Asunnon osto sijoitusmielessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Sen on vastuu kuka koneen omistaa ja sinne asennuttanut. Eli jos olet itse vuokralla ja sitä omista, niin vastuu on antajan.
Tosin kannattaa asiasta lähettää sähköposti antajalle, niin oma selusta on turvattu.

Kävin äsken mielenkiintoisen keskustelun pankkineidin kanssa, olen ostamassa OK kuntoista rintamiestaloa sijoitukseen muutama kilsa keskustasta yliopistokaupungista edullisella hinnalla. Pankkineiti vastasi että vanhoilla omakotitaloilla ei ole vakuusarvoa, oletteko törmänneet samanlaiseen lauseseen? Eli miten niitä 50-60-70-80-90 luvun taloja sitten ostetaan? Käteisellä kaikki kaupat:)

Kävin äsken mielenkiintoisen keskustelun pankkineidin kanssa, olen ostamassa OK kuntoista rintamiestaloa sijoitukseen muutama kilsa keskustasta yliopistokaupungista edullisella hinnalla. Pankkineiti vastasi että vanhoilla omakotitaloilla ei ole vakuusarvoa, oletteko törmänneet samanlaiseen lauseseen? Eli miten niitä 50-60-70-80-90 luvun taloja sitten ostetaan? Käteisellä kaikki kaupat:)

En ole moista kuullut, ehkä eri pankki tai eri neiti suhtautuis eri tavalla.

Vaikka moni suosii vain kerrostaloasuntoja sijoituksessa, niin hyvällä sijainnilla olevat omakotitalot voi joskus antaa mojovat vuokratuotot, ja pitkäs juoksus tontin arvo nousee yli alkuperäisen ostohinnan. Jos pystyy itse tehdä tai organisoida välttämättömät rempat niin hyviä settejä nuo. Eikä tarvi pelätä taloyhtiön hulluja remppoja.

Nyt en usko sua.
1. Yliopistokaupunki
2. Muutama kilsa keskustaan
3. Edullinen rintsikka ok kunnossa

Yksi tai useampi tuossa yhtälössä ei toimi.
Sivu ja pikkukylissä on ollut jo pitkään ettei ok-taloilla ole vakuusarvoa koska ei ole välttämättä ostajia vaikka kuinka hieno olisi.

Naapuri pisti täyden kopion meidän kämpästä just myyntiin 50 000 isommalla hinnalla kun minä omastani maksoin muutama vuosi sitten. Ekalla näytöllä meni. Satku jäis käteen jos nyt myis. Alkaa kuumottamaan, josko sitä taas jaksais lähteä rumbaan.

Eka kämppä O 153k M 195
Toka kämppä O 158 M 193
Kolmas kämppä O 231 M 280?

Jännä miten pikku pintaremppa ja aika pistelee seteileitä taskuun väkisin vaikka sijoitusleikki ei ollut alkuperäinen ajatus...taino toka kämppä oli puhdas sijoitus. Siihen ei ollut tarkoituskaan jäädä loppuelämäksi.

1. Lappeenranta 2. noin 3km 3. 60te omalla tontilla ja järkeviä remppoja tehty, ei laitettu 80 luvulla muovia seiniin.

Mutta tarkoitatko siis nyt että

1.pankin mukaan tuo pitäis ostaa käteisellä, tai jos velalla niin koko summalle vakuus muualta?

2. halvasta hinnasta huolimatta talo ei kelpaisi vakuudeksi muita lainoja, esim seuraavaa sijoitusasuntoa kohtaan?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Kyllä, virkailija sanoi että kaikilla vanhoilla omakotitaloilla on vakuusarvo nolla kun hän tekee lainapäätöksen.
Yksittäisen lainaneuvottelijan tai pankkikonttorin linjaus hyvin luultavasti. Ite ostin 2012 Lappeenrannan naapurikunnasta kämpän jossa vakuusarvo oli Lappeenrannan puolella sijaitsevia viitisen prossaa pienempi, because 12km Lpr keskustaan ja ns. maalaiskunta kyseessä. Nyt viime kesänä ostettiin emännän kanssa vastaavan 12km päästä keskustasta -90 rakennettu okt joka on kuitenkin Lappeenrannan puolella niin kyllä pankki sille anto ihan normaalin vakuuden. Neuvoteltiin loppuvaiheessa Suomenniemen säästöpankin ja Nordean kanssa eikä kumpikaan maininnu mitään moisesta vakuusarvon tiputtamisesta.

Asiaan vaikuttaa varmasti myös kyseinen kohde sekä hakijan taloudellinen tilanne. Jokainen kohde on uniikki ja noissa 60-luvun tai vanhemmissa taloissa valitettavasti on tulossa pankin näkemyksen mukaan se 100k€ remonttirumba ihan hetkellä millä hyvänsä niskaan johon ostajan täytyy varautua, eli vaikka talon ostohinta nyt sulle on 60k€ niin pankki näkee sen niin, että kohde tulee rasittamaan sun taloutta vähintään tuplaten tuon verran lähivuosien/vuosikymmenen aikana.

Onko täällä porukalla kokemusta uudisasunnoista, tai oletteko seuranneet? Olettaisin, että puolentoista vuoden päästä valmistuva on halvempi kuin sama asunto sitten tulevaisuudessa, kun viimein valmistuu. Pitääkö paikkansa? Olen muös ymmärtänyt, että uudisasuntojen hinta tyypillisesti laskee 1-3 vuoden kuluttua, onko näin? Ja jos on, niin osaako kukaan heittää mitään suuntaa antavaa? Tyyliin onko muutokset 1-2 % vai 5-10 %? Olen katsellut lähinnä kävelymatkan päässä Pasilan rautatieasemasta olevia. Luulisi ainakin yksiön/kaksion saavan helposti vuokrattua siltä alueelta ja vaikea kuvitella, että arvo ihan hirveästi ainakaan laskisi, vaikka neliöhinnat ovatkin 8k€/neliö.

^
Minulta löytyy kaksi uudisasuntoa, toinen oma ja toinen vuokralla (30m2 molemmat). Nyt olen omistanut pari vuotta ja arvo laskenut muutaman prosentin kuten ounastelitkin. Ostin molemmat rakentamisen aikana.

Sijaintina ei suuri kaupunki.

^
Minulta löytyy kaksi uudisasuntoa, toinen oma ja toinen vuokralla (30m2 molemmat). Nyt olen omistanut pari vuotta ja arvo laskenut muutaman prosentin kuten ounastelitkin. Ostin molemmat rakentamisen aikana.

Sijaintina ei suuri kaupunki.

Onko noissa kaupungeissa samaan aikaan asuntojen hinta kehittynyt mihin suuntaan, oletko seurannut? Ts. jos hinta tipahti parissa vuodessa muutaman pinnan, niin miten saman alueen muiden asuntojen hinnat liikkuvat samaan aikaan?

Pitäisi jossain vaiheessa ottaa asiaksi perehtyä vähän Japanin (pitkään nollakasvua ja nollakorot) sekä Tukholman (vasta purkautunut asuntokupla hyvin Sumen kaltaisessa maassa) tilanteeseen ja miettiä, että mitenhän asuntojen hinnat kehittyvät jatkossa, jos alkaa lama/taantuma ja jos korot nousevat/eivät nouse. Jos talous kasvaa, niin asuntojen hinnat luultavasti nousevat, mutta hitaammin, jos korot(kin) nousevat. Tämä tosin näyttää epätodennäköiseltä. Jos tulee kovempi taantuma ja/tai korot nousevat oikeasti, niin asuntojen hinnat tulevat varmaan alas. Mutta entä jos talous taantuu, mutta ei merkittävästi (ts. liikutaan, jossain -0,5 - +05 %:n kasvussa edes takaisin) ja korot pysyvät nollassa tai nousevat hyvin maltillisesti?

Perstuntumalla veikkaisin, että muuttoliike heittelee noita numeroita makrotaloutta enemmän. Eli jos vaikka Helsingin seudun väestönkasvu jatkuu vahvana laskukaudella (ihan mahdollista jos maakunnissa irtisanotaan, eivätkä ihan kaikki alat sukella samaan aikaan), eivät hinnat välttämättä laske ainakaan paljoa. Pointtina siis se, että ennustettavuus on todella huono vaikka samalta näyttävä markkinassa olisi tapahtunut jotain.

[QUOTE="mskomu, post: 5580681, Tyyliin onko muutokset 1-2 % vai 5-10 %? Olen katsellut lähinnä kävelymatkan päässä Pasilan rautatieasemasta olevia. Luulisi ainakin yksiön/kaksion saavan helposti vuokrattua siltä alueelta ja vaikea kuvitella, että arvo ihan hirveästi ainakaan laskisi, vaikka neliöhinnat ovatkin 8k€/neliö.[/QUOTE]

Tuo yhtälö Pasila ja 8000 neliö on tosi kiinnostava. Vanhemmat kohteet Pasilassa ovat huomattavan edullisia kantakaupunkiin nähden, voiko uudiskohteet nostaa niiden hintoja? Ihan mutuna heitän että kovin suuri arvonnousu tuosta kasitonnista ei voi toteutua. Sitten herää kysymys vuokratuotosta. Jos 27 neliötä maksaa 216000 ja kk vuokra 800, tuotto vuodessa 9600 miinus vastikkeet ja korot. Samalla 200 kilolla saa muista isoista kaupungeista kaksi tai ainakin puolitoista yksiötä joista vuokraa n 600 per kk eli jopa 1200 eli jopa 50% enemmän kuin Pasilan skenaario. Pasilan kaksio 41 m2 taas maksaisi 328 000 eli siihen hintaan yliopistokaupungin yksiöitä saa kolme, vuodessa vuokria yli 20.000 brutto, saako Pasilan kaksiosta 1.500 kk, tuskin. Pasilan sijainti on mahtava ja kaupungistuminen + autottomuus tukee aluetta. 8 kiloa neliö on kuitenkin niin suolainen hinta että sen nousu lähelle kymppiä per neliö olisi yllättävää. Ainakin itse keskityn edm. Muihin vaihtoehtoisiin yksiköihin.

Perkeleen Osuuspankki, jännä tapa laskea RS kohteen vakuusarvo. Eli jos ostan uuden RS kohteen ja myyntihinta on 30te ja velaton hinta on 100te niin Osuuspankki vaatii omaa rahaa 30te tai vakuutta, kysyin että mitäs järkeä tuossa sitten on että jos on 30te tilillä niin miksi maksan teille lainanperustamiskulun ja muut kulut vain huumorilla, ostan asunnon mielummin suoraan sillä rahalla. Luulin että se käsiraha/vakuus pitää olla tuosta 30te eli 9te käteistä.

Jotenkin kävi taas vituttaa pankin toiminta, perkeleen vaikea saada ammattimaista suhdetta pankkiin, vakkaritulot 10te kk tällä hetkellä ja lainaa karvan yli 200te ja pankki vittuilee. Vakuuksia vaikka muille jakaa. Omistan kuulemma liikaa asuntoja ja en saa ostaa vuoteen uusia asuntoja ja pitäisi laajentaa portfoliota, esim he voisivat huolehtia ja neuvoa minua osakkeiden ostossa. Olen itse hajauttanut ja ostanut osakkeita, Nordeaa, Teliaa, Oriolaa, NT ja ensikuussa Nokiaa tuhat tai kaksi ostan. Niin kun itse ostan niin tuo ei ole hajauttamista ja pankki ei pidä sitä järkevänä ja en saa lisää lainaa. Noin 8v ja kaikki lainat on maksettu, pankki ja taloyhtiölainat.

Itellä myös asunnon vaihto mielessä. Takaajia tai omaisuutta ei ole. Aijemmin tämän on hoidettu ostamalla firmalta takaus. Nyt nordea heivannut tämän palvelun svidduun ja vaatii 15% käsirahan.
No onneksi Danske ja PoP käyttävät vielä garantiumia, mutta lainalupauksen saamisessa tai ajan varauksen lainaneuvottelijan kanssa yleisestiottaen kesti 2-3vk!!

Yksi hyvä kohde meni tän takia ohi.

Jotenkin kävi taas vituttaa pankin toiminta, perkeleen vaikea saada ammattimaista suhdetta pankkiin, vakkaritulot 10te kk tällä hetkellä ja lainaa karvan yli 200te ja pankki vittuilee. Vakuuksia vaikka muille jakaa. Omistan kuulemma liikaa asuntoja ja en saa ostaa vuoteen uusia asuntoja ja pitäisi laajentaa portfoliota, esim he voisivat huolehtia ja neuvoa minua osakkeiden ostossa. Olen itse hajauttanut ja ostanut osakkeita, Nordeaa, Teliaa, Oriolaa, NT ja ensikuussa Nokiaa tuhat tai kaksi ostan. Niin kun itse ostan niin tuo ei ole hajauttamista ja pankki ei pidä sitä järkevänä ja en saa lisää lainaa. Noin 8v ja kaikki lainat on maksettu, pankki ja taloyhtiölainat.
Pankit EI OLE asiakasta varten vaan asiakkaat ovat pankkeja varten! Pankkien tehtävä on tehdä rahaa tyhjästä, ja maksaa johdolle bonuksia, asiakkaat ovat vain välttämätön rasite tuossa yhtälössä. Vrt pankkien rahastoinstrumentteja vs indeksi ja katso kulujen jälkeen tuotto asiakkaalle, niin huomaat kuka niistä oikeasti tienaa.

Suositut

Back
Ylös Bottom