10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kysynpä vielä saman tien kiirreessä, että mikä olis penkki ja MAVE-ohjelma tälle viikolle kun olen täällä eräiden sukulaisetn tykönä joilla on itsellä penkkipunnerrus laite ja maastavetoon (MAVE) tarkoitettu tanko. Ja kun en ole päässä kuukauteen treenaa niin, miten aloittaisin treenaa noita. Olisko nämä hyviä?

Jos treenaan voimaa :

5x5

ja jos lihasmassaa :

3x8

Treeni päivät: MA,KE ja PE

Mark Henry sanoi:
En haluaisi kysyä tyhmiä, mutta mitä tarkoittaa treenata volyymi-painotteisesti? ;)

Aa sorry...

-älä tee sarjoja loppuun asti(jätä aina muutaman toiston verran varaa)
-tee useita sarjoja pitkin päivää(itse tein yhden sarjan aina, kun kävelin kotona portaat ylös)

Lisäksi voisit välillä, vaikka kerran viikkoon, vetää leukoja lisäpainojen kera. Esim. 3x8 -> aina, kun saat tietyn toisto määrän lisää painoja.
Muista myös vedellä erilaisilla otteilla: myötä, vasta, risti, pyyhe, yms...

Tämä ohje koskee vain leuanvetoja, eikä välttämättä toimi muissa liikkeissä.

Njabi sanoi:
tota...mites mulla on laktoosi, niin mitä prodee suosittelisitte, ettei tarvis vellit housuis chillaa aina palkkarin jälkeen..? :david:
Noh itse tiedän tasan kaksi proteiinin lähdettä jossa ei ole juuri nimeksikään laktoosia ja ne ovat heraisolaatti sekä kaseiini, muissa on väkisi tai no en osaa sanoa onko soijaisolaatissa laktoosia?

Soijassa (soijaprotujauhon lisäksi saa teksturoitua soijaa marketeista, eli soijarouhetta, noin 50% protua on siinä kuivana) ei ole yhtään laktoosia, kuten ei ole riisiprotujauhossa, lihassa, kalassa, linsseissä tai kananmunissakaan. Voivoi, kun onkin paljon laktoosittomia proteiininlähteitä. ;)

Jos ei kärsi maitotuotteita ollenkaan (maitoproteiinia kohtaan siis on allergia) nauttia, niin ei voi edes hifiheraa, eikä kaseiinia käyttää sitten. Sittenkin kyllä pystyy syömään lujasti protua.

Proteiininlähde = mikä tahansa ruoka, jossa on runsaasti proteiinia, siis myös protujauhot.

Proteiinijauho = yksi proteiininlähteistä, mutta ns. lisäravinne, jonka on tarkoitus täydentää ruokavaliota, kätevöittää proteiinipitoisen ruokavalion ylläpitämistä.

Njabi sanoi:
tota...mites mulla on laktoosi, niin mitä prodee suosittelisitte, ettei tarvis vellit housuis chillaa aina palkkarin jälkeen..? :david:

lähinnä siis tarkotin että mitä protua tohon palkkariin, mutta asia selevä :rolleyes:

Olen vihdoin saanut aloitettua salilla käymisen ja olisi yksi kysymys. Tämä ensimmäinen kerta meni hieman tutustumiseen ja kokeiluihin, mutta haluaisin nyt tietää että kannattaako aloittaa yksijakoisella ohjelmalla jonka tekee neljästi viikossa vai kaksijakoisella jonka tekee kaksi kertaa viikossa?

Oon nyt niin paljon selaillu pakkiksen keskustelua että silmät tippuu päästä, enkä oo löytäny yhtä tyhmää kuin minä jolla olisi tämmönen kysymys:
eli kun mä en ymmärrä sitä miksi noissa treeniohjelmissa on esim. Haukka treeni kerran viikossa. Kehittyykö lihas jos sitä niin vähän rasittaa, oon todella aloittelija, mutta tämähän on alottelijoiden threadi.:D Voisinko kolmena päivänä viikossa käydä koko kropan läpi? Oon ajatellu jos tekisin hauiskääntöä, penkkipunnerrusta, kulmasoutua, jalkakyykkyä, leuanvetoa ja parina päivänä kävisin lenkillä. Vai ehtiikö lihakset palautua jos kolmesti viikossa niitä rasittaa?

Timba79 sanoi:
Sellainen millä muutenkin treenaat. Voimapainotteisuus monella toiminut hyvin.

Jees. Mutta minkä takia voimapainotteisesti? Pidänkö toistot 1-5 ja entäs sarjojen määrä?

Diettiin liittyen; mitä sitä kannattaisi illalla muuta syödä kun pelkkä 250 grammaa maitorahkaa? Kun ei siitä nälkä lähde ja leipää ei varmaankaan kannata illalla dietillä ottaa?

Kehitin sanoi:
Olen vihdoin saanut aloitettua salilla käymisen ja olisi yksi kysymys. Tämä ensimmäinen kerta meni hieman tutustumiseen ja kokeiluihin, mutta haluaisin nyt tietää että kannattaako aloittaa yksijakoisella ohjelmalla jonka tekee neljästi viikossa vai kaksijakoisella jonka tekee kaksi kertaa viikossa?

Jos neljä kertaa käyt niin ei todellakaan yksijakoisella, et ehdi kunnolla palautua. Kaksi- tai kolmejakoinen on sopiva. Katso tuolta joku hyvä ohjelma: http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=32394

Tsemppiä treeneihin :thumbs:

Hepsistä hei! Taas tuli uusi kysymys mieleen. Tällä hetkellä kun kaksijakoisella reenailen 1on 1off -periaatteella niin olisikohan liian rasittavaa alkaa ottaan 2on 1off + vkl off. Noin saisi näppärästi vkl:t vapaaksi, jos aina ma,ti ja to,pe kävisi pumppailemassa.

Kaippa nämäkin ovat yksilöstä kiinni, joten kokeilemalla oppii. :D Mutta tekeekö joku jo näin kaksijakoisella ja jos, niin minkälaisia kokemuksia?

Joo sanoi:
Jees. Mutta minkä takia voimapainotteisesti? Pidänkö toistot 1-5 ja entäs sarjojen määrä?

Diettiin liittyen; mitä sitä kannattaisi illalla muuta syödä kun pelkkä 250 grammaa maitorahkaa? Kun ei siitä nälkä lähde ja leipää ei varmaankaan kannata illalla dietillä ottaa?

Voimapainotteisuutta suositaan kun voimaa voi hyvinkin saada dieetillä lisää, mutta lihasta tuskin. Ei sentään kananta alkaa ykkösiä ottamaan, vaan treenataan voimapainotteisesti, eli tehdään vaikka 3-6 toiston sarjoja pääliikkeissä, hilavitkutusliikkeissä kannattaa tehdä dieetilläkin niitä pidempiä sarjoja.

Ja öljyä kun laitat ton rahkan sekaan niin saat hyviä rasvoja samalla. Rasva pitää nälkää melko hyvin. Ja dieetillä on vähän nälkä, sille ei voi mitään, että ihan sellaista normaalia kylläisyyden tunnetta ei oikein pääse tulemaan.

Timba79 sanoi:
Voimapainotteisuutta suositaan kun voimaa voi hyvinkin saada dieetillä lisää, mutta lihasta tuskin. Ei sentään kananta alkaa ykkösiä ottamaan, vaan treenataan voimapainotteisesti, eli tehdään vaikka 3-6 toiston sarjoja pääliikkeissä, hilavitkutusliikkeissä kannattaa tehdä dieetilläkin niitä pidempiä sarjoja.

No isketääs päinvastanen kysymys sitten :)
Massaa tästä lähden hakemaan seuraavat 3-4kk, että mites sitten noiden sarjojen ja toistojen määrä? Jotain 3-5x 8-12?
painoa täytys nostaa lähemmäs 10kg seuraavan 6kk aikana. En niin kovin hyvin pysty vartioimaan paljonko syön, mutta koitan aina noin 500kcal tarpeen yli syödä. Saas nähä tepsiikö :)

Insu sanoi:
Hepsistä hei! Taas tuli uusi kysymys mieleen. Tällä hetkellä kun kaksijakoisella reenailen 1on 1off -periaatteella niin olisikohan liian rasittavaa alkaa ottaan 2on 1off + vkl off. Noin saisi näppärästi vkl:t vapaaksi, jos aina ma,ti ja to,pe kävisi pumppailemassa.

Kaippa nämäkin ovat yksilöstä kiinni, joten kokeilemalla oppii. :D Mutta tekeekö joku jo näin kaksijakoisella ja jos, niin minkälaisia kokemuksia?

Itselläni tuo on toiminut ihan mukavasti, tosin olen tehnyt vain olosuhteiden pakosta eli about joka neljäs viikko.

Oma ohjelmani on sen verta rankka että uskoisin tuon olevan huono vaihtoehto pidemmäksi ajaksi putkeen, varmasti tulisi ongelmia palautumisen kanssa.

DaddaRaa sanoi:
mites sitten noiden sarjojen ja toistojen määrä? Jotain 3-5x 8-12?
Sarjojen määrästä on turha sanoa yhtään mitään. Sillä ei ole massan hankinnan kanssa mitään merkitystä miten monta sarjaa jotakin liikettä teet. Toistot taas saa olla väliltä 1-100... Kyllä vaan. Kaikki on kiinni ihan siitä miten ne toistot teet. Ykkösestäkin voi saada enemmän massa- kuin voimapainotteisen tekemällä sen vähän pienemmillä painoilla, mutta toooooodella hitaasti ja keskittyen, jolloin saat sillä pumpin. Tää nyt meni vähän saivarteluksi, mutta tarkoitus oli sanoa, että massanhankinnan toistomäärätkin on aika veteen piirretty viiva.

Sanottakoon tosta massan hankinnasta, että tärkeintä siinä on saada lihakseen mikrovaurioita. Myös pumppi on tärkeä, ainakin jossain määrin. Millä toistoilla mikrovaurioiden aikaansaaminen onnistuu parhaiten, on kiinni ihan yksilöstä. Itse käytän toistoja väliltä 6-15, joskus jopa 20. Pidemmillä sarjoilla en tosin pyri mikrovaurioihin vaan pumppiin, joka sekin on siis yksi osa lihasmassan hankintaa.

Eli tiivistettynä: Käytä toistoja ihan laidasta laitaan. Treenin alussa isompia painoja ja lyhyempiä sarjoja jotta saat mikrovaurioita lihaksiin ja treenin loppuun pidempiä sarjoja jotta saat pumpin. (Jotkut tekee pumppisarjoja myös treenin väliin, mutta henk. koht. en suosittele. Sen jälkeen ei ole enää voimia käsitellä tarpeeksi suuria painoja mikrovaurioiden aikaansaamiseksi.)

Ota sitten huomioon, että todella lyhyet sarjat ei aiheuta mikrovaurioita lihaksiin suurista painoista huolimatta. Ne on niitä voimasarjoja. Eli alle 5:n-6:n toiston ei kannattane mennä. Ja tämä koskee siis näitä normaaleja toistoja. Hidastetut toistot sitten erikseen. Saa niitäkin joskus tehdä, mutta ne menee sitten enemmän siihen pumppikategoriaan.

Tämä se oli se OIKEANlainen vastaus. Ei tuossa enää mitään epäselväksi jäänyt.
Elikkäs jos vähän haluan pienentää treeniaikoja niin vaikka 4 sarjaa per lihas. Ensinmäinen sarja 8, toinen 10, ja viimeisessä kahdessa sarjassa vaikka 14 toistoa.
Mahtavaa.
Tästä sitten vaan odottelemaan solisluun totaalista kuntoutumista ja saa aloittaa kunnon rääkin :thumbs:

Tällä hetkellä olkapääliikkeinäni on vain vipunostot sivulle KP 3x10 ja vipunostot taakse KP 3x10,kannattaisiko ottaa myös pystypunnerrus kässäreillä mukaan?
Tuntuu että olkapäät jää vajaiksi treenin suhteen,kuitenkin nuo vipunostot taakse menevät tavalla hukkaan koska en ole tekniikkaa oivaltanut.

olen 16 v. poika, pituus 172cm paino 77kg. tarvitsisin apua, että jos jonkun tuollaisen minulle sopivan treeniohjelman keksisi. penkistä nousee 60kg. rintaa olen tehnyt viimeks 40kg. pitäisi saada koko kropan ohjelma, mutta sellainen joka treenaa eniten vatsalihaksia ja hauista. voisiko joku ystävällisesti auttaa?

Ja muistakaa että siinä massankasvatuksessa se RUOKAVALIO on jopa enemmän mitä itse treeni! Vähän heikommalla treeniohjelmalla ja hyvällä ruokavaliolla (lue riittävästi kaloreita ja riittävästi proteiinia) saat kehitystä aikaiseen, mutta päinvastoin ei oikein toimi.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom