spinmaster sanoi:
kysymys 1:Jos on miinuskaloreilla mutta kumminkin saa sen 2g painokiloa kohti proteiinia, niin kasvaako lihakset? entäs voima?

Ei kasva lihas, jos nyt ei sitten ole aivan lihaton aloittelija. Dietillä keho on enempi purkavassa tilassa ja proteiinin syöminen pienentää lihaskatoa kun sitä ei tarvitse ottaa lihaksia purkamalla.

Voimaa on mahdollista dietilläkin kehittää koska siinä ei ole kyseessä pelkästään lihasmassa vaan myös hermotus.

spinmaster sanoi:
2. kun tekee vipareita sivuille niin tehdäänkö se oikeaoppisesti niin että kyynärpäät osoittavat ylöspäin vai taaksepäin?

En ihan ymmärrä mitä tarkoitat mutta koitetaan kuvailla näin:
Kyynärpäissä loiva kulma, esim oikokulma-15 astetta. Rauhallinen nosto tasavauhtia ylös, ja rauhallinen lasku liikettä vastustaen.
Yläasennossa kyynärpäiden tulee olla yhtä korkealla kuin nyrkkien jotta liike kohdistuu olkapään sivulohkoon.

Voit kokeilla tätä vaikka samointein, ota jokin parin kilon esine kouraan ja ojenna kätesi vaakasuoraan sivulle, siitä kierrä kättä myötä ja vastapäivään, Tunnet kuinka rasitus siirtyy olkapään etu- ja sivulohkon välillä. Sivulohkoonhan me tässä tähdättiin :thumbs:

Yleinen väärä suoritustapa näyttää lentoon lähtevältä lokilta, tämäkin on helppo tunnistaa ;)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaapas mitä kaikkia lihasryhmiä voi treenata kotona ja miten? Omistan painonnostopenkin ja parit käsipainot, enpä juuri muuta...

TonzaR sanoi:
Kertokaapas mitä kaikkia lihasryhmiä voi treenata kotona ja miten? Omistan painonnostopenkin ja parit käsipainot, enpä juuri muuta...
En iha oo expertti mutta viisaammat sanovat jos unohdin jotain. Käsipainoilla voi tehdä aika paljon asioita. Kässäreillä voit tehdä kulmasoutua, pystypunnerusta, eri muotoja vipunostosta, ranskalaista, hauis kääntöä, penkkiä, vinopenkkiä, flyesiä. Ja onko teillä tankoa tuossa painon nostopenkissä? Jos on niin silloin voitte tehdä sen avulla kyykkyä, mavea, kulmasoutua ja penaa. Ja kannattaa hommata lauanveto systeemi siis se tanko josta otetaan kiinni en nyt tähän hätään muista nimeä.

Jos tosiaan levytanko löytyy, ja vielä riittävästi rautaa, niin tuollakin setillä saa tehtyä vaikka mitä. Maastavetoa, etukyykkyä, rinnallevetoa, kulmasoutua, penkkiä, pystypunnerrusta...

EDIT: Mitä PRKL, missäs välissä tuo edellinen postaus tuohon pölähti?

ano sanoi:
Jos voisin tähän väliä kysyä erästä asiaa mikä on mietityttänyt minua, enkä ole löytänyt siihen vielä vastausta.

Olen miettinyt, että miten yöunien pituus vaikuttaa treeniin, vai vaikuttaako mitenkään? Itselläni on tapana valvoa useinkin vähän liian pitkään ja haluaisin tietää onko tällä mitään haittoja salitreenin ja lihaskasvun kannalta

Kiitos etukäteen.

Juu pahoittelen että nostan tämän kysymyksen uudestaan pinnalle, mutta tietämättömyyteni asiasta todella häiritsee minua ja haluaisin vastauksia teiltä viisaammilta

En tiedä miten yöuni vaikuttaa treeniin muuten kuin että sitä jaksaa paremmin treenata kun on nukkunut hyvin. Ja mitä olen lukenut täältä niin lihasten kasvun kannalta 8-9 tuntia unta olisi paras, joten kai se treeninkin kannalta olisi paras.
Saa korjata enemmän tietävä:D

ano sanoi:
Juu pahoittelen että nostan tämän kysymyksen uudestaan pinnalle, mutta tietämättömyyteni asiasta todella häiritsee minua ja haluaisin vastauksia teiltä viisaammilta

Sillä nyt ei ole väliä että valvotko pidempään jos vataavasti pystyt nukkumaan pidempään. Sellainen 7-9 tuntia vähän yksilöstä riippuen on aikalailla riittävän unen määrä. Itsellä riittää arkenta tuo 7 tuntia, viikonloppuna sitten mieluummin nukkuu 8-9 tuntia. Liika uni tekee ainakni mut aika "veteläksi", eli ei hyvä sekään.

Nukkumisen aikana hermosto ja koko elimistö palautuu. Ravinnon imeytyminen ja kuljetus, sekä kudoksia rakentavat "reaktiot" tapahtuvat levon aikana. Toisin sanoen lepääminen treenien välissä on todella tärkeää.
Sillä ei ole väliä koska nukkuu, missä nukkuu tai milloin nukkuu kunhan nukkuu ja jos tietää, ettei pysty/ehdi nukkua sitä 7h tai enemmän, kannattaa kokeilla päiväunia.

sanokaapas, ylirenaanko hauista jos teen sitä tällä ohjelmalla:
Hauiskääntö tangolla 3x12
scotti 3x8
hauiskääntö käsipainoilla 3x8-12 ?? =/

ja ennen hauista teen penkin(2x6) ja vinopenan(3x8)

Jonee sanoi:
scotti 3x8

ja ennen hauista teen penkin(2x6) ja vinopenan(3x8)

Minun mielestä et mutta tekisin enemmin hk.tangolla nuo toistot 6-8 ja sit scotissa 10-12

Timba79 sanoi:
Liika uni tekee ainakni mut aika "veteläksi", eli ei hyvä sekään.
Totta. Oon huomannu, että mulle paras määrä unta arkena on ainoastaan 5 tuntia. 6 tuntia jos nukun, niin olen koko päivän ihan pihalla ja väsyttää ihan helvetisti. Viidellä tunnilla selviää ihan hyvin. Yksi syy tohon on kyllä se, että herään jo 4.00 joka aamu. Mitä myöhempään herääminen menee, sitä pidempään pystyy nukkumaan olematta sekaisin koko päivää. Eli jos saan nukkua vaikka klo. 8.00 asti, ja nukun 8 tuntia, niin homma on ihan ok. Jos taas nukun 8 tuntia, mutta herään jo 4.00, niin hyvää päivää vaan. Kävelen seiniä päin. Ihme juttuja nämä.

Powerhousu sanoi:
Totta. Oon huomannu, että mulle paras määrä unta arkena on ainoastaan 5 tuntia. 6 tuntia jos nukun, niin olen koko päivän ihan pihalla ja väsyttää ihan helvetisti. Viidellä tunnilla selviää ihan hyvin. Yksi syy tohon on kyllä se, että herään jo 4.00 joka aamu. Mitä myöhempään herääminen menee, sitä pidempään pystyy nukkumaan olematta sekaisin koko päivää. Eli jos saan nukkua vaikka klo. 8.00 asti, ja nukun 8 tuntia, niin homma on ihan ok. Jos taas nukun 8 tuntia, mutta herään jo 4.00, niin hyvää päivää vaan. Kävelen seiniä päin. Ihme juttuja nämä.

Kunpa selviäisinkin 5 tunnilla unta, tahtoo nuo vuorokauden tunnit loppua kesken jatkuvasti.

Onko tämä oikeasti näin yksilöllistä, eli jos tuntee selviävänsä 5-6 tunnilla niin kannattaako antaa mennä vaan vai pitääkö yrittää nukkua se 7-8 tuntia kaikesta huolimatta.

Olen ihan aloittelija vielä tässä salihommassa, mutta vaikuttaisi, että vasen rinta kasvaa enemmän/nopeampaa kuin oikea. Onko tekniikka siis jotenkin vituillaan vai onko tämä ihan yleistä, että aloittelijalla lihakset kasvaa pikkasen "epätasapainossa"? Tai sitten vain kuvittelen, että toi vasen rinta olisi muka kasvanut. :)

Gutshot sanoi:
Olen ihan aloittelija vielä tässä salihommassa, mutta vaikuttaisi, että vasen rinta kasvaa enemmän/nopeampaa kuin oikea. Onko tekniikka siis jotenkin vituillaan vai onko tämä ihan yleistä, että aloittelijalla lihakset kasvaa pikkasen "epätasapainossa"? Tai sitten vain kuvittelen, että toi vasen rinta olisi muka kasvanut. :)
Se on ihan yleistä kaikilla. Kukaan tuskin on täysin symmetrinen.

Yleistä on todellakin. Treenaat vain molempia tasaisesti ja katsot ettei esim. penkkipunnerruksessa tule toinen käsi toista edellä ylös niin varmasti aikaa myöden erot tasoittuu. Toinen puoli on teknisesti parempi ja alussa se näkyy, myöhemmin ei enää.

Olen tässä pari kuukautta vääntänyt tuolla Timban kaksijakosella ja nyt pikkuhiljaa on alkanu tuntuun ykköspäivä yllättävänkin rankalta.

Ajattelinpa siis kysäistä, onko 1.päivästä mahdollista ottaa joku liike 2.päivälle kun toinen päivä tuntuu menevän varsin mukavasti verrattuna ykköseen.

Ohjelma siis tuttu seuraava:

1. Rinta, etureidet, olkapäät, ojentajat

-Penkkipunnerrus tanko / Vinopenkkipunnerrus tanko x2
-Vinopenkki kp / tasapenkki kp x2
-Etukyykky / kyykky / prässi x 3
-Reiden ojennukset / x3
-Vipunostot taakse / vipunostot sivulle x 2
-Pystypunnerrus tanko / pystypunnerrus käsipainot x 2
-Rankalainen punnerrus / ojentajapunnerrus / kapea penkki x3

2. Selkä, takareidet, pohkeet, hauikset, forkut/epäkkäät

- Alatalja / kulmasoutu tanko / kulmasoutu kp x3
- Ylätalja / leuanveto x3
- SJMV (=Suorin Jaloin MaastaVeto) x3
- Koukistukset x 2
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen x4
- Hauikset tangolla / hauikset scott / hauikset kp x3

Ja vatsat teen joka kerta, mutta tosiaan tuntuu olevan veto jo hyvin pois tuon ykköspäivän jälkeen, eikä niitä oikein jaksaisi enää tehdä.

Jonee sanoi:
scotti 3x8
Tää onkin jo vanha kysymys, mutta ei aiemmin osunut silmiin jostain syystä. Kaikkihan riippuu siitä mikä on jako. Jos teet nelijakoisella, (tai kolmijakoisella, tai millä vaan jaolla jossa kroppa treenataan läpi kerran viikossa) niin toi on ihan hyvä jos vaan jaksat noin monta sarjaa. Jos taas treenaat kaksijakoisella niin tossa on helvetisti liikaa, yksijakoisesta puhumattakaan.

Nelijakoisessahan toi sarjamäärä määräytyy ihan sen mukaan miten kovia ne sarjat on, eli miten monta pystyt tekemään kunnes tunnet olevasi valmis. Sama koskee siis kaikkia kroppa kerran viikossa -jakoja. Mulla se raja menee jossain kuudessa sarjassa, joista neljä kovaa ja kaksi pumppisarjaa. (Onhan pumppisarjatkin kovia, mutta eri tavalla) Eli aika pitkälle tunteeseen perustuu nelijakoisen sopivat sarjamäärät. Jos ei osaa ottaa itsestään tarpeeksi irti, niin pystyy tekemään vaikka 12 sarjaa. Siinä vaiheessa kyllä kannattaa alkaa tarkistamaan sitä treenaako oikeasti kovaa ja alkaa harjoittelemaan sitä taitoa.

Yksi ja kaksijakoisessa taas ei mennä niin paljon tunteella, vaan vähän sinne päin. Teoriassahan noi nelijakoisen sarjamäärät kannattaa jakaa kaksijakoisessa kahdella, koska treenejä on tuplamäärä, ja yksijakoisessa kolmella, koska treenejä on kolme kertaa niin paljon lihasryhmää kohti. Eli nelijakoisella selälle vaikka 12 sarjaa, niin kaksijakoisella tehdään 6 ja yksijakoisella 4 sarjaa. Viikottainen sarjamäärä on siis sama kaikissa. Ja toi 12 sarjaa selälle ei ollut mikään suositus. Käytin sitä, koska se on jaollinen kahdella ja kolmella. Tämä oli siis teoriassa, käytännössä mennään vähän sinne päin, mutta sarjamääriä ajatellaan enemmänkin järjellä, eikä sillä miltä lihaksesta tuntuu. Lisäksi yksi- ja kaksijakoisessa sarjoja ei vedetä niin loppuun kuin nelijaoisessa, koska hermoston pitää ehtiä palautumaan ennen seuraavaa treeniä. Siksi saattaisi olla hyvä lisätä +1 sarja tohon jakolaskun tulokseen. Teoreettista pohdintaa siis toikin taas, ja äkkiä tulee liikaa sarjoja jos noin tekee. (riippuu tietysti ihan tapauksesta) Se tiheämpi frekvenssi itsessään taitaa ajaa saman asian.

Toivottavasti tää selvensi vähän asioita, vaikka tässä nyt tehtiinkin asioista vähän vaikeita. Tärkeintä on, että treenaat vaan kovaa ja säännöllisesti, sekä syöt ja lepäät hyvin. Ei sillä ole lopulta merkitystä teetkö 8 vai 9 sarjaa.

Edit: Unohtu...
Insu sanoi:
Ja vatsat teen joka kerta, mutta tosiaan tuntuu olevan veto jo hyvin pois tuon ykköspäivän jälkeen, eikä niitä oikein jaksaisi enää tehdä.
Älä sitten treenaa vatsoja joka kerta. Vatsat neljä kertaa viikossa kuulostaa aika pahalta. Lepoa nekin tarvitsee siinä kuin muutkin lihakset.

.

Tää ei oo ny ihan peruskysyymys mutta kysynpä kuitenkin :) Eli miten lihaksen ympärysmitta mitataan? Jännitetäänkö lihasta samalla ja mistä kohtaa se mitataan? Esim jos mittaatt reiden paksuutta niin mitataanko se paksuimmasta kohdasta josta suurin osa on luultavasti rasvaa... En tie mistään mitään :nolo:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom