Asunnon osto sijoitusmielessä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IsoDino
  • Aloitettu Aloitettu
Tuli ostettua uudiskaksio Kuopion keskustasta.

Viimeisen 5kk aikana on tullut hankittua 4 sijoitusasuntoa ja keskimääräinen nettotuotto vastikkeiden jälkeen 8,1%. Lisäksi yksi vanhempi myytiin tänä aikana pois.

Lähikuukausina olisi vielä tarkoitus ostaa hirsimökki Tahkolta sijoitukseen, sitten riittää tälle vuodelle.

On tää vaan hieno laji.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tuli ostettua uudiskaksio Kuopion keskustasta.

Viimeisen 5kk aikana on tullut hankittua 4 sijoitusasuntoa ja keskimääräinen nettotuotto vastikkeiden jälkeen 8,1%. Lisäksi yksi vanhempi myytiin tänä aikana pois.

Lähikuukausina olisi vielä tarkoitus ostaa hirsimökki Tahkolta sijoitukseen, sitten riittää tälle vuodelle.

On tää vaan hieno laji.
Komeaa, onnittelut! Itselläkin toivottavasti edessä sijoitusasunnon osto Kuopiosta. Kaikki aikanaan.
 
Komeaa, onnittelut! Itselläkin toivottavasti edessä sijoitusasunnon osto Kuopiosta. Kaikki aikanaan.
Tämä on mun kokemusten mukaan hyvä asuntosijoituskaupunki. Pienimmät yksiöt kannattaa jättää välistä jos ei ihan paraatipaikalla ole, sellaiset 35-37 -neliöiset siistit asunnot taas revitään käsistä ei niin hyvällä sijainnillakin. Kaksioilla kans kysyntä on kovaa.
 
Onko täällä porukka sijoittanut mökkeihin?

Alkanut kiinnostaa laskettelukeskuksissa olevat mökit sijoitusmielessä.

Nyt onkin tarjous vetämässä yhdestä mökistä joka sijaitsee Tahkolla, ja jos osoittautuu riittävän tuottavaksi bisnekseksi niin loppuvuodesta sitten seuraava Himokselta.
 
Nyt onkin tarjous vetämässä yhdestä mökistä joka sijaitsee Tahkolla, ja jos osoittautuu riittävän tuottavaksi bisnekseksi
Ulkoistatko vuokrauksen käytännön asiat lomarenkaalle tms. Aiotko olla itse valkkaamassa vuokralaisia vai annetaanko vuokralle kaikille epeleille, joilta löytyy tarvittavat varat?
 
Ulkoistatko vuokrauksen käytännön asiat lomarenkaalle tms. Aiotko olla itse valkkaamassa vuokralaisia vai annetaanko vuokralle kaikille epeleille, joilta löytyy tarvittavat varat?
Vuokralaisen luottotiedot tarkistetaan. Mulla on muutama eri kanava vuokralaisten hankintaan.
 
Mites jengi nyt korkeiden korkojen, hurjan inflaation ja rakentamisen kurimuksen aikana on asuntosijoittamista harrastanut?

Onko oltu osto-, myynti- vai pitolaidalla?

Me ollaan viimeisen parin viikon aikana sekä ostettu että myyty, velan määrä kasvanut reilulla 300 tonnilla 😁

Strategiaan on kirjattu että seuraavan 1,5 vuoden aikana olisi tarkoitus myydä vielä yksi asunto ja ostaa 7-8 lisää.

Asuntosalkku on nyt pulleampi kuin ikinä, löytyy sekä uusia kohteita hyvällä sijainnilla että edullisempia reilusti positiivisen kassavirran kohteita salkkua ja kassavirtaa tasapainottamassa.
 
Mites jengi nyt korkeiden korkojen, hurjan inflaation ja rakentamisen kurimuksen aikana on asuntosijoittamista harrastanut?

Onko oltu osto-, myynti- vai pitolaidalla?

Me ollaan viimeisen parin viikon aikana sekä ostettu että myyty, velan määrä kasvanut reilulla 300 tonnilla 😁

Strategiaan on kirjattu että seuraavan 1,5 vuoden aikana olisi tarkoitus myydä vielä yksi asunto ja ostaa 7-8 lisää.

Asuntosalkku on nyt pulleampi kuin ikinä, löytyy sekä uusia kohteita hyvällä sijainnilla että edullisempia reilusti positiivisen kassavirran kohteita salkkua ja kassavirtaa tasapainottamassa.
Onko sulla minkälaiset korot velalla, moni sijoittaja/asunnon ostaja tainnut joutua myymään korkojen takia?
Itse viime viikkoina harkinnut sijoituskämppää, alkaa saada halvalla.
Ainoa mikä mietityttää nuo korot, joutuu varmaan itse osallistumaan vastikkeisiin jonkun aikaa.
 
Asuntosijoittamisesta mitään tiedä, mut näin maalikkona varsinkin uusien talonyhtiöden kohdalla, jotka pääsääntöisesti rakennettu yhtiölainalla, en kyl ihan heti keksi et miten niistä saa millään muotoa kannattavia sijoituksia, varsinkin jos noihinkin on hoidettu ns käsiraha osuus lainalla.

Sen mitä seurannu, niin järkiään on jo 50neliön kämpissä käyttö+lainavastikepotti 1000+€/kk ihan jo täällä Oulunkin korkeudella. Toki jossain helsingissä tuon ehkä saa kuitattua vuokratuotolla, mutta tuntuis et muualla suomessa se 20+€/m2 vuokra on edelleen kaukainen haave.

Mut vissiin vanhempi asuntokanta oikealla sijainnilla on edelleen kannattavaa jopa velkavivulla?
 
Onko sulla minkälaiset korot velalla, moni sijoittaja/asunnon ostaja tainnut joutua myymään korkojen takia?
Itse viime viikkoina harkinnut sijoituskämppää, alkaa saada halvalla.
Ainoa mikä mietityttää nuo korot, joutuu varmaan itse osallistumaan vastikkeisiin jonkun aikaa.
Viimeisimmissä hankinnoissa 0,90% marginaali.

Uusissa hyvän sijainnin kohteissa kassavirta on toki näillä koroilla negatiivinen mutta vanhemmat positiivisen kassavirran kohteet tasapainottavat tilanteen.

En usko että korkeat korot kestävät hamaan tappiin asti ja meillä ei pääbisnes ole asuntosijoittaminen joten talous ja pää kestävät negatiivisen kassavirran kyllä.
 
Asuntosijoittamisesta mitään tiedä, mut näin maalikkona varsinkin uusien talonyhtiöden kohdalla, jotka pääsääntöisesti rakennettu yhtiölainalla, en kyl ihan heti keksi et miten niistä saa millään muotoa kannattavia sijoituksia, varsinkin jos noihinkin on hoidettu ns käsiraha osuus lainalla.

Sen mitä seurannu, niin järkiään on jo 50neliön kämpissä käyttö+lainavastikepotti 1000+€/kk ihan jo täällä Oulunkin korkeudella. Toki jossain helsingissä tuon ehkä saa kuitattua vuokratuotolla, mutta tuntuis et muualla suomessa se 20+€/m2 vuokra on edelleen kaukainen haave.

Mut vissiin vanhempi asuntokanta oikealla sijainnilla on edelleen kannattavaa jopa velkavivulla?
Kannattava sijoitus ja positiivinen kassavirta eivät välttämättä ole sama asia silloin kun sijoitetaan pitkällä aikavälillä.

Nämä on niitä hetkiä kun yhtiölainoitettuja uudehkoja asuntoja hyvällä sijainnilla voi saada jopa 0e myyntihinnalla.

Uskon että just näinä aikoina on mahdollisuus vaurastua, kun vaan pää ja talous kestää lähivuodet siihen asti että korot lähtevät laskuun ja talous lähtee kasvuun.
 
Voitko laittaa jotain laskelmia tähän? Toisessa ketjussa laskettiin miten asuntosijoittamisesta ei saa millään kannattavaa.
 
Kannattava sijoitus ja positiivinen kassavirta eivät välttämättä ole sama asia silloin kun sijoitetaan pitkällä aikavälillä.

Nämä on niitä hetkiä kun yhtiölainoitettuja uudehkoja asuntoja hyvällä sijainnilla voi saada jopa 0e myyntihinnalla.

Uskon että just näinä aikoina on mahdollisuus vaurastua, kun vaan pää ja talous kestää lähivuodet siihen asti että korot lähtevät laskuun ja talous lähtee kasvuun.
Eli jutun juoni on siis luottaa asunnon arvon positiiviseen kehitykseen, sikäli kun sijoitukselle toivotaan tuottoa? Toki asunto lienee parempi paikka säilöä omaisuutta kuin pankkitili.

Jokunen euro ois tilillä tuuliajolla ja tosiaan mietiskellyt josko hommais jonkun pintaremontti iässä olevan kaksion/kolmion ja lähtis sillä hakemaan maltillista vuokratuottoa. Itselleni melkein riittäis jo se, et kämppä pitäis arvonsa siihen hetkeen asti, et on aika lopettaa töissä ravaaminen.
 
Voitko laittaa jotain laskelmia tähän? Toisessa ketjussa laskettiin miten asuntosijoittamisesta ei saa millään kannattavaa.
Mun vuokratuottokohteiden keskimääräinen tuotto on 7,9% laskukaavalla vuosituotto (vuokrat miinus vastikkeet) / kauppahinta * 100%. Melkein kaikki vuokratuottokohteet on jo maksettu velattomiksi.

Nuo vuokratuottokohteet sijaitsevat yliopistokaupungissa, ei-niin-vetovoimaisilla asuinalueilla, ja ovat joko 1980-luvun loppupuolella valmistuneissa taloyhtiöissä olevia asuntoja tai jo LVIS-remontoiduissa taloyhtiöissä olevia asuntoja.

Mun salkussa olevat uudiskohteet taas ovat yliopistokaupungissa joko keskustan alueella tai muuten vetovoimaisella asuinalueella olevia asuntoja jotka ovat AINA omalle tontille rakennetuissa taloyhtiöissä ja joiden velaton hinta on ollut jopa useita kymmeniä tuhansia vähemmän kuin Etuoven hinnat vastaavanlaisista asunnoista - olen viime viikkoina jo saanut hyviä asuntoja jopa ykkössatasten myyntihinnalla ja näin ollen siedän ihan mielelläni negatiivistakin kassavirtaa.

Uudiskohteeni on hankittu pankkilainan sijaan tuloutetulla yhtiölainalla eli korkojen lisäksi myös lyhennysosuus on yritykseni kirjanpidossa verovähennyskelpoinen kulu.

Ostan yleensä vähintään kaksi asuntoa kerralla ja seuraan aktiivisesti tarjouskauppakohteita - lähikuukausina niitä on luvassa varmasti paljon aiempaa enemmän.

Remonttikohteita en osta ollenkaan koska en osaa itse remontoida enkä näin ollen omalla työllä säästä mitään. Vuokraukset hoidan kokonaan itse eli en ulkoista sitä muille.

Toki tulevien vuosien korkokehitystä ei voi ennustaa ja jos korot pysyvät vuosikausia näin korkealla tai nousevat pidemmäksi ajaksi entisestään, tulee tästä sijoittamisesta kannattamatonta - mutta sijoittamisen idea mulla on että laitetaan sen verran rahaa likoon minkä on valmis häviämään. Varmaa tuottoa ei ole olemassakaan ja minä hajautan riskiä sijoittamalla myös osakeindekseihin.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vuokrakämpät on maksettu jo, niin nythän on tosi hyvä tilanne, kun vuokria voi nostaa reippaammin ja sitä kautta tuloja.

Miten noiden kämppien kanssa joista on vielä velkaa? Eikös niiden hinnat ole laskeneet ja korkomenot ole nousussa? Mitä tuolla toisessa ketjussa noita katsottiin, niin pkseudulla jo pelkkä vastike ja rahoitusvastike oli enemmän kuin alueen vuokrataso. Monessa paikkaa myös hoitovastike+asuntolainan korot on enemmän kuin vuokrataso. En pysty tuosta tulemaan muuhun johtopäätökseen, kuin että asuntosijoittaminen ei toimi tällä hetkellä. Asuntojen hinnat on liian korkealla ja kun korot voi vielä nousta, niin mennään vielä alaspäin.
 
Jos vuokrakämpät on maksettu jo, niin nythän on tosi hyvä tilanne, kun vuokria voi nostaa reippaammin ja sitä kautta tuloja.

Miten noiden kämppien kanssa joista on vielä velkaa? Eikös niiden hinnat ole laskeneet ja korkomenot ole nousussa? Mitä tuolla toisessa ketjussa noita katsottiin, niin pkseudulla jo pelkkä vastike ja rahoitusvastike oli enemmän kuin alueen vuokrataso. Monessa paikkaa myös hoitovastike+asuntolainan korot on enemmän kuin vuokrataso. En pysty tuosta tulemaan muuhun johtopäätökseen, kuin että asuntosijoittaminen ei toimi tällä hetkellä. Asuntojen hinnat on liian korkealla ja kun korot voi vielä nousta, niin mennään vielä alaspäin.
Mun salkun kaikki uudiskohteet on hankintahinnaltaan merkittävästi edullisempia kuin rakentajan hinnaston hinnat tai tämän hetken vastaavien kohteiden pyynnit Etuovessa.

Lyhennysvapaan loputtua nykyisellä korkotasolla toki hoitovastike + rahoitusvastike on suurempi kuin vuokra mutta edellisessä viestissäni avasinkin että miksi se ei minua huoleta - olen tarjouskauppoja ja huutokauppoja seuraamalla ja useamman asunnon kerralla ostamalla saanut asuntoja niin halvalla että kestän kyllä negatiivista kassavirtaa.

Esimerkkinä viimeisimmät hankinnat:

Ostin 62m2 uuden, omalla tontilla olevan saunalliseen kaksion hyvältä alueelta 167ke velattomalla hinnalla.

Etuoven hinta samanlaiselle asunnolle samassa yhtiössä 248ke ja 10 neliötä pienemmälle, vuokratontilla olevalle asunnolle samalla alueella 185ke.

Ostin myös uuden 66m2 saunallisen kolmion hyvältä alueelta, tämäkin omalla tontilla. Velaton hinta 181ke.

Etuoven hinta samanlaiselle asunnolle samassa yhtiössä 261ke ja 5 neliötä pienemmälle, vuokratontilla olevalle asunnolle samalla alueella 221ke.
 
Viimeksi muokattu:
Jos vuokrakämpät on maksettu jo, niin nythän on tosi hyvä tilanne, kun vuokria voi nostaa reippaammin ja sitä kautta tuloja.

Miten noiden kämppien kanssa joista on vielä velkaa? Eikös niiden hinnat ole laskeneet ja korkomenot ole nousussa? Mitä tuolla toisessa ketjussa noita katsottiin, niin pkseudulla jo pelkkä vastike ja rahoitusvastike oli enemmän kuin alueen vuokrataso. Monessa paikkaa myös hoitovastike+asuntolainan korot on enemmän kuin vuokrataso. En pysty tuosta tulemaan muuhun johtopäätökseen, kuin että asuntosijoittaminen ei toimi tällä hetkellä. Asuntojen hinnat on liian korkealla ja kun korot voi vielä nousta, niin mennään vielä alaspäin.
Pari asiaa tulee mieleen:

1. Jos on aikanaan otettu suhteellisen edullinen korkokatto niin nyt voi taputtaa itseään selkään, laskeskelin juuri että omassa perhekunnassa säästöä tulee nyt reilu pari tonnia kuussa. Toki on takana pidempi periodi, jolloin katosta on maksettu turhaan, mutta erityisesti jos korot pysyy tällä tasolla tovin, ollaan lopulta plussalla. Ja se idea tietysti on muutenkin, että rajataan korkotaso niin että perse kestää jos korot nousee.

2. Jos sijoittaisin vaikkapa 150 000 € omaa rahaa eikä tarvitsisi murehtia korkotasoa, niin laittaisinko tuon kiinni mieluummin sijoitusasuntoon kuin johonkin muuhun..? Itse saatan olla sijoittajana vielä sen verta riskiherkkä, että mieluummin vielä laittaisin sijoitusasuntoon kuin esim. rahastoon tai suoraan osakkeisiin. Lainarahaa en tällä hetkellä laittaisi asuntoihin, vielä vähemmän jos on uudiskohde missä isot yhtiölainat. Pääasiassa siksi, että jos sijoittajia alkaa defaulttaamaan noissa yhtiöissä, missä lainaa on paljon, niin lopputulosta ei varmaksi voi sanoa.
 
Mun salkun kaikki uudiskohteet on hankintahinnaltaan merkittävästi edullisempia kuin rakentajan hinnaston hinnat tai tämän hetken vastaavien kohteiden pyynnit Etuovessa.

Lyhennysvapaan loputtua nykyisellä korkotasolla toki hoitovastike + rahoitusvastike on suurempi kuin vuokra mutta edellisessä viestissäni avasinkin että miksi se ei minua huoleta - olen tarjouskauppoja ja huutokauppoja seuraamalla ja useamman asunnon kerralla ostamalla saanut asuntoja niin halvalla että kestän kyllä negatiivista kassavirtaa.

Esimerkkinä viimeisimmät hankinnat:

Ostin 62m2 uuden, omalla tontilla olevan saunalliseen kaksion hyvältä alueelta 167ke velattomalla hinnalla.

Etuoven hinta samanlaiselle asunnolle samassa yhtiössä 248ke ja 10 neliötä pienemmälle, vuokratontilla olevalle asunnolle samalla alueella 185ke.

Ostin myös uuden 66m2 saunallisen kolmion hyvältä alueelta, tämäkin omalla tontilla. Velaton hinta 181ke.

Etuoven hinta samanlaiselle asunnolle samassa yhtiössä 261ke ja 5 neliötä pienemmälle, vuokratontilla olevalle asunnolle samalla alueella 221ke.

Miltä kassavirta näyttää silloin, kun lyhennysvapaat loppuu? Entä millä korkotasolla tuon jälkeen loppuu negatiivisen kassavirran sietokyky? Tuo kyllä helpottaa paljon miten on saanut kämpät ostettua noin kovilla alennuksilla.
 
Back
Ylös Bottom