Mulle ainakin ainoa mahdollinen tyyli tehdä penkkiä olkapäävamman vuoksi tällä hetkellä on tuo kyynärpäät niinsivulla kuin pystyy ja tanko melkein kaulalle. Hitaita toistoja todella hyvällä kontrollilla, muuten vihloo ja paljon. Egoiluunhan tuo ei sovi, mutta pystyy edes jotain punnerrusliikettä tekemään jotenkin.

:wtf:
Lopeta heti!

Ei sillä että penkkiä yleensä tekisin mutta oletko tosissasi? :D Selvyyden vuoksi: tyyli jota tarkoitan ja jolla teen vastaa jotakuinkin tätä:
penkkipunnerrus_kasipainoilla.jpg

Tangolla voisi näyttää tältä:
[video=youtube_share;jPuUjEjqUJE]http://youtu.be/jPuUjEjqUJE[/video]
Mutta hei jos olen jotenkin väärässä korjatkaa ihmeessä.

- - - Updated - - -

Ps. Eli ei näin kuin tuo tyttö tekee, jollei erikseen haluta tehdä kapeaa penkkiä:
[video=youtube_share;CaY_54XoAQE]http://youtu.be/CaY_54XoAQE[/video]

tieteellinen selitys?

Täältä tulee sellainen velitiedepommi että kuules!
Eli vajaita liikeratoja suorittaessa joudut nimenomaan jarruttamaan sen X-määrän painoa siihen asentoon. Kyykyssä se nimenomaan saattaa joillain yksilöillä tuntua polvissa pahalta, tuo kipuilu ei sinänsä ole siis mikään superharvinainen asia :)

Vajailla liikkeillä tehdessä paino pysyy liikkeen aloittavilla lihaksilla kuten tossa kapee penkki videossa. Lihas ei pääse lepäämään ja väsyy nopeammin? Ei miltää korkeakoulu pohjalta tämäkään valaistus :hyper:

Aika järjetön kysymys, mut i don't give a fuck: Onko normaalia, että mulle vajaa liikerata on raskaampaa kuin täysi liikerata. Parhaimpina esimerkkeinä toimii kyykky ja dippi, joissa syvyydellä suuri rooli. Kyykyn jättäminen johki puoleen väliin tuntuu ihan vitun vammaselta ja jopa pahalta polvissa. Kun taas dipissä jos käyn pohjassa tuntuu, että saan selkeesti enemmän räjähtävyyttä liikkeeseen(olkapäät ja rinta tulee avustaan enemmän?), verrattuna siihen jos jätän tarkotuksella n.90 asteeseen olkapäitä varjellessani. Onko tälle olemassa jokin tieteellinen selitys?

venytysrefleksi ja sitä kautta elastinen energia vaikuttaa kuormaan. tekniikka ja välitykset vaikuttaa myös siihen missä se refleksi tulee.
kyykyssä voi leventää asentoa että saa venytysrefleksin aikaisemmin. Dipissä ei haittaa mennä syvälle kunhan olkapäiden liikkuvuus on hyvä ja vahvat kiertäjät ynnä tukilihakset. /velitiede

Nyt jos tästä aletaan keskustelemaan Vajaista Liikeradoista, todetaan varmasti kohta ettei kenenkään perus salijantterin kannata sellaisia tehdä koska ei olla Olympiatason kehonrakentajia. Tämä siis todettiin aiemmin jo Bodyjuorujen foorumialueella.. Henkilökohtaisesti minulla toimii vajaa liikerata aivan tajuttoman hyvin penkkipunnerruksessa, eipä sen tangon tarvitse jäädä kuin sen sentin verran molemmista päistä (ylä ja ala-asento) ja rintafileet huutaa hOOsiannaa! Suosittelen kokeilemaan :)

3 kpl M-Nutrition Anabolic Overdrive 6 kg

Orange - Sweet berry - Rasberry kiwi

-25%
Aika järjetön kysymys, mut i don't give a fuck: Onko normaalia, että mulle vajaa liikerata on raskaampaa kuin täysi liikerata. Parhaimpina esimerkkeinä toimii kyykky ja dippi, joissa syvyydellä suuri rooli. Kyykyn jättäminen johki puoleen väliin tuntuu ihan vitun vammaselta ja jopa pahalta polvissa. Kun taas dipissä jos käyn pohjassa tuntuu, että saan selkeesti enemmän räjähtävyyttä liikkeeseen(olkapäät ja rinta tulee avustaan enemmän?), verrattuna siihen jos jätän tarkotuksella n.90 asteeseen olkapäitä varjellessani. Onko tälle olemassa jokin tieteellinen selitys?

Tieteestä en tiedä mutta mulla on ihan sama kokemus. Nyt kun oon oppinut syväkyykyn, on pakko tehdä joko niitä tai 10cm pyllistyksiä, reidet vaakatasoon pysätyminen tuntuu tajuttoman vaikeelta. Ehkä osin myös tottumiskysymys ts. aivot tahtoo tehdä samaa liikerataa mitä yleensä??

pyllistyksiä

:kuola: ... :rolleyes:
Kyykkypyllistykset ts. ButtWinkit. Tässä meillä löytyy kaksi koulukuntaa. Ensimmäinen koulukunta suosittelee venyttelyä ja mobilitaatiota jotta päästäisiin syväkyykkyyn selkä "notkolla", eli silloin alaselkä on jännittyneenä, ryhdikkäänä. Toinen koulukunta huutaa puolestaan ettei sillä ole mitään väliä, se on luonnollinen ilmiö kun peppu winkkaa :D Ammattilaispuolella vinkkailuakin on nähty, esim Jay Cutleri teki jotain smithikyykkyjä ja peppu heilui jos jonkunverran :D
Itse liputan ensimmäisen kuolukunnan puolesta. Kannattaa venytellä pakaraa, takareisiä ja etenkin lonkankoukistajia! Niillä pääsee hyvään alkuun. Pitkäjänteisyys on plussaa :puntti:

Kannattaa miettiä sitä että voiko tehdä selkärangalle ja välilevyille hyvää, että selkärangan alaosa väännetään ensin mutkalle(buttwink) jolloin välilevyt on siellä rutussa ja vinossa puristuksissa ja sitten lasketaan sen vinon rangan päälle vitusti painoa(ollaan siellä alhaalla polvet koukussa kyykyssä tanko niskassa).

Vai kestääkö selkäranka paremmin sellaista kuormitusta, mikä tulee suoran rangan päälle. Jokainen välilevy on omassa kolossaan suorassa siellä nikamien alla ja paine kohdistuu tasaisesti, mikään ei ole rutussa ja venytyksessä.
Jos yhtään auttaa hahmottamaan niin kuvitellaan vaikka että meillä on tyhjiä vessapaperirullia pituussuunnassa päällekkäin, kestää laittaa
jonkinlaisen painolevyn siihen päälle eikä pino lytisty eikä kaadu. Kuvitellaan että ne olisi liimattu yhteen, siten että aina kahden rullan välissä olisi pieni pussi nestettä, ja väännetään tämä torni sitten vinoon ja laitetaan painoa tornin päälle. Onko sama asia kuin torni suorassa? No ei vittu ole.

Kuvassa taivutusta taaksepäin ja eteenpäin(buttwink tai mavessa pyöreä alaselkä)

spinal_stenosis_018521.webp

Kuvissa selkärangan kolmanteen nikamaan kohdistuvat paineet.
Sopii miettiä että jos kuvassa tehtäisiin mavea 200 kilolla eikä 20 kilolla, paljonko olisi painetta?
Jonkun selkä kestää, jonkun ei.

selkään kohdistuva paine.webp

Kreatiinista

Terve! Aloitin kolme viikkoa sitten salitreenin, ja nyt vasta huomasin että kreatiinin käyttö aloitetaan yleensä sillä tankkausjaksolla. Itse olen vain laittanut palkkarin sekaan sen ~5g, eli käyttänyt vain treenipäivinä (3 x viikossa) Miten tästä nyt kannattaisi jatkaa? Voinko aloittaa tankkausjakson näin jälkeenpäin?

Siiis... miten täytyy kyykätä?
Alas vai puoliväliin?? Olen suhteellisen vähän aikaa vasta kyykännyt, joten mitä tekniikkaa täytyisi käyttää? (Liikkuvuus antaa kyllä mennä ihan lattialle asti...)

Tarpeeks on painoa ni menee varmasti lattiaan asti... no ei vais, niin alas kun tekniikka pitää ja lantio ei niiaa pohjalla eli ei lähde kiertymään etiö päin. Jos ei mene reidet vaakatasoon ala-asennossa niin saatat löytää itses salikomediaa ketjusta piakkoin...

Siiis... miten täytyy kyykätä?
Alas vai puoliväliin?? Olen suhteellisen vähän aikaa vasta kyykännyt, joten mitä tekniikkaa täytyisi käyttää? (Liikkuvuus antaa kyllä mennä ihan lattialle asti...)

Kyykkää niin alas kuin pääset niin että a) selkö pysyy suorana ja ryhdikkäänä ja b) paino pysyy kantapäillä/ koko jalkapohjalla. Tässä videossa on aika hyvin opastettu syväkyykyn asento ja yleisimpiä virheitä:
[video=youtube_share;zoZWgTrZLd8]http://youtu.be/zoZWgTrZLd8[/video]

Millainen olis hyvä yläkropan työntävien lihasten treeni aloittelevalle naispuoleiselle saliharjoittelijalle. Meni mulla sormi suuhun kun penkkipunnerruksessa yksin 20 kilon tanko seilaili suht holtittomasti. Kertokaa hyviä liikkeitä kun lähtötaso on aikalailla täysin nolla.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom