Onko väliä tekeekö kulmasoudun koneessa, käsipainoilla vai tangolla? Koneesta oon tykänny koska on niin simppeli ja mukava ja helppo tehdä sillä. Saa myös paremmin eri otteilla tehtyä, leveellä, kapealla jne.

Tuli käsipainoilla tehtyä pitkästä aikaa soutu ja sai kyllä semmosen tuntuman että melkeen taju lähti. Jatkamme siis sillä.
Sehän riippuu monesta asiasta, mm. siitä mihin kohtaan haluun selässä treenin kohdistaa mutta jos tuntuma on ollut hyvä niin sillähän sitä kannattaa mennä.

Käsipainolla ja tangolla saa myös hirveen määrän erilaisia variaatioita aikaseksi. Tangossa sitten on se ominaisuus useimmissa variaatioissa että alaselkä rasittuu enemmän, varsinkin kun haetaan isoja rautoja. Että siitä arpoo jonkun mikä nyt tuntuu sopivalta, eikä siihen tarvii loppuelämäks sitoutua ;)

Parin vuoden salitauon jälkeen takaisin treenamassa. Ohjelmana Stronglifts 5x5. Parit eka viikkoa otin kevyesti 2.5kg korotuksilla ohjelman mukaan, mutta nyt tuntuu, että lähes joka liikkeessä voi helposti lisätä 5kg joka treenissä. Tulisiko rauhassa edetä 2.5kg korotuksin vai onko kyseessä vaan lihasmuistin toiminta jolloin kehitykseni on nopeampaa?

Parin vuoden salitauon jälkeen takaisin treenamassa. Ohjelmana Stronglifts 5x5. Parit eka viikkoa otin kevyesti 2.5kg korotuksilla ohjelman mukaan, mutta nyt tuntuu, että lähes joka liikkeessä voi helposti lisätä 5kg joka treenissä. Tulisiko rauhassa edetä 2.5kg korotuksin vai onko kyseessä vaan lihasmuistin toiminta jolloin kehitykseni on nopeampaa?

Tulee ällistyttävän nopeesti seinä vastaan kun lähtee hätiköimään. Kannattanee ihan rauhassa mennä.

Moro!

Minua on pitkään jo vaivannut välilevyn pullistuma alaselässä ja n. 3 tai 4 kuukautta sitten fyssari kielsi maastavedon tekemisen. Vaiva ei ole oikeastaan helpottanut yhtään joten olisiko järkeä painaa menemään ilman mavea vai voisiko maven ottaa taas ohjemukaan treeneihin (myös rive kiinnostaisi)..?

Olen nyt treenannut tässä kevään ja kesän aikana vähän niin ja näin, milloin mitäkin. Kunnollista ohjelmaa ei ole ollut lähes vuoteen sillä pullistuma rajoittaa tekemistä jonkun verran varsinki jalkojen treenaamisen osalta.

Haluaisin siis lähteä tekemään jonkinlaista voimaohjelmaa jossa on myös mukana bodausliikkeitä.

Moro!

Minua on pitkään jo vaivannut välilevyn pullistuma alaselässä ja n. 3 tai 4 kuukautta sitten fyssari kielsi maastavedon tekemisen. Vaiva ei ole oikeastaan helpottanut yhtään joten olisiko järkeä painaa menemään ilman mavea vai voisiko maven ottaa taas ohjemukaan treeneihin (myös rive kiinnostaisi)..?

Olen nyt treenannut tässä kevään ja kesän aikana vähän niin ja näin, milloin mitäkin. Kunnollista ohjelmaa ei ole ollut lähes vuoteen sillä pullistuma rajoittaa tekemistä jonkun verran varsinki jalkojen treenaamisen osalta.

Haluaisin siis lähteä tekemään jonkinlaista voimaohjelmaa jossa on myös mukana bodausliikkeitä.

jos selkä vaivaa niin älä ihmeessä tee liikkeitä mitkä sitä ärsyttää. ensinnäkin tuo maven tekniikka pitäis tarkistaa, itse sain väärin tehtynä selän paskaksi, enkä varmasti oo ainoa. kiinnitä nyt viimestään huomiota syvien vatsalihasten treeniin, jollei fyssari jo aiemmin antanu sulle ohjeita vahvistaa niitä. se ei pullistumaa paranna, mutta on korvaamaton apu vartalonhallinnassa ja treeneissä. olisi tyhmää pahentaa pullistumia tekemällä liikettä joka kipeyttää selkää enemmän. jaloille on paljon muitakin liikkeitä joita voi tehdä vaikka olisikin pullistumaa :)

Tervehdys!
Tavoitteena olisi lisätä HIIT treeni viikko-ohjelmaan joka tällä hetkellä noudattaa 5x5:tä eli Ma, Ke ja Pe salipäivä, niin mihin kohtaan suosittelisitte HIIT vetoa?

Tervehdys!
Tavoitteena olisi lisätä HIIT treeni viikko-ohjelmaan joka tällä hetkellä noudattaa 5x5:tä eli Ma, Ke ja Pe salipäivä, niin mihin kohtaan suosittelisitte HIIT vetoa?
No jos yksi HIIT vaan viikossa niin ilman muuta lauantai. Ei tule salitreenin kanssa samalle päivälle ja vielä lepopäivä välissä ennen seuraavaa salia.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Monta liikettä per lihas on hyvä määrä kun treenaan kolmijakoisella? Riittääkö esim. hauiksille 2 liikettä kun rinta päivänä tulee kuitenkin penkistä ja vinopenkistä myös hieman rasitusta hauiksille?

Nyt on ehkä vähän puurot ja vellit sekaisin. Hauiksella on penkissä, ja työntöliikkeissä yleensä, vain stabiloiva rooli. Penkissä pyritään tekemään kyynärnivelen ojennus eli ekstensio ja tämä saadaan aikaan osuvasti nimetyillä ojentajilla. Leuanvedossa, kulmasoudussa, ylä- ja alataljassa sen sijaan pystyt rasittamaan hauistakin enemmän. Kaksi eristävää hauisliikettä on enemmän kuin tarpeeksi 3-jakosella.

Kalorit ja makrot on seurannassa myfitnesspalin avulla ja salitreenit merkitään ylös omaan vihkoonsa. Kaiken aktiivisuuden harjoittelusta hyötyliikuntaan mittaa Polarin aktiivisuusranneke. Koska rakastan taulukoita ja lukuarvoja, tuntuu luonnolliselta seurata omaa edistystä mittaamalla kehossa tapahtuvia muutoksia.

Omistan tällä hetkellä vain mittanauhan, jota olen käyttänyt vain sopivien vaatekokojen löytämiseen nettikaupoista. Mitä kaikkia mittoja kehosta kannattaisi ottaa ja kuinka usein? Muuta huomioitavaa?

Lisäksi kiinnostaisi ehdottomasti tarkkailla painoa, rasvaprosenttia ja lihasmassaa. En toistaiseksi omista henkilövaakaa, mutta sellaisen hankkiminen on suunnitelmissa. Kannattaako hankkia sellainen kehonkoostumusta arvioiva vai pelkästään painon mittaava? Millä se rasvaprosentti ja lihasmassan määrä kannattaisi selvittää ja kuinka usein? Suuntaa-antava tieto riittää, lähinnä tieto siitä että ollaan menossa oikeaan suuntaan. Suurin tavoite on kuitenkin näyttää peilistä hyvältä.

kokovartalo peili ja mittanauha olisi ne millä mä lähtisin liikenteeseen. Mulla on kehonkoostumusvaaka mutta edes muista millon olisin kehonkoostumusta tarkastellut. Vaa'allakin jos muistaa kerran kuussa käydä jos sitäkään.

Toki voihan sitä painoo yms seurata mutta mittanauha ja peili kertoo sen totuuden pitkälti. Jos hifistellä haluaa niin reidenympärys, vatsanympärys, rinnanympärys ja kyynärvarren ympärys.

Auttaiskohan jonkinlainen voimatreeni jakso (ja miten pitkä?) vai mikäs kun tulokset junnaa paikallaan? Muissa liikkeissä vaihtelevalla menestyksellä, mutta penkki ja pystypunnerrus harmittaa eniten kun ne on tökkinyt jo jonkun aikaa. Tänäänkin penkkiä meni 5kg pienemmillä painoilla kuin normaalisti juuri ja juuri sen 3x6 ja pystäritkin teki tiukkaa niinkuin aina. Millasilla ajanjaksoilla kehitystä tapahtuu noin yleensä? Oon vasta sen 4kk käynyt salilla joten varmaan vähän hätäilen, mutta silti ärsyttää kun tuntuu että tulokset menevät taaksepäin.

Kannattaa vaihtaa käytettäviä toistoalueita ja vähän apuliikkeitäkin, jos on 4kk menty samalla kaavalla. Ja muista kevennellä, jos et ole sitä tehnyt. Tohon perään vaikkapa lyhyt maksimivoima / piikkaus ja sitten esim. hypertrofinen jakso -> perusvoima -> maksimivoima.

Jos tankoliikkeissä (hauiskääntö tai ranskalainen) oikea käsi ottaa tosi hyvin rasitetta mutta vasemmassa ei tunnu nimeksikään niin pitäskö unohtaa tankoliikkeet kokonaan ja siirtyy suosiolla vaan käsipainoilla tehtäviin :confused:

kokovartalo peili ja mittanauha olisi ne millä mä lähtisin liikenteeseen. Mulla on kehonkoostumusvaaka mutta edes muista millon olisin kehonkoostumusta tarkastellut. Vaa'allakin jos muistaa kerran kuussa käydä jos sitäkään.

Toki voihan sitä painoo yms seurata mutta mittanauha ja peili kertoo sen totuuden pitkälti. Jos hifistellä haluaa niin reidenympärys, vatsanympärys, rinnanympärys ja kyynärvarren ympärys.
Vaikka moni sanoo ettei vaakaa pidä katsoa niin ainakin minulla muutokset on kaikilla muilla mittareilla niin hitaita että olisin varmasti heittänyt pyyhkeen kehään aikaa sitten ilman vaakaa.
Tavoite niin minulla kuin muillakin pitäisi olla monessa tapauksessa painon nouseminen mutta vastaavasti esim. navanympäryksen pienentyminen ja toki myös noiden muiden kohtien, paitsi jos ollaan valmiiksi kireässä kunnossa :)
Ehkä järkevin on kaikki yhdessä, peili ja vaaka sekä mittanauha sekä uskoa siihen että pitkässä juoksussa oikein tekemällä tapahtuu oikeita asioita.

Niin ja itse en näe peilissä mitään muutosta vaikka 3 vuotta tiukkaa tekemistä takana ja se johtuu siitä ettei niitä muutoksia tahdo hitauden vuoksi itse nähdä.

tosta listauksesta jäi pois paljon muutakin. Esim valokuvat ovat todella tehokas tapa havaita se muutos. Kyllä muutokset on usein hitaita. Mut se vaa'an tuijottaminen johtaa helposti hätiköityihin päätöksiin. ja tietenkin lähdökodistahan se riippuu miten ne muutokset näkee peilissä yms.

Toki jos kolmessa vuodessa ei nää mitään muutoksia niin vaivaa se perinteinen kyvyttömyys katsoa asioita objektiivisesti ;)

Kumpi olisi järkevämpää, syödä 2 vai 3 syödä 3 lämmintä ateriaa päivässä. Tähän asti siis olen syönyt 2 lämmintä ateriaa päivässä ja aamupalan, välipalan sekä iltapalan. Minusta tuntuu että "oikean ruoan" osuus on jäänyt vähän pieneksi sillä syön joka aterialla 2 leipää (eli 10 leipää/päivä), pähkinöitä ja treenin jälkeen smoothien jossa on mm. Maitoa, rahkaa, banaani ja maapähkinävoita. En mitenkään laske paljonko syön, siis kalorimääriä.

Eli kannattaisiko välipalan sijaan syödä kolmas lämmin ruoka? Onko sillä niin väliä syökö lämpimän ruuan vai välipalan, kalori kuin kalori? Vai?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom