Mitäs täällä pidetään parhaana tapana kehittää ns. rack positionia, eli sitä saa etukyykyssä saisi hieman korkeammalla pidettyä kyynärpäitä.
Painonnostajajilla yleinen tapa taitaa olla tuo että otetaan tanko rinnalle ja kaveri tulee ja nostaa ne kyynärpäät ylös, ei paljon kohdistetumpaa venytystä taida olla.

Yksin treenatessa itselle suuri apu on ollut kun alkoi runttaamaan sen alkuasennon eli tangosta kiinni kun vielä tanko telineissä niin ensin ote ja siitä vain kunnon voimalla runttaa kiertämällä kyynärpäät kunnolla ylös ennen kuin ottaa tangon pois telineistä. Tällä on päässyt siihen että nykyisin hyvä asento tulee melko helposti.

Muutaman kerran nähnyt salilla tehtävän joko tangolla tai smithissä liikkeen, jossa polvillaan tanko niskassa ojennetaan lantiota ja istutaan takaisin jalkojen päälle. Millä nimellä liikettä kutsutaan ja onko jollain kokemuksia kyseisestä liikkeestä?

Muutaman kerran nähnyt salilla tehtävän joko tangolla tai smithissä liikkeen, jossa polvillaan tanko niskassa ojennetaan lantiota ja istutaan takaisin jalkojen päälle. Millä nimellä liikettä kutsutaan ja onko jollain kokemuksia kyseisestä liikkeestä?

Taitaa olla polvikyykky, kneeling squat. Visuaalisen kokemukseni perusteella ihan hyvä liike naisten tekemänä :)

Taas pitää tää ikuisuus kysymys nostaa esille eli mitä lisäravinteita.

Olen siis melko tuhti jäbä ja nyt reilu kk tullu mentyä vhh ruokavaliol ja 4x viikkoon salia + aerobista 2-4 kertaa viikkoon. Käytän ihan perus proteiini pirtelöitä treenin jälkeen mut mietityttää nyt et tarvinko jotain muuta tehostamaan treenailuja? Kiitos jo etukäteen avuista :)

Taas pitää tää ikuisuus kysymys nostaa esille eli mitä lisäravinteita.

Olen siis melko tuhti jäbä ja nyt reilu kk tullu mentyä vhh ruokavaliol ja 4x viikkoon salia + aerobista 2-4 kertaa viikkoon. Käytän ihan perus proteiini pirtelöitä treenin jälkeen mut mietityttää nyt et tarvinko jotain muuta tehostamaan treenailuja? Kiitos jo etukäteen avuista :)

jos treeni luistaa ja palaudut niin et tarvitse.

Ideana olisi vetää lyhyehkö aerobinen treenikausi parin vuoden punttailujen päälle tarkoituksena kehittää hapenottokykyä sekä peruskestävyyttä. Ajattelin lähteä treenaamaan juoksijalehden cooper 3500:n ohjelmalla joka näyttäisi sisältävän 3 juoksutreeniä viikkoon. Kuinka punttitreenien kanssa kannattaisi tehdä tämän aerobisen kauden aikana kun tähtäimessä aerobisen parantamisen menettäen mahdollisimman vähän/ei ollenkaan lihaa?

Sori pitkä viesti.

Olen totaalialoittelija salilla, eka kertaa vasta aikuisena miehenä aloittanut.

Nyt 2 kk takana sellaista peruskuntoa kasvattavaa, pohjustavaa laitetreeniä. Pienen pientä kehitystä ollut joillain alueilla.

Ongelma on heikot kädet ja ylävartalo, olleet aina. Leuanvedoilla ja punnerruksilla mitattuna tasoa heikko tai ei tulosta ollenkaan. Oikeastaan nolostuttavan huonot.

Juoksua, lenkkeilyä ja kävelyä olen harrastanut koko aikuisiän. Juoksu yleensä korkealla sykkeellä n. 30 min kerrallaan. Reipasta kävelyä joka päivä väh. tunti. Pari kuukautta salitreenin ohella olen tehnyt juoksumattua "iltapäivälenkkeinä" n. 150-160 sykkeellä. Syketaso muutenkin korkea, en ole koskaan saanut aikaiseksi ns. "kevyttä hölkkää" vaan pienikin hölkkä on aina tehojuoksua.

Jalat ja selkä ovat ok kunnossa, johtuen varmaan juuri siitä, että jaloilla on tullut tehtyä kaikenlaista. Jalkaprässissä jaksan tehdä 12 puhdasta toistoa @ 200kg.

Eka treeniohjelmaksi heittivät Nautilusta. Kaikki lihasryhmät isoista pieniin yhdellä treenikerralla, failureen asti (että rauta ei enää nouse), kaikki laitteilla, yksi sarja per liike. Edellinen liike toimii lämmittelynä seuraavalle. Toimii hyvin, on pirun raskasta, mutta motivaatio on korkea.

Miten saada kädet kunnolla kehittymään? Haluaisin päästä edes ns. treenaamattomalle normaalitasolle samalle tasolle kuin perusjamppa. Vasta sen jälkeen uskallan miettiä, aloitanko kunnon kuntosaliharrastuksen, vai jääkö tämä epäonnistuneeksi kokeiluksi.

Meinaan nimittäin heittää pyyhkeen kehään. Ehkä kuntosali ei oo mun juttu. Nyt pitäisi saada "tuloksia tai uloksia". :)

Lopuksi:
Ikä 30
Mitat 183cm 105kg (reilusti ylipainoa keskivartalossa)

Aloitukseni jatkoksi hieman lukuja:
Vipunostoja sivulle olen treenannut ohjelman vierestä. Jaksan tehdä 5kg painoilla 10 toistoa (yleensä 3-4 sarjaa)
Pystypunnerrusta en jaksa tehdä 30 kg kovemmalla painolla, noin 10-12 toistoa max.
Penkkipunnerrusta vastaavaa kohdennettua Nautilus-laitetta teen 52 kg max 10 toistoa. Oikeassa penkissä varmasti reilusti vähemmän. Tähän mennessä ollut vain laitetreeniä siis.

Lihaskuntotestin punnerruksia ja leuanvetoja on turha edes kokeilla. Leuanvetoja ehkä nolla.

OUTLET PWO -40%

Grapefruit Lemonade

14,90€
Ei mitään laitteilla leikkimistä vaan kunnolla treeniä vapailla painoilla. Hilavitkuttelulla tuskin saat mitään aikaiseksi. Tuo ajattelutapa, et käynpä remputtelemassa laitteilla ja jos en kehity "perusjampaks", lopetan, on yhtä älytön, kuin jos treenais maratoniin koirankusetuslenkkejä lyllertämällä ja lopettas kun ei siltikään jaksas juosta mitään. Jos on tarkoitus saada voimaa ja lihaksia, niin treenin pitää olla sen mukaista, ei mitään puolivälin nitkutusta. Jostain täältä pakkikswlta varmaan löytyy tietoa isojen liikkeiden vaikutuksesta lihaskasvuun ja olikomsen nyt jotenkin hormonitoimintaan vai aineenvaihduntaan, jolloin treeni yleisestikin tehoaa paremmin kuin noilla "treenaa vasemman käden etuolkapäätä eristetysti"-laitteilla.

Ei se mikään ihme ole, jos yläkroppa on heikko jos et sitä ole treenannut. Kovalla työllä tuloksia kuitenkin tulee, mutta kyllähän siihen aikaa menee vähän enemmän kuin tuo kaks kuukautta, jopa siihen "perusjamppakuntoon" jos lähtötaso on tosiaan mainitsemasi.

Tsemppiä!

Kuulostaa kovasti ruokapuolen jutulta, eikä niinkään treenin?
Saa nimittäin olla melkosen väärät tekniikat ja tehottomat treenit(psyykkinen tehottomuus), ettei aloittelijalla noilla painoilla pala kasva.

Jepsistä jeps!

Eli selkä on OK kunnossa, mutta leuanvetoja ei mene... Nyt vaan :
1.G6 käyttöön, ja leukojen tilalle ylätalja, kunnes alkaa sujua.
2.Painoa pois.
Mikäli 105kg on painoa, ja mielestäsi lihaa ei ole, niin läskiä on sitten senkin edestä? Lihakset saa isomman näköiseksi ihan kiristymällä.Nythän et voi tietää, kasvaako patti jos rasva peittää kaiken "been there done that"

En oo saanu aiheeseen liittyvässä osiossa vastausta nii laitetaa tänne. Mitä mieltä ohjelmasta ja parannusehdotuksia?
Jalat: 5-10 toistoa
1 Kyykky
2 SJMV/mave
3 Yhden jalan prässi
4a Pohkeet seisten
4 Voimapyörä

Yläkroppa: 5-10 toistoa
1a Penkki käsipainoilla
1b ylätalja
2a Smith-punnerrus istuen
2b Tuettu soutu
3a pulldown
3b Hauiskääntö tangolla

Jalat: 5-10 toistoa
1a Jalkaprässi
1b Reisikoukistus
2 reidensuoristus
3a Pohkeet istuen
3b Vatsarutistus

Yläkroppa: 5-10 toistoa
1a Vinopenkki
1b Räkkileuat tai ylätalja
2a Vipunostot sivulle
2b Facepull
3a Hammer käsipainoilla
3b Ranskalainen punnerrus kulmatangolla

Ei mitään laitteilla leikkimistä vaan kunnolla treeniä vapailla painoilla. Hilavitkuttelulla tuskin saat mitään aikaiseksi...
Juu tätä tietysti hieman itsekin ihmettelin. Ohjaaja on sellainen vapaiden painojen ekspertti, mutta silti tarjosi vain kolme uutta laitetta, kun ohjelman uudistus tuli eteen. Olin kyllä henkisesti valmistautunut siirtymään vapaisiin, jotka on tietysti jonkinlainen kynnys, koska en ole niitä ikinä tehnyt (muuta kuin pienillä dumbelleilla jotain ja vähän penkkiä nuorempana).

Salin vaihtoa olen miettinyt, mutta vähävaraisena on mahdotonta maksaa kahta, kun on vuoden soppariin pakotettu.

Tsemppiä!
No juu, katsotaan nyt. Käsien heikkous sai aikoinaan yläaste/armeija-liikunnan takia luopumaan salisuunnitelmista, siis kun kulttuuri oli sitä, että nössöt käsityötunnille ja ne, jotka nostaa riittävän paljon, on äijiä ja kuuluu näihin piireihin.

2.Painoa pois.
Mikäli 105kg on painoa, ja mielestäsi lihaa ei ole, niin läskiä on sitten senkin edestä? Lihakset saa isomman näköiseksi ihan kiristymällä.Nythän et voi tietää, kasvaako patti jos rasva peittää kaiken "been there done that"
No juu, tämä on yksi niistä ikuisuusjutuista. Syön järkevästi ja liikun. Joka päivä tulee tehtyä noin tunnin verran jotain pientä 120 sykkeellä (käytännössä reipasta kävelyä, vaikka auto on niin kuljen harrastuksiin ja vierailuille toiselta puolen kaupunkia kävellen). Kymmenen vuotta olen juossut/hölkännyt kovalla sykkeellä.

Ryypiskelyä en harrasta yhtään. Mutta toimistotyötä senkin edessä.

Ehkä vain olemme erilaisia. Katsotaan ny!

Kiitokset vastauksista.

Kuulostaa kovasti ruokapuolen jutulta, eikä niinkään treenin?
Saa nimittäin olla melkosen väärät tekniikat ja tehottomat treenit(psyykkinen tehottomuus), ettei aloittelijalla noilla painoilla pala kasva.
Oikeastaan, jos olen oikein rehellinen (pessimisti puski tietysti heti esiin), ojentajat on kasvaneet, olkapäihin on tullut pientä ryhtiä. Ja kyllä vastus/painotkin ovat hitaasti nousseet.

Nyt vaan on kyse siitä, että saisin sitä niin sanottua mahdollisimman paljon voimaa mahdollisimman pian. Ettei ihan tarvi hävetä.

Yritän jotenkin selvitä tässä valitsemani salin kulttuurissa (kuten em. sanoin, olen rahallisesti tässä nyt kiinni). Laitepainotteista on, ja ohjelmat sekä filosofia on ainakin omasta mielestäni melko omalaatuisia mihin tahansa muuhun paikkaa verrattuna.

Muokkaus vielä: Leuanvetoja olen ruvennut tekemään avustetusti, ja niissä on heti parin viikon jälkeen noin 20% kehitystä, ja ensi kerralla vedän taas uuden ennätyksen. Aloittelijan pyrähdys toki...

Moi!

Maastavetoa kun teen niin on tullut sellainen ongelma että selkä on todella vaikea pitää suorana ja kun kaikki huomio menee siihen selän suorana pitämiseen niin vaikea keskittyä itse liikkeeseen eli MaVeen. Voimatreeniä kun teen niin olisi sarjapainoja tarkoitus kasvattaa ja ei oo kovin mukavaa jos alkaa välilevyt poksahteleen kun ei MaVessa pysy selkä suorana.

Kannattaako mun hankkia nostovyö vai painaa vaan menemään ilman vyötä? Ja minkälaisia keskivartaloliikkeitä suosittelette keskivartalon vahvistamiseksi? Ja onko MaVeen jotain apuliikkeitä mitkä auttaa siihen selän ja keskivartalon vahvistamiseen?

Tuossa edellä mulle ehdotettiin Arnold G6:sta.

En tietenkään rupea sitä tekemään ilman, että ammattilainen tai kokenut ohjaa ja katsoo tekniikat kuntoon. Muutenkin olen sellainen luonne, että pyrin puhtaisiin tekniikoihin. Se saa siis ainakin tällä salilla valitettavasti vielä odottaa.

Golden Sixiin kuuluu kyykky. Miten kyykky onnistuu, kun kantapäät nousevat maasta reilusti ylös. En ole ikinä, nuorena enkä vanhana, koskaan onnistunut menemään kyykkyyn ilman, että kantapäät nousevat. Ei ole venyttelykysymys, koska ei ole onnistunut missään tilassa. Kuulin jostain, että tähän liittyy iso loukkaantumisriski.

No juu, tämä on yksi niistä ikuisuusjutuista. Syön järkevästi ja liikun. Joka päivä tulee tehtyä noin tunnin verran jotain pientä 120 sykkeellä (käytännössä reipasta kävelyä, vaikka auto on niin kuljen harrastuksiin ja vierailuille toiselta puolen kaupunkia kävellen). Kymmenen vuotta olen juossut/hölkännyt kovalla sykkeellä.

Ryypiskelyä en harrasta yhtään. Mutta toimistotyötä senkin edessä.

Ehkä vain olemme erilaisia. Katsotaan ny!

Mitä tarkoitat tällä? Että paino ei muutu vaikka liikut ja syöt fiksusti vai mitä?

G6 kyykyn voit toki korvata vaikka prässillä, jos tuntuu ettei muuten onnistu. Jossain oli ehdotettu esim laudanpätkää kantapäiden alle jos meinaa nousta, JTO varmaan osaa tähän vastata paremmin...
1sarja/kone ja aina failureen kuulostaa aikastalailla erikoiselta,
esim sen G6:sen 3x10 tms antaa huomattavasti isomman volyymin.
Lisäksi harva aloittelija (tai kehittyneempikään) pystyy rekrytoimaan lihassoluja niin tehokkaasti,että yhden failuresarjan jälkeen lihakset olisi kovin uupuneet, enemmän hermosto.Tosin ei sitäkään aloittelija ihan heti tukkoon saa.
Kuitenkin parempaa kehitystä saisit siis jollain toisenlaisella ohjelmalla. Ja KYLLÄ oikeat tekniikat on tärkeitä, mutta voit vaikka heittää videota tänne, tai edes itsellesi, niin aika hyvään kuosiin kyllä saa tekniikat niinkin. Ei ne laitteiden liikeradat välttämättä sen puhtaampia ole.

Ja sanotaan nyt vielä, että ei laitteet ole automaattisesti pahoja ja vapaat automaattisesti hyviä. on kuitenkin helpompi väsyttää lihakset ensin isoilla vapaapainoliikkeillä ja sitten viimeistellä koneilla.

Moi! Oon jonkun kuukauden käynyt salilla 2 kertaa viikossa ja miul on ollut 2 jakonen ohjelma (työntävät lihakset ja vetävät lihakset) se ei oo kuitenkaan kysymykseni vaan lähinnä se, että alan olla kiinnostuneempi ravinnosta tai lähinnä siitä että kehityn. Haluun kiinteytyä (eli miun tapauksessa lihasta sillä miulla ei hirveesti ylimäärästä oo) eli olisko joku luotettava sivu energiantarpeen laskuun? Lisäksi mikä on aktiivisuus taso jos tosiaan käy 2 kertaa viikossa treenaamassa sekä noin 30min-60min kävelyä koulun puolesta päivässä? Onko se toi 1,3 vai 1,5?
Jos joku viisas osaa jo tähän vastata energian tarpeen niin 151cm ja 45kg. Kiitos ja anteeksi tyhmä kysymys :D

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom