Täysin erilainen kuvaaja ois kiihtyvyyden kanssa.
Käytännön ilmiöissä nopeus ja kiihtyvyys muuttuvat lähes aina päinvastaiseen suuntaan. Nopeuden kasvaessa kiihtyvyys vähenee. Itseasiassa tajusin juuri että tässä on syy miksi jassoon ja monen muun aivot on menneet solmuun kuvaajasta. Ei olla oikeasti ymmärretty nopeuden ja kiihtyvyyden eroa. Ollaan ajateltu että x-akseli on kiihtyvyys. Oikeasti kiihtyvyys vähenee mitä enemmän oikealle mennään.
Graafin äärioikealla on tilanne missä nopeus on suuri, mutta kiihtyvyys on 0. Kevyt kuorma on jo kiihdytetty kovaan nopeuteen ja enempää ei saada nopeutta.
Nyt tulee esimerkki mistä myös
@jassoo7 ymmärtää mistä graafissa on kyse konsentrisen voiman puolella. Tässä esimerkissä kuorma on vakio ja kiihtyvyys muuttuu.
Penkkipunnerruspenkki on pultattu kattoon. Sinut on sidottu penkkiin. Käsissä on 20 kg tanko. Kämmenissä on voima-anturit.
Vedät tangon rintaan. Punnerrat kaikella voimalla tankoa yrittäen heittää lattiaan. Voima-anturit näyttää että heti alkuun voima on suurin ja rupeaa välittömästi pienenemään. Johtuen suurenevasta nopeudesta ja vähenevästä kiihtyvyydestä. Käsistä irrotessa voima on enää varsin pieni ja nopeus suuri. Ollaan graafin oikeassa laidassa siinä ajan hetkessä.
Tästä ymmärtää hyvin mitä tuo tarkoittaa että kun konsentrisen puolella nopeus kasvaa niin voima pienenee.
Ihan kaikessa tekemisessä missä on kiihtyvää liikettä menee samalla tavalla. Pallon heittäminen, hyppääminen.. Nopeus kasvaa, kiihtyvyys sekä voima pienenee.