Onko täällä missään myyntipalstaa jossa voisi myydä ostamiaan turhaksi todettuja treenivarusteita ? En löytänyt ainakaan haulla mitään. Vissiinkin kiellettyä ?
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Jos maastavetoa tekee ristiotteella niin onko hyvä vuorotella käsien otetta? Huomasin että teen luonnostaan aina vasen vastaotteella ja oikea myötäotteella
Moni muukin vastasi, mutta minäkin lisään korteni kekoon. Tuota 1 puoleista ristiotetta parivuotta kun tein junnuna niin tulos oli 2cm ero pitkissä selkälihaksissa ja skolioosi. Aina tasamäärät molemmin puolin tai sitten myötäotetta gripin ehdoilla tai remmeillä.
 
Olen nyt varmaan kaikkialla kyselemässä mutta vielä olisi yksi.
Noh instagram ei nyt ole mikään luotettava lähde, mutta olen kuitenkin lukenut, että lihasta olisi hyvä rasittaa vähintään kahdesti viikossa jos haluaa optimaalisen kehityksen. Katsoin tuota aloittelioiden treeniohjelma osiota, vai mikä onkaan, niin siellä yllättävän moni treenasi jollain neljä jakoisella ohjelmalla. Kannattaako esimerkiksi neljä kertaa viikossa salilla käyvän käyttää kaksi jakoista vai neljä jakoista ohjelmaa?
 
Olen nyt varmaan kaikkialla kyselemässä mutta vielä olisi yksi.
Noh instagram ei nyt ole mikään luotettava lähde, mutta olen kuitenkin lukenut, että lihasta olisi hyvä rasittaa vähintään kahdesti viikossa jos haluaa optimaalisen kehityksen. Katsoin tuota aloittelioiden treeniohjelma osiota, vai mikä onkaan, niin siellä yllättävän moni treenasi jollain neljä jakoisella ohjelmalla. Kannattaako esimerkiksi neljä kertaa viikossa salilla käyvän käyttää kaksi jakoista vai neljä jakoista ohjelmaa?
Viikkotason ajatusmalli on vähän hullunkurinen. 4-jakoinen, 3-jakoinen, 1-jakoinen ei tarkoita mitään viikon mittaista sykliä. Jako tarkoittaa vain monessako osassa kaikki lihakset käydään läpi ja jostain syystä monet ajattelee, että viikossa pitää kaikki keretä tekemään oli jako mikä tahansa. Ei meillä ole kehossa mitään resettiä joka nollaantuu maanantaina ja alkaa taas uusi kierros. Palautuminen on se mikä määrää kierron pituuden ja se pitää vain yksinkertaisesti itse oppia tuntemaan. Sekin vaihtelee ravinnon, unien ja treenien kovuuden mukaan.
 
Kaksijakoinen ja neljä treeniä viikkoon on ainakin ihan hyvä paikka lähteä liikkeelle. Riippuu paljolti että millä tyylillä ja miten kovaa treenaa, jos vetää pienemmätkin lihasryhmät ihan päätyyn asti joka kerta niin kahdesti viikkoon voi riittää. Alakropalla voi mennä yli viikko palautua. Mutta jos kevyemmin pumppailee niin pienempiä lihaksia voi treenata useamminkin.
 
Viikkotason ajatusmalli on vähän hullunkurinen
Samaa mieltä. Moni tuijottaa orjallisesti kalenteria eikä kroppaa. Esimerkiksi kevyttä treeniä pitää aina olla tasan viikko, vaikka kroppa sanoo että 5 päivää riittää. Menee myös kierron kanssa vaikeaksi kun tuijotetaan kalenteria. Ei pitäisi takertua viikonpäiviin. Moni treenaa vuosikausia samat lihakset samoina viikonpäivinä. Mikään ei muutu koskaan ja kehitys on nollassa.
 
Esimerkiksi kevyttä treeniä pitää aina olla tasan viikko, vaikka kroppa sanoo että 5 päivää riittää
Juuri näin, ja vastaavasti tänään on treeni kun se kierrossa niin lukee ja on torstai vaikka kroppa on aivan solmussa.
 
Ainoa syy mitä tuohon viikkosykliin keksisi on esimerkiksi työn fyysisyys, ehkä se kovin jalkatreeni on helpompi tehdä vapaapäivänä, kuin 10h työvuoron päälle
 
Ainoa syy mitä tuohon viikkosykliin keksisi on esimerkiksi työn fyysisyys, ehkä se kovin jalkatreeni on helpompi tehdä vapaapäivänä, kuin 10h työvuoron päälle
Tai ihan vaan se että on tasan tarkkaan tiettyinä päivinä mahdollista ehtiä. Elämässä on monilla muitakin juttuja
 
Ainoa syy mitä tuohon viikkosykliin keksisi on esimerkiksi työn fyysisyys, ehkä se kovin jalkatreeni on helpompi tehdä vapaapäivänä, kuin 10h työvuoron päälle
Totta tämäkin. Lähinnä sitä olen hämmästellyt kun usein kuulee porukan valittavan että selkä jumissa tai nukuin huonosti, mutta silti väkisin otetaan se mave tai kyykky treeni koska kalenteri niin sanoo. Paska treenihän siitä tulee. Sitten kun ehdottaa eikö se kannattais tehdä vaikka kädet, vastataan että ei voi kun menee päivät sekasin. Kädet ovat tiistaina. Enhän minä nyt voi niitä maanantaina tehdä🙄 Eräs tuttu on treenannut jalat lauantaina ehkä 4-5 vuotta putkeen. Samat painot, liikkeet ja sarjat. Kyllästy niin totaalisesti että vaihto salia. Uusi sali niin toi uutta boostia. Mutta jälleen lauantaina jalat samoilla liikkeillä ja painoilla. Nyt vuoden tahkonnut niin alkoi taas valitus että tympii koko homma😅 Osa ei pysty irtautumaan rutiineista.
 
Säännöllisyys on kuitenkin tärkeintä ja viikko nyt on vaan kätevä ajanjakso jonka ympärillä monen arki pyörii muutenkin. Ei heti alkuun kannata päätä vaivata sanalla ''optimaalinen''. Ajan ja tavotteiden kanssa nämäkin asiat muuttuu niin kunhan vaan aloittaa jostain eikä liian usein kääntele koko rutiinia ylösalaisin. Ja jos muutoksia tekee niin antaa niillekin aikaa.
 
Totta tämäkin. Lähinnä sitä olen hämmästellyt kun usein kuulee porukan valittavan että selkä jumissa tai nukuin huonosti, mutta silti väkisin otetaan se mave tai kyykky treeni koska kalenteri niin sanoo. Paska treenihän siitä tulee. Sitten kun ehdottaa eikö se kannattais tehdä vaikka kädet, vastataan että ei voi kun menee päivät sekasin. Kädet ovat tiistaina. Enhän minä nyt voi niitä maanantaina tehdä🙄 Eräs tuttu on treenannut jalat lauantaina ehkä 4-5 vuotta putkeen. Samat painot, liikkeet ja sarjat. Kyllästy niin totaalisesti että vaihto salia. Uusi sali niin toi uutta boostia. Mutta jälleen lauantaina jalat samoilla liikkeillä ja painoilla. Nyt vuoden tahkonnut niin alkoi taas valitus että tympii koko homma😅 Osa ei pysty irtautumaan rutiineista.
Tutullasi treensykli taitaa olla pienin ongelma.
 
Kannattaako forkkuja treenata vai kehittyykö ne ihan vain perusliikkeissä?
Ajankohtainen kysymys. Hyvin geneettinen asia mutta yleispätevänä ohjeena voisi varmaan sanoa että ei tarvitse treenata erikseen ja ne kasvaa jos ovat kasvaakseen. Lähes jokaikisessä liikkeessä kuitenkin puristetaan tai kannatellaan jotain käsillä niin sitä epäsuoraa rasitusta kyllä tulee.
 
Kannattaako forkkuja treenata vai kehittyykö ne ihan vain perusliikkeissä?
Itse ainakin saan ihan hauiksia ja ojentajia treenamalla ne ihan kiputiloihin asti. Toki ne hermottuukin minulla vähän turhan hyvin. Itse sanoisin että jos mitään hauis/ojentaja liikkeitä teet niin kyllä ne forkut niillä kasvaa jos on kasvaakseen.
 
Kannattaako forkkuja treenata vai kehittyykö ne ihan vain perusliikkeissä?
Kysymys johon ei ole oikeaa vastausta. Forkkujen ja pohkeiden koko on paljon geeneistä kiinni. Forkku treeni vie niin vähän aikaa, että ehdottomasti treenaisin ja treenaan varsinkin jos forkut ovat pienet. Jos taas ovat luonnon isot, en treenaisi. Moni perustelee että forkut rasittuvat hauis treenissä joten turha treenata. Niin rasittuvat ojentajatkin punnerruksissa, olkapäät rinta treenissä, pohkeet ja vatsa aina jne... Silti niitä treenataan. Forkut ja pohkeet ovat erittäin kestävät lihakset. Saa antaa kunnolla runtua. Myös pitkiä sarjoja kannattaa kokeilla. Puristusvoima on taas ihan oma maailma. Se vaatii grippi treeniä. Rannekäännöt ei siihen hommaan vaikuta.
 
Voisko joku kertoo muuten semmosen hyvän alkulämmittely setin yläkropalle ja alaktipalle erikseen? Tällä hetkellä tulee tehtyä semmonen 5min cardioo ja sen jälkeen 5-10min jotain venyttelyä, avaavia liikkeitä ja muuta kroppaa herättelevä, mutta ei oo semmosta kunnon rutiinia. Toki teen myös liike kohtaisia lämmittelyjä.
 
Back
Ylös Bottom