtis Talks With Simplyshredded.com [Updated 2011] | SimplyShredded.com

Sample Routine:
Monday: Shoulders/Calves
Tuesday: Back/Rear Delt
Wednesday: Rest
Thursday: Triceps/Biceps
Friday: Quads/Hams
Saturday: Chest/Abs
Sunday: Rest

ps. Suomessahan on aika kova voimanosto ja voimamieskulttuuri, tälläkin foorumilla aina välillä huomaa kun millon kehonlajijen treenaajat ja milloin voimanoston treenaajat neuvoo nuorille bodauksesta.... :rolleyes:
Toki alussa pitää painotus olla vain liikkeiden oikein oppimisessa ja pyrkimisessä laittamaan tankoon lisää painoa, mutta kuinka pitkää tuota vaihetta kannattaa jatkaa? Itse opin oikein hyvin liikkeet, vaikka ei ollut käytössä mikää starting strenght vaan 1-jakoinen jossa 7-9 liikettä. Imo siinä ei kukaan mene metsään jos aika nopeasti jo alkaa treenaamaan 4 jakoisella esimerkiksi. Alussa toki liikkeet oppii nopeammin, kun niitä pääsee harjoittelemaan useammin viikossa, 1-jakoinen x3 vs 4-jakoinen x1
 
Liittynyt
22.7.2013
Viestejä
131
Nimenomaan tuota voimamieskulttuuria esiintyy. Yleensä vielä suositellaan jotain esim 120% penkki, 150% kyykky ja 200% mave ennen kuin "on oikeutettu" siirtymään bodaukseen jne. Eihän bodauksessa ole raudoilla väliä, joten millä perustein tuota suositellaan? Toki nuo tulokset saavuttaa nopeasti halutessaan, mutta jos yksinkertaisesti tavoittelee lihaskasvua niin ei kai noiden tulosten pidä mikään "itseisarvo" olla? Kunhan vaan treenaa lihaksen loppuun. Ja eikös se melkeen ole vaan etu bodauksen kannalta, jos voimatasot ei kasva mahdottomasti jo alkuun. Onpahan perusvoimailu vielä "kikkavarastossa" sitten myöhemmin.
 

Oranki

The Pink Chocobo
Liittynyt
16.6.2010
Viestejä
9 822
Nimenomaan tuota voimamieskulttuuria esiintyy. Yleensä vielä suositellaan jotain esim 120% penkki, 150% kyykky ja 200% mave ennen kuin "on oikeutettu" siirtymään bodaukseen jne. Eihän bodauksessa ole raudoilla väliä, joten millä perustein tuota suositellaan? Toki nuo tulokset saavuttaa nopeasti halutessaan, mutta jos yksinkertaisesti tavoittelee lihaskasvua niin ei kai noiden tulosten pidä mikään "itseisarvo" olla? Kunhan vaan treenaa lihaksen loppuun. Ja eikös se melkeen ole vaan etu bodauksen kannalta, jos voimatasot ei kasva mahdottomasti jo alkuun. Onpahan perusvoimailu vielä "kikkavarastossa" sitten myöhemmin.
Bodaile ihmeessä sitten kokonaan ilman painoja. Kerro vaikka vuoden päästä miten meni.
 
Liittynyt
19.4.2011
Viestejä
1 444
Nimenomaan tuota voimamieskulttuuria esiintyy. Yleensä vielä suositellaan jotain esim 120% penkki, 150% kyykky ja 200% mave ennen kuin "on oikeutettu" siirtymään bodaukseen jne. Eihän bodauksessa ole raudoilla väliä, joten millä perustein tuota suositellaan? Toki nuo tulokset saavuttaa nopeasti halutessaan, mutta jos yksinkertaisesti tavoittelee lihaskasvua niin ei kai noiden tulosten pidä mikään "itseisarvo" olla? Kunhan vaan treenaa lihaksen loppuun. Ja eikös se melkeen ole vaan etu bodauksen kannalta, jos voimatasot ei kasva mahdottomasti jo alkuun. Onpahan perusvoimailu vielä "kikkavarastossa" sitten myöhemmin.
Bodaile ihmeessä sitten kokonaan ilman painoja. Kerro vaikka vuoden päästä miten meni.
Alkaako lihas kasvaa vasta kun 1,5x omapaino tulee penkistä? :D Silloinko tulee signaalia että jotta NYT.
Pitää erottaa mitä tuolla "bodauksessa ei ole raudoilla väliä" tarkottaa, tietty vähän ehkä huonosti muotoiltu. Menee näin: koska kasvatetaan lihasta, suuret painot ei ole päämäärä, vaan lihaksen aktivointi mahdollisimman tehokkaasti - ja jotta aktivointi olisi tehokkainta, käytetään mahdollisimman puhdasta/lihasta aktivoivaa liikerataa mahdollisimman ISOILLA painoilla.
Toki saa väärin ymmärtää jos haluaa...
Mitenkäs muuten Oranki, oliko sulla se pääpaino voimanostossa vai bodauksessa? Johonkinhan nää mielipiteet usein linkittyy.... ;)
Vaikka itsellä on kyykystä 200% tullut, ei siinä urakassa muu ole kasvanut kuin perse. En jotenkin koe mitenkään merkitykselliseksi tässä lihaksenkasvatusurakassa. Ennemminkin jos voisin puhtaissa hack-kyykyssä etureisille tehtäessä lisätä 50kg painoa, varmasti etureidet olisivat kasvaneet.
 
Liittynyt
28.9.2012
Viestejä
511
Mikä on paras fysiikka mitä natuna voi mielestänne saavuttaa? Itelläkin jo kymmenen vuotta salitouhuja takana ja muutamat vuodet bodaus hommia. Miettiny vaan, että miten pitkälle täs kehittyy ilman droppia, kun ei noi kilpailijat voi niistä jutuista puhua niin on vaikee saada selkoo mitä kukin vetää...
 

Oranki

The Pink Chocobo
Liittynyt
16.6.2010
Viestejä
9 822
No en minäkään heittele jotain aivopieruja kuten "eihän voimanostossa lihaksia tarvii". Vasta vähän aikaa sitten oli tätä samaa paskaa jossain muussa ketjussa missä jto:kin yritti porukka valistaa, ilmeisesti turhaan. Mun käsityksen mukaan noi painoilla ei ole väliä-jutut tulee lähes poikkeuksetta roinaajilta, jotka saa treenata aivan päin helvettiä ja silti kehittyy. Natulla ei ole tollaiseen varaa.
 
Liittynyt
9.12.2007
Viestejä
397
Bodaile ihmeessä sitten kokonaan ilman painoja. Kerro vaikka vuoden päästä miten meni.
Hyvin kyllä tartuit tuohon yhteen ainoaan lauseeseen pitkässä, järkevässäkin sepustuksessa. Alkaa mennä jo samaan suuntaan kuin eräs toinen ketju, jossa samaa asiaa ruodittiin. Jottei kenenkään pylly nyt tule kipeäksi, niin sanotaan, että sarjapainojen kasvattaminen on YKSI tehokas progression muoto bodauksessa, ja aloittelijoille yleensä se helpoin. Itse olen tehnyt juuri kuten kyss kuvaili, eli siirtynyt 1-jakoisesta käytännössä suoraan 4- ja 5-jakoisiin ohjelmiin. Välissä olen toki kokeillut voimanostoa, mutta mainittavaa lihasmassan kasvua en saanut. Nyt 3-jakoinen ohjelma käytössä, 3 treeniä ja 1 lepo, 3 treeniä, 2 lepoa, koska korkeampi frekvenssi selvästi toimii mulla paremmin. Mutta paras kehitys alkoi kun lopetin tuijottamasta sarjapainoja ja keskittymään siihen kuuluisaan perseestä mitattuun intensiteettiin :)

Arvostan Oranki sun neuvoja voimalajeissa, mutta mun mielestä (natu)bodaus on paljon muutakin kun sarjapainojen kasvattamista.
 
Liittynyt
1.2.2009
Viestejä
477
No en minäkään heittele jotain aivopieruja kuten "eihän voimanostossa lihaksia tarvii". Vasta vähän aikaa sitten oli tätä samaa paskaa jossain muussa ketjussa missä jto:kin yritti porukka valistaa, ilmeisesti turhaan. Mun käsityksen mukaan noi painoilla ei ole väliä-jutut tulee lähes poikkeuksetta roinaajilta, jotka saa treenata aivan päin helvettiä ja silti kehittyy. Natulla ei ole tollaiseen varaa.
Onhan painoilla totta kai väliä ja eiköhän suurin pointti näillä natuilla (toivottavasti) ole se, että tehdään juurikin mahdollisimman suurilla painoilla, mutta sellaisella tekniikalla, jolla rasitus menee lähes vain ja ainoastaan kohdelihakselle. Eihän esimerkiksi paskasti hermottuneille sivuolkapäille kannata mielettömillä raudoilla vipareita takoa, jos ne eivät vaan kasva (eli rasitus menee epäkkäille jne. paljon enemmän).
 
Liittynyt
26.6.2008
Viestejä
4 545
Ikä
29
Ei sillä että esimerkkityypeillä olisi oikeasti mitään väliä tässä loputtomassa väittelyssä, mutta iso osa noista ns. youtube natubodari "staroista" (Ogus, Gabbay etc) treenaa 2-3 jakoisilla.
 
Liittynyt
1.3.2003
Viestejä
4 220
Kummasti tulee vain mieleen natuja kohtalaisilla voimatasoilla, kuin ikänsä "tuntumabodanneita".
Kilpailijoista juurikin Utti, Markku ja Tuukka. Samoin jos noita treenipäivyreitä kyttää, niin harvalla kovakuntoisella on olemattomat voimatasot. Sama juttu kun mietitään menneen ajan bodaustähtiä. Steve Reeves, Reg Park, Eugen Sandow..
 
Liittynyt
30.9.2005
Viestejä
2 729
Ikä
36
Yleensä vielä suositellaan jotain esim 120% penkki, 150% kyykky ja 200% mave ennen kuin "on oikeutettu" siirtymään bodaukseen jne. Eihän bodauksessa ole raudoilla väliä, joten millä perustein tuota suositellaan?
Ei ole painoilla väliä, mutta jos olet heikko et koskaan tule kasvamaankaan.
Jos et vähintään ota ykköstä kyykyssä 2 x painosi, mavessa 2 x painosi, penkissä 1.5 x painosi verran kannattaa saada kroppa edes sen verran perusvahvaksi, että edes nuo tulee.
Jos sun kehitys natuna junnaa paikallaan johtuu tämä juuri siitä, että olet heikko. Jokainen paksussa lihassa oleva on varmasti tehnyt oman osansa "voimailussa" vaikka ei varsinaisesti ole koskaan voimailua harrastanut.
Sen jälkeen kun on saatu voimabodauksella kroppa perusvahvaksi ja perusmassat tehtyä voidaan siirtyä laitteissa tehtäviin aerobiceihin ja supistella niitä lihaksia joita on jo vähän olemassa. Turha niitä lihaksia on supistella jos ei ole lihaksia mitä supistella ja tapa jolla natuna aloittelija sattuu saamaan lihakset nopeiten kasvamaan on juuri raskaat perusliikkeet. Yksi syy tähän on se, että voimabodauksessa kun tehdään raskailla painoilla isoja liikkeitä on hormonaalinen vaste ihan toista luokkaa mitä jos supistellaan etureisiä etureisipenkissä tuntumalla. Raskaat perusliikkeet myös vaikuttaa isosti moneen eri lihakseen kehossa ja tämä jos joku on aloittelija natulle tärkeää.

Se, että sanotaan, jotta bodauksessa ei ole painoilla väliä ei todellakaan tarkoita sitä, että nämä jotka nii sanoo eivät olisi perusvahvoja ja etteikö he joskus olisi tehneet "painot silmissä" sarjoja. Se ei myöskään tarkoita sitä etteikö heidän sarjapainot olisi perus Ecko-Jonnelle aivan liian suuria. Natuna et koskaan, et koskaan tule saamaan paksua lihaa jos ajattelet ettei painoilla ole väliä. Painoilla on todella suuri merkitys ensimmäisten vuosien aikana. Vuosien kuluessa tuo merkitys vähenee, mutta koskaan niiden merkitys ei täysin poistu. Niitä painoja ei vaan tarvitse enää seurata ja pyrkiä kasvattamaan, koska kehitys ei ole kiinni yleisestä heikkoudesta ja lihakset on jo sen verran suuria, että "supistelu" tuottaa tulosta. Vaikka olisikin jo vuosia takana niin silloinkin kannattaa natuna aina välillä pitää "voimajaksoja" järkevästi toteutettuna.

Tämä on fakta ja se Ecko-Jonne joka väittää ettei asia näin olisi on valitettavasti kynis. Piste.
 
Thread starter Samankaltaiset keskustelut Forum Replies Date
Treeni 16
Treeni 3
Treeni 4
Ylös