Meikän treenipäivyriä lukemalla on aika vaikea sanoa, millä tapaa nuo merkityt sarjat teen. Sitä ei tiedä muut, kuin minä itse. Harvemmin tulee tekniikoista edes mitään kirjoitettua treenin yhteyteen. Treenijakohan on ihan hyvä olla, mutta vaihtelua pitää myös olla kaikessa tekemisessä.
Mulla toimii nykyisellä kokemuksella parhaiten sellainen systeemi, että vaihtelen eri treenitapoja tietyssä syklissä. Teen lyhyitä jaksoja niin, että painotan jotakin/joitakin lihasryhmiä todella voimakkaasti. Noissa kaikki treenit ovat kierron aikana periaatteiltaan hyvin erilaisia. Sitten teen väliin lyhyttä voimajaksoa, jossa pääasiana on pieni volyymi. Tämän perään voi ottaa ihan perustreeniä 3-4 jakoisella ohjelmalla tai taas uutta painottavaa jaksoa. Dieettipätkät tulee taas ihan omalla systeemillään, missä yhdistyy volyymi ja voimatreeni.
Erikoistekniikoista suosin pudotussarjoja, supersarjoja, restpauseja ja pakkotoistoja reilulla avustuksella. Noilla pyrin vain jatkamaan sarjoja samalla liikenopeudella vielä muutaman toiston verran. Perinteinen pinnistäminen, että saan juuri ja juuri toiston kerrallaan ylös omilla voimilla/mahdollisimman pienellä avustuksella, johtaa minulla vain taaksepäin menoon sekä voiman, että volyymin osalta. Varsinkin dieetillä ollessa, minulle on äärimmäisen tärkeää olla lähes kokonaan ilman erikoistekniikoita. Tärkeämpää on vain saada sarjoja jatkettua vakiopainoilla, se on ainoa pregrressio mitä saan dieetillä aikaan, enkä muuhun pyrikään.
Kun lukee näitä foorumeita ja kirjoja ym. niin niissähän kerrotaan aina hyvin paljon kaikkea tietoa, miten sinun pitäisi treenata, että kehittyisit optimaalisesti. Jos yhdistäisit tai pystyisit edes yhdistämään tuon kaiken tiedon, niin varmasti kehittyisit tiettyyn pisteeseen suht nopeasti, mutta stoppi se tulee siinäkin. Meikälle on paras vain ottaa joku periaate sieltä ja treenata sillä jonkin aikaa, sitten ottaa toinen periaate tuolta ja treenata siltä jonkin aikaa jne... Kunhan perusteet on kunnossa, niin tuo vie mulla eteenpäin vielä miltei 20 treenivuoden jälkeenkin.
Jos jonkun hyvän vinkin pystyisin natikoille antamaan, niin sanoisin, että kun olette saaneet hyvän peruskunnon ja treenanneet 1-2 vuotta punteilla, niin TESTATKAA JOLLAKIN ÄÄRIMMÄISELLÄ TAVALLA OMAT RAJANNE. Tuo tarkoittaa sitä, että treenaatte esimerkiksi saman lihasryhmän mahdollisimman monta kertaa viikossa ja kuulostelkaa kroppaanne, miltä tuollainen tuntuu ja mihin se vaikuttaa. Jos ja kun pystytte suht kovaa treenaamaan saman lihasryhmän kolmekin kertaa viikossa ja vielä viikosta toiseen, niin miksipä et tekisi sellaisia jaksoja aina väliajoin, koska se johtaa väistämättä parempaan kehitykseen, jos ruokavalio on kondiksessa. Voiman koetuksia voi tehdä 1-2 kertaa vuodessa, mutta niitä kokeiluja frekvenssin ja volyymin suhteen voi tehdä parin kuukauden välein. Kroppaa pitää testata ja ajaa rajalle, että voit taas mennä eteenpäin!
Jos joudun lepäämään tai tunnen oloni pidempiä aikoja haluttomaksi treeniin, tiedän, että harjoitteluni on ollut liian kovaa, mutta lähinnä vain se voimapuoli on ollut liian kovaa. Silloin lisään vain volyymitreenin osuutta ja vähennän vastaavasti voimapuolen osuutta. Hyvin perusjuttuja. Kun tuntee oman kroppansa, niinkuin minä tunnen omani, pystyn tekemään noita muutoksia helposti. Mutta jos et opi tuntemaan testailemalla, vaihtelet todennäköisesti vain ohjelmia ihan summassa, kopsailemalla yksi yhteen foorumeilta tai toisten päivyreistä. Joskus se tuurilla toimii, mutta useimmiten ei. Ja puhun nyt siitä vaiheesta, kun ne ekat 2-3 treenivuotta on takana. Totaalisia viikon treenitaukoja kroppa ei tarvitse juuri koskaan bodausta treenatessa, poikkeuksena sairastaminen tai loukkaantumiset. Kroppa vaatii vain hommaan muutosta tai pientä keventämistä tietyistä treeneistä. Toivottavasti jotkut ymmärsivät omia ajatuksiani treenaamisesta taas pikkuisen enemmän.