JulmaJesse sanoi:
Penkki kysymystä taas vaihteeksi.. Eli oon jauhanut tuota miken 2x6 systeemii jo likelle 4kk(eli kun alotin puntin)ja nyt on ruvennu jumittaa pahasti. Kolme kertaa peräkkäin jääny eka sarja viitoseen ja aattelin että joko oisi aika jättää tämä ja siirtyä johonkin muuhun joten olisiko kellään jotain hyviä ideoita seuraavasta penkki ohjelmasta?:whip:

kokeile 5x5 treeniä penkissä.. itselläni autto maksimissa tosi paljon:D

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
hoplaa90 sanoi:
kokeile 5x5 treeniä penkissä.. itselläni autto maksimissa tosi paljon:D

Suosittelen myös tuota 5x5, itselläni ei toiminut se miken 2x6 mutta olen kyllä sitä mieltä että täysin aloittelialla luulisi penkkituloksen nousevan tekemällä ihan normi treeniä rinnalle, kuhan tekniikka ja muut asiat on kunnossa.

Masterpiece sanoi:
Ite tekisin rintareenin ensiks, ni jaksaa sitte PENKATA KUNNOLLA :evil: :evil:
En ole ihan varma ymmärsitkö kysymykseni täysin oikein niin koitetaan uudestaan.
Siis minulla on vuorossa a ja b lihaksen reeni.pitääkö minun tehdä ensiksi kaikki a lihaksen liikkeet ennen, kun siirryn b eli näin (a,a,a,b,b,b) vai Voinko/kannattaako tehdä niin, että antaa välillä a lihaksen levätä ja tekee silloin b lihasta eli näin (a,b,a,b,a,b)?
Itse olen joskus tehnyt niin, että olen esim a lihaksen vähän antanut levätä ja tehnyt a:n viimeisen liikkeen muutaman b jälkeen, mutta onko tämä väärin?eli näin (a,a,b,b,a,b)

Edit:täältä olen sellaisen käsityksen saanut, että kaikki liikkeet yhdestä lihaksesta ensin, mutta kysyin nyt suoraan.

Kannattaa tehdä samaan lihakseen kohdistuvat liikkeet peräkkäin ja sitten siirtyä seuraavaan lihakseen.Itsellä ainakin tuntuu, että treeni kulkee paremmin kun lihakset ovat lämpimät, eivätkä pääse "kylmenemään" esim. pitkien taukojen aikana tai kun tekee jotain toista lihasta välissä.

Supersarjat ovat tietysti asia erikseen. Tällöin voi tehdä esim. ensin sarjan hauikselle, sitten sarjan ojentajalle, tauko ja sama uudelleen.

VekiS85 sanoi:
Kannattaa tehdä samaan lihakseen kohdistuvat liikkeet peräkkäin ja sitten siirtyä seuraavaan lihakseen.
Oikeastihan tällä ei ole mitään väliä, kunhan katsoo mitä lihasryhmiä sekoittelee. Ei kannata tehdä hauista selän lomassa, koska väsynyt hauis haittaa selkätreeniä. Sama pätee kaikenlaisiin punnerruksiin ja ojentajaan, sekä rintaan ja olkapäihin.

Eli voi tehdä niin kuin haluaa, kunhan pitä noista huolen. Jos on esim. Rinta, ojentaja -päivä, niin voi tehdä ensin punnerrukset rinnalle, ja sen jälkeen alkaa sekoittelemaan. Väsyneet ojentajat ei enää sen jälkeen haittaa rintatreeniä. Tietysti se perinteinen tapa on tehdä ensin sama lihasryhmä ja sen jälkeen vasta siirtyä toiseen, ja näin minäkin teen. Se on vaan jääny päälle alkuajoista.

Olishan tosta sekoittelusta vaikkapa sellaista hyötyä, että teet ensin vaikka penkin ja vinopenkin, ja seuraavana pitäisi olla pec deck, niin teetkin pec deckin paikalla sarjan ojentajia ja sen jälkeen vasta pec deckin. Tällöin saat pec deckiin vähän enemmän painoa kuin normaalisti saisit, koska rinta on levähtänyt vähän pidempään kuin normaalisti.

Ja kuten jo sanottu, (kertaus on opintojen äiti ja tässä tapauksessa tärkeä asia) niin kannattaa katsoa mitä sekoittelee. Jotkut lihasryhmät haittaavat väsyneenä toisen treeniä.

nii kun tekee hauiskääntöä mutkatangolla niin onko tuohon kyynärvarren kipeytymiseen muuta ratkaisua kuin rannetuet? vasen kyynärä kipeytyy niin ikävästi ettei sillä tahdo jaksaa tehdä enää sen jälkeen. vastaavia ongelmia kenelläkään?

naruranne sanoi:
nii kun tekee hauiskääntöä mutkatangolla niin onko tuohon kyynärvarren kipeytymiseen muuta ratkaisua kuin rannetuet? vasen kyynärä kipeytyy niin ikävästi ettei sillä tahdo jaksaa tehdä enää sen jälkeen. vastaavia ongelmia kenelläkään?

Mahdollisesti jokin toinen korvaava liike?

naruranne sanoi:
Niin, toikin vähän riippuu... Timba79 sanoi jossain, että itselläänkin on ollut samanlaisia vaivoja jotka meni ohi kun teki vaan. Riippuu tietysti siitä minkälaista kipua se on, että viitsiikö tehdä vai ei. Rannetuet on se yksi vaihtoehto.

Hax sanoi:
Tällästä on tullut pohdiskeltua jo vähän aikaa.
Vaikuttaako lisäravinteet pituuskasvuun(negatiivisesti)?:nolo:
Näkisin asian niin että se vaikuttaisi positiivisesti koska se tukee sinun ruokavaliotasi ja tekee siitä "täydellisemmän".

Powerhousu sanoi:
Niin, toikin vähän riippuu... Timba79 sanoi jossain, että itselläänkin on ollut samanlaisia vaivoja jotka meni ohi kun teki vaan. Riippuu tietysti siitä minkälaista kipua se on, että viitsiikö tehdä vai ei. Rannetuet on se yksi vaihtoehto.

Useammassakin ketjsusa olen tämän sanonut. Ne rannetuet kannattaa todellakin ottaa raskaimmissa sarjoissa käyttöön, ne antaa hyvän avun. Mutta muuten tuohon ei oikein mitään muuta ratkaisua ole kuin aika ja maltti treenipainoissa kunnes kivut helpotta. Itselle auttoi omatoiminen hieronta, voimakas sellainen, kai se jotain kalvoja avasi ja näin helpotti kipuja. Se itse hieronta sattuu sitten ihan helvetisti, varsinkin jos sen tekee toinen. Mutta pitää varmistaa ettei ole tulehdusta, sillä tulehtunutta lihasta ei saa hieroa. Tulehtunut lihas yleensä "kuumottaa" ja saattaa olla jotain turvotustakin. Mulla ei koskaan ollut mitään tällaista, forkkujen seutu oli vain helvetin kipeä ja se kipu tuntui etenkin sarjan jälkeen kun irrotti otteen tangosta.

Olen nyt noin kolme kuukautta treenannut saman kaavan mukaan lukuun ottamatta treenailun aloittamisen yhteydessä kokeilemiani liikkeitä ja ohjelmia ja pohdin tulisiko minun tehdä muutoksia ohjelmaani sillä täältä saamani käsityksen mukaan samalla ohjelmalla treenaminen kovin pitkään ei ole tehokasta.

1. MA & PE

- Penkkipunnerrus tanko (ma) 2x6 / Vinopenkkipunnerrus tanko (pe) 3x10
- Vinopenkki kp 2x10
- Kyykky 3x10
- Reiden ojennukset 3x10
- Vipunostot sivulle 2x10
- Pystypunnerrus kp 2x10
- Ranskalainen punnerrus 3x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. vatsapenkki)

2. KE & SU

- Alatalja 3x10
- Ylätalja 3x10
- Reiden koukistukset 6x10 (ylös- ja alaspäin koukistaen)
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen 4x10
- Hauikset scott 3x10
- Rannekäännöt 2x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. room. tuoli)

Em. ohjelma on kopioitu suoraan täältä ja mietin voinko muokata sitä ihan vain valitsemalla vaihtoehtoisia liikkeitä, joita oli listattu FAQ-threadiin. Yksi ongelma, mikä vaivaa on takareidet: en ole oppinut SJMV:tä ja siksi se on jäänyt tekemättä, sillä oikean tekniikan oppiakseen mukana salilla pitäisi olla joku 'ammattitaitoinen' näyttämässä mallia.

Sitten lisäkysymyksiä:

1. Onko vapailla painoilla treenaminen jotenkin tehokkaampaa kuin laitteissa, esim. kulmasoutu vs. alatalja, SJMV vs. koukistuskone jne?

2. Voinko, tai kannattaako minun lisätä ohjelmaani sellaisia perusliikkeitä kuin maastaveto tai kulmasoutu?

3. Miksi jotkut tekevät mavea leveämmällä ja toiset kapeammalla haara-asennolla? Vaikuttaako asento siihen missä lihaksessa suoritus tuntuu tai millä lihaksilla työtä tehdään?

Tässä tältä erää, lisää luvassa kunhan pääni hieman selviää tästä kysymystulvasta. *Puuh*

Heti tuli jotakin mieleen.

Voisinko lisätä ohjelmaan toisen tai useamman liikkeen hauiksille, rinnalle ja/tai ojentajille niin, että tekisin useamman liikkeen samalla lihasryhmälle samana päivänä kuten olkapäillä ja rinnalla on jo nyt. Vai olenko liian malttamaton tulosten (varsinkin näkyvien sellaisten) suhteen ja rasittaisin lihaksia vain liikaa?

analog sanoi:
Olen nyt noin kolme kuukautta treenannut saman kaavan mukaan lukuun ottamatta treenailun aloittamisen yhteydessä kokeilemiani liikkeitä ja ohjelmia ja pohdin tulisiko minun tehdä muutoksia ohjelmaani sillä täältä saamani käsityksen mukaan samalla ohjelmalla treenaminen kovin pitkään ei ole tehokasta.

Itse ohjelmaa ei tartvitse mitenkään säännöllisesti vaihtaa, riittää että erilasita ärsykettä tulee esim. sarjojen pituuksia ja palautustaukoja muuttelemalla, eli välillä teke kutosia ja välillä kymppejä ja 15 toiton sarjoja jne. Joskus voi tehdä pari kiertoa puolen minuutin palautuksilla. Ja tietty itse liikkeitä voi sieltä täältä vaihdella sopivaksi katsomallaan tavalla. Liika vaihtelu se vasta pahasta onkin kun menee helposti samoilla painoilla junnaamiseksi kun kehityksen seuraaminen on vaikeeta liiallisen vaihtelun takia.

1. MA & PE

- Penkkipunnerrus tanko (ma) 2x6 / Vinopenkkipunnerrus tanko (pe) 3x10
- Vinopenkki kp 2x10
- Kyykky 3x10
- Reiden ojennukset 3x10
- Vipunostot sivulle 2x10
- Pystypunnerrus kp 2x10
- Ranskalainen punnerrus 3x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. vatsapenkki)

2. KE & SU

- Alatalja 3x10
- Ylätalja 3x10
- Reiden koukistukset 6x10 (ylös- ja alaspäin koukistaen)
- Pohkeet seisten / pohkeet istuen 4x10
- Hauikset scott 3x10
- Rannekäännöt 2x10
- Vatsalihakset 3x10 (esim. room. tuoli)

SJMV tohon kaveriksi takareisille ja sarjoja sama määrä pois koukistuksilta.

Muuten tuo ohjelmasi näyttää fiksulta. ;)

Em. ohjelma on kopioitu suoraan täältä ja mietin voinko muokata sitä ihan vain valitsemalla vaihtoehtoisia liikkeitä, joita oli listattu FAQ-threadiin. Yksi ongelma, mikä vaivaa on takareidet: en ole oppinut SJMV:tä ja siksi se on jäänyt tekemättä, sillä oikean tekniikan oppiakseen mukana salilla pitäisi olla joku 'ammattitaitoinen' näyttämässä mallia.

Ai sulla olikin tässä se syy tuon SJMV:n puuttumiseen. Kannattaa siis nykästä hihasta jotain kokeneempaa tai pyytää jotain palstalaista paikkakunnaltasi apuun. SJMV on erinomainen liike joka todellakin kannattaa opetella.

Ja vaihtoehtoisia liikkeitä voi ja kannattaa käyttää. Itsellä no periaatteessa aina kaksi erilaista treeniä, eli aina joka toinen samoilla lihasryhmille tehtävä treeni tehdään samalla tavalla. Tuollakin saat sitä kaipaamaasi vaihtelua treeniin.

Sitten lisäkysymyksiä:

1. Onko vapailla painoilla treenaminen jotenkin tehokkaampaa kuin laitteissa, esim. kulmasoutu vs. alatalja, SJMV vs. koukistuskone jne?

2. Voinko, tai kannattaako minun lisätä ohjelmaani sellaisia perusliikkeitä kuin maastaveto tai kulmasoutu?

3. Miksi jotkut tekevät mavea leveämmällä ja toiset kapeammalla haara-asennolla? Vaikuttaako asento siihen missä lihaksessa suoritus tuntuu tai millä lihaksilla työtä tehdään?

Tässä tältä erää, lisää luvassa kunhan pääni hieman selviää tästä kysymystulvasta. *Puuh*

1. Pääsääntöisesti kyllä. Kannattaa aina suosia vapaita painoja ja laitteet sitten tukee näitä.

2. Maastavedosta voi olla montaa mieltä. Jos otat ohjelmaasi SJMV:n ja kyykkäät, et mielestäni välttmättä mavea tarvitse. Kulmasoutua nyt kannattaa ehdottomasti tehdä, tee se vaikka joka toinen kerta alataljan paikalla.

3. Vaikuttaahan se, leveämmällä asennolla on jalat enemmän pelissä mukana, kapeammalla taas selkä tekee enemmän duunia. Mave on hyvä perusliike, mutta jos otat sen ohjelmaasi, niin tee ehdottomasti kapealta se, selkäliikkenä bodarin kannattaa mavettaa.

Ja ei kannata ottaa useampaa liikettä pikkulihaksille, otat vain sen vaihtoehtoisen liikkee niin teet sitten vuoronperään niitä omissa treeneissään.

Kalaöljykapselit

Kun monesti puhutaan kalaöljykapseleista niin onko se sama asia kun vetäis rypsäriä vaikka? Eli onko ne hyät rasvat ja omega-3:set se mitä täs haetaan takaa, vai onko tossa kalaöljykapseleissa jotain muutakin? Eli ite vedän rypsäriä niin kannattaako mun noita kalaöljykapseleita ostaa minkään "lisäaineen" toivossa?

Viparit taakse, sivuille, eteen ja pystypunnerrus

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom