Morjens, oon 22-vuotias, 178cm ja 78kg. Alotin nyt salitreenit pitkän tauon jälkeen, ja oon tähän mennessä tehny 6 treeniä viikossa. Jako on ollut seuraavanlainen: olkapäät+vatsat, jalat, rinta+ojentaja, selkä+hauis, jossa rinta-ojentaja ja selkä-hauis tulee kahteen kertaan viikossa. Tiedän, ettei ole kovin fiksu ohjelma, joten kysynkin nyt, mikä olisi "se oikea" jako jos haluaa sen 6x viikossa treenata? Tähän mennessä ei ole tuntunut millään tavalla ylitsepääsemättömältä, ja palautuminenkin on ollut hyvä. Treenin tavoitteena lihaksen kasvatus ja kiinteytys.

lewwwe, miksi just 6 kertaa? Kannattaa pitää lepopäiviäkin välissä. Mä ottaisin jonkun perus 2- tai 3-jakosen ja jättäisin ainakin pari lepopäivää viikkoon (lepopäivinäkin voi hyvin harrastaa jotain muuta kevyttä liikuntaa, jos huvittaa).

Mitä haet ylätaljalta? Selkäliike se on ihan sama millä kahvalla ja otteella teet, mut esim. kapealla vastaotteella kun tekee silleen, että ei vedä kyynärpäitä selän taakke vaan jättää ne eteen, niin liike muistuttaa jo hyvin paljon hauiskääntöä.
Vaihtele ja ota selvää mikä tuntuu ja toimii missäkin. Myötäote: saa menee usein selälle helpommin, koska hauiksilla ei pysty hirveesti avustaan. Ottaa myös forkkuihin(eli kyynärvarsiin enemmän) suht paljon. Vastaote: Saa selkeesti enemmän haballa avustettua, eli tällä otteella kenties monet saa eniten rautaa liikkeelle. Neutraali ote(esim. lapiokahva): Vastaotteen ja myötäotteen välimuoto. Selkää, habaa ja forkkuja kaikkia aikalailla tasapuolisesti. Kahvoja ja kulmia on nii helppo vaihdella ja kannattaakin. Oteleveyden voit ajatella vaikka niin, että leveempi ota leventää selkää, ja kapeempi ote paksuntaa.
Onko myötäote paras, kun haluaa leveyttä selkään? Ja mikä olis myötäotteella paras oteleveys?

Opetelkaa puristamaan sitä selkää liikkeissänne, alkaa olee se ote millä teette melko toissijaista siinä vaiheessa.

lewwwe, miksi just 6 kertaa? Kannattaa pitää lepopäiviäkin välissä. Mä ottaisin jonkun perus 2- tai 3-jakosen ja jättäisin ainakin pari lepopäivää viikkoon (lepopäivinäkin voi hyvin harrastaa jotain muuta kevyttä liikuntaa, jos huvittaa).

Nyt on vaan sellanen draivi päällä, ettei malta levätä, mut kaiketi se ois fiksua ottaa toinenki lepopäivä viikkoon. Tosiaan kuitenki tuntuu, et tällä on nyt tullu tulosta, eli sarjapainot noussu, saattaa tosin johtua mun salitaustasta. Mut ois kiva jos jollain ois ehdottaa vähän fiksumpaa ohjelmaa.

Tämmönen tyhmän olonen kysymys vielä että mulla näkyy ylimmät vatsa lihakset joissain asennoissa joten kauanko vielä kestää että näkyy sixpack tiedän kyllä että hankala arvioida ja varmaan yksilöllistäkin mutta jos voisitte joitain suuntaa antaa. Vatsa treenin jälkeen vielä seuraavanakin päivänä tuntuu vatsassa joten tee ihan kunnon treeniä siis :)

Tämmönen tyhmän olonen kysymys vielä että mulla näkyy ylimmät vatsa lihakset joissain asennoissa joten kauanko vielä kestää että näkyy sixpack tiedän kyllä että hankala arvioida ja varmaan yksilöllistäkin mutta jos voisitte joitain suuntaa antaa. Vatsa treenin jälkeen vielä seuraavanakin päivänä tuntuu vatsassa joten tee ihan kunnon treeniä siis :)

Yleensä ylimmät palat alkaa paistaa kun rasvat on siinä 15% tietämillä. Sixpack kokonaisuudessaan on alkanut ainakin itsellä näkyä kun rasvat painuvat sinne 10-11% tienoille. Toki yksilöllistä tämäkin. Elikkä siis muutama kilo vielä veks ja/tai vatsareenillä vielä lisää massaa paloihin.

Kun treenaa 2-jakoisella, niin montako liikettä olisi hyvä per treeni ?

5 liikettä on ihan hyvä.
Kun tekee perusliikkeitä vapaalla tangolla (kyykky, maastaveto, penkki ja näiden variaatiot, soudut, hauiskäännöt jne), höystettynä kehonpainojutuilla (leuat, liikkeet keskikropalle), niin pärjää aika vähällä määrällä liikkeitä.

Pure Creatine 300 g -25%

Puhdaslaatuinen kreatiinimonohydraatti

14,90€
Mikä on paras liike olkapäille, kun halutaan massaa?

Ei mitään "parasta" oo olemassakaan varsinaisesti. Pystypunnerrukset etuolkapäille, viparit sivuolkapäille ja taakse facepull tai rintatuettu takaolkapääsoutu käsipainoilla. Riippuu pitkälti muista treeneistä, mikä on "paras" yksittäinen liike olkapäille. Jos tekee paljon penkkiä, vinopenkkiä ja vastaavia, ei pystypunnerrusta välttämättä tarvita. Jos tekee soutuliikkeitä leveällä otteella, ei takaolkapääliikkeitäv välttämättä tarvita.

Mulle on hieroja/fyssari/mikäliekään sanonu, että mun nivelet yleensä ottaen on siinä rajoilla oisko ne yliliikkuvat. Reeneissä välillä nilkka tahtoo taipua sivuttain, lähinnä sisäänpäin, ja tulee joskus kipeäksi, enkä aina ees huomaa tehdessä sen menevän huonoon asentoon.

Mulle on hieroja/fyssari/mikäliekään sanonu, että mun nivelet yleensä ottaen on siinä rajoilla oisko ne yliliikkuvat. Reeneissä välillä nilkka tahtoo taipua sivuttain, lähinnä sisäänpäin, ja tulee joskus kipeäksi, enkä aina ees huomaa tehdessä sen menevän huonoon asentoon.

Yliliikkuvuus tarkoittaa käytännössä vaan sitä, että nivelsiteiden ym. rakenteiden rakenne on löysähkö. Sitä ei varsinaisesti voi hoitaa pois, vaan sen kanssa on vain opittava elämään ja on pyrittävä välttelemään huonoja asentoja, joihin helposti saattaa mennä. Ympäröivien lihasten vahvistaminen voi hieman helpottaa sitä. View: https://youtu.be/vhqsTUd7fas?t=96 Tossa on kaks liikettä, joita voi tehdä ihan missä vaan. Pyyhettä, kolikkoa ja kynää ei tartte välttämättä ollenkaan, vaan liikkeet onnistuu ihan paljaalla lattiallakin. Noissa pitää olla tosi pitkäjänteinen (ei kirjaimellisesti) sitten; voidaan puhua jopa vuosista ennen kuin selkeitä muutoksia tapahtuu.

Hillitön määrä sivuja tässä threadissa... taidampa kysyä vaan suoraan. Toivottavasti ei tule herneet keneltäkään, kun varmaan samaa taas kysytään:

Haen yläkroppaan (kädet, hartiat) kestävyyttä enkä niinkään voimaa tai lihaksia. Minkälaisilla toistoilla/painoilla maksimista saan parhaimmat tulokset aikaan ?

Käytössä on penkki ja käsipainot.

Haen yläkroppaan (kädet, hartiat) kestävyyttä enkä niinkään voimaa tai lihaksia. Minkälaisilla toistoilla/painoilla maksimista saan parhaimmat tulokset aikaan ?

Käytössä on penkki ja käsipainot.

Millaista kestävyyttä haet? Maitohappokestävyyttä jossain tietyssä urheilulajissa vai toistokestävyyttä jossain tietyssä liikkeessä tietyllä kuormalla?

Mitä alaselkäliikkeitä kannattaa tehdä jos on tämmönen selkävammanen. Välilevyrappeumaa jne. Kyykkyä tossa vuos takaperin kokeilin varovaisesti. Ihan hyvältä tuntui ainakin pienillä painoilla mitä kokeilin. Mavea en edes uskalla lähteä kokeilemaan.

Mitä alaselkäliikkeitä kannattaa tehdä jos on tämmönen selkävammanen. Välilevyrappeumaa jne. Kyykkyä tossa vuos takaperin kokeilin varovaisesti. Ihan hyvältä tuntui ainakin pienillä painoilla mitä kokeilin. Mavea en edes uskalla lähteä kokeilemaan.

Oletko koittanut tehdä ihan maaten matolla vatsaltaan , ja nostelet jalkoja ilmaan/ pidät ilmassa ? Tai saman tyylinen, mutta kuntopallon päällä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom