Terve vaan kaikille oon 15v poika joka on aika hoikka pituutensa verrattuna. Oon 180cm ja 60kg painava ja harrastan akatemia tasolla jalkapalloa. En oo ollu kiinnostunu jalkapallosta vuoteen vaan oon vaan halunnut käydä salilla mutta en tiä mitä siellä salilla tehä. Oon käyny ny salilla jonku puoltoista kuukautta mutta muistutan siellä enemmän jotain sekasikiötä kun kunnon treenaajaa. Oon siis todella hukassa mitä mun siellä kannattas tehdä jotta saisin näkyviä tuloksia nopeammin ja järkevämmin. Oon tehny siellä ilman mitään suunnitelmaa vaan laitteita mitä oon osannu käyttää. Oon kyllä huomannu että hauiksiin ja olkapäihin ja rintalihaksiin on tullut hieman lihasta mutta jalkoihin ei niinkään. Jalat mulla on todella heikot varsinkin pohkeet. Nyt oon käyny siis salilla about 3 kertaa viikossa. Eli tuota tarvitsin teiltä salikonkareilta apua treeniohjelman kanssa ja sen kanssa että mitä mun kannattaisi syödä jotta saisin lisää masssaa nopeasti. Mulla on muuten nopea aineenvaihdunta (en oo varma oliko oikee termi vai menikö vähän ohi). Mulla on muuten ostettuna jotain proteiini jauhoa joka maistuu todella paskalta ja kreatiinia mutta en oo niitä juurikaan käyttänyt. Kiitän jo nyt jos joku vaivautuu minua auttamaan. Ja jos viittisitte kertoa jotain perusasioista noista jauhoista kun en oo varma paljonks niitäkää tarvii ottaa. Eli tiivistettynä tarvin apua treeniohjelman kanssa joka kehittäisi koko kroppani lihaksia ainakin niitä näkyviä lihaksia jokka näyttää helvetin hyvällle kun ne on isot. Ja sitten sen kanssa mitä kannattas syyä ja niitten jauhojen kanssa. Kiitos. (sori kirjotusvirheet ja kielenkäyttö.)
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Valmiiksi pureskeltua asiaa tosiaan löytyy jo tältä palstaltakin vaikka kuinka, nykynuorellahan sujuu englantikin niin netistä löytyy niin paljon kuin vaan jaksaa lukea. Hieman lähdekritiikkiä vaan. Mutta suuntaa antamaan vaikka starting strenght tyyppinen systeemi tai bodausjakoja esim. push-pull-legs. Eka 6kk-vuosi menee kuitenkin lähinnä perseillessä ja uuteen rutiiniin tottuessa.

Heran voi jättää kaappiin ja kreatiinia pakkauksen ohjeen mukaan, eli 5g joka päivä mihin aikaan tahansa. Ruokaa niin perkeleesti, 180/60 on melkone riuku.
 
Unohda ensi alkuun tuo sana "nopeasti" ja idea pelkkien rantalihasten treenaamisesta laitteilla, jos haluat joskus hyvään kuntoon. Pikavoittoja ei ole, sen enempää perusteiden opettelussa kuin itse treenaamisessakaan.
 
Olisi nyt vuoden alusta neljän kuukauden sauma käydä salilla vaikka kaksi kertaa päivässä.

No mutta, kysymys kuuluu millaisella ohjelmalla maksimoin tämän ajan? Jos alkuun lähtis kokeileen 2x reeni päivään. Päivät tosiaan menee kirjojen parissa. Kovin aktiviteetti on kaupassa käydä.
 
Olisi nyt vuoden alusta neljän kuukauden sauma käydä salilla vaikka kaksi kertaa päivässä.

No mutta, kysymys kuuluu millaisella ohjelmalla maksimoin tämän ajan? Jos alkuun lähtis kokeileen 2x reeni päivään. Päivät tosiaan menee kirjojen parissa. Kovin aktiviteetti on kaupassa käydä.
Yksijakoisen varmaan itse tekisin. Molemmat päivät ehkä hieman erilaiset tavoitteesta riippuen mutta mallia penkki + kyykky ja yksi tai kaksi apuliikettä ja sillä selvä.
 
Olisi nyt vuoden alusta neljän kuukauden sauma käydä salilla vaikka kaksi kertaa päivässä.

No mutta, kysymys kuuluu millaisella ohjelmalla maksimoin tämän ajan? Jos alkuun lähtis kokeileen 2x reeni päivään. Päivät tosiaan menee kirjojen parissa. Kovin aktiviteetti on kaupassa käydä.
2 x päivässä on yllättävän hyvä, jos on aikaa siihen. Muistaa vain kokonaiskuormituksen. Lyhyitä treenejä. Kaksi lyhyttä treeniä on minusta tehokkaampi kuin yksi pitkä. Lyhyistä myös palautuu nopeasti.
 
2 x päivässä on yllättävän hyvä, jos on aikaa siihen. Muistaa vain kokonaiskuormituksen. Lyhyitä treenejä. Kaksi lyhyttä treeniä on minusta tehokkaampi kuin yksi pitkä. Lyhyistä myös palautuu nopeasti.
Joo tosiaan aika ei ole ongelmana nyt 👍 se, että millä jaolla alkaa toteuttamaan niin enemmän pohdinnassa
 
Miten treenataan alarintaa? Onko esimerkiksi dippi hyvä liike siihen vai mikä olisi paras liike?
Et voi treenata mitenkään pelkkää alarintaa. Koko rinta on aina töissä. Vaihtelet välillä kulmia. Ei asiaa tartte miettiä. Geenit määrää millanen rinnasta tulee.
 
Et voi treenata mitenkään pelkkää alarintaa. Koko rinta on aina töissä. Vaihtelet välillä kulmia. Ei asiaa tartte miettiä. Geenit määrää millanen rinnasta tulee.
Siis sillä tavalla mietin, että kun ensimmäinen liike on penkki niin millainen liike olisi hyvä sen jälkeen?
 
Siis sillä tavalla mietin, että kun ensimmäinen liike on penkki niin millainen liike olisi hyvä sen jälkeen?
Riippuu mitä haet. Apuliikkeillä on tarkoitus vahvistaa heikkouksia. Mutta ottaa vaikka eri kulmasta toisen liikkeen. Penkki-vinopenkki on tyypillisin yhdistelmä. Ja välillä myös vinopenkki ekana. Toisen voi tehdä kässäreillä. Dippikin on jees. Sen voi tehdä myös muina kuin penkki päivinä. Eristävät liikkeet ( peck deck, ristikkäistalja) eivät ole aloittelijalle välttämättömiä. Voima ja massa hankitaan raskailla perusliikkeillä. Mielestäni paras liike rinnan massalle on vinopenkki tangolla 30° kulmassa. Monien suosima 45° on liian jyrkkä. Menee etuolkapäille liikaa.
 
Riippuu mitä haet. Apuliikkeillä on tarkoitus vahvistaa heikkouksia. Mutta ottaa vaikka eri kulmasta toisen liikkeen. Penkki-vinopenkki on tyypillisin yhdistelmä. Ja välillä myös vinopenkki ekana. Toisen voi tehdä kässäreillä. Dippikin on jees. Sen voi tehdä myös muina kuin penkki päivinä. Eristävät liikkeet ( peck deck, ristikkäistalja) eivät ole aloittelijalle välttämättömiä. Voima ja massa hankitaan raskailla perusliikkeillä. Mielestäni paras liike rinnan massalle on vinopenkki tangolla 30° kulmassa. Monien suosima 45° on liian jyrkkä. Menee etuolkapäille liikaa.
Haen vain lihasmassaa, ja tuossa oli jo muutama hyvä. Kiitos vinkistä👍👍
 
Olisi nyt vuoden alusta neljän kuukauden sauma käydä salilla vaikka kaksi kertaa päivässä.

No mutta, kysymys kuuluu millaisella ohjelmalla maksimoin tämän ajan? Jos alkuun lähtis kokeileen 2x reeni päivään. Päivät tosiaan menee kirjojen parissa. Kovin aktiviteetti on kaupassa käydä.
Entäs koko kropan treeni 5x viikossa? Kyllä silläkin saa itsensä 4kk:ssa tilttiin. Toinen järkevä vaihtoehto on että päivän toinen treeni on aerobinen. Jos salille on 2x päivä päästävä. Jos taas pakko treenata lihasta kahdesti päivässä niin vaikkapa kolmejakoinen niin, että aamulla rinta, illalla olkapää+ojentaja, aamulla selkä, illalla hauis, aamulla jalat, illalla vatsat ja pohkeet. Ja sama alusta. Nuo kyllä tekee helposti samassa treenissäkin, joten hyöty on minimaalinen.
 
Viimeksi muokattu:
1. Unohda vaikka ne jauhot ym. et niitä tarvitse oikeastaan. Syö kotiruokaa monipuolisesti, aamulla kaurapuuroa voisilmällä, koulun ilmaisia ruokia kannattaa syödä hyvällä ruokahalulla, ei tarvitse hifistelyä.

Eipä sen ihmeellistä, treenaaminen ei ole ydinfysiikkaa tuloksien saaminen vie aikansa, mutta pohjalle hyvä yksinkertainen perusohjelma ja malttia.
 
Olisi nyt vuoden alusta neljän kuukauden sauma käydä salilla vaikka kaksi kertaa päivässä.

No mutta, kysymys kuuluu millaisella ohjelmalla maksimoin tämän ajan? Jos alkuun lähtis kokeileen 2x reeni päivään. Päivät tosiaan menee kirjojen parissa. Kovin aktiviteetti on kaupassa käydä.
Yksijakoisen varmaan itse tekisin. Molemmat päivät ehkä hieman erilaiset tavoitteesta riippuen mutta mallia penkki + kyykky ja yksi tai kaksi apuliikettä ja sillä selvä.
Perkele miten minä luin monta kertaa että kaksi kertaa viikossa...Jos on siis paljon ylimääräistä aikaa niin ajanvietto salilla ei välttämättä ole se vastaus vaan kannattaa käyttää se aika palautumiseen ja treenata ihan normaalisti. Välipäivinä mahdollisesti kevyttä cardiota ja tarpeen mukaan palautumisjumppaa ja venyttelyä yms.
 
Kumpi on parempi käsipaino flyes vai peck deck
Deckki on varmaan fiksumpi liike mutta suurin osa treenaajista varmasti tekee samoja liikkeitä laitteilla ja vapailla painoilla, itse välillä ihan sen mukaan mitä sattuu olemaan salilla vapaana. Tommosissa eristävissä liikkeissä kun tavoitteena on vaan pumpata lihas paskaksi, tapa ja väline on sivuseikka.
 
Back
Ylös Bottom