1-jakoinen

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Ei mua henkilönä tähän pidäkään vetää mukaan. Mutta siitä etävalmennuksesta kun tuolla oli aika virheellistä oletusta, se kyllä oli hyvä korjata ja siitä tää juttu lähti. Erittäin totta kuitenkin on se, että taso kaikenlaisilla koutseilla ja muilla semmosilla on nykyään todella kirjava. Jatketaan treeneistä ja ei mulla Nero Renneloa vastaan mitään ole kyllä.

Ei mua henkilönä tähän pidäkään vetää mukaan. Mutta siitä etävalmennuksesta kun tuolla oli aika virheellistä oletusta, se kyllä oli hyvä korjata ja siitä tää juttu lähti. Erittäin totta kuitenkin on se, että taso kaikenlaisilla koutseilla ja muilla semmosilla on nykyään todella kirjava. Jatketaan treeneistä ja ei mulla Nero Renneloa vastaan mitään ole kyllä.
Noniin hyvä. Mielipiteeni asiasta on vaan melko vahva ja sehän ei ikinä pääty hyvin. Agree to disagree vai miten se meni. Jos joku kuitenkin päättää random nimimerkin puheista loukkaantua niin se on ihan itse aiheutettua.

Mielipiteitä saa ja pitääkin olla, mutta tossa tapauksessa sille ei ole perusteita. Liian karkea yleistys. Valitettavaa toki, jos se mielipide nettivalmennuksesta on muokkautunut huonojen kokemusten pohjalta. Mä harvemmin loukkaannun, mutta perus käytöstavat toki netissäkin kuuluu olla mun mielestä ja kellekään ei vittuilla tai nimitellä jne. Tässä nyt ei semmosta oo tehtykään.

RPE ja prosentit on molemmat yhtä saatanasta jos niiden pohjalle koko ohjelman rakentaa, hyviä työkaluja kyllä.
Jäin nyt vähän miettimään, että miten ohjelma rakennetaan RPE-pohjalle käyttämättä sitä työkaluna?

Eli voi kerran viikkoon tehdä siellä 50% kieppeillä 6-10 ykköstä ja muutaman viikon välein sitten raskaampia vetoja, tai veto.
Vetämällä usein oppii vetämään usein. Vetämällä harvoin opettaa kropan siihen ettei voi vetää usein. Kova veto parin viikon välein on ehkä paskin yleispätevä neuvo mitä voi antaa. Se on ihan kiva jos se sulla toimii, mutta useimmat vaatii kyllä vähän tiheämmän frekvenssin. Mun mielestä kerran viikossakin on vielä vähän.

Minäkin ihmettelen jos on ollut 18kk valmennuksessa, eikä osaa treenata sen jälkeen yksin. Arvelen että ongelmat ovat olleet silloin henkisellä puolella. Ei osaamisessa. Monella ei riitä motivaatio kun ei ole ketään potkimassa perseelle. Siinä olen samaa mieltä, ettei netin yleis ohjelmat ole aukottomia jos hakee maximi kehitystä. Pitäisi tietää nostajan yksilölliset vahvuudet ja heikkoudet. Luulis silti että tuossa 18kk ajassa oppii tuntemaan heikkoutensa ja vahvuutensa ja tehdä ohjelma itse.

Nyt vaan puhun tietenki omasta puolestani, mutta valaisee varmaan jotain tääkin lätinä tästä valmentamisen asiasta.

Hyvin iso osa mun valmennettavista on ollut mukana monia vuosia. Pisimmät suhteet yli 7v. Ihan taatusti osaisivat tehdä itelleen treenejä kyllä, mutta haluavat monistakin syistä olla yhteistyössä mukana. Samoin kuka tahansa muunkin lajin urheilija vois vuoden parin jälkeen alkaa itteensä valmentamaan jne, mutta niin vaan monilla on valmentaja vuosia ja vuosia ja vuosia. Saattaa olla sama koutsi jopa koko uran ajan. Ei se valmentaminen tai treenaamaan oppiminen ole joku oppisisältö, joka suoritetaan ja sitten ollaan valmiita ja naps vaan voi tehdä itestään maailmanmestarin. Jos samassa tiimissä on hyvä urheilija ja hyvä valmentaja, kyllä siitä parempi soppa tulee kuin jos tiimissä ois hyvä urheilija ja keskinkertanen valmentaja samassa nipussa.

RPE on erinomainen työkalu, mutta kyllä siihen voi treenit perustaakin tietyin varauksin. Mulla on suht tarkka ohjeistus sarjatiukkuuden suhteen ja se vaihtelee tietenkin yksilökohtasesti, mutta myös liikkeestä toiseen monen kohdalla.

Minäkin ihmettelen jos on ollut 18kk valmennuksessa, eikä osaa treenata sen jälkeen yksin. Arvelen että ongelmat ovat olleet silloin henkisellä puolella. Ei osaamisessa. Monella ei riitä motivaatio kun ei ole ketään potkimassa perseelle. Siinä olen samaa mieltä, ettei netin yleis ohjelmat ole aukottomia jos hakee maximi kehitystä. Pitäisi tietää nostajan yksilölliset vahvuudet ja heikkoudet. Luulis silti että tuossa 18kk ajassa oppii tuntemaan heikkoutensa ja vahvuutensa ja tehdä ohjelma itse.

Kaikki eivät ole geneettisesti lahjakkaita ohjelmoimaan.

Jäin nyt vähän miettimään, että miten ohjelma rakennetaan RPE-pohjalle käyttämättä sitä työkaluna?

Vetämällä usein oppii vetämään usein. Vetämällä harvoin opettaa kropan siihen ettei voi vetää usein. Kova veto parin viikon välein on ehkä paskin yleispätevä neuvo mitä voi antaa. Se on ihan kiva jos se sulla toimii, mutta useimmat vaatii kyllä vähän tiheämmän frekvenssin. Mun mielestä kerran viikossakin on vielä vähän.
Tarkoitan että voi käyttää työkaluna ilman että koko runko perustuu niihin, niin teen itsekin.
Teknisiä toistoja ja harjoittelua tietysti tarvitaan ja siihen on monta eri koulukuntaa. Toiset kokee että nosto paranee just sillä eikä millään muulla. Minä taas näen variaation paremmaksi. Kumpikaan ei ole oikein tai väärin ja niissä on päällekkäisyyttä, ei pelkästään joko tai. Viimeksi taisin tavallisen maven tehdä lattialta viime vuonna, mutta tässä nyt on ollu vähän kaikkee. Kerron vaan että tämäkin tapa toimii, saa kokeilla tai olla kokeilematta. Kyykky taas ainakin itelle on sellanen joka vaatii enemmän sitä itseään ja se taito ruostuu nopeammin.

Kaikki eivät ole geneettisesti lahjakkaita ohjelmoimaan.
Ei se kummosia älyn lahjoja vaadi.

Mä olin kokoonpanohommissa kattoristikkotehtaalla useamman vuoden, mutta oon aika varma että ei mulla oo mitään asiaa niitä sillä kokemuksella suunnitella. Toki mä voin ulkomuistista jäljentää erilaisia malleja joita totuin kattelemaan kasatessa ja isompiin osaan valita leveämpää lankkua, mutta ei mulla oo mitään käsitystä kestäistkö se siinä mihin se on tilattu ja kuinka monta kappaletta niitä tarvittais.

Tarkoitan että voi käyttää työkaluna ilman että koko runko perustuu niihin, niin teen itsekin.
Mä taas näkisin, että RPE on hyvä olla mukana jo ohjelmointivaiheessa, koska silloin voi etukäteen miettiä millä tiukkuudella minkäkin treenin tai sarjan tekee. Jos on tarkoitus ottaa vaikka penkkiä maanantaina 4x5 RPE 8, niin saatan laittaa ohjelmaan keskiviikkolle penkin 3x3 RPE 6. Silloin teen sen mukaan enkä hakkaa loppuun asti, vaikka tuntuisi kulkevan. Tai päinvastoin en haekaan välikevennystä, vaan ohjelmoin vähän overreachingia, niin laitan kolme penkkiä viikkoon ja kaikki RPE 8+. Nämä on paljon helpompaa miettiä etukäteen kuin vetää treenin aikana perstuntumalla. Ohjelmoin volyymiinkiin nousevaa aaltoilua ja jaksotan treenit blokkeihin, niin miksi sitten RPE ei voisi olla mukana ihan samalla tavalla.

Ei se kummosia älyn lahjoja vaadi.

No eiköhän se ohjelmointi kuitenkin ole 90% syynä jos naturaali ei edisty, 80% syynä loukkaantumisiin jne.

Ohjelmointi ihan kaikkein tärkein ja vaikein asia mun mielestä. Ja mitä vähemmän on luontaisia lahjoja on voimailuun, sitä tärkeämmäksi muodostuu.

Tietysti jos treenaa viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen samoilla painoilla, silloin ohjelmointi ei ole niin tärkeää ja varsin helppoakin.

Taitaa aika moni kaivata valmennukselta ulkopuolista tarkkailijaa, oma objektiivisuus ei useinkaan riitä. Ei siis ole välttämättä kyse siitä etteikö kykenisi ohjelmia laatimaan.

WSB ideologiasta löytyy paljon käyttökelpoisia juttuja, mutta ollaan ihan vakavissaan hetki. Montako huippua viimeiseen 10 vuoteen on RAW- ja varsinkaan testatulla raw-puolella treenannut wsb metodologiaa noudattaen?
Onhan noita esim. Cailer Woolam (oli useamman vuoden Jesse Burdick:n valmennuksessa joka taas on WSB:läinen) ja tuona aikana pisti monta all time enkkaa pinoon. Monella muullakin huipulla on jossain kohtaa treeniuraa ollut conjugatea (WSB:ta sanotaan että voi treenata vain westside:lla, muutoin on conjugatea) käytössä.

Conjugate/WSB nopeus treenit on raw puolella aika pahasti väärin ymmärrettyä sisältöä kyllä, ne 30-50% kuormat on varuste maksimeista. Tuolta löytyy ihan Louie sanomana että jos nostaa ilman varusteita niin prosentit on 65-75%, jos tangon nopeuden mittaamiseen ei ole työkalua käytössä.

Mitä mieltä pakkiksen raati on oheisesta suunnilleen 1-jakoisesta voimapainotteisesta ohjelmasta, joka tarkoitus yhdistää laihisteluun?

Tein keväällä dieettiin yhdistetyn voimajakson, jossa oli melkein sama ohjelma käytössä. Pieniä fiilauksia oon tehnyt, mutta aattelin postata ohjelman tänne, josko saisin jotain hyviä tuunausehdotuksia.

Ohjelman punainen lanka on tiivistettynä suunnilleen tämmöinen:
- Alakropalle vaan yksi "iso liike" per treeni.
- Jaloille ei muuta bodailua, koska pyöräilyä tulee jonkun verran viikottain hyötyliikuntana.
- Yläkropan liikkeissä ei ole mitään klassista penkki-dippi-jne jakoa vaan vetäviä ja työntäviä liikkeitä tulee vaan kolmeen eri suuntaan eli 1) ylhäältä/ylös, 2) alhaalta/alas sekä 3) kohtisuorassa torsoon nähden
- Yläkropan vedoissa ja työnnöissä semmoinen idea, että voimatreenin jälkeen tulee seuraavalla kerralla sama liikesuunta, mutta vähän kevyempänä bodailuversiona. Esimerkiksi MA dippi ja TO dippi koneessa tai TO leuanveto ja LA yläveto koneessa.

Ja mainittakoon taustaksi myös, että mulla on ikää jo reilusti yli neljäkymmentä, joten palautumiseen pitää kiinnittää aika paljon huomiota.

seuraava_voimajakso.png

Mä taas näkisin, että RPE on hyvä olla mukana jo ohjelmointivaiheessa, koska silloin voi etukäteen miettiä millä tiukkuudella minkäkin treenin tai sarjan tekee. Jos on tarkoitus ottaa vaikka penkkiä maanantaina 4x5 RPE 8, niin saatan laittaa ohjelmaan keskiviikkolle penkin 3x3 RPE 6. Silloin teen sen mukaan enkä hakkaa loppuun asti, vaikka tuntuisi kulkevan. Tai päinvastoin en haekaan välikevennystä, vaan ohjelmoin vähän overreachingia, niin laitan kolme penkkiä viikkoon ja kaikki RPE 8+. Nämä on paljon helpompaa miettiä etukäteen kuin vetää treenin aikana perstuntumalla. Ohjelmoin volyymiinkiin nousevaa aaltoilua ja jaksotan treenit blokkeihin, niin miksi sitten RPE ei voisi olla mukana ihan samalla tavalla.
Jos sitä osaa käyttää niin aivan hyvä systeemi, ei siinä. Vähemmän kokeneelle se RPE on vähän häilyvä ja itsekin jään välillä miettimään että missä se RPE 10 raja oikeasti menee. Voinhan toki sanoa että osa apuliikkeistäni on RPE 8-9 mutta muotoilen sen vaan ''melko raskas'' ja ''mielellään kovempaa kuin viimeksi'', eli perstuntumalla.
No eiköhän se ohjelmointi kuitenkin ole 90% syynä jos naturaali ei edisty, 80% syynä loukkaantumisiin jne.

Ohjelmointi ihan kaikkein tärkein ja vaikein asia mun mielestä. Ja mitä vähemmän on luontaisia lahjoja on voimailuun, sitä tärkeämmäksi muodostuu.

Tietysti jos treenaa viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen samoilla painoilla, silloin ohjelmointi ei ole niin tärkeää ja varsin helppoakin.
Jos se ohjelma ei ole ihan perseellään niin suuremmassa roolissa on fyysinen ja psyykkinen panostus. Jos joka kerta takoo samaa asiaa mutta edistystä ei tapahdu ja odottaa että joku muuttuu niin todennäköisesti loukkaantuu tai polttaa hermonsa ennemmin tai myöhemmin. Mutta pitäisi siihenkin riittää että katsoo muistiinpanojaan ja miettii hetken.

Taitaa aika moni kaivata valmennukselta ulkopuolista tarkkailijaa, oma objektiivisuus ei useinkaan riitä. Ei siis ole välttämättä kyse siitä etteikö kykenisi ohjelmia laatimaan.
Ulkopuolisen näkemys on kaikessa tekemisessä ihan hyvä mutta siihenkin riittää että avaa vaikka foorumille settinsä ja joku saattaa bongata jotain mitä ei itse näe. Hyvä myös välillä itsekin katsoa taas niitä muistiinpanoja ja miettiä kriittisesti että oliko tämä ja tuo tarpeellista.

Oletan että kaikki tekee jonkunlaisia muistiinpanoja treeneistään. Kun välillä istuu ajatuksen kanssa katsomaan parin kuukauden tekemisiä niin saattaa oppia jotain. Siellä voi vaikka huomata että on tehnyt samaa liikettä samalla tavalla 8 viikkoa putkeen, pitäisikö vaihtaa? Kokeilin että auttaako pystypunnerrus penkkiäni, pystäri nousi mutta penkki ei, mitä voi päätellä? Kun aloin tekemään lattiapenkkiä niin penkkini nousi, no jatkanpa samalla tavalla. Mutta milläs saisin lattiapenkin nousemaan? Jne.

Onhan noita esim. Cailer Woolam (oli useamman vuoden Jesse Burdick:n valmennuksessa joka taas on WSB:läinen) ja tuona aikana pisti monta all time enkkaa pinoon. Monella muullakin huipulla on jossain kohtaa treeniuraa ollut conjugatea (WSB:ta sanotaan että voi treenata vain westside:lla, muutoin on conjugatea) käytössä.

Conjugate/WSB nopeus treenit on raw puolella aika pahasti väärin ymmärrettyä sisältöä kyllä, ne 30-50% kuormat on varuste maksimeista. Tuolta löytyy ihan Louie sanomana että jos nostaa ilman varusteita niin prosentit on 65-75%, jos tangon nopeuden mittaamiseen ei ole työkalua käytössä.
Koko westside on ihan väärin ymmärretty ja ihmiset dissaa sitä mitä eivät ymmärrä. Myös tuo westside ja conjugate ero on ymmärrettävä. Conjugate ei meinaa muuta kuin useamman osa-alueen treenaamista samanaikaisesti. Westside on vaan yksi tapa sen toteuttamiseen tiettyyn tarkoitukseen. Nopeustreenien prosentit tulee ihan kokeilemalla nopeuden mukaan, se lopullinen prosentti on sitten mitä on. En tiedä että mistä ihmiset on saaneet päähänsä ajatuksen että conjugate toimii vaan ja ainoastaan varusteiden ja teston kanssa.

Mitä mieltä pakkiksen raati on oheisesta suunnilleen 1-jakoisesta voimapainotteisesta ohjelmasta, joka tarkoitus yhdistää laihisteluun?

Tein keväällä dieettiin yhdistetyn voimajakson, jossa oli melkein sama ohjelma käytössä. Pieniä fiilauksia oon tehnyt, mutta aattelin postata ohjelman tänne, josko saisin jotain hyviä tuunausehdotuksia.

Ohjelman punainen lanka on tiivistettynä suunnilleen tämmöinen:
- Alakropalle vaan yksi "iso liike" per treeni.
- Jaloille ei muuta bodailua, koska pyöräilyä tulee jonkun verran viikottain hyötyliikuntana.
- Yläkropan liikkeissä ei ole mitään klassista penkki-dippi-jne jakoa vaan vetäviä ja työntäviä liikkeitä tulee vaan kolmeen eri suuntaan eli 1) ylhäältä/ylös, 2) alhaalta/alas sekä 3) kohtisuorassa torsoon nähden
- Yläkropan vedoissa ja työnnöissä semmoinen idea, että voimatreenin jälkeen tulee seuraavalla kerralla sama liikesuunta, mutta vähän kevyempänä bodailuversiona. Esimerkiksi MA dippi ja TO dippi koneessa tai TO leuanveto ja LA yläveto koneessa.

Ja mainittakoon taustaksi myös, että mulla on ikää jo reilusti yli neljäkymmentä, joten palautumiseen pitää kiinnittää aika paljon huomiota.

katso liitettä 219468
Mikäpäs tossa. Olkapäät on sellanen että jos tekee pystäriä, penkkiä ja kyykkyä nii muun tekisi niin kevyenä kuin vaan pystyy. 5-10 kiloisilla kässäreilläkin saa aika paljon aikaiseksi. Onko selkä vai mikä syynä että ei ole perinteistä mavea? Takareisiä, pakaraa ja alaselkää tuolla on aika niukasti. Eli ne tärkeimmät kaikkeen liikkumiseen.

Mä olin kokoonpanohommissa kattoristikkotehtaalla useamman vuoden, mutta oon aika varma että ei mulla oo mitään asiaa niitä sillä kokemuksella suunnitella. Toki mä voin ulkomuistista jäljentää erilaisia malleja joita totuin kattelemaan kasatessa ja isompiin osaan valita leveämpää lankkua, mutta ei mulla oo mitään käsitystä kestäistkö se siinä mihin se on tilattu ja kuinka monta kappaletta niitä tarvittais.
Mä olin useamman vuoden työpajalla lapioimassa sahanpuruja. Toki voisin ulkomuistista lapioida niitä uudelleen, mutta voin valita vahingossa väärän lapion. Ei voi kuin nauraa miten treenaamisesta voi tehdä näin rakettitiedettä. Varmaan syömiseenkin ja paskalla käyntiin tarttee valmentajan.

Kyllä täälä saa taas jengin viesteistä semmosen kuvan että voiman treenaus on maailman helpoin asia. Joo kyllä se varmaan tiettyyn pisteeseen on helppoa mutta mites sitte kun alkaa ne vaikudet? Kyllä sitä joka salilla näkee semmosta jengiä jotka kikkailee aina samoilla painoilla vuodesta toiseen ja ulkonäkökään muutu mihinkään=ei osata ohjelmoida. Sitte on näitä kenellä on voimaa mutta ovat vähän väliä paskana jostain=ei osata ohjelmoida.

Mä olen monta valmisohjelmaa ja valmennusta käynyt aikanaan läpi ja kyllä tuo jto:n valmennus tyyli on ainoa joka on toiminut ja samalla homma pysynyt mielenkiintosena. Kuinkakohan moni teistäkin oikeasti kyykkää, penkkaa ja vetää oikeasti paljon suhteessa omaan painoonsa? En minä ainakaan.

Yksikin täälä huutelee kuin helppoa se on ja etukyykky on 90 kiloa.

Menkää nyt oikeesti himaan huuteleen nolaatte ittenne :D:D

Viimeksi muokattu:
Mä olin useamman vuoden työpajalla lapioimassa sahanpuruja. Toki voisin ulkomuistista lapioida niitä uudelleen, mutta voin valita vahingossa väärän lapion. Ei voi kuin nauraa miten treenaamisesta voi tehdä näin rakettitiedettä. Varmaan syömiseenkin ja paskalla käyntiin tarttee valmentajan.
Sun kyykky on 110 ja mave 170 ja vielä roinaatkin niin oliskohan sunkin aiheellista hommata valmentaja kun ei se näköjään sullakaan ihan putkeen mene tuo treenaaminen ja voiman hankkiminen. Suuta osaat soittaa täällä ja facessa ja päteä joka asiassa.

Viimeksi muokattu:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom