^OK, eli oletko sitä mieltä, että tuolla ei vielä selkävaivoja saada ja on ihan ok kovissa sarjoissa?

Vaivojen syntymisestä on paha sanoa, mutta joskus toisinaan on ihan ok tehdä noinkin. Joku epäonninen tai muuten huonoselkäinen voi siitä jo loukkaantua, mutta todennäkösesti tommosta kyllä kestää, kunhan ei koko ajan tee noin. Jonkun selkä voi kestää tommosta paljonkin. Selän pyöristymistä pitäis kuitenki pyrkiä aina välttämään.

Moi!

Monta viikkoa olen sairastellut flunssaa ja poskiontelontulehdustakin välillä. Ei ole salille päässyt. Todella turhauttavaa kun en ole päässyt ollenkaan urheilemaan. Voinkohan harrastaa kevyttä jumppaa, esimerkiksi vain kävelyä/hölkkää juoksumatolla jos se vähän laittaisi räkää liikkeele ja parantuminen edistyisi, vai onko tässä tapauksessa urheilusta vain haittaa. Röntgen-aika on elokuun alussa, katsovat poskiontelot ja otsan. Kannattaisiko mielummin odotella mitä ne siellä sanovat? Että jos se sitten on vain flunssaa niin voiko mennä salille? Tai jos on vaikka tullut uusi poskiontelontulehdus niin kannattaako silloin mennä salille?

olisiko tälläinen "runko" toimiva 5 jakoiseen? liikkeet ja niiden määrä vielä suunnittelussa.
ma rinta
ti selkä
ke lepo
to olkapäät
pe kädet
la jalat
su lepo

kiitos jos viitsitte nähdä vaivaa ja vastata.

Pitääkö proteiinia saada heti treenin jälkeen vai riittääkö jos ottaa vaikka puolen tunnin kuluttua? Tuli vaan mieleen kun muualla lukee että treenin hyödyt menevät pilalle jos proteiinia ei saa heti treenin päätyttyä.

Pitääkö proteiinia saada heti treenin jälkeen vai riittääkö jos ottaa vaikka puolen tunnin kuluttua? Tuli vaan mieleen kun muualla lukee että treenin hyödyt menevät pilalle jos proteiinia ei saa heti treenin päätyttyä.
itsellä ainekin ollu heti treenin perään palkkari. sitten siitä ns "kunnon" ruoka noin 1-2h päästä. ja eiköhän ilman palkkaria pärjää jos ajat esim heti kotiin ja alat tekemään ruokaa tai vedät vasta siellä palkkarin. ei lihaksille siinä ajassa kerkeä mitään tapahtua. eli vastaus on ei haittaa jos ei ihan heti ota

Näyttää loogiselta. Täl lähes samal oon saanu ihan hyvää tulosta. Vaihtaisin kyl selän maanantaille ja rinnan tiistaille. Selkä domssit mun kokemuksel jopa hyvä juttu rinta treenis, kun taas toisinpäin itellä saattaa häiritä hieman. Tietty seki kertoo aika paljon, että mitä liikkeitä nimenomaan teet ja kuinka paljon.
Okei kiitos vastauksestasi :) alottelen varmaan huomenna tällä ja katotaan miten lähtee käyntiin tuolla vaiholla!

Treeni ei todellakaan mene hukkaan, vaikka proteiinia saisi vasta kolmen tunnin kuluttua. Optimaalisinta ois kuitenkin noin puolen tunnin sisällä syödä tai juoda, mut ei se mitään minuuttipeliä oo.

Okei kiitos vastauksestasi :) alottelen varmaan huomenna tällä ja katotaan miten lähtee käyntiin tuolla vaiholla!

Mä taas sanoisin, että tuohan on melkosen epätasapainoinen jako, kun kerran koko jaloille on yhtä paljon treeniä kuin vaikkapa olkapäille.

Jos nyt siitä lähdetään, että ketjun nimi viittaa aloittelijoihin niin miksi tehdä viisijakoista ohjelmaa? 2+3- jakoinen on aloittelijalle ihan helvetin hyvä. 2-jakoisella ylä- ja alakropan perusliikkeet ja 3-jakoisella voi jo vähän bodatakkin.

Onko näillä nyt niin merkitystä mutta kysympä nyt...

Eli onko mitään väliä kummin päin tekee treenit? Kävely - puntti vai Puntti - kävely? Elikkä onko mitää väliä kumminpäin kannattaa tehdä kyseiset treenit lenkit ovat reipasta kävelyä 1-3h ja puntti on 2-jakoisesta toinen osa.

Toiseksi mitä kannattaa ottaa kävelyn perään ruuaksi? esim tänäänkin 21-22:15 lenkki kävely ja 02-03.30 kuntosali sit koisii

Jos nyt siitä lähdetään, että ketjun nimi viittaa aloittelijoihin niin miksi tehdä viisijakoista ohjelmaa? 2+3- jakoinen on aloittelijalle ihan helvetin hyvä. 2-jakoisella ylä- ja alakropan perusliikkeet ja 3-jakoisella voi jo vähän bodatakkin.
olen treenannut noin 2vuotta 1-3 jakosilla ja ajattelin testata nyt tämmöistä vähän erilaista ja katsoa miten toimii. ja siis kyllä vielä olen ihan alottelija näissä hommissa ainekin omasta mielestä vaikka on lihaa jo vähän rakennettu.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Onko näillä nyt niin merkitystä mutta kysympä nyt...

Eli onko mitään väliä kummin päin tekee treenit? Kävely - puntti vai Puntti - kävely? Elikkä onko mitää väliä kumminpäin kannattaa tehdä kyseiset treenit lenkit ovat reipasta kävelyä 1-3h ja puntti on 2-jakoisesta toinen osa.

Toiseksi mitä kannattaa ottaa kävelyn perään ruuaksi? esim tänäänkin 21-22:15 lenkki kävely ja 02-03.30 kuntosali sit koisii
Samassa treenissä yleensä ensin sali ja sitten perään cardio. Jos ne tekee erillisinä (kuten sinäkin ilmeisesti), niin sitten enemmän fiiliksen mukaan.

Voiko osa syy mun ERITTÄIN heikkoon pystypunnerrukseen(ja oikeestaa kaikkiin olkapää liikkeisiin) olla sen liikkeen vaativa liikkuvuus? Tai näin oon alkanu vahvasti epäileen hieman. Jotenki täysin mahdotonta mun tehä sitä liikettä sellasesta tukevasta kulmasta mistä olis hyvä työntää. Alaselkää pakko kaartaa, että mahun edes tekeen rinnalta. Sit taas niskan takaa työnnössä pysyy selkä kasassa paremmin, mut tuntuu kyl siltä et pidemmän päälle ei tee hyvää. Luonnollinen liikerata tässä mulle olis 90 astetta tai ihan vähän päälle. Johki alas asti tuntuu just siltä, et lähtee viel hyväl tuuril pallonivel kuopastaan. Kehon pienimpiin treenattaviin lihaksiin kuuluu toki olkapään lohkot, mut silti on se aika fail et vedän ranskalaises punnerrukses samoil painoil ku pystäris :D. Paska liikkuvuus mulla on tosiaan hartoiden seudulla. Ei toivoakaan saada kädet yhteen selän taakke tai kepillä niskan taakke. Ei ollu joskus vuosia sitte, et aikalailla treenaamisesta varmastikkin mennyt liikkuvuus.

Käsipainoil tietty pystyis tehä, mut ei niil saa paljo painoa käyttöön, eikä kyl viittis korvaa hyvää liikettä, vaan keksii joku ratkasu millä korjata tämä heikko lenkki.

Johtuu varmaan liikkuvuuden ja tekniikan yhdistelmään. Tangolla punnertaessa aika paljon tekee se, puristatko lapoja alas ja yhteen oikealla tavalla. Myös pään vienti tangon alle kun pää on ohitettu tekee aika paljon. Jos yrittää punnertaa selkä kaarella etuviistoon ja lavat auki niin ei siinä juuri ole onnistumisen edellytyksiä.

Jos käy salilla yleensä kolmesti viikossa mutta joskus vain kahdesti, kannattaako tehdä 2-jakoista ohjelmaa (ylä- ja alakroppa) myös kahden kerran viikkoina, vai vaihtaa niinä viikkoina 1-jakoiseen?

Oon nyt käynyt salilla varmaan 4 kuukautta. Ei oo kuitenkaan ollut mitään tiettyä treeniohjelmaa vaan oon treenannu aina vaan jalat ja kädet läpi eri päivinä. Oon miettiny että jos rupeis jakamaan treenin silleesä että treenais tietyn lihaksen kerralla, mutta miten se niinkun kannattas tehä koska jos esim hauikset ja ojentajat tekis samalla kertaa ja treeni kestää tunnin, niin kyllä se lihas väsyy jo aika nopeesti jos tekee vaikka perus hauiskääntöä taljassa ja ojantajapunnerruksia. Ei kyllä tuntia jaksa jos vain vaihtelee noiden kahden välillä. Tähän asti olen sen takia treenannut vaan että jalat eri päivänä ja samalla kertaa sitten käsillä tehtäviä liikkeitä jotka kohdistuvat selkään, rintaan, ojentajiin, hauikseen, yms.. Saattoi olla vähän sekavasti kerrottu mutta ois kiva jos joku osais kertoa vähän vinkkejä. Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)

Jos käy salilla yleensä kolmesti viikossa mutta joskus vain kahdesti, kannattaako tehdä 2-jakoista ohjelmaa (ylä- ja alakroppa) myös kahden kerran viikkoina, vai vaihtaa niinä viikkoina 1-jakoiseen?
Päätinkin pysyä 2-jakoisessa ja treenata kotona silloin kun en salille pääse kolmea kertaa :rolleyes:

Oon nyt käynyt salilla varmaan 4 kuukautta. Ei oo kuitenkaan ollut mitään tiettyä treeniohjelmaa vaan oon treenannu aina vaan jalat ja kädet läpi eri päivinä. Oon miettiny että jos rupeis jakamaan treenin silleesä että treenais tietyn lihaksen kerralla, mutta miten se niinkun kannattas tehä koska jos esim hauikset ja ojentajat tekis samalla kertaa ja treeni kestää tunnin, niin kyllä se lihas väsyy jo aika nopeesti jos tekee vaikka perus hauiskääntöä taljassa ja ojantajapunnerruksia. Ei kyllä tuntia jaksa jos vain vaihtelee noiden kahden välillä. Tähän asti olen sen takia treenannut vaan että jalat eri päivänä ja samalla kertaa sitten käsillä tehtäviä liikkeitä jotka kohdistuvat selkään, rintaan, ojentajiin, hauikseen, yms.. Saattoi olla vähän sekavasti kerrottu mutta ois kiva jos joku osais kertoa vähän vinkkejä. Kiitos jo etukäteen vastauksista. :)

Tuo on käytännössä 2-jakoinen treeni ylävartala/alavartalo-jaolla. Jos haluat lisätä yhden reenipäivän, voit tehdä vaikka kolmijakoista jolloin saat yläkropan jaettua kahdelle päivälle. Maailma on täynnä esimerkkiohjelmia, tässä yksi vaihtoehto:

1. Rinta, ojentajat, olkapäät
Punnerrusliikkeitä rinnalle ja ojentajille, ojentajille lisäksi oma pumppausliike, vipareita rinnalle ja olkapäille.
2. Selkä, hauis, takaolkapäät
3-4 soutuliikettä, hauiksille 1-2 liikettä, takaolkapäille esim. vipareita
3. Jalat, vatsa
Kyykky, SJMV, prässi, ojennuksia, koukistuksia, pohkeet, pari vatsaliikettä

Googlaamalla löytyy myös miljardi erilaista vaihtoehtoa ja eri jakoa, valitse joku ja ala kokeilemaan. Ihan ensiksi kannattaa lukea tämä, joka on paras ja selkein artikkelisetti mitä @Hulkki tai kukaan muukaan on aiheesta koskaan kirjoittanut: http://www.fast.fi/2013/treenijaot-artikkelisarja/

Viimeksi muokattu:
Kuuluuko alataljassa tuntua v-kahvalla väännettäessä latissimuksissa liikettä? ite kun vedän niin latissumukset "liikkuvat" taakse päin ja tulee tuntumaa koko keski/alaselkään.

Ylätaljassa tuntuu taas kainalon alla liikettä kohti keskiselkää?

Aikaisemmin tuli kyseltyä ruokavaliosta, mutta muutin sitä hieman. Eli siis

Aamupala:
100g Kaurahiutale
3dl Maitoa
10g Rypsiöljyä

Välipala:
55g Ruisleipä
50g Kinkkuleikkele

Lounas:
100g Makaroni (kuivana)
200g Jauheliha

Välipala:
55g Ruisleipä
50g Kinkkuleikkele

Päivällinen:
100g Makaroni (kuivana)
200g jauheliha

Iltapala joskus klo 19.00
2dl maito
100g Kaurahiutale
250g Maitorahka
3kpl kanamunia
10g rypsiöljyä
1kpl banaani

Kalorilaskurin mukaan 3641kcal
p225/h357/r136

Aika tarkasti noudatettu tätä ruokavaliota n 2,5kk ja kolmijakosella tehty kuukausi ja sitä ennen golden six

Paino noussut 64 -> 72 tässä 2,5kk aikana, eli siis tulee syötyä vissiin ainakin sinne päin. Vai olisiko tässä kuitenkin jotain lisättävää tai poistettavaa?
Toinen kysymys olisi, että kuinka hyödyllinen esimerkiksi palautusjuoma olisi treenin jälkeen?
Yleensä tulee käytyä salilla siinä 9 - 10 aikaan illasta, jonka jälkeen ei sitte tule kuitenkaan syötyä mitään niin mietin sitä että olisiko lisäravinteiden käyttö jotenkin oleellinen lihasten kasvun kannalta kun kuitenki näin vähän treeniä takana?

@dilleasd: Melko vähän tulee sulla vihreetä syötyä. Jotain salaatinlehti-kurkku-tomaatti-karstaa lautaselle lounaalla ja vaikka porkkanaa/kurkunpätkää välipalojen yhteydessä. Ei tuossa muuten mitään. Reenin jälkeen ois ihan hyvä vetää edes jotain, ettei puntin jälkeinen ateria veny seuraavaan aamuun. Proteiinisynteesi kuitenkin tärähtää käyntiin heti ja ei ole kovin optimaalista antaa sen odottaa lisämateriaalia tuntikausia. Sulla on kuitenkin paino noussut sen verran hyvin ettei kannata lisätä sapuskaa ettei ala tarttumaan kylkiin, vaan siirrä osa tuosta iltapalasta treenin jälkeen syötäväksi. 50g kaurahiutaletta, maitorahka ja banaani esimerkiksi.

Ajattelin elokuussa alkaa siirtyä plussan puolelle oikeen kunnolla. Ajatuksena olisi ottaa SS käyttöön, mutta ongelmaksi muodostuvat välipäivät. Miten jengi syö kun välipäiviä tulee 4 viikkoon. Tai toisin sanoin mikä olisi hyvä ja nopea tapa korvata palkkari (n. 500kcal) välipäivinä? Muuten ajattelin pitää ruokavalion joka päivä samana. En nimittäin jaksaisi millään alkaa tekemään kolmatta lämmintä ruokaa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom