Millainen olis hyvä yläkropan työntävien lihasten treeni aloittelevalle naispuoleiselle saliharjoittelijalle. Meni mulla sormi suuhun kun penkkipunnerruksessa yksin 20 kilon tanko seilaili suht holtittomasti. Kertokaa hyviä liikkeitä kun lähtötaso on aikalailla täysin nolla.

jos et ole koskaan punnertanut, niin näin voisit totuttautua ja valmistaa itseäsi penkkipunnerukseen.
esim.
Punnerruksia
Inverted row/soutuliike
facepull ja olkapäiden kiertäjien vahvistamista kuminauhalla

Jos on joku osaava kaveri mukana niin voit tehdä myös käsipainopenkkiä.

Millainen olis hyvä yläkropan työntävien lihasten treeni aloittelevalle naispuoleiselle saliharjoittelijalle. Meni mulla sormi suuhun kun penkkipunnerruksessa yksin 20 kilon tanko seilaili suht holtittomasti. Kertokaa hyviä liikkeitä kun lähtötaso on aikalailla täysin nolla.

Mäkin sanoisin että vaihdellen etunojapunnerruksia (ihan sovinnolla polvet maassa) ja käsipainopenkkiä. Lisäksi kannattaa tehdä käsipainoilla pystypunnerruksia. Jos teet 1-jakosella niin sen enempää yläkropan työntäviä et välttämättä tarviikaan.

Nyt tulee taas niin laadukasta kysymystä että.. :D
Onko muilla niin, että pystypunnerruksen ja vinopenkin käsipainoilla painot ovat aina samat ja painoja saa kasvatettuakin samaa tahtia? Vai elänkö mä vaan jossain omassa kuplassani, ja oikeasti niiden painojen ero on yleensä suurempi (=löysäilisin nyt jommassa kummassa liikkeessä)

Nyt tulee taas niin laadukasta kysymystä että.. :D
Onko muilla niin, että pystypunnerruksen ja vinopenkin käsipainoilla painot ovat aina samat ja painoja saa kasvatettuakin samaa tahtia? Vai elänkö mä vaan jossain omassa kuplassani, ja oikeasti niiden painojen ero on yleensä suurempi (=löysäilisin nyt jommassa kummassa liikkeessä)

Missä kulmassa vinopenkki on. Teetkö liikkeet tangolla, käsipainoilla vai millä ? itsellä ainakin painot eroaa tein ihan millä vaan.

Terve! Kyselisin vähän vinkkejä salitreenaukseen. Elikkä, olen 19-vuotias mies. 187cm/100kg, selkävaivainenkin vielä(Välilevynpullistuma ja skolioosi) Aikaisempaa salikokemusta ei juurikaan ole. Tarkoituksena olisi saada mahaa lähtemään ja muutenkin kroppaa vähän kiinteämmäksi.Voimaa käsistä ja muusta kropasta löytyy paljon siihen nähden etten ole mitään asian eteen tehnyt (Suhteellinen käsite). Peruskunto on kohtalainen ja minkään sortin liikunta en harrasta tällä hetkellä enkä ole harrastanut moneen vuoteen. Minkälaisella saliohjelmalla kannattaisi lähteä liikenteeseen tavoitteena ensisijaisesti laihdutus. Ja lisäravinteistakin kaipailisin tietoa.

Terve! Kyselisin vähän vinkkejä salitreenaukseen. Elikkä, olen 19-vuotias mies. 187cm/100kg, selkävaivainenkin vielä(Välilevynpullistuma ja skolioosi) Aikaisempaa salikokemusta ei juurikaan ole. Tarkoituksena olisi saada mahaa lähtemään ja muutenkin kroppaa vähän kiinteämmäksi.Voimaa käsistä ja muusta kropasta löytyy paljon siihen nähden etten ole mitään asian eteen tehnyt (Suhteellinen käsite). Peruskunto on kohtalainen ja minkään sortin liikunta en harrasta tällä hetkellä enkä ole harrastanut moneen vuoteen. Minkälaisella saliohjelmalla kannattaisi lähteä liikenteeseen tavoitteena ensisijaisesti laihdutus. Ja lisäravinteistakin kaipailisin tietoa.

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/73043-starting-strength-1-jakoinen-perusohjelma-aloittelijalle/

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/32394-faq-treeniohjelmat-lihaksen-kasvatukseen-ja-ruokavalioesimerkkej/

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/13927-laihduttaminen-beginners-ekaa-kertaa-dieetill-lue-t-m/

Siinä ohjelma ja ohjeita ruokavalion kanssa. Lisäravinteita turha alkaa miettimään ennen kuin perus ruokavalio on kondiksessa.

Missä kulmassa vinopenkki on. Teetkö liikkeet tangolla, käsipainoilla vai millä ? itsellä ainakin painot eroaa tein ihan millä vaan.

Se on siinä suunnilleen 45 asteessa. Täytyisikö laittaa alemmas? ( vai vaihtaa kokonaan peruspenkkiin, kun yleensä oon tykännyt tehdä taas vaan tota vinopenaa). Ja käsipainoilla oon vinopenkin tehnyt

Se on siinä suunnilleen 45 asteessa. Täytyisikö laittaa alemmas? ( vai vaihtaa kokonaan peruspenkkiin, kun yleensä oon tykännyt tehdä taas vaan tota vinopenaa). Ja käsipainoilla oon vinopenkin tehnyt

Jos ylärintaa pyrit treenaamaan, niin vähemmän kulmaa, eli noin 30 astetta. Jos ei niin väliä, että mille rinnan osalle menee, niin voi olla vieläkin pienempi kulma. 45 menee liiaksi etuolkapäille.

Jos ylärintaa pyrit treenaamaan, niin vähemmän kulmaa, eli noin 30 astetta. Jos ei niin väliä, että mille rinnan osalle menee, niin voi olla vieläkin pienempi kulma. 45 menee liiaksi etuolkapäille.

Jaha täällä olikin jo vastausta tullut. Eli joo kulma 30 asteeseen, käsipainot on hyvä kun jos on vahvat ojentajat niin punnertaminen voi mennä aika railakkaasti sinne.

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Mikähän siin nyt oikeen on, ku ei kestä tehä suoraa hauis treeniä käytännössä ollenkaan? Aikoinaan pystyny tekee ihan hyvin, kunnes joskus alko oikeen käden kyynär-taive vittuileen ihan huolella. Tulehtunu useamman kerran treeni uran aikana ku lähteny kikkailee väkisin. Pari vuotta olin tekemättä habakääntöi ollenkaan, ja vaivat katos. Nyt ku oon viime aikoina vähän kokeillu aina jonkun treenin lopuks pari sarjaa jollain pelkillä nauru painoilla(8-12kg) pumppailla, ni kyllä se silti vaan vaikeroi heti lähes aina. Kyynärvarsi paikoillaan ja puhtaasti teen, ni en tajua mikä mättää?q
Se miten se sit ilmenee jos se nyt tulehtuu tai ärsyyntyy on se että, kyynärpään alue kauttaaltaan(pääasiassa se taive) kipeytyy useemmaks päiväks, ja venähtää helposti. Esim. sillon kun näin on tapahtunut, niin jos lyön kädellä niin se venähtää ja tuntuu aivan järkyttävältä pistelyltä ja tuntuu, et joku jänne katkee jos ei lopeta. Urheilulääkärissä käyty useampi kerta, mut sama laulu aina, eli tulehdus kipulääkettä ja lepoa -.-. Leukoja pystyn tekee aika hyvin, mut siinäkin vastaote tuntuu vähintään epäilyttävältä. Eli onko tässä maassa joku lääkäri tai muu ekspertti, joka vois tehä muutakin ku määrätä lääkkeitä?

jos leuat onnistuu niin mikset tee niitä? Tekee kunnolla niin ei tarvi veivata hauiskääntöjä erikseen

jos leuat onnistuu niin mikset tee niitä? Tekee kunnolla niin ei tarvi veivata hauiskääntöjä erikseen

En mäkään oo tehny hauiskääntöjä kun ehkä viis kertaa koko talven aikana, ja silti on haba kasvanut. Leuoilla (ja pieleenmenneillä rinnallevedoilla, en suosittele :D) mennään!

Nii no kai se täytyy. Vedän sit vaikka leuat kahesti viikkoon, ja toisella kerralla vastaotteella haba painotteisemmin. Parempi ratkasu pitkäs juoksus, ku paskoa jänteet kivun läpi treenaten. Mut mä oon miettiny, et voinko jopa tehä ne käännöt jotenkin väärin?
Siis mitään näkyvää konkreettista tekniikka virhettä ei ole havaittavissa, mut oon huomannu et sen mun ''vaurioituneen'' käden hauis ei supistu edes yhtä voimakkaasti kun toisen käden ja on selkeesti pienempi. Ennen näin ei siis ollut. Muutenki mulla menee habakäännöt otteella ku otteella hyvin helposti forkuille enemmän. Pyrin pitää olkavarren täysin paikoillaan, et pysyis haballa se liike. Ja nimenomaan se alastulo vaihe on se kivuliain. Voiko olla, et mun niveliä ei oo vaan luotu tähän liikkeeseen?
Onks kellään kokemusta esim. hauiksen kiinnitys kohdan tai hauiksen pitkän pään vammoista yms? Jos on, niin millä lailla se teillä ilmeni treenissä yms. aktiviteeteissa? Tiiän, et kysyn ihan liian vaikeita, mut oon ollut epätoivonen tän asian suhteen jo useamman vuoden :D.
Yks kysymys vielä: Onko pakkiksel jtn aktiiviisia ketjuja tai henkilöitä, jotka tietää tällasista asioista(luustosta,anatomiasta,rasitusvammoista yms.)?
Itsel oli vähä samaa ongelmaa taannoin, mutta kokeilin yhdenkäden hauiskääntöö scotti penkissä toinen käsi työtä tekevää hauista tunnustellen ns.mind muscle connectionionilla. Painot oli naurettavan pienet kun koitti tehdä työn pelkällä kohdelihaksella, mutta eipä ottanu kyynrtaive eikä forkut osumaa.

Mullakin on ollut samaa ongelmaa hauiksessa.
Nykyään hauista en tee ollenkaan. Kyllä se leuanvedoilla vastaotteella on kasvanut. (Ja ottanut osumaa taljoissakin tietysti vähän).
Ja ei enää kipua. ☺
---

Ja kiitos, kun vinkkasitte vinopenkin pienempään kulmaan. Heti tuntui enemmän rinnassa (eikä ojentajissa niinkuin ennen)

Itse en pysty vetämään leukoja ollenkaan kyynärpään sisäpuolen kivun takia. Hauiskäännöt onnistuu joten kuten käsipainoilla epäpuhtaasti. Viimeksi tein siten et seisten käsipainoilla alhaalla hammerissa ja ylhäällä toin rinnalle ranteet noin 45 asteen kulmassa. Pitää varmaan lopettaa koko hauiksen treenaus tai tehä vaan vitun pienil painoil pitkää sarjaa.

Myötäotteella tehdyt leuat ei ainakaan itsellä kovin hyvin hauiksissa tunnu. Menee enemmänkin sinne oikeeseen paikkaan eli selälle.

Ne voi tehdä myös niin, että ottavat koko vetävien lihasten ketjuun. Eli siis myös hauksiin

Vinkkejä ja jelppiä thänks? :)

Pistelen speccsejä aluksia, takana 2kk 1vk treeniä, ennen treenaamista takana oli satunnaista salillakäyntiä vajaa vuoden 16 vuotiaana, nyt siis 21 vuotias.
Lihoin noin 30 kg tuosta 16 vuotiaasta, mitat ovat nyt 175cm 95-100kg sanoisin ja yhtään tästä ei ollut siis lihasta, lihakset vain hävisivät, ne mitä sain satunnaisesti penkkiä ja haukkaria tehdessä.

Aloin käymään siis tammikuussa salilla, sillä kyllähän toi peilikuva on hirveä, jos kuvittelette pituuden ja painon.

Alkutuloksista helpoin on muistaa penkki eli sitä tein 10 x 5 x 40kg
Nyt siis 5 x 5 70kg, maksimi 95kg 2kk 1vk treenillä, ja ylävartalo kiristyy ainakin. Haukkaria tangolla kun olen tehnyt, ovat sarjapainot nousseet 15 kilolla. Myöskin yllärinä tämä etten ikinä jaksanut tehdä ojentajia, muutama päivä sitten kokeiltuani, meni treenin jälkeen 7. Palautusjuomia otin yhden 700g purkin maidon kanssa, kesti noin kuukauden ja muuten ilman menty.

Kun siis on reilusti ylipainoa, mitä muokkaisitte tai sanoisitte ruokavaliosta ja treenistä?
Tällä hetkellä teen siis yksijakoista 5x5 seteissä ja treenaan 3-4 kertaa viikossa, salilla menee 1h 15min-1h50min. Ruoka on aikalailla aamupalana kananmunia ja nakkeja, sekä jugurttia. Töissä taas kananmunia ja nakkeja. Kotona 200g jauhelihaa, pari täysjyvä tortillaa, salaattia ja raejuustoa.

Tulokset ovat siis nousseet, ja ylävartalo kiristynyt huomattavasti! (kyykky jäänyt vähemälle varsinkin, koska aloitin seisomatyön, en halua vielä kestää sitä 8h kipua ja lisätä siihen kyykkyä päällä, kunhan seisomakivut häviävät, jatkan jalkatreeniä enempi.

Jelppiä kaipaisin, eli pitäisikö syödä enemmän? Enemmän proteiineja? Enemmän Hiilareita? Palkkarit kehiin? Enemmän safkaa? Tahdon siis lihasta, mutta rasvastakaan en pidä kehossani sillä sitä on reilusti, BMI varmaan 27-30. En tahtoisi tosissaan enää ainakaan lihoa, mutta en myöskään heittää treenejä puoliksi hukkaan. Näen kuitenkin todella suurta kehitystä, ottaen huomioon kuin vähän aikaa olen treenannut... Parantuisivatko tulokset muuttamalla mitään? Eniten tuo proteiinin saanti huolestuttaa... tarvitsenko sitä sen 1.5-2g/kg kun otetaan huomioon ylipainoisuus?

Pakkislaiset kertokaas että lisää safkaa vai ei? Palkkaria vai ei? Onnistunko pudottamaan painoa ihan vain salilla? Cardio ei nappaa yhtään, tuskaisesti vedän lämppäriksi 10-15min juoksua...

KIITOS JA KUMARRUS ETUKÄTEEN!

Joo, eli dippejä tarkoitin! Ja seisominen ei tosissaan ole tekosyy, tehnyt jalkatreenit aikaisemmin ilman ongelmaa, mutta tälläviikolla alkoi duuni, ja tunnetustihan jalkapohjat ja jalat ovat aivan sökönä aluksi, kun seisoo sen 8h/pvä :p Urheilu on hieman ongelmallista, sillä työt loppuvat klo 6, sitten kun salilla käy niin vajaa kasin maissa olen valmis. Muutakin elämää toki urheilun ohella, joten en mielellään uhraa noita viimeisiä tunteja salin jälkeen enää urheiluun. Eli oletan että nykyisillä seteillä mennään, ja lisää monipuolisempaa ravintoa.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom