Haluaisin mihin tahansa mutuihin tai faktoihin perustuvia arvioita siitä, kuinka hyvään lihaskuntoon saattaa päästä, jos treenaa aina vain 1-jakoisella 2 kertaa viikossa?

Eikait siinä mitään rajaa ole jos treenin toteuttaa oikein.

Tuli tässä muuten mieleen treeniohjelman vaihtamisen tarpeellisuudesta. Usein kehoitetaan että vaihdetaan ohjelmaa 8-12 viikon välein, että ei lihas pääsisi tottumaan rasitukseen. Entä jos on painanut esimerkiksi 12 viikkoa samalla ohjelmalla ja silti tulee jäätävät domssit jokaisen reenin jälkeen seuraaviksi 3 päiväksi niin eikö se tarkoita sitä että ärsykettä on tullut riittävästi lihakselle joten treeniohjelman vaihtaminen ei välttämättä olisi tarpeellista? Domssejahan ei välttämättä aina tule vaikka olisikin tehokas treeni ollut mutta entä näin päin? Tietty ohjelman vaihto myös virkistää henkistä puoltakin ja tuo mukavaa vaihtelua reenaamiselle.

Moro, aion aloittamaan käymään salilla, olen 16v painan 73kg ja pituus on n.180cm kotona olen mm, tehnyt punneruksia leukoja, käyn myäs joskus lenkeillä. Syön yleensä aamupalaksi pari leipää ja jogurtin, tai nuudeleita. Lounaaksi syön mitä koulussa mahtaa ollakaaan, mutta yleensä syön vähän, koska se ei ole aina maittavaa. Koulun jälkeen syön joku 4 leipää tai jotain atrian tai saarioisen mini pizzzan. Päivälliseksi syön yleensä kanaa ja riisiä, tai mitä sattuu olemaan tarjolla, illalla vedän yleensä leipää.

En tiedä mitä minun kannattaisi syödä nyt kun alan käymään salillla tai miten minun kuuluisi treenata, joten päätin kysyä teiltä kokeneemmilta, minkälainen ohjelma minulla kannataisi olla ja minkälainen ruokavalio.
Haluaisin saada lihasta ja saada rasvaa pois samaan aikaan.

En tiedä yhtään että olenko oikeassa paikassa tätä kysymässä mutta sattuisko joku tietämään että paljon suunnilleen tämän setin mittauttaminen maksaisi yksityisellä labrassa tutkituttaa?

Liitteet

• image.jpeg
    image.jpeg
    117,2 KB · Katsottu: 180
Moro, aion aloittamaan käymään salilla, olen 16v painan 73kg ja pituus on n.180cm kotona olen mm, tehnyt punneruksia leukoja, käyn myäs joskus lenkeillä. Syön yleensä aamupalaksi pari leipää ja jogurtin, tai nuudeleita. Lounaaksi syön mitä koulussa mahtaa ollakaaan, mutta yleensä syön vähän, koska se ei ole aina maittavaa. Koulun jälkeen syön joku 4 leipää tai jotain atrian tai saarioisen mini pizzzan. Päivälliseksi syön yleensä kanaa ja riisiä, tai mitä sattuu olemaan tarjolla, illalla vedän yleensä leipää.

En tiedä mitä minun kannattaisi syödä nyt kun alan käymään salillla tai miten minun kuuluisi treenata, joten päätin kysyä teiltä kokeneemmilta, minkälainen ohjelma minulla kannataisi olla ja minkälainen ruokavalio.
Haluaisin saada lihasta ja saada rasvaa pois samaan aikaan.
https://pakkotoisto.com/threads/faq...-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkejä.32394/
Tuosta on hyvä aloittaa lukeminen.

Semmosta taas kyselisin et mikä avuksi kun pitkissä sarjoissa nivel kipu on kauhea mutta kipu kyllä lähtee sarjojen välissä olevien taukojen aikana. Yleensä tulee kovissa sarjoissa 10-15 jälkeen ja vain taljassa tehtävissä liikkeissä esim ojentajilla ja haubereilla

Onko jotenkin vaarallista tehdä suht raskas sivuvipari setti ennen penkkaamista? Toisinpäin kun ei oikein tunnu toimivan, etuolkapäät jotenkin vaan liian hellänä viparien liikerataan. Ainakin tuntuu siltä...

Onko jotenkin vaarallista tehdä suht raskas sivuvipari setti ennen penkkaamista? Toisinpäin kun ei oikein tunnu toimivan, etuolkapäät jotenkin vaan liian hellänä viparien liikerataan. Ainakin tuntuu siltä...

Eihän se nyt "vaarallista" ainakaan ole. Tietty voi vaikuttaa penkin voimatasoihin jonkunverran. Omakohtaista kokemusta ei ole kyllä mutta kokeilemalla selviää.

^^^ Ilmeisesti kyynärpäät kipeytyy noissa hauis- ja ojentajaliikkeissä? Mulla tuollaiseen on ainakin auttanut ihan vaan panostaminen kyynärtaipeen/käden alueen lämmittelyyn mielellään useammalla kevyellä liikkeellä ennen kovia treenejä. Jäitä voisi laittaa treenin jälkeen myös kipuilevalle alueelle. Voisi kokeilla myös varioida noita liikkeitä jotka aiheuttaa kipua, jos sieltä löytyisi semmoinen versio mikä ei tunnu pahalla tavalla nivelissä. Se voi olla aika pienestä kiinni. Esim jos tekee pushdownia tai hauista taljassa suoralla tangolla, tilalle vaikka mutkatanko tai pushdowniin narut jotta pystyy tekemään hammerotteella. Vähän sama kun joillain perus hauiskääntö tai ranskalainen suoralla tangolla aiheuttaa kyynärpäissä ärtymistä, mutta sitten käsipainoilla ja otetta muuttamalla pystytään ehkä löytään variaatio mikä tuntuu hyvältä.

Eihän se nyt "vaarallista" ainakaan ole. Tietty voi vaikuttaa penkin voimatasoihin jonkunverran. Omakohtaista kokemusta ei ole kyllä mutta kokeilemalla selviää.

Thänks, täytyypi kokeilla. Sitä vaan vähän arastellut että jos pääliikkeessä muut lihakset vetreänä kaikki voimat pinnistää ja se penkki jotenkin pamahtaisikin jotenkin jo väsytetylle sivuolkapäälle... Mutta itsekin justiin aloin sitä miettimään, että ei se taida mitenkään huonollakaan tekniikalla mennä sivuolkapäälle. Eli huomenna kokeilemaan. :cool:

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Thänks, täytyypi kokeilla. Sitä vaan vähän arastellut että jos pääliikkeessä muut lihakset vetreänä kaikki voimat pinnistää ja se penkki jotenkin pamahtaisikin jotenkin jo väsytetylle sivuolkapäälle... Mutta itsekin justiin aloin sitä miettimään, että ei se taida mitenkään huonollakaan tekniikalla mennä sivuolkapäälle. Eli huomenna kokeilemaan. :cool:

Eihän siinä sivuolkapäiden pitäis suoranaisesti ainakaan työskennellä penkissä. Sivuolkapäähän työskentelee vain käden nostossa sivulle ja sitä liikettä ei penkissä tapahdu. Onhan sitä nähnyt ku jotkut tekee pystypunnerruksen ennen vinopenkkiä taikka normipenkkiä mutta sen luulisi jo vaikuttavan enemmän penkin tehoihin. Kokeilemaan vaan. :)

Lisätäkseni vielä niin ei vaikuta penkkiin mikäli siis teet sivuviparit kunnon tekniikalla ja niin että menee varmasti sivuolkapäälle eikä etuolille niinkuin valtaosalla salilla kävijöistä näyttäisi menevän :)

No tulipa kokeiltua tehdä vipareita pari mukamas raskasta settiä penkkilämmittelyn lomassa. Teen viparisetin alkuun silleen bodarityylillä vähän rumemmin isommalla painolla ja sitten heti perään jatkan kevyemmillä painoilla lihaksen loppuun siistillä tyylillä. Etuolkapäille menemistä varon aina, koska sitten menee pointti koko harjoitteesta, joskus alkuosa saattaa vähän mennä epäkkäille tai jopa takahartioille, mutta se nyt ei sinällään mua haittaa. Tietyllä tapaa tuntui jopa hyvältä penkata olkapäät pumpissa, mutta samalla oudolta kun ne menee aika "kumisen" tuntuisiksi. Tein pikkusen kevyemmän penkkisetin ja vipareita 2 settiä kolmen sijaan, ettei ihan yltiöpäisesti, kun ei ennen ollut kokeillut. Toisaalta tuntui jopa jeesaavan/suojelevan etuolkapäitä kun hartiat oli muuten pumpissa, kaiketi ihan toimiva juttu tehdä näin päin. Täytyy kokeilla joku kerta tehdä se kolmaskin setti vipareita penkin alle.

No tulipa kokeiltua tehdä vipareita pari mukamas raskasta settiä penkkilämmittelyn lomassa. Teen viparisetin alkuun silleen bodarityylillä vähän rumemmin isommalla painolla ja sitten heti perään jatkan kevyemmillä painoilla lihaksen loppuun siistillä tyylillä. Etuolkapäille menemistä varon aina, koska sitten menee pointti koko harjoitteesta, joskus alkuosa saattaa vähän mennä epäkkäille tai jopa takahartioille, mutta se nyt ei sinällään mua haittaa. Tietyllä tapaa tuntui jopa hyvältä penkata olkapäät pumpissa, mutta samalla oudolta kun ne menee aika "kumisen" tuntuisiksi. Tein pikkusen kevyemmän penkkisetin ja vipareita 2 settiä kolmen sijaan, ettei ihan yltiöpäisesti, kun ei ennen ollut kokeillut. Toisaalta tuntui jopa jeesaavan/suojelevan etuolkapäitä kun hartiat oli muuten pumpissa, kaiketi ihan toimiva juttu tehdä näin päin. Täytyy kokeilla joku kerta tehdä se kolmaskin setti vipareita penkin alle.

No lämpeehän siinä olkapäät ihan mukavasti ja kunnolla kun vipareit tekee niin luulisi että toisaalta tuntuis penkis ihan hyvältä kun on paikat lämpimät :) ite tehny aika paljo vipareita jokasee suuntaa sekä ylätaljaa ennen penkkiä. Tosin 2kg käsipainoilla triplasettinä 3 eri suuntaan jonka jälkeen ylätaljaa 20 toistoa ja noita rundei 2 tai 3 + kiertäjät.

No lämpeehän siinä olkapäät ihan mukavasti ja kunnolla kun vipareit tekee niin luulisi että toisaalta tuntuis penkis ihan hyvältä kun on paikat lämpimät :) ite tehny aika paljo vipareita jokasee suuntaa sekä ylätaljaa ennen penkkiä. Tosin 2kg käsipainoilla triplasettinä 3 eri suuntaan jonka jälkeen ylätaljaa 20 toistoa ja noita rundei 2 tai 3 + kiertäjät.

Itselle syy kokeilla vipareita tuohon alkuun on se, että normaalisti oon tehnyt ne vetävien päivänä ja nyt painotan taas penkkiä, niin jäisivät liian vähälle, kun menee työntävät/vetävät treenit nyt melkein 2:1. Ja hartiat on niin kaposet rakenteeltaan että epätoivoisesti pakko yrittää luoda illuusiota paremmasta. :D Mutta joo, lopullisesti tietää toimivuuden kun koettaa tehdä 3x viparit ja normipenkkisetin eli 5-6x. Kait se jotain pientä väistämättäkin syö penkistä jos jonkun muun liikkeen tekee tosissaan ensin, mutta jos 90 tai 95% penkkitrenin voi tehdä, niin laskisin toimivaksi systeemisksi. Itselle tosiaan ei penkin jälkeen sovi muut hartialiikkeet, ei viparit eikä takahartiakone. Tuntuu että etuolkapäät hajoaa. Mieluummin tekisi vaikka vaan penkkiä vieläkin enemmän. Jopa leukojakin pystyy vetämään, mutta ei hartiahommia.

Itselle syy kokeilla vipareita tuohon alkuun on se, että normaalisti oon tehnyt ne vetävien päivänä ja nyt painotan taas penkkiä, niin jäisivät liian vähälle, kun menee työntävät/vetävät treenit nyt melkein 2:1. Ja hartiat on niin kaposet rakenteeltaan että epätoivoisesti pakko yrittää luoda illuusiota paremmasta. :D Mutta joo, lopullisesti tietää toimivuuden kun koettaa tehdä 3x viparit ja normipenkkisetin eli 5-6x. Kait se jotain pientä väistämättäkin syö penkistä jos jonkun muun liikkeen tekee tosissaan ensin, mutta jos 90 tai 95% penkkitrenin voi tehdä, niin laskisin toimivaksi systeemisksi. Itselle tosiaan ei penkin jälkeen sovi muut hartialiikkeet, ei viparit eikä takahartiakone. Tuntuu että etuolkapäät hajoaa. Mieluummin tekisi vaikka vaan penkkiä vieläkin enemmän. Jopa leukojakin pystyy vetämään, mutta ei hartiahommia.

Miten tiukkoja noi sun 5-6 penkkisettiä on?

Sen teen mitä menee, yleensä 5-8 toistoa. Mutta yksin teen, eli ei nyt ihan failuren pinnassa, mutta tiukkoja.

Olisko siinä syy kenties miksi etuolkapäät on penkin jälkeen tuhannen tuutissa? Jos teet 3 ekaa sarjaa tekniikka kunnossa ja sen jälkeen rinta on jo niin vässähtäny joten alat tiedostamatta käyttämään etuolkapäitä liikkeen suorittamiseksi? Kokeilehan vaikkapa tehdä 2 tai 3 tosi tiukkaa sarjaa tai vastaavasti 5-6 sarjaa mutta isomalla varalla. Miltä tuntuu?

Olisko siinä syy kenties miksi etuolkapäät on penkin jälkeen tuhannen tuutissa? Jos teet 3 ekaa sarjaa tekniikka kunnossa ja sen jälkeen rinta on jo niin vässähtäny joten alat tiedostamatta käyttämään etuolkapäitä liikkeen suorittamiseksi? Kokeilehan vaikkapa tehdä 2 tai 3 tosi tiukkaa sarjaa tai vastaavasti 5-6 sarjaa mutta isomalla varalla. Miltä tuntuu?

Varmaan joo tuostakin johtuu olkapäiden hellyys, :D Mutta toisaalta mitään olkapäävaivoja ei ole tullut, kyllä ne palautuu. Mulla oli sellanen oma progressio-ohjelma mukaillen täältä nähtyjä ja tuolla touhulla tuli hyvin tulosta 2-3 kuukautta, sitten alkoi tauot venyä, pomput rinnalta jne. ja tulokset mennä takapakkia. Sitten kyllästyminen ja epätoivo hetkeksi. Nyt oon yrittäny pysyä siistissä tekniikassa ja meen edelleen hieman alemmalla tulostasolla... Edelleenkään tosin ei kestä olkapäät penkin jälkeen noita hartiajuttuja. Kysymysmerkin koko päässä kasvanut, mutta itse asiassa tänään kokeilin vähän kapeaa penkkiä ja koin pieniä kauhun hetkiä kun huomasin että yhtäkkiä meinaa vaan voimat kadota totaalisesti jossain kohden nostoa, vaikka tein pienemmällä painolla. Siitä tuli idea että voisin tosiaan vähän mukaillen tehdä juurikin noin kuin ehdotit, Vähän vähemmän veren maku suussa peruspenkkiä ja tehdä tilalle kapeaa penkkiä enemmän vaan tuntumalla ojentajille. Tuntuu että rinta ja ojentajat kasvaa edelleen (vaatimatonta tahtiaan) tälläkin systeemillä, mutta penkkitulos ei.. Kait jotain on muutettava.

Ei kai se toistoista tai sarjamääristä ole kiinni, jos tekniikka on kunnossa. Jossainhan kyllä mättää, jos olkapäät on kovin sipissä penkkitreenin jälkeen. Vipareissa ei kuitenkaan pitäs olla mitään ongelmaa penkkitreenin jälkeen. Mä lähtisin ekana katsomaan penkkitekniikkaa, että pysyykö lavat yhdessä ja paketti kasassa, vai nostellaanko olkapäät edessä.

Ja lisäyksenä, niin eihän se mikään ihan paras juttu ole runtata jotain kovaa viparisettiä alle, jos kerran penkkiin on tarkoitus panostaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom