No niin nyt on melkein vuoden treenitauon jälkeen alotettu taas treenaamaan ja vanhalla kunnon 2-jakoisella nyt vedetty kuukauden päivät. Treenasin tällä samalla ohjelmalla n. 1,5 vuotta sitten joku 3 kuukautta ja toimi hemmetin hyvin.
Kysymys kuuluukin, että miten olette kevennykset suorittaneet 2-jakoisella ohjelmalla treenatessa? Itse olen pitänyt kevyet viikot suhteessa 4:1. Miten tuo kevyt viikko tulisi käytännössä suorittaa? Aikaisemmin olen tehnyt jotakin väärin, pitänyt kevyen viikon joko aivan liian kevyenä tai sitten liian raskaana. Jokainen kerta kun kevennyksen olen tehnyt, niin takaisin kovalle viikolle palaaminen on ollut yhtä tuskaa, tuntuma isompiin rautoihin on kadonnut.
Olen aikaisemmin kokeillut kahta eri tapaa pitää kevyt viikko:
Tapa 1: Malmia pois liikkeistä, pikkuisen normaalia pidempää sarjaa (10-15 toistoa), kevyesti pumppaillen, jotta saadaan veri liikkeelle lihaksissa. Tällä tavoin varsinkin on tuntuma isoihin rautoihin kadonnut.
Tapa 2: Painot pysyneet samoina, kuin kovillakin viikoilla, mutta vähentänyt toistojat reilusti. Olen tehnyt korkeintaan 1-3 toistoa, kevyenä jumppana nämäkin siis.
Nyt ehdotuksia ja neuvoja miten suoritan seuraavan kevennykseni. Tällä kertaa en haluaisi menettää tuntumaa isompiin romuihin, kun aina ennen se ensimmäinen kova viikko on mennyt vähän "hukkaan" kun täytynyt totutella painoihin uudelleen.
Etkö jo itse vastannut kysymykseesi??? Itse olen suosinut paria ylimääräistä lepopäivää ja sitten muutamaa koko kropan treeniä, missä teen pääliikkeitä kevyellä pyramidilla käyden viimeisen kovan viikon suurimmissa painoissa tai ainakin lähellä niitä säilyttääkseni tuntuman. Toistoja sillä/niillä raskaimmilla tietenkin vähemmän. Muuten kevennysviikolla tulee haettua tuntumaa joihinkin sellaisiin liikkeisiin mitä ei sillä hetkellä ole ohjelmassa ja ikäänkuin "huuhdeltua" lihaksistoa.