Oon nyt käynyt salilla varmaan 4 kuukautta. Ei oo kuitenkaan ollut mitään tiettyä treeniohjelmaa vaan oon treenannu aina vaan jalat ja kädet läpi eri päivinä. Oon miettiny että jos rupeis jakamaan treenin silleesä että treenais tietyn lihaksen kerralla, mutta miten se niinkun kannattas tehä koska jos esim hauikset ja ojentajat tekis samalla kertaa ja treeni kestää tunnin, niin kyllä se lihas väsyy jo aika nopeesti jos tekee vaikka perus hauiskääntöä taljassa ja ojantajapunnerruksia. Ei kyllä tuntia jaksa jos vain vaihtelee noiden kahden välillä. Tähän asti olen sen takia treenannut vaan että jalat eri päivänä ja samalla kertaa sitten käsillä tehtäviä liikkeitä jotka kohdistuvat selkään, rintaan, ojentajiin, hauikseen, yms.. Saattoi olla vähän sekavasti kerrottu mutta ois kiva jos joku osais kertoa vähän vinkkejä. Kiitos jo etukäteen vastauksista.
Tuo on käytännössä 2-jakoinen treeni ylävartala/alavartalo-jaolla. Jos haluat lisätä yhden reenipäivän, voit tehdä vaikka kolmijakoista jolloin saat yläkropan jaettua kahdelle päivälle. Maailma on täynnä esimerkkiohjelmia, tässä yksi vaihtoehto:
1. Rinta, ojentajat, olkapäät
Punnerrusliikkeitä rinnalle ja ojentajille, ojentajille lisäksi oma pumppausliike, vipareita rinnalle ja olkapäille.
2. Selkä, hauis, takaolkapäät
3-4 soutuliikettä, hauiksille 1-2 liikettä, takaolkapäille esim. vipareita
3. Jalat, vatsa
Kyykky, SJMV, prässi, ojennuksia, koukistuksia, pohkeet, pari vatsaliikettä
Googlaamalla löytyy myös miljardi erilaista vaihtoehtoa ja eri jakoa, valitse joku ja ala kokeilemaan. Ihan ensiksi kannattaa lukea tämä, joka on paras ja selkein artikkelisetti mitä
@Hulkki tai kukaan muukaan on aiheesta koskaan kirjoittanut:
http://www.fast.fi/2013/treenijaot-artikkelisarja/