Miksi suositellaan että pitäisi vuorotella aina liikkeitä jos esim treenaat 1 jakosella 2x viikkoon niin toinen kerta liike pitäis olla jonkin verran eri? Esim vuorotellen kyykky ja prässi? Onko jotain haittaa jos tekeekin täysin saman liikkeen aina 2x viikkoon?

Missä näin suositellaan? Riippuu tavoitteesta, tasosta, heikkouksista jne. Yleensä hyväksi tullaan tekemällä jotain paljon (ja yleensä myös usein). Jos haluat hyväksi kyykyssä, on todennäköisesti parempi kyykätä kahdesti viikossa tai tehdä kyykky ja joku kyykkyvariaatio kuin prässiä. Lihasmassan kasvatuksen kannalta ei välttämättä niin suurta eroa. Ehkä ajatus on että vältetään jotain kulumia tms, mutta kaikki riippuu toteutuksesta. Jotkuthan kyykkää vaikka 4 kertaa viikossa ja kehittyy erittäin hyvin.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko liikkeissä pakko supistaa? Eihän hackissakaan supisteta reisillä, ja eihän näissä lenghtened partialeissa supisteta ollenkaan?? Rupesin miettii ku on jotain liikkeitä missä en saa laitettua kyynärvartta suoraks muuten menee jännitys ojentajasta esim pääntakaa punnerruksessa taljassa. Et onks se tärkeetä, eks tärkeempää oo miten lähelle failuree mennään, tätä nyt ylimietin.. ja lihaskasvun kantilta mietin
 
Viimeksi muokattu:
Onko liikkeissä pakko supistaa? Eihän hackissakaan supisteta reisillä, ja eihän näissä lenghtened partialeissa supisteta ollenkaan?? Rupesin miettii ku on jotain liikkeitä missä en saa laitettua kyynärvartta suoraks muuten menee jännitys ojentajasta esim pääntakaa punnerruksessa taljassa. Et onks se tärkeetä, eks tärkeempää oo miten lähelle failuree mennään, tätä nyt ylimietin.. ja lihaskasvun kantilta mietin
Joo eli ne lihakset supistuu, halusit sä tai et :D. Tai sit en ymmärrä kysymystä. Ojentajaliikkeessä varmaan viet vaan kädet niin taakke, että ''parhain'' paine ojentajalta katoaa, koska äärivenytys tjs. Supistus ei katoa yhtään mihkään silti.
 
tarkotin siiis esim ojentajaliikkeessä et onko pakko silleen supistaa sillä lihaksella kun ojentajaliikkeessä esim kädet suorassa vielä extrasti supistaa lihasta? Ku taljassa pääntakaa punnerrukses semmone ongelma et jännitys häviää jos ihan lukkosuoraks laittaa kädet ja "supistaa" täysillä. Tai hauiskäännössä kun käsi koukistuu ja pitäis "jännittää lihaksella" onko pakollista. Ku eiks sillä oo väliä et miten lähelle failurea vedetään
Joo eli ne lihakset supistuu, halusit sä tai et :D. Tai sit en ymmärrä kysymystä. Ojentajaliikkeessä varmaan viet vaan kädet niin taakke, että ''parhain'' paine ojentajalta katoaa, koska äärivenytys tjs. Supistus ei katoa yhtään mihkään silti.
 
Onko normaalia että kyykyssä rep max 4 ja alle kyykyn vaikein vaihe on kävellä painojen kanssa taakse kyykkyasentoon ja sarjan jälkeen takaisin telineeseen? Voiko tuota jotenki helpottaa? Otan noin 4 askelta taakse lähtiessä.
 
Onko normaalia että kyykyssä rep max 4 ja alle kyykyn vaikein vaihe on kävellä painojen kanssa taakse kyykkyasentoon ja sarjan jälkeen takaisin telineeseen? Voiko tuota jotenki helpottaa? Otan noin 4 askelta taakse lähtiessä.
Se on suht' normaalia ja se hankalin vaihe varsinkin isommilla kuormilla (% max ykkösestä).

Pakittamisessa kannattaa ottaa rauhallisesti:
1. Ota tanko tukevasti selkään ja kunnolla happea
2. Irrota tanko telineestä ja anna rauhoittua
3. Taka-askeleet.
4. Anna rauhoittua
5. Kyykkää
6. Tanko takaisin telineeseen

Olen itse pyrkinyt ottamaan pakituksen vain kahdella askeleella, pyrkien minimoimaan kaiken "ylimääräisen" liikkeen. Pyrin ottamaan heti alkuun sellaisen jalka-asennon, että pääsen sopivaan leveyteen vain kahdella askeleella ja saan tarpeeksi leveän asennon. Toki tässä on eroja ja pitää hakea itselle sopivaa leveyttä.

Telineestä irrotusta ei kannata tosiaan kiirehtiä, vaan antaa tangon rauhoittua.

En itse astu kovinkaan kauas telineestä, jolloin tangon tuominen takaisin on hieman helpompaa. Yleensä asetan telinekorkeuden hieman alemmas, joka mahdollistaa hieman leveämmän lähtö-asennon ja myös helpottaa tangon tuomista takaisin telineeseen (varsinkin, jos sarjan aikana menee hieman "kasaan"/on tiukka sarja).

Myös coren treenaus auttaa hieman vakauttamaan pakituksen "heiluntaa".

Avain on kuitenkin mielestäni rauhallisuus ja tangon rauhoittaminen eri vaiheissa. Ideaalisti pakitus tulisi olla samanlainen tyhjällä tangolla kuin maksimiykköselläkin.
 
Se on suht' normaalia ja se hankalin vaihe varsinkin isommilla kuormilla (% max ykkösestä).

Pakittamisessa kannattaa ottaa rauhallisesti:
1. Ota tanko tukevasti selkään ja kunnolla happea
2. Irrota tanko telineestä ja anna rauhoittua
3. Taka-askeleet.
4. Anna rauhoittua
5. Kyykkää
6. Tanko takaisin telineeseen

Olen itse pyrkinyt ottamaan pakituksen vain kahdella askeleella, pyrkien minimoimaan kaiken "ylimääräisen" liikkeen. Pyrin ottamaan heti alkuun sellaisen jalka-asennon, että pääsen sopivaan leveyteen vain kahdella askeleella ja saan tarpeeksi leveän asennon. Toki tässä on eroja ja pitää hakea itselle sopivaa leveyttä.

Telineestä irrotusta ei kannata tosiaan kiirehtiä, vaan antaa tangon rauhoittua.

En itse astu kovinkaan kauas telineestä, jolloin tangon tuominen takaisin on hieman helpompaa. Yleensä asetan telinekorkeuden hieman alemmas, joka mahdollistaa hieman leveämmän lähtö-asennon ja myös helpottaa tangon tuomista takaisin telineeseen (varsinkin, jos sarjan aikana menee hieman "kasaan"/on tiukka sarja).

Myös coren treenaus auttaa hieman vakauttamaan pakituksen "heiluntaa".

Avain on kuitenkin mielestäni rauhallisuus ja tangon rauhoittaminen eri vaiheissa. Ideaalisti pakitus tulisi olla samanlainen tyhjällä tangolla kuin maksimiykköselläkin.
Ittee jeesaa vitusti, jos teen ennen ite sarjaa vaan telineestäottoja sillä painolla. Otan vaa telineestä, & seison sen kaa ajan X. Hyöty ihan välitöntä, & drastista.
 
Saako rehband -tukia pestä pesukoneessa? Tarkalleenottaen kyse kyynärtuesta. Oon pesulapot poistanu aikaa sitten. Varmaa korkeintaan jossain pesupussissa saa pestä?
Edit: löytyikin ohje. 40 asteessa, ei linkoa eikä rumpukuivausta.
 
Saako rehband -tukia pestä pesukoneessa? Tarkalleenottaen kyse kyynärtuesta. Oon pesulapot poistanu aikaa sitten. Varmaa korkeintaan jossain pesupussissa saa pestä?
Edit: löytyikin ohje. 40 asteessa, ei linkoa eikä rumpukuivausta.
Oon kyl pessy omia Rehbandeja ihan linkouksella muiden vaatteiden joukossa, eikä oo menny miksikään.
 
Sain unta pahan työstressin takia viime yönä vain 4h10min. Treenissä nousi sykkeet tosi helosti korkealle ja läähätytti ja jouduin kyykyssä tekemään lyhyempiä sarjoja. Jouduin myös jättämään maastavedon kokonaan väliin koska väsyi alaselkä täysin jo kyykystä. Jouduin jättämään myös kulmasoudunkin väliin. Vaikuttaako teill jo yhden yön huonosti nukuttu yö yhdistettynä edellisen päivän ja yön kovaan stressiin noin pahasti? Olin kuitenkin syönyt turnsaasti illalla myös hiilareita ja kaikkea kuten aina edellisen iltana jos aamulla treeni.
 
Hei hyppään nyt heti noloon aloitukseen ja kysyn roinasta. En ole koskaan käyttänyt. Nuorempana kävin salilla paljon mutta hommat jäi vuosiksi. Nyt aloitin 6kk sitten käymään himona ja ihan perus sivistykseen ja mielenkiintoon liittyen.

Roinasta.
Vaatiiko se ehdottomasti parin vuoden sali pohjan ennenkuin voi aloittaa? Eli esim minä nyt 6kk pohjilla olis tyhmää kokeilla?

En usko että aloitan koskaan mitään roinaa, mutta mitä suosittelisitte ihmiselle jolle ykkös asia on se että roina on mahdollisimman turvallista, riskitöntä ja ilman pahoja sivuoireita? Ja missä vaiheessa aloittamista kannattaa edes ajatella? Kuinka suurta hyötyä esim testosta saa ja kuinka pian?
Tiedän että moni varmaan kysynyt samaa mutta olen adhd tyyppi niin en jaksanut etsiä
 
Sain unta pahan työstressin takia viime yönä vain 4h10min. Treenissä nousi sykkeet tosi helosti korkealle ja läähätytti ja jouduin kyykyssä tekemään lyhyempiä sarjoja. Jouduin myös jättämään maastavedon kokonaan väliin koska väsyi alaselkä täysin jo kyykystä. Jouduin jättämään myös kulmasoudunkin väliin. Vaikuttaako teill jo yhden yön huonosti nukuttu yö yhdistettynä edellisen päivän ja yön kovaan stressiin noin pahasti? Olin kuitenkin syönyt turnsaasti illalla myös hiilareita ja kaikkea kuten aina edellisen iltana jos aamulla treeni.

Mulla vaikuttaa aika äkkiä yksikin ns. oikeasti huono yö, kun keskivertona unet niin heikolla tasolla koko elämän kestäneiden vaikeiden uniongelmien vuoksi. Tuskin yksittäinen yö niin paljon vaikuttaa, jos terveys ja uni muuten normaalisti kunnossa.
 
Mulla vaikuttaa aika äkkiä yksikin ns. oikeasti huono yö, kun keskivertona unet niin heikolla tasolla koko elämän kestäneiden vaikeiden uniongelmien vuoksi. Tuskin yksittäinen yö niin paljon vaikuttaa, jos terveys ja uni muuten normaalisti kunnossa.
Minulla keskimääräinen uni on 7h yössä. Tuossa uskon unen vähyyden lisäksi vaikuttaneen tuo kova stressi yhdestä työasiasta joka sai yölläkin pulssin pysymään korkealla ja kiroilin sängyssä ja näin painajaistakin.
 
Tovin mietin kannattaako tänne kirjoittaakaan, lukeeko kukaan enää nykyään mitään foorumeja. Mutta onhan täällä nyt muutamat viestit ihan tältä vuosikymmeneltä niin kokeillaan.

Elikäs teen löyhästi G6:n perustuvaa ohjelmaa joka menee suurinpiirtein näin:

Kyykky/Mave/SJMV
Penkki
Ylätalja/Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauiskääntö

Sarjojen ja toistojen osalta suurinpiirtein mennään alkuperäisen mukaisesti. Eli 3-4 x 10. Leukoja menee 0kpl joten siinä tilalla pääasiassa Ylätalja tai Kulmasoutu vaihdellen. Reeni vedetään joka toinen päivä. Joskus fiiliksen mukaan pidän 2 päivän tauon jossain kohtaa, mutta yleensä jaksaa ihan hyvin painaa joka toinen päivä. Vatsoja teen aina fiiliksen mukaan joskus ja usein teen ne sit "vapaapäivinä" jonku hölkän, kävelyn tai pyöräilyn kylkeen. Ja vähän erilaisia liikkeitä pyrkiny tekemään kuin mitä alkuperäsessä tais olla pelkkää istumaannousua. Salilla yleensä teen ns. vatsojen "tilalla" sit jonku toisen selkäliikkeen tai esim. jalkaprässissä vedän pohkeet hapoille tai vähän fiiliksen mukaan. Usein noissa viidessäki liikkeessä kyllä menee sen verran aikaa, että saa lähteä jo kotia kattelemaan onko muksu päässy sängystä ylös vielä.

Ensimmäinen kysymys liittyy tuohon kohtaan Kyykky/Mave/SJMV. Nykyisellään siis teen näitä vuorotellen eli yksi liike per treeni. Eli esimerkiksi tiistaina SJMV, torstaina kyykky ja lauantaina MAVE. Tää on varmasti ihan hyvä jako aloittelijalle ja runtua tulee kyllä tarpeeksi kun joka toinen päivä käy salilla, mutta oisko kuinka paha tuohon ohjelmaan jos vaikka tekiski kyykyn joka treenin alkuun ja lisäksi tekis vielä Maven tai SJMV:n vuorotellen? Ei toki molempia sitä 4x10 vaan vähän vähemmillä sarjoilla/toistoilla.

Toinen kysymys liittyy otevoimaan ja spesifisti siihen, että vasemman käden puristusvoima on ihan eri planeetalta oikean kanssa. Sillä huonolla tavalla. Miten tuota puristusvoimaa treenaisi tässä ohessa? Kotoa löytyy esim. tommonen käsipuristin mistä saa vastuksen säädettyä välillä 10-40kg niin sen kanssa ois näppärä kyllä kotona treeniä tehdä. Eri treenejä toki muutenki löytyy pilvin pimein, mutta lähinnä tuo ajankohta et mihin sen oikein tunkis. Ennen salia nyt ei tietenkään ja salin päätteeksiki voi olla vähän nihkeää kun 1-jakoista tekee. Eli välipäivät vois himassa kikkailla varmaan otevoimaa kuntoon :unsure:
 
@Amoisuu monien aloittelijoiden tyypillisiin kompastuskiviin kuuluu ainakin nämä:

- Tehdään liikaa ja vähän kaikkea vaikka vähempikin riittäisi
- Kysellään, eikä vaan raakasti kokeilla itse, ennenkun joku on ehkä saattanut antaa johonkin broscienceen perustuvan vastauksen

Näiden pohjalta summaisin että älä muuta nyt vielä mitään vaan jatka entiseen malliin nyt ainakin pari kuukautta.
Mutta eihän kukaan meistä estä sinua kokeilemasta :) Onhan toki esim. Starting strenght ohjelmassa kyykky mave ja penkki samassa treenissä, mutta se onkin jo täysin eri ohjelma eri tarkoituksella kun G6.

Otevoimaan en minä osaa sanoa mitään fiksua
 
Back
Ylös Bottom