Muuttaessa ohjelmaa kuinka paljon sitä kannattaa muuttaa? Kannattaako vaihtaa kaikki liikkeet vai kannattaako jättää joitakin ja kannattaako toistomääriä vaihdella ohjelman edetessä
Yksi asia kerrallaan per lihasryhmä tai liike. Jos muuttaa monta asiaa kerralla niin sitten ei tiedä että mikä vaikuttaa mitenkin. Toistomäärien muuttaminen riippuu ihan ohjelman rakenteesta. Lineaarisessa ja blokissa tietysti muuttuu mutta DUP ja valtaosa bodaussysteemeistä pyörii loputtomiin eikä niillä ole selkeää alkua ja loppua.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ite taas lähtisin siitä että mahdollisimman paljon.
1-jakoisesta -> 3-4 jakoon ja tai toistot ~(3)5-8 /10-12(15).
Pointtina ilmeisesti hermostohshokki kehitysmielessä.
 
Ite taas lähtisin siitä että mahdollisimman paljon.
1-jakoisesta -> 3-4 jakoon ja tai toistot ~(3)5-8 /10-12(15).
Pointtina ilmeisesti hermostohshokki kehitysmielessä.
Shokin saa sillä kun treenaa kovempaa. Jos ohjelmassa on pieniä epäkohtia niin ne on helppo korjata tekemällä pieniä muutoksia, jos se ei toimi ollenkaan niin ohjelma on alunperinkin huono, tehty väärin tai syy on jossain muualla.
 
Tai sitten vaihtaa sellaiseen joka on itselle mieluisin, hyvällä motivaatiolla saa kuitenkin ihmeitä aikaan. (paitsi minä)
 
Kannattaaako salilla käyttäää vyötä esim maastavedossa vai kannattaako tehdä ilman
Ensin opettelisin käyttämään keskivartaloa ja treenaamaan ilman vyötä. Muista hankkia voimaa vatsaankin. Paljon näkee junioreita jotka eivät treenaa keskikroppaa ollenkaan. Mavessa vetävät vyön törky kireälle ja sen avulla repivät enkkoja kissaselällä.
 
En tiiä mihin tän laittais, ni pistän tänne. https://www.roguefitness.com/floor-glute Oon pitkään halunnu jonkun systeemin, millä voi tehä ei tuettuja nordic curleja/Ghr:ää. Varsinki jos salit suljetaan, ni tuo on niin kova liike, et pysyis takaketju varmaan ihan jees kondikses. Tää Roguen homma on ihan vitun liian kallis. Jos olisin käsistäni näppärä, ni oisin kasannu jo aikoi sit jtn. Vakkarisalilla tein noita jalat dippitelineen alle tuettuina. Ihan ok, mut ei tukenu ikinä tarpeeks tiukasti et ois voinu tehä täydellisiä toistoja. Eli mihin ikinä nilkat tukee, se ei voi olla mikään sohva tjs. mikä nousee 5 metrii ilmaan tehdessä :d. Budjetti vois olla vaikka 100e max.
 
En tiiä mihin tän laittais, ni pistän tänne. https://www.roguefitness.com/floor-glute Oon pitkään halunnu jonkun systeemin, millä voi tehä ei tuettuja nordic curleja/Ghr:ää. Varsinki jos salit suljetaan, ni tuo on niin kova liike, et pysyis takaketju varmaan ihan jees kondikses. Tää Roguen homma on ihan vitun liian kallis. Jos olisin käsistäni näppärä, ni oisin kasannu jo aikoi sit jtn. Vakkarisalilla tein noita jalat dippitelineen alle tuettuina. Ihan ok, mut ei tukenu ikinä tarpeeks tiukasti et ois voinu tehä täydellisiä toistoja. Eli mihin ikinä nilkat tukee, se ei voi olla mikään sohva tjs. mikä nousee 5 metrii ilmaan tehdessä :d. Budjetti vois olla vaikka 100e max.
Tommosen nordic curl härvelinhän tekee kuka vaan jolla on kädet ja osaa laskea kuinka monta sormea niissä on. GHR on liikkeenä ihan erilainen ja varmasti parempi mutta en oo nähny mitään fiksua diy versiota.
 
Tommosen nordic curl härvelinhän tekee kuka vaan jolla on kädet ja osaa laskea kuinka monta sormea niissä on. GHR on liikkeenä ihan erilainen ja varmasti parempi mutta en oo nähny mitään fiksua diy versiota.
Mut oon uusavuton :kuola:. Natural ghr nimellä ite oon tän liikkeen aina käsittäny.
View: https://www.youtube.com/watch?v=Rh9hiA65AW4&ab_channel=BrianAmundsen

Tolleen voi tehä kyl joillain setupeilla, mut haluun nuo jalat niin hyvin tuettua että voin tehä ilman käsiavustusta. Löysä setup=ei pysty jännittää koko kehoa tarpeeks. Salin dippi standi setupillaki jouduin pyytään aina jonkun seisomaan sen standin päällä, että pysyy paikallaan. Puupalikoista tommonen kasaan, mut en mä osaa arvioida kuinka tukeva se olis lopulta.
 
Minä taas stressaan vaikka luultavasti ei pitäisi. Kumminkin tällästä tuli vaihteeksi mieleen.

Nykyään mulla ei ole nk. "jalkapäivää". Mun 3-jakoisessa ohjelmassa kyllä teen sekä maastavetoa ja kyykkyä eri päivinä. Mitä ootte mieltä jos treenaa voimanostopainoitteisesti, tarvitseeko kyykkytreenin päälle lisätä mitään prässiä, reiden ojennusta/koukista, muuta liikkeitä? Itse olen nuo nyt jotenkin mieltänyt enempi bodausliikkeiksi kun kumminkin teen suht raskasta kyykkyä (tai no, raskasta ja raskasta kun toistomäärät aika pieniä, viimeksi esimerkiksi 8x70kg, 6x120kg, 4x150kg, 3x2x170kg, ykkösmaksimi 200kg nostettu aikaisemmin tässä kuussa) ja maveakin tunnun tekevän jalkapainoitteisesti pienillä toistoilla ja raskaasti sitäkin.

Jääkö multa siis hirveästi jotain pois jos en tee näitä apulaitteita jaloille? Joudun kumminkin kävelemään 15min kotio treenin päälle niin mukava olisi mennä jaloin eikä tetsaten 😅
 
Minä taas stressaan vaikka luultavasti ei pitäisi. Kumminkin tällästä tuli vaihteeksi mieleen.

Nykyään mulla ei ole nk. "jalkapäivää". Mun 3-jakoisessa ohjelmassa kyllä teen sekä maastavetoa ja kyykkyä eri päivinä. Mitä ootte mieltä jos treenaa voimanostopainoitteisesti, tarvitseeko kyykkytreenin päälle lisätä mitään prässiä, reiden ojennusta/koukista, muuta liikkeitä? Itse olen nuo nyt jotenkin mieltänyt enempi bodausliikkeiksi kun kumminkin teen suht raskasta kyykkyä (tai no, raskasta ja raskasta kun toistomäärät aika pieniä, viimeksi esimerkiksi 8x70kg, 6x120kg, 4x150kg, 3x2x170kg, ykkösmaksimi 200kg nostettu aikaisemmin tässä kuussa) ja maveakin tunnun tekevän jalkapainoitteisesti pienillä toistoilla ja raskaasti sitäkin.

Jääkö multa siis hirveästi jotain pois jos en tee näitä apulaitteita jaloille? Joudun kumminkin kävelemään 15min kotio treenin päälle niin mukava olisi mennä jaloin eikä tetsaten 😅
Kun kerta toimii niin jatka samaan malliin!
Ite kyllä oon jo niin kankea että tekisin vielä pari enemmän kevyitä tyyliin 10+ tanko ja sinne 10 pintaan jo 50kg:ssä
Kun joskus tarttee vaihtelua niin sitten lisää volyymia tai vaikka vähän etukyykkyä ja jos on mielyttävä laite saatavilla niin tekisin myös reisihauista, sitä ei oikein mikään liike rasita samalla tavalla ja tuo muotoa, vähän ku hauis, ei sitä mihinkä tartte mut varmaan jotain teet sille!
 
Kun kerta toimii niin jatka samaan malliin!
Ite kyllä oon jo niin kankea että tekisin vielä pari enemmän kevyitä tyyliin 10+ tanko ja sinne 10 pintaan jo 50kg:ssä
Kun joskus tarttee vaihtelua niin sitten lisää volyymia tai vaikka vähän etukyykkyä ja jos on mielyttävä laite saatavilla niin tekisin myös reisihauista, sitä ei oikein mikään liike rasita samalla tavalla ja tuo muotoa, vähän ku hauis, ei sitä mihinkä tartte mut varmaan jotain teet sille!

Aloitan kyllä treenit kyykäten pelkällä tangolla, yleensä 10-15 toistoa. Sillä saa vähän tuntumaa että pitääkö avata paikkoja enemmän kun mennään levyihin asti. 70kg oon nyt hypännyt suoraan kun oon niin laiska vaihtamaan levyjä tangossa ja kun isoihin mennään kumminkin niin laitan suoraan 25 kiloiset päihin 😅
 
Minä taas stressaan vaikka luultavasti ei pitäisi. Kumminkin tällästä tuli vaihteeksi mieleen.

Nykyään mulla ei ole nk. "jalkapäivää". Mun 3-jakoisessa ohjelmassa kyllä teen sekä maastavetoa ja kyykkyä eri päivinä. Mitä ootte mieltä jos treenaa voimanostopainoitteisesti, tarvitseeko kyykkytreenin päälle lisätä mitään prässiä, reiden ojennusta/koukista, muuta liikkeitä? Itse olen nuo nyt jotenkin mieltänyt enempi bodausliikkeiksi kun kumminkin teen suht raskasta kyykkyä (tai no, raskasta ja raskasta kun toistomäärät aika pieniä, viimeksi esimerkiksi 8x70kg, 6x120kg, 4x150kg, 3x2x170kg, ykkösmaksimi 200kg nostettu aikaisemmin tässä kuussa) ja maveakin tunnun tekevän jalkapainoitteisesti pienillä toistoilla ja raskaasti sitäkin.

Jääkö multa siis hirveästi jotain pois jos en tee näitä apulaitteita jaloille? Joudun kumminkin kävelemään 15min kotio treenin päälle niin mukava olisi mennä jaloin eikä tetsaten 😅
Lihaksilla ne työt tehdään mutta onhan se nähty että pelkällä pääliiketreenilläkin pääsee pitkälle, riippuu vähän yksilöstä ja että miten treeniohjelma on pitkällä aikavälillä suunniteltu. Prässit ja reidenojennukset on todennäköisesti voimaillessa melko turhia, kyykyn heikot kohdat on useammin keskikroppa-pakarat-takareidet -akselilla.
 
Mikä on paras liike takaolkapäälle kun tuntuu että ne ovat hiukan jäljessä muuhun olkapäähän nähden?

Itse huomasin saman, että takaolat laahaa pahasti perässä. Leveällä otteella suoritettu soutu niin että tanko vedetään rintaan ja kyynärpäät kohti kattoa tuo ainakin kovan pumpin. Kasvusta en vielä osaa sanoa koska olen keskittynyt takaolkapäihin vasta pari viikkoa. Tärkeintä takaolkia treenatessa on se, että olkapää liikkuu eikä avusteta hartioilla tai liike-energialla.
 
Minä taas stressaan vaikka luultavasti ei pitäisi. Kumminkin tällästä tuli vaihteeksi mieleen.

Nykyään mulla ei ole nk. "jalkapäivää". Mun 3-jakoisessa ohjelmassa kyllä teen sekä maastavetoa ja kyykkyä eri päivinä. Mitä ootte mieltä jos treenaa voimanostopainoitteisesti, tarvitseeko kyykkytreenin päälle lisätä mitään prässiä, reiden ojennusta/koukista, muuta liikkeitä? Itse olen nuo nyt jotenkin mieltänyt enempi bodausliikkeiksi kun kumminkin teen suht raskasta kyykkyä (tai no, raskasta ja raskasta kun toistomäärät aika pieniä, viimeksi esimerkiksi 8x70kg, 6x120kg, 4x150kg, 3x2x170kg, ykkösmaksimi 200kg nostettu aikaisemmin tässä kuussa) ja maveakin tunnun tekevän jalkapainoitteisesti pienillä toistoilla ja raskaasti sitäkin.

Jääkö multa siis hirveästi jotain pois jos en tee näitä apulaitteita jaloille? Joudun kumminkin kävelemään 15min kotio treenin päälle niin mukava olisi mennä jaloin eikä tetsaten 😅
Pelkkä kyykky riittää voimailuhommiin. Aika moni voimanostaja ei edes tee muita kuin kyykkyä, vetoa ja niiden variaatioita. Mutta jos ajatellaan myös terveyttä ja kropan hyvinvointia, tietyt apuliikkeet ovat hyödyksi. Eivät suoranaisesti paranna kyykkytulosta, mutta ehkäisevät vammoja ja näin ollen pitkässä juoksussa parantavat. Esimerkiksi polven ojennus vahvistaa polven lähellä olevia lihaksia. Tärkeää polven terveydelle. Jos taas etureidet tai core ovat heikkous, etukyykky parantaa niitä. Takareisiin saa potkua suorinjaloin mavella. Ei asiasta kannata panikoida. Teet välillä kausittain apuliikkeitä jos ehdit. Eihän reisiojennus vie kuin 5 min treenistä. Kyykyn voi korvata etukyykyllä välillä. Ja maven suorinjaloin mavella. Treenimäärä ei siis välttämättä lisäänny yhtään.
 
Mikä on paras liike takaolkapäälle kun tuntuu että ne ovat hiukan jäljessä muuhun olkapäähän nähden?
Facepullit ulkokierrolla ihan vaan siks, koska toi elvyttää olkapäät nii hyvin. Joka lapsen, naisen, mieslapsen ja koiran pitäs tehä noita imo. Itelle ihme kyllä ihan vaan leuat on onnistunu luomaan jopa hyvää kasvua takaolkiin.
 
Mikä on paras liike takaolkapäälle kun tuntuu että ne ovat hiukan jäljessä muuhun olkapäähän nähden?
Ite tykkään tehdä flyesit kässäreillä niin että etukenossa pää nojaa penkkiin, kulma fiiliksen mukaan mutta harvemmin olen ihan vaakatasossa. Facepullit ja erilaiset soudut toimii myös. Takaperin pecdecillä en oo kunnollista tuntumaa löytänyt vaan menee epäkkäille. Kokeile kaikkea, valitse parhaat ja vaihtele niiden välillä.
 
Mikä on paras liike takaolkapäälle kun tuntuu että ne ovat hiukan jäljessä muuhun olkapäähän nähden?
Kaikilla on suosikkinsa. Ei voi sanoa mitään parhaaksi. Itse tykkään tuetusta kulmasoutu penkistä leveällä otteella. Tai leveä alatalja. Toki myös viparit taakse pelittää. Teen myös kuminauhalla lavanlähentäjiä ja takaolkapäitä. Mielestäni voimailijalla olkapäät kääntyvät aina enemmän tai vähemmän eteen. Teki niitä miten paljon tahansa. Etuolkapää on ihmisellä dominoiva luontaisesti. Perus treenarin ei kannata asiasta stressata. Kunhan niitä treenaa. On sanottu että takaolkapää on bodykisojen lihas. Siellä sen massa merkkaa enemmän kuin perus punttaajalla.
 
Back
Ylös Bottom