analog sanoi:
Olen nyt noin kolme kuukautta treenannut saman kaavan mukaan lukuun ottamatta treenailun aloittamisen yhteydessä kokeilemiani liikkeitä ja ohjelmia ja pohdin tulisiko minun tehdä muutoksia ohjelmaani sillä täältä saamani käsityksen mukaan samalla ohjelmalla treenaminen kovin pitkään ei ole tehokasta.
Itse ohjelmaa ei tartvitse mitenkään säännöllisesti vaihtaa, riittää että erilasita ärsykettä tulee esim. sarjojen pituuksia ja palautustaukoja muuttelemalla, eli välillä teke kutosia ja välillä kymppejä ja 15 toiton sarjoja jne. Joskus voi tehdä pari kiertoa puolen minuutin palautuksilla. Ja tietty itse liikkeitä voi sieltä täältä vaihdella sopivaksi katsomallaan tavalla. Liika vaihtelu se vasta pahasta onkin kun menee helposti samoilla painoilla junnaamiseksi kun kehityksen seuraaminen on vaikeeta liiallisen vaihtelun takia.
1. MA & PE
- Penkkipunnerrus tanko (ma) 2x6 / Vinopenkkipunnerrus tanko (pe) 3x10
- Vinopenkki kp 2x10
- Kyykky 3x10
- Reiden ojennukset 3x10
- Vipunostot sivulle 2x10
- Pystypunnerrus kp 2x10
- Ranskalainen punnerrus 3x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. vatsapenkki)
2. KE & SU
- Alatalja 3x10
- Ylätalja 3x10
- Reiden koukistukset 6x10 (ylös- ja alaspäin koukistaen)
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen 4x10
- Hauikset scott 3x10
- Rannekäännöt 2x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. room. tuoli)
SJMV tohon kaveriksi takareisille ja sarjoja sama määrä pois koukistuksilta.
Muuten tuo ohjelmasi näyttää fiksulta. ;)
Em. ohjelma on kopioitu suoraan täältä ja mietin voinko muokata sitä ihan vain valitsemalla vaihtoehtoisia liikkeitä, joita oli listattu FAQ-threadiin. Yksi ongelma, mikä vaivaa on takareidet: en ole oppinut SJMV:tä ja siksi se on jäänyt tekemättä, sillä oikean tekniikan oppiakseen mukana salilla pitäisi olla joku 'ammattitaitoinen' näyttämässä mallia.
Ai sulla olikin tässä se syy tuon SJMV:n puuttumiseen. Kannattaa siis nykästä hihasta jotain kokeneempaa tai pyytää jotain palstalaista paikkakunnaltasi apuun. SJMV on erinomainen liike joka todellakin kannattaa opetella.
Ja vaihtoehtoisia liikkeitä voi ja kannattaa käyttää. Itsellä no periaatteessa aina kaksi erilaista treeniä, eli aina joka toinen samoilla lihasryhmille tehtävä treeni tehdään samalla tavalla. Tuollakin saat sitä kaipaamaasi vaihtelua treeniin.
Sitten lisäkysymyksiä:
1. Onko vapailla painoilla treenaminen jotenkin tehokkaampaa kuin laitteissa, esim. kulmasoutu vs. alatalja, SJMV vs. koukistuskone jne?
2. Voinko, tai kannattaako minun lisätä ohjelmaani sellaisia perusliikkeitä kuin maastaveto tai kulmasoutu?
3. Miksi jotkut tekevät mavea leveämmällä ja toiset kapeammalla haara-asennolla? Vaikuttaako asento siihen missä lihaksessa suoritus tuntuu tai millä lihaksilla työtä tehdään?
Tässä tältä erää, lisää luvassa kunhan pääni hieman selviää tästä kysymystulvasta. *Puuh*
1. Pääsääntöisesti kyllä. Kannattaa aina suosia vapaita painoja ja laitteet sitten tukee näitä.
2. Maastavedosta voi olla montaa mieltä. Jos otat ohjelmaasi SJMV:n ja kyykkäät, et mielestäni välttmättä mavea tarvitse. Kulmasoutua nyt kannattaa ehdottomasti tehdä, tee se vaikka joka toinen kerta alataljan paikalla.
3. Vaikuttaahan se, leveämmällä asennolla on jalat enemmän pelissä mukana, kapeammalla taas selkä tekee enemmän duunia. Mave on hyvä perusliike, mutta jos otat sen ohjelmaasi, niin tee ehdottomasti kapealta se, selkäliikkenä bodarin kannattaa mavettaa.
Ja ei kannata ottaa useampaa liikettä pikkulihaksille, otat vain sen vaihtoehtoisen liikkee niin teet sitten vuoronperään niitä omissa treeneissään.