Natural kerkesikin jo tätä kommentoimaan. Libanonin konfliktin taustasyynä oli tosiaan PLOn toiminta, joka ajoi maan sisällissotaan jo ennen Israelin asiaan puuttumista. PLOn osuudesta vielä sen verran, että 1970 -luvullahan se yritti myös vallankaappausta Jordaniassa. Ihan kunnon sotaa siellä paikka paikoin käytiin ja Syyriakin oli valmis puuttumaan asioihin, kunnes Hussein pisti Arabilegioonat asialle.
AKV sanoi:
Onkos tuossa huomioitu mitään siitä kuinka monen israelilaisen elämään Tiekartta vaikuttaa?
Sitä minä en tiedä. Sinun täytyy etsiä hänen puheensä käsiisi.
AKV sanoi:
Tiedäthän, että piakkoin luovutettava Gazan alue ei ole koskaan kuulunut palestiinalaisille eikä ns. historialliseen Palestiinan alueeseen? Toisinsanoen Israel luovuttaa omaa maataan Palestiinalaisvaltiolle vastineeksi rauhasta. Ihan hyvä alku, minun mielestäni.
Hyvä juttu. Antaako palestiinalaiset maata siittä vastineeksi?
AKV sanoi:
Jenin oli sotilasoperaatio, joka olosuhteet huomioonottaen sujui uskomattoman vähäverisesti. Jos armeija lähtee taistelemaan siviiliasutuksen keskelle sissejä vastaan, on yleensä jälki paljon pahempaa. Vrt. vaikka Groznyi v. 1994 ja Fallujah v. 2005. IDF tosin onkin maailman parhaiten kaupunkisotaan koulutettu porukka.
Ja ilmeisesti tuon operaation aikana myös IDFn joukot syyllistyivät väärinkäytöksiin ja suoranaisiin sotarikoksiinkin siviiliväestöä kohtaan. Vuosikymmeniä jatkuneen konfliktin jälkeen olisi ihme jos näin ei olisi käynyt. Mutta kansanmurhaa tuosta ei silti mitenkään saa.
Tottakai se on selvää että tulee siviiliuhreja. Mutta mikä oli heidän perustelunsa asialle että heidän täytyy tapattaa "terroristit" siellä?
Aivan tuosta ei saada kansanmurhaa. En edelleenkään ole sanonu missään vaiheessa kansanmurhaa vaan kansanmurhapolitiikkaa joka tarkoittaa toisen sivilisaation hävittämistä mitä erilaisemmilla keinoin(tai tätä olen ainakin hakenut sillä). Ja tähän minä totesin jo että olen mahdollisesti ollut liian hätäinen kun sen kirjoitin.
AKV sanoi:
"Valloittaminen" tarkoittaa minun kielenkäytössäni täysvaltaista miehitystä. USAlla oli kiivaimpienkin taistelujen aikana maajoukkoja vain tietyillä alueilla. Laajamittaista miehitystä (kuten Irakissa) ei koskaan tapahtunut.
Koko homma ei olisi onnistunut ilman Yhdysvaltain&liittolaisten hyökkäystä sinne. Presidentiksi nousee entinen firman neuvonantaja. Kyllä minä näen tämän selkeenä valloittamisena. Se miten määrittelet valloittamisen on minusta aika vaativa. Minusta riittää jos omaa kyseisen valtion poliittisen päätäntävallan.
AKV sanoi:
Todisteita tälle väitteelle?
Eikö olisi parempi. Tai ainakin minusta helpompaa jos sinä esittäisit nyt ne todisteet joiden mukana mentiin sinä päivänä Afganistaniin.
Lokakuussa 2001. Kolme viikkoa ankarie pommitusten jälkeen. Tuhat afgaanijohtajaa rajojen sisältä tai maanpaosta kokoontui Peshawariin. He vaativat lopettamaan pommitukset jotka koituivat siviilien kärsimykseksi ja sekä he vaativat muita keinonaja Taliban-hallinnon syrjäyttämiseksi. Ja he uskoivat että se olisi mahdollista ilman että laajemmin siviilejä kärsii. Entinen oppositio johtaja Abdul Haq joka yritti lietsoa kapinaa Taliban-liikkeen keskuudessa. Totesi: "Yhdysvallat haluaa näyttää voimiaan, hankkia nopean voiton ja pelotella koko maailmaa. He eivät välitä afgaanien kärsimyksistä eivätkä kuolonuhrien lukumäärästä."
AKV sanoi:
Nythän on muistettava, että Talibanin ja Al-Qaidan yhteys oli tuttu jo vuosien takaa. Jo Clintonin hallinnon aikoihin oli laadittu suunnitelmia iskeä Al-Qaidan tukikohtiin Afganistanissa. Ja kun muistetaan vielä se, että Clintonin ajan hallintoviranomaiset ja tiedusteluviranomaiset olivat varoitelleet Bushin tuoretta & yltiöpäisen itsevarmaa hallintoa asiasta, niin USAlla ei ollut tuossa vaiheessa mitään epäselvyyttä Afganistanin merkityksestä.
Asioita voidaan hoitaa monella tapaa. Eiköhän USAlla ole ollut tiedossa vallan hyvin asiat Keski-Aasian geostrategisesta hallinnasta jo niistä päivistä saakka kun he neuvostoliittolaiset sieltä häätivät. Taisiis heidän tukemansa islamilaiset rebellit joiden johtajiin CIA koulutuksen saanut Osama Binladen kuului.
AKV sanoi:
Chomsky on hieno kielitieteilijä (jonka UG tosin kärsii miehen haluttomuudesta hyväksyä tiettyjä sosiobiologien esille tuomia evolutiivisia tosiseikkoja), mutta yhteiskuntakriitikkona mies on armottoman yksipuolinen. Kyllähän häneltä sitä asiaakin löytyy, mutta esim. Israelin ja palestiinalaisten konfliktista puhuttaessa objektiivisuus häviää kuin tuhka tuuleen. Yhdessäkään lukemassani Chomskyn kirjassa (ja minä olen lukenut niistä julkaistuista ykt-aiheisista teoksista likipitäen jokaisen) ei ole tuotu esille PLOn ja muiden terroristijärjestöjen toiminnan todellista luonnetta ja sen vaikutusta alueen oloihin.
Hyvä tietää.