Hei, olisi sellainen kysymys varmuusen vuoksi koska haluan välttää loukkaantumiset tai mitä ikinä tähän liittyykään, olen alkanut tuntemaan jokaisen kulmasoutu toistojen (8-12) jälkeen kipua alaselässä ja muissakin askareissa tunnen sitä aina silloin tälläin esim kun teen vatsalihasliikettä siinä laitteessa minne mennään mahalleen ja osoittaa ylöspäin vähän. Kannattaisiko minun alkaa käyttää vyötä?
Kulmasoutu on yksi riskialtteimmista liikkeistä alaselälle. Staattinen pitovaihe kestää niin pitkään. Jos ei syvät lihakset jaksa tukea koko sarjan ajan, varmasti kipeytyy selkä. En tekisi koko liikettä jos alaselkä kipeytyy. Treenaa syviä vatsoja ja selkälihaksia. Suosittelen myös pendlay soutua. Yhtä raskas ja tehokas kuin kulmasoutu, mutta alaselkä pääsee huomattavasti helpommalla. Pendlayssa joka toisto pysäytetään lattiaan, jolloin alaselkä pääsee rentoutumaan. Myös T-kulmasoutu on alaselälle lempeämpi. Sekä kulmasoutu käsipainoilla. Aina löytyy vaihtoehtoja jos joku liike ei onnistu. Itse en tee koskaan kulmasoutua tangolla. Juurikin siksi kun alaselkä kipeytyy. Välilevy ongelmia takana niin kulmasoutu on myrkkyä.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen treenannut nyt vähän yli puolivuotta salilla. Ensimmäiset neljä kuukautta opettelin liikkeitä, ja tein 1-jakoista ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa. Nyt viimeiset kolme kuukautta olen treenaillut 2-jakoisella 4 kertaa viikossa. Haluaisin vaihtaa treeniohjelmaa, ja kiinnostaisi 3-4-jakoinen ohjelma. Onko liian aikaista ottaa noin harvajakoinen ohjelma ja jos ei ole, niin mitä mieltä olette testotimon kovaydin massa ohjelmasta ja Ptvatasen strong muscle ohjelmasta? Kuitenkin vapaa-aikaa on melkoisen paljon, koska peruskoulu vielä menossa, niin ajasta ei ole kiinni.
 
Olen treenannut nyt vähän yli puolivuotta salilla. Ensimmäiset neljä kuukautta opettelin liikkeitä, ja tein 1-jakoista ohjelmaa 2-3 kertaa viikossa. Nyt viimeiset kolme kuukautta olen treenaillut 2-jakoisella 4 kertaa viikossa. Haluaisin vaihtaa treeniohjelmaa, ja kiinnostaisi 3-4-jakoinen ohjelma. Onko liian aikaista ottaa noin harvajakoinen ohjelma ja jos ei ole, niin mitä mieltä olette testotimon kovaydin massa ohjelmasta ja Ptvatasen strong muscle ohjelmasta? Kuitenkin vapaa-aikaa on melkoisen paljon, koska peruskoulu vielä menossa, niin ajasta ei ole kiinni.
Onko nykyinen ohjelma toiminut?
 
Ihan ok, jossain alueissa on tullut paljon kehitystä ja joissain alueissa taas vähemmän, mutta haluaisin kokeilla, että toimiiko tuollainen 3-4 jakoinen paremmin.
En lähtis tuolla lyhyellä kokemuksella vaihtamaan jos kerran kehitystä tulee. Se juna kun puksuttaa tasaseen ja 2-jakosella fokus pitäisi olla perustekemisessä, sillä ei voi kovin metsään mennä.

Jos kuitenkin lähdet vaihtamaan niin tätä voi kyllä suositella varauksetta
 
En lähtis tuolla lyhyellä kokemuksella vaihtamaan jos kerran kehitystä tulee. Se juna kun puksuttaa tasaseen ja 2-jakosella fokus pitäisi olla perustekemisessä, sillä ei voi kovin metsään mennä.

Jos kuitenkin lähdet vaihtamaan niin tätä voi kyllä suositella varauksetta
Missä vaiheessa kannattaa vaihtaa jakoisuutta?
 
Missä vaiheessa kannattaa vaihtaa jakoisuutta?
Miettisin ensin mikä on tavoite? Jos tavoite on vahvistua ja hankkia lihasmassaa, niin en lähtisi vaihtamaan toimivaa ohjelmaa ollenkaan niin kauan kun homma etenee ja tuloksia tulee.

Jos treenit alkaa junnaamaan tai niistä ei saa hyviä fiilareita, niin reilusti voluumia alas, ja viikon kierto pienellä voluumilla kevennyksenä. Pieni takapakki ei ole siis myöskään syy vaihtaa.

Jos tavoitteena on liikkumisen ilo niin silloin kannattaa vain tehdä salilla just niitä liikkeitä ja jakoa joka motivoi siihen liikkumiseen.
 
Olen treenannut nyt vähän yli puolivuotta salilla. Ensimmäiset neljä kuukautta opettelin liikkeitä,
Kuitenkin vapaa-aikaa on melkoisen paljon, koska peruskoulu vielä menossa, niin ajasta ei ole kiinni.
Mä olen nyt tällä kertaa treenannut 7 vuotta putkeen 4-6 kertaa viikkoon ja en ole vielä oppinut kaikkea, joka kerta voi oppia uutta.
Jakoisuuksia ja ohjelmia voi vaihtaa ihan vaihtamisen ja kokeilun ilosta. Varsinkin aloittelijana. Tuskin kysyjä työkseen treenaa.
Olen samaa mieltä, tärkeää on myös tekemisen miellyttävyys itselle ja jos tuntuu että 2-jakoinen ei ole mun juttu niin kokeilee vaikka 6-jakoista.
Toisaalta jos on yhtään tavoitteita niin ei ehkä kannata hyppiä ääripäästä toiseen.
 
Jakoisuuksia ja ohjelmia voi vaihtaa ihan vaihtamisen ja kokeilun ilosta. Varsinkin aloittelijana. Tuskin kysyjä työkseen treenaa.
Samaa mieltä. On vain eduksi mitä enemmän kokeilee erilaisia metodeita. Lukeminen ei korvaa käytäntöä. Monesti tyhmältä tuntuva ohjelma voi olla toimivin. On paljon tyhmempää vetää samalla setillä vuosia tietämättä muista metodeista mitään. On myös päälle parempi kun treenit vaihtuu joskus. Ei kannata sotkea aloittelijaa ammattilaiseen.
 
No siis yksi tuttu treenaa sellaisella ohjelmalla, että ensin normi kolmijakoinen ja sen jälkeen yksi koko kropan treeni
Tässä vasta toinenkin suunnitteli just tuollaista treeniä enkä ole omasta mielestä koskaan aiemmin moiseen ajatuksen törmännyt, oma ja muutaman muunkin mielipide ettei tuossa ole oikein mitään järkeä koska:
1. viimeiseksi treenattu lihasryhmä saa heti uudestaan runtua
2. ekana seuraavassa kierrossa oleva on saanut yksijakoisesta runtua
Olisi jotenkin ymmärrettävää jos olisi vaikka jokin tekniikkapainoitteinen treeni ja minulla piti olla tänään kaksi salikertaa niin toinen olisi ollut riven tekniikkaa + core, teen siis kolmijakoisella kanssa.
Mutta jos toimii niin mikäs siinä, kannattaa kuitenkin kysyä vielä että miksi niin tekisi.
 
No kumpi olisi parempi jakoisuus, kolme vai neljä vai olisiko esimerkiksi 3+1 tai 3+2 hyvä?
Paras ohjelma on se jota noudatat säännöllisesti ja johon uskot. Kunhan siinä on edes joku tolkku ja kaiken tekemisen pystyy perustelemaan. Jos olisi yksi paras niin kaikkihan tekisi sitä.
 
Tässä vasta toinenkin suunnitteli just tuollaista treeniä enkä ole omasta mielestä koskaan aiemmin moiseen ajatuksen törmännyt, oma ja muutaman muunkin mielipide ettei tuossa ole oikein mitään järkeä koska:
1. viimeiseksi treenattu lihasryhmä saa heti uudestaan runtua
2. ekana seuraavassa kierrossa oleva on saanut yksijakoisesta runtua
Olisi jotenkin ymmärrettävää jos olisi vaikka jokin tekniikkapainoitteinen treeni ja minulla piti olla tänään kaksi salikertaa niin toinen olisi ollut riven tekniikkaa + core, teen siis kolmijakoisella kanssa.
Mutta jos toimii niin mikäs siinä, kannattaa kuitenkin kysyä vielä että miksi niin tekisi.
Onko sinulla kokemusta muista ohjelmista ja minkä olet todennut parhaaksi?
 
Onko sinulla kokemusta muista ohjelmista ja minkä olet todennut parhaaksi?
Ne on ollut omien tavoitteiden mukaisia ja lähinnä painotettu haluttua asiaa joten ei välttämättä toimi toisilla, mutta kuten aiemmin Nero tuossa tuumasi niin mikä vain voi olla hyvä kunhan asiat tekee oikein.
Eikä kaikille toimi kaikki ja jos joku tuntuu huonolta itselle niin kannattaa vaihtaa, muuttuvia tekijöitä on vaikka kuinka paljon niin senkin mukaan kannattaa miettiä itselle istuvin.
E: Mainitsit tuossa nelijakoinen, kokeilee vaikka sitä mutta siitäkin on vaikka kuinka monta variaatiota. Itsellä oli pitkään käytössä ja toimi omasta mielestä aikansa ihan hyvin.
 
Back
Ylös Bottom