GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

1-jakoinen

maltsu: jänteitä vahvistetaan parhaiten isoilla kuormilla. lihas-jänne- kompleksin elastista voimantuottoa treenaillaan noilla räväköillä suunnanvaihdoilla. penkissä ne ei oo voimanostajalle ihan ehdottoman tarpeen, mutta esim kuulantyöntäjille kyllä.

Mieluummin olisin kuulantyöntäjä... Kuinka muuten näin, että kuulantyöntäjälle tuollaiset relevantimpia, kun kuula kuitenkin poskessa kiinni ja yhteen suuntaan lähetetään? Vai pyörähdellessä sitten tulee niitä voimia muihin suuntiin ja siinä kohden elastisuudesta tulee tärkeämpi?

ei se ihan lajisuoritusta matkimalla mene ja sen takia se dynaaminen suunnanvaihto auttaa stoppipenkin nopeuttakin kyllä.

Nuo WSB prosentitkin on usein tulkittu väärin, varustenostajia kun kyseessä. Lisäksi kumien ja ketjujen vaikutus usein missattu, jossain videossa Simmons viittasi siihen että vastus voi olla 70-80% liikeradan lopussa kumien kanssa.

Itse en noita lyhyen palautuksen nopeustreeneja suoraan tyrmäisi, kyllä noilla metodeilla raw-puolellakin treenaa ihan maailman kärkinostajia. Pitää katsoa kokonaisuutta ja miten kaikki treenit niputtuu yhteen eikä noita yksittäisiä yhden treenin osia.

no mitään epäselvää fosfaattisysteemin palautumisen suhteen ei ole ja siltä pohjalta lyhyet paussit ei oo perusteltuja nimenomaan räjähtävyyttä rakennettaessa. eri asia sitten, jos haluaa treenailla enemmän kestävyyttä. monet käyttää treeneistä kertoillessaan nopeustreenin nimeä kyllä, mutta treenaavat enempi sitä määrää vastineeksi kaikelle maksimivoimatouhulle. wsb:n ideologia monine muuttujineen on tuttu yli 30v ajalta.

sinänsä en kauheesti erottaisi nopeusvoimaa muusta treenistä, sillä solutasoa ajatellen ei ole mitään tarvetta nostaa hitaasti missään vaiheessa. "hitaita" soluja ei pois voi kytkeä käytännössä missään tekemisessä, joten nopeiden osuutta pitää sitten korostaa painosta riippumatta oli se sitten 50 tai 100%. eli aina täysillä ylös.

Alkoi noi fitness-viikot, 8-10 toiston sarjoja pitkästä aikaa. Ensimmäinen nopeuskyykky takana. En tehny nyt aluksi kuin 5x3 60% painolla; perse ei oo ollu koskaan näin hellänä! :ROFLMAO:
Kuinkahan lie tän päivän jälkeen, ois 4x12 kyykyt...

MA: hypertrophy
High bar kyykky 3x8 -> 5x12
Vinopenkki 3x8 -> 5x12
Dippi 3x8 -> 5x12
Leuat myötäotteella 3x8 -> 5x12
Vatsat ja kyljet

KE: voima
Penkki 3x4 -> 6x6
Low Bar Squat 3x4 -> 6x6
Pystypunnerrus 3x4 -> 6x6
Kulmasoutu 3x4 -> 6x6
Takaolkapäät

PE: hypertrophy
Mave/SSB kyykky 3x8 -> 5x12
Etukyykky/Julle 3x8 -> 5x12
Lattiapenkki 3x8 -> 5x12
Leuat vastaotteella 3x8 -> 5x12
Vatsat ja kyljet

Ei ole itsellä aikaisempaa kokemusta 1-jakoisen treenin toteuttamisesta niin näkisittekö tuon kaltaisessa treeni tyylissä järkeä? Ajatuksena olisi kuukausi vetää tuolla hypertrophy-voima-hypertrophy jaolla, viikko lepoa ja sitten kuukausi voima-hypertrophy-voima. Tämän jälkeen vähän elämän tilanteesta riippuen vielä kuukausi perus voimailua vähän muuttaen tyyliin, voima-hypertrophy-nopeus tai sitten siirtyisin maksimivoima jaksolle. Kannattaako tuollainen päivä kohtainen spesialisointi enimmäkseen yhdelle toistoalueelle vai kannattaisiko vain pysyä "normaalimmassa" tavassa, jossa päivän ensimmäinen liike tehdään lyhyempää voimapainoitteista sarjaa ja loput liikkeet sinne 8-15 toiston tienoille?

Ja tarkoitus olisi tehdä joka toinen perjantai Mave sekä etukyykky ja joka toinen SSB kyykky sekä julle, koska itselle tuntuu joka toinen viikko mavettelua toimivan paremmin kuin joka viikko ja muutenkin haluaisin panostaa kyykkyyn vähän enemmän. Lisäksi vielä hauista ja pohkeita ujuttaisin silloin tällöin jollekkin päivää :sneaky:

Tossa on aika paljon tekemistä. Tollanen 3x4-6x6 tai 3x8-5x12 on aika rankkaa tekemistä jakson lopussa enkä mä ainakaan pystyisi sitä kolmessa, saati sitten neljässä, liikkeessä per treeni tekemään.

Tossa on aika paljon tekemistä. Tollanen 3x4-6x6 tai 3x8-5x12 on aika rankkaa tekemistä jakson lopussa enkä mä ainakaan pystyisi sitä kolmessa, saati sitten neljässä, liikkeessä per treeni tekemään.
Kolme liikettä menee itsellä ainakin hyvin, miksei neljäki. Pitää vaan olla tuntumaa ettei liian raskailla mene. Keventää sitten jos ei mene. Olen siis tuota 3-6*4-6 juttua tehnyt.

Kolme liikettä menee itsellä ainakin hyvin, miksei neljäki. Pitää vaan olla tuntumaa ettei liian raskailla mene. Keventää sitten jos ei mene. Olen siis tuota 3-6*4-6 juttua tehnyt.

Ihmiset on sitten erilaisia. Mulla menee 6x6 treeniin sellainen 30min penkissä + 10 min lämpät, kyykyssä ja vedossa pidempään. Itsellä ei siis ainakaan pää kestäisi tuollaista 2,5h treeniä. Kiva fiilis kun on vajaa 2h tollaista tekemistä takana ja leuat/kulmasoutu pitäisi vielä tehdä yhtä tunnollisesti. Riippuu toki painoista millä heiluu.

Kahdessa ensimmäisessä liikkeessä voisin tehdä tuollaista progressiota ja muissa sitten 2-3x6-10 ilman suurempia huolia.

Tuo on kyllä hyvä pointti, että sarjojahan per liike kertyy loppua kohden melko paljon, joten pitääpä vähän muokata tuota ja pitää tuo progressio malli yhdessä tai kahdessa liikkeessä korkeintaan.

Ihmiset on sitten erilaisia. Mulla menee 6x6 treeniin sellainen 30min penkissä + 10 min lämpät, kyykyssä ja vedossa pidempään. Itsellä ei siis ainakaan pää kestäisi tuollaista 2,5h treeniä. Kiva fiilis kun on vajaa 2h tollaista tekemistä takana ja leuat/kulmasoutu pitäisi vielä tehdä yhtä tunnollisesti. Riippuu toki painoista millä heiluu.

Kahdessa ensimmäisessä liikkeessä voisin tehdä tuollaista progressiota ja muissa sitten 2-3x6-10 ilman suurempia huolia.

Ihmiset tosiaan on erilaisia ja ittellä nuolla sarja/liike määrillä toteutettu reeni kestää lämppien kans sen 1,5-2h eikä ainakaan tunnu yhtään liian pitkältä ajalta salilla vielä sekään :LOL:

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Kyllähän tollanen 20-30 sarjaa per treeni on aika perus kauraa perusjumppakaudella keskitason nostelijoille, varsinkin 1jakoisella. Toki siihenkin olisi hyvä olla edennyt progressiivisesti jos volyymista kaiken hyödyn ottaa irti kehityksenä.

Ite oon ratkassu asian jakamalla treenit kahteen osaan ja treenaamalla 6 kertaa viikossa sen kolmen sijaan. IMO viikkokohtainen työmäärä merkkaa paljon enemmän vrt. treenikohtainen.

MA: hypertrophy
High bar kyykky 3x8 -> 5x12
Vinopenkki 3x8 -> 5x12
Dippi 3x8 -> 5x12
Leuat myötäotteella 3x8 -> 5x12
Vatsat ja kyljet

KE: voima
Penkki 3x4 -> 6x6
Low Bar Squat 3x4 -> 6x6
Pystypunnerrus 3x4 -> 6x6
Kulmasoutu 3x4 -> 6x6
Takaolkapäät

PE: hypertrophy
Mave/SSB kyykky 3x8 -> 5x12
Etukyykky/Julle 3x8 -> 5x12
Lattiapenkki 3x8 -> 5x12
Leuat vastaotteella 3x8 -> 5x12
Vatsat ja kyljet

Ei ole itsellä aikaisempaa kokemusta 1-jakoisen treenin toteuttamisesta niin näkisittekö tuon kaltaisessa treeni tyylissä järkeä? Ajatuksena olisi kuukausi vetää tuolla hypertrophy-voima-hypertrophy jaolla, viikko lepoa ja sitten kuukausi voima-hypertrophy-voima. Tämän jälkeen vähän elämän tilanteesta riippuen vielä kuukausi perus voimailua vähän muuttaen tyyliin, voima-hypertrophy-nopeus tai sitten siirtyisin maksimivoima jaksolle. Kannattaako tuollainen päivä kohtainen spesialisointi enimmäkseen yhdelle toistoalueelle vai kannattaisiko vain pysyä "normaalimmassa" tavassa, jossa päivän ensimmäinen liike tehdään lyhyempää voimapainoitteista sarjaa ja loput liikkeet sinne 8-15 toiston tienoille?

Ja tarkoitus olisi tehdä joka toinen perjantai Mave sekä etukyykky ja joka toinen SSB kyykky sekä julle, koska itselle tuntuu joka toinen viikko mavettelua toimivan paremmin kuin joka viikko ja muutenkin haluaisin panostaa kyykkyyn vähän enemmän. Lisäksi vielä hauista ja pohkeita ujuttaisin silloin tällöin jollekkin päivää :sneaky:

Ja itse tuosta treenistä niin tuo 5x12 kuulostaa aika rankalta. Kannattaiskohan ehkä jakaa osiin mielummin kuin tehdä kaikki kerralla? Esim seuraavasti:
2kk: 2x8->4x10
2kk: 3x4->6x6
(1kk: piikkaus)
Ja sitten alusta

Ja noissa pidemmissä sarjoissa jättäis maven pois, korvaa vaikka kyykyllä. Olen antanu itseni ymmärtää, ettei mavea kannata ihan noin pitkiä sarjoja tehä.

Itse olen jakanut liikkeet kahdelle päivälle, kyykyt/mave aina ensiksi, sitten leuat/penkki ja kolmanneksi liikkeeksi jotain mitä haluaa erityisesti kehuittää. Itellä on pystäri ja haba. 4-5 liikkeet voi sitten olla jos vakiosarjoilla olevaa 10-15 toistoaluella olevaa pumppailua. Sinne olen itse heittänyt kulmasoudun, dipin, pohkeet ja vatsat. Jossain ylempänä on ohjelmaki, jota olen tehnyt. Aikaa mulla menee semmonen 1-1,5h perusvoimatreeniin eli tohon 3x4->6x6.

Ja itse tuosta treenistä niin tuo 5x12 kuulostaa aika rankalta. Kannattaiskohan ehkä jakaa osiin mielummin kuin tehdä kaikki kerralla? Esim seuraavasti:
2kk: 2x8->4x10
2kk: 3x4->6x6
(1kk: piikkaus)
Ja sitten alusta

Ei tuokaan huonolta tavalata kuullostais. Kiitoksia neuvoista (y)

Nopeus kyykky tuohon eteen tekee kuitenkin todennäköisesti vedollekkin oikein hyvää, kun kroppa herää!

Hyvin tuntuu tämä @JP Fux :n ehdottama ohjelma mulle natsaavan. (y)
Ihan kokeeksi päätin siis korvata tällä jaksolla maven trap bar-vedolla. Alemmilla otekahvoilla vedän.

Vedolle tosiaan tekee hyvää toi nopeuskyykky! Tosin noiden yhdistelmällä mä sain jo toistamiseen perseen ja lonkan(?) lihaksiin hirveät domssit! :cry:
Trap barilla toimii pirun hyvin 8-10 toiston sarjat; helppo rykiä rivakasti ilman pelkoa alaselän väsymisestä yms. Kovvoo hommoo kyllä.

Hyvin tuntuu tämä @JP Fux :n ehdottama ohjelma mulle natsaavan. (y)
Ihan kokeeksi päätin siis korvata tällä jaksolla maven trap bar-vedolla. Alemmilla otekahvoilla vedän.

Vedolle tosiaan tekee hyvää toi nopeuskyykky! Tosin noiden yhdistelmällä mä sain jo toistamiseen perseen ja lonkan(?) lihaksiin hirveät domssit! :cry:
Trap barilla toimii pirun hyvin 8-10 toiston sarjat; helppo rykiä rivakasti ilman pelkoa alaselän väsymisestä yms. Kovvoo hommoo kyllä.

Joo annat vaa aikaa totuttua. Tuossa tulee kumminkin töitä keholle enempi, kun jos on tehnyt reenissä ennen vaan kyykyn tai vedon.

Normivedossa harvemmin joo nuo yli kasit on kovin suotavia. Herkkään vetää tukkoon. Trap barilla miustakin enempi ok.

Pystyykös tuolla trap barilla vetelemään hyvin stopeilla? Itsellä kun ne tuntuu toimivan normi mavessa mainiosti niin voisi koittaa ruinata salille tuollaisen.

Yli kympin sarjat kyykkyä on kyllä aina perseestä. En muistele lämmöllä aikoja, kun tein piruuttaan 3-5x10-15 sarjoja etukyykkyä.

Meillä on 12 viikon volyymisetti takakyykkyjä salilla (kai tämä joku systeemi on, en ole googlaillut enkä kysynyt).

Ekat 6 vko 8-6-4-2-2-4-6-8
Aloituspaino 50% 1RM
vko2 52%
vko3 54%
vko4 56%
vko5 58%
vko6 60%

Sitten vaihtuu:
Jatketaan tolla vko 6 painolla.
vko7 5x10
vko8 6x10
vko9 7x10
vko10 8x10
vko11 9x10
vko12 10x10

Vaihtoehtona oli jatkaa 5x10 ja joka treeniin lisää painoa (itse tein näin ja lisännyt painoa aina 2.5kg). Nyt taidetaan olla viikolla 11.

On kyllä hapottavaa kyykkäilyä toi 5 sarjaakin. Itse kun aiemmin tehnyt lähinnä 3x5 tai 5x3... Ja aloittelija siis olen. Maksimi just vähän 100kg päälle.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom