1-jakoinen

Oletteko muuten yksijakoista kokeilleet, vaihdelleet liikejärjestystä? Pavel Tsatsoulinen kirjassa Beyond Bodybuilding (Pavelkin on kirjoittanut bodauskirjan:D !) on "Fatique Cycling"-bodausohjelma, jossa on täysin samat liikkeet ja toistot, mutta kahtena eri treenipäivänä vaihdellaan vain liikejärjestystä. Kokeilin 1,5v. sitten tuollaista ohjelmaa, mutta pikkuisen muokattuna, sekä vaihtelin hivenen viikoittain myös toistoja. On se kumma juttu, esim. penkkiraudat oli aivan erilaiset jos liike oli ekana tai vikana (kyykky oli aina 4 liike, siinä varmasti vielä suurempi vaihtelu)! Se tuntu muuten aika mukavalta ja hemmetin yksinkertaiselta ohjelmalta.. voisin kokeilla sitä taas joskus:) (yritän löytää sen jostain)

Olen huomannut ilmiön. Erityisesti olkapääliikkeiden jälkeen penkki on todella nihkeää ja rautoja saa pudotella reilusti. Lisäksi vasta opettelemani erikoisuus etukyykky painonnosto-otteella rasittaa ranteita sen verran, että jos penkkiä ottaa välittömästi sen jälkeen, voivat raudat hyvinkin pudota käsistä rinnalle/kaulalle.

Vuosi sitten kun aloittelin Bill Starrin 5*5 ohjelmaa, oli ongelmia alaselän kestävyyden kanssa. Kyykyn jälkeen kulmasoudut olivat hyvin vaikeita ja tuntui että yläselässä puhtia riittää, mutta alaselkä rasittui liikaa. Vyöstäkään ei ollut apua. Vaihdoin sitten yksinkertaisesti järjestystä, eli tein kulmasoudun ennen kyykkyä eikä mitään ongelmia enää ollut. Toinen ongelmakohta oli gripin pito mave päivänä, kun vedon jälkeen ei enää leuoissa pysynyt sormet tangon ympärillä. Vaihdoin taas järjestystä, eikä ongelmia enää esiintynyt.

Olen sitä mieltä, että isot raskaat liikkeet kannattaa tehdä siinä järjestyksessä, jossa ne vaikeuttavat toisiaan mahd. vähän. Esim. voi olla järkevää tehdä penkki ensimmäisenä liikkeenä, sillä se ei vie lainkaan voimia kyykystä, maastavedosta, kulmasoudusta, leuoista jne. Jos tekee ensin raskaan kyykyn, voi olla ettei mehuja riitä enää penkkiin. Samoin jos ranteiden kestävyyden kanssa on ongelmia, kannattaa ehkä tehdä penkki ennen etukyykkyä, sillä penkki ei haittaa etukyykkyä millään lailla, mutta toisessa järjestyksessä penkki pahimmillaan tulee mahdottomaksi.

Nämä ovat tällaisia pieniä logistisia ongelmia, joiden ratkaisuista voi kuitenkin riippua treenin onnistuminen. Pienellä muutoksella, kuten minulla kulmasoudun ja kyykyn järjestyksen muuttaminen, voi tehdä mahdottomasta ohjelmasta toteuttamiskelpoisen. Pitkällä tähtäimellä voi (ja pitääkin) kestävyys parantua niin paljon, ettei ole enää mitään merkitystä järjestyksellä. Paitsi ehkä jos todella haluaa keskittää energiansa johonkin tiettyyn lihasryhmään.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Olen huomannut ilmiön. Erityisesti olkapääliikkeiden jälkeen penkki on todella nihkeää ja rautoja saa pudotella reilusti. Lisäksi vasta opettelemani erikoisuus etukyykky painonnosto-otteella rasittaa ranteita sen verran, että jos penkkiä ottaa välittömästi sen jälkeen, voivat raudat hyvinkin pudota käsistä rinnalle/kaulalle.

Vuosi sitten kun aloittelin Bill Starrin 5*5 ohjelmaa, oli ongelmia alaselän kestävyyden kanssa. Kyykyn jälkeen kulmasoudut olivat hyvin vaikeita ja tuntui että yläselässä puhtia riittää, mutta alaselkä rasittui liikaa. Vyöstäkään ei ollut apua. Vaihdoin sitten yksinkertaisesti järjestystä, eli tein kulmasoudun ennen kyykkyä eikä mitään ongelmia enää ollut. Toinen ongelmakohta oli gripin pito mave päivänä, kun vedon jälkeen ei enää leuoissa pysynyt sormet tangon ympärillä. Vaihdoin taas järjestystä, eikä ongelmia enää esiintynyt.

Olen sitä mieltä, että isot raskaat liikkeet kannattaa tehdä siinä järjestyksessä, jossa ne vaikeuttavat toisiaan mahd. vähän. Esim. voi olla järkevää tehdä penkki ensimmäisenä liikkeenä, sillä se ei vie lainkaan voimia kyykystä, maastavedosta, kulmasoudusta, leuoista jne. Jos tekee ensin raskaan kyykyn, voi olla ettei mehuja riitä enää penkkiin. Samoin jos ranteiden kestävyyden kanssa on ongelmia, kannattaa ehkä tehdä penkki ennen etukyykkyä, sillä penkki ei haittaa etukyykkyä millään lailla, mutta toisessa järjestyksessä penkki pahimmillaan tulee mahdottomaksi.

Nämä ovat tällaisia pieniä logistisia ongelmia, joiden ratkaisuista voi kuitenkin riippua treenin onnistuminen. Pienellä muutoksella, kuten minulla kulmasoudun ja kyykyn järjestyksen muuttaminen, voi tehdä mahdottomasta ohjelmasta toteuttamiskelpoisen. Pitkällä tähtäimellä voi (ja pitääkin) kestävyys parantua niin paljon, ettei ole enää mitään merkitystä järjestyksellä. Paitsi ehkä jos todella haluaa keskittää energiansa johonkin tiettyyn lihasryhmään.

Tuossa Pavelin lanseeraamassa venäläisohjelmassa haettiin nimenomaan liikejärjetyksen muutoksella sitä, että noita treenirautoja pystyy paremmin kasvattamaan myös niissä liikkeissä, jotka samalla liikejärjestyksellä tuntuisivat viimeisinä liikkeinä liian raskaalta kehittää (olipa monimutkaisesti selitetty). Jos olen tehnyt kokovartalotreeniä/ päiviä tuntuu aina liikkeissä 1-3 saavan tehtyä suunnitelluilla raudoilla, kun taas 4-5 liike ja sen jälkeiset sarjat menee sitten joskus suunnitellusti, toisinaan ei. Ja yllätyksekseni saatan saada liikkeseen 6 (jos siis teen niin monta liikettä/treeni) lisää virtaa! Eli vaihtamalla liikejärjestystä itse suorittavien lihasryhmien kesken eri treeneissä, eikä pelkästään vaihtaisi itse liikkeitä ( esim. treeni 1: penkki,leuat,viparit, kyykky.. treeni 2: veto,vinopena,dippi, hauis.. jne... )

Tuosta Tomppa85:n mainitsema edeltävän treeliikkeen vaikutus seuraavaan treeniliikkeeseen (tai jopa useisiin liikkeisiin) kannattaa myös miettiä. Itse mietin aina alaselän palautumista, sekä esimerkiksi ylävartalom liikkeissä en tee mielellään kahta vetävää tai kahta työntävää liikettä peräjälkeen, jotta pystyisi käyttämää mahd. suuria rautoja. Kannattaa tosiaan miettiä omia vahvuuksia/ heikkouksia kun tekee kokovartalotreeniä.

Kyllä mä ainakin mietin aina missä järjstyksessä teen treenit esim. yläkropalle jottei toinen liike tarpeettomasti toista häiritsisi.

Eli yläkroppatreenin aloitan yleensä penkkitreenistä, tämän jälkeen teen selän, selän jälkeen olkapäät (jossa ei nyt pystypunnerrusta ollenkaan), sitten ojentajat ja viimeisenä hauikset. Jos tekisin pystypunnerrusta, tekisin hauikset ennen ojentajia.

Jos olisi mukana koko kroppa, tekisin etureidet tossa rinnan ja selän jälkeen ja takareidet ja pohkeet sitten ihan viimeisenä.

Kyllä mä ainakin mietin aina missä järjstyksessä teen treenit esim. yläkropalle jottei toinen liike tarpeettomasti toista häiritsisi.

Eli yläkroppatreenin aloitan yleensä penkkitreenistä, tämän jälkeen teen selän, selän jälkeen olkapäät (jossa ei nyt pystypunnerrusta ollenkaan), sitten ojentajat ja viimeisenä hauikset. Jos tekisin pystypunnerrusta, tekisin hauikset ennen ojentajia.

Jos olisi mukana koko kroppa, tekisin etureidet tossa rinnan ja selän jälkeen ja takareidet ja pohkeet sitten ihan viimeisenä.

Mutta pohjetreeniä voi käyttää myös yläkropan liikkeiden välissä palautusaikaa tuovana liikkeenä. Tai aikaa säästääkseen voi tehdä pohkeita vuorosarjoina jonkun yläbodiliikkeen kanssa.

Mutta pohjetreeniä voi käyttää myös yläkropan liikkeiden välissä palautusaikaa tuovana liikkeenä. Tai aikaa säästääkseen voi tehdä pohkeita vuorosarjoina jonkun yläbodiliikkeen kanssa.

Totta ja tämä olisi ihan järkevääkin. Samoin vatsat voi tehdä jossian sopivassa välissä jonkun toisen liikkeen parina.

Hmm, mielenkiintoista. Itse olen tehnyt pitkään juuri samoin. Esim. penkkisarjojen välissä olen usein tehnyt pohjeliikettä, jotta palautumisajan saa käytettyä hyödyksi.

Hieman muutin liikkeiden järjestystä, ettei tarvitse niin paljon säätää painoja jne. liikkeiden välillä. Joutuuhan sitä säätämään, muuta parempi nyt. Eli koko kroppa kerralla, 5 liikettä/treeni, 6 toistoa/liike, kaikki kuntopiiri-tyyliin putkeen, 3 nousujohteista kiertoa, neljäs pienemmillä painolla ja pidemmällä sarjalla.

Treeni 1:
Incline bench
Barbell row (underhand)
Donkey calf raise
Stiff legged deadlift
Dumbell lunges

Treeni 2:
Barbell hack squat
Partial clean & press
Barbell curl
Deadlift
Dips

Treeni 3:
Floor bench
Chins (behind the neck)
Cheat curl
Barbell row (overhand)
Reverse hypers

Treeni 4:
Chins (overhand)
Squat
Chins (underhand)
Press & flyes
Hammer barbell curl

Kysynpähän tässä threadissa, ku se aiheeseen jotenkin sopii. Olisiko parempi tehdä 1-jakoista ohjelmaa jos pystyy käymään salilla 2-4krt/viikossa? Useimmiten on jääny tohon 2krt, kun koulussa on niin jumalaton kiire. Lisäksi menee useasti niin että jos pääsee treenaamaan niin treenit olis ti, to, la ja su. 2krt on sijoittunut yleensä ti ja to. Tulisko 1-jakoisella la ja pe treenistä turhan kova? Olisiko kehitys todennäköisesti parempaa kuin 2-jakoisella? 1-jakoisellahan rasitusta per lihasryhmä tulis enemmän kuin 2-jakoisella per viikko.

Kysynpähän tässä threadissa, ku se aiheeseen jotenkin sopii. Olisiko parempi tehdä 1-jakoista ohjelmaa jos pystyy käymään salilla 2-4krt/viikossa? Useimmiten on jääny tohon 2krt, kun koulussa on niin jumalaton kiire. Lisäksi menee useasti niin että jos pääsee treenaamaan niin treenit olis ti, to, la ja su. 2krt on sijoittunut yleensä ti ja to. Tulisko 1-jakoisella la ja pe treenistä turhan kova? Olisiko kehitys todennäköisesti parempaa kuin 2-jakoisella? 1-jakoisellahan rasitusta per lihasryhmä tulis enemmän kuin 2-jakoisella per viikko.

Mielestäni ihan hyvin voisit tehdä 1-jakoista joka kerta.
Varsinkin jos 4krt viikossa -viikon jälkeen seuraa 2krt -viikossa vaihe. Näin kahdessa viikossa tulisi 6 treeniä ja se on hyvä se.

Ja jos käyt 4krt viikossa, niin silloin ainakin yhden noista voisi ottaa kevyempänä, eli poljet sitä kuntopyörää 10min kauemmin, venyttelet huolellisemmin ja vedät jotain 70% siitä rasituksesta joka normaalisti tulisi.
Näin ei "raskaasta" viikostakaan tulisi liian raskasta.

saisko tämmösellä 1-jakosella lihasta tarttumaan? voimaa ainakin (?)

eli ohjelmarunko koostuu näistä perusliikkeistä:
penkki 2x
pystypunnerrus tangolla / kp 2x
kulmasoutu 2x
mave 2x
yhden jalan kyykky 3x

jaloille ei tuos kovin paljoa oo, ne saa muualla kyytiä, samoten vatsat ja hauikset.

saattaa näyttää vähän köyhältä, mutta toimisiko?
ja treenaisin 3 pvnä viikossa.

saisko tämmösellä 1-jakosella lihasta tarttumaan? voimaa ainakin (?)

eli ohjelmarunko koostuu näistä perusliikkeistä:
penkki 2x
pystypunnerrus tangolla / kp 2x
kulmasoutu 2x
mave 2x
yhden jalan kyykky 3x

jaloille ei tuos kovin paljoa oo, ne saa muualla kyytiä, samoten vatsat ja hauikset.

saattaa näyttää vähän köyhältä, mutta toimisiko?
ja treenaisin 3 pvnä viikossa.

Toimis. Voisit silti varioida jokaista liikettä. Esim. joka toinen päivä penkki, joka toinen penkki käspillä jne...

Tällaista ohjelmaa ajattelin veivata seuraavat 5 viikkoa:

tiistai: sarjat/toistot: 5x3
Penkki
Kulmasoutu
Kyykky
Reisikoukistus
Dippi
Leuanveto
Vatsarutistus 3x5
Pystypunnerrus kone 3x5
Pohkeet seisten 3x5
Hauiskääntö kp 3x5
Jalkojennosto 3x5

torstai: sarjat/toistot: 4x6
Vinopenkki
Vipuvasisoutu
Etukyykky
Reisikoukistus
Kapea penkki
Leuanveto
Jalkojennosto
Vipunostot sivuille
Pohkeet istuen
Hammerkääntö kp
Vatsarutistus

lauantai: sarjat/toistot: 3x10
Penkki
Maastaveto 6x5
Pystypunnerrus kp
Jalkaprässi
Leuanveto
Vatsarutistus
Ranskalainen punnerrus
Pohkeet seisten
Scott hausikääntö kp
Jalkojennosto

Eli siis ideana olisi tehdä ensimmäisessä treenissä kolmosia, toisessa kutosia ja viimisessä kymppejä (muutama poikkeus). Tarkoitus olisi yrittää saada ensisijaisesti voimatasoja nousuun ja tietysti myös massaa siinä samalla.

Mitä mieltä olette tästä ohjelmasta? Olisko tiistain treeniin sopiva sarjamäärä tuo 5? Ensin ajattelin tehdä 8x3, mutta taitaa jo käydä liian rankaksi.

Mäkin olen "huomaamattani" siirtynyt vähän yksijakoista ohjelmaa kohti.

Tyypillinen treeni menee suunnilleen:

1. Leuanveto/Taljaveto
2. Kyykky/Mave
3. Penkki/Käsipainopenkki
4. Pari liikettä keskikropalle
5. Jotakin kivaa trapseille/niskalle
6. Kevyttä jumppaa käsille/olkapäille

Ei ole siis ihan kiveen kirjoitettu ohjelma, mutta noin osapuilleen. Toistomäärät liikkuu pääliikkeissä pääosin 3-10 toiston välillä, ja loppujumpissa 20-30 toiston välillä. Ei varmaan täydellinen systeemi, mutta tuntuu ihan hyvältä, kun salille ehtii tällä hetkellä 1-2 kertaa viikossa.

Tällaista ohjelmaa ajattelin veivata seuraavat 5 viikkoa:

tiistai: sarjat/toistot: 5x3
Penkki
Kulmasoutu
Kyykky
Reisikoukistus
Dippi
Leuanveto
Vatsarutistus 3x5
Pystypunnerrus kone 3x5
Pohkeet seisten 3x5
Hauiskääntö kp 3x5
Jalkojennosto 3x5
jne...

Onko toi sun itse tekemä ohjelma?
voi tulla aika helvetin rankkaa, jos noi on vähänkään kovia sarjoja. Tehdäänkö nuo vakiopainoilla kaikki merkityt vai painoa lisäten joka sarjaan vai jotenkin muuten?
tietenkin jos on tottunut tekemään isoon volyymiin niin sitten...

Onko toi sun itse tekemä ohjelma?
voi tulla aika helvetin rankkaa, jos noi on vähänkään kovia sarjoja. Tehdäänkö nuo vakiopainoilla kaikki merkityt vai painoa lisäten joka sarjaan vai jotenkin muuten?
tietenkin jos on tottunut tekemään isoon volyymiin niin sitten...
Ihan omatekoinen on tuo ohjelma. Lueskelin waterburyn juttuja T-nationista ja mietin noita Bill Starrin 5x5 juttuja ja päädyin kolmeen treeniin viikossa ja toistot tosiaan 3, 6 ja 10-12 eri treeneissä. Tuohan on waterburyn asteikolla aivan säälittävä ohjelma volyymin suhteen jos olet miehen juttuja lueskellut.:D

En tosiaan tiedä vielä teenkö toistot vakiopainoilla vai miten. Jos jollain on jotain ideaa niin olisi mukava kuulla muidenkin mielipiteitä. No, selvää nyt kuitenkin on että rautamääriä korotetaan tämän 4-5 viikon jakson aikana ja failurea toki vältetään viimeistä kahta viikkoa lukuunottamatta, kun 1-jakoisella kerran liikkeellä ollaan.

Huomenna pitäisi vetää eka treeni tällä ohjelmalla. Saas nähdä mitä saan aikaiseksi. Tavallaan mulla on nyt kevyt viikko eli ei tässä mitään kiveenhakattuja suunnitelmia vielä tarvi olla.
Ja volyymista......joo, olen tehnyt kohtuullisen suurella volyymilla viimeaikoina. Oot vip jäsen niin jos kiinnostaa niin treenit löytyy tuolta päiväkirjaosiolta.

Kuulostaisiko hyvältä ohjelmalta?
Treeni 2-3krt/vko.

1. 3x4-6 -> 4x
Kyykky
Leuat
Dippi
Pohkeet
Pec-deck
Jalannostot roikkuen 2x10->4x10

2. 3x12-15 -> 4x
Kulmasoutu
Penkki
Prässi
Jalankoukistuksia
Pystysoutu
Hauikset käsipainoilla
Rutistuksia

Arskan Golden Six ohjelmasta muunnelma

Maanantai
Day 1
Kyykky 4x10
Penkki 3x8-10
Pystypunnerrus 3x8-10
Dippi 2x8-10
Leuanveto 3x10
Hauis 3x10

Torstai
Day 2
Kyykky 2-3x8-10
Penkki 3x8-10
Pystypunnerrus 3x8-10
Dippi 2x8-10
Kulmasoutu 2x8-10
Leuanveto 3x8-10
Hauis 2x8-10

Vatsat välipäivinä n 6-10sarjaa viikossa. Paljon perusliikkeitä siis on, jos tuntuu rankalta niin niitä aletaan karsimaan. Uskoisin että tuolla ei kovin korkealta tipahda?

Tässäpä mun variaatio 1-jakoisesta:
Reenipäivät: ma, ke, pe

2 eri treeniä tehdään vuorotellen
1.Treeni
Kyykky
Penkki
Kulmasoutu
Pystypunnerrus
Hauis

2.Treeni
Mave
Vinopenkki kp
Leuanveto/ylätalja
Viparit sivulle
Ojentajat

Vatsoja kotosalla

Sarjat niin että ekakierto (kierto 8 päivää)
ma, ke, pe, ma 3x15

toinen
ke, pe, ma, ke 3x10

kolmas
pe, ma, ke, pe 3x5

Tässä on omasta mielestäni se mukavaa että noi sarjapituudet vaihtelee mukavan tiheästi joka tuo vaihtelua treenaamiseen.

Mielipiteitä/kommentteja?

Arskan Golden Six ohjelmasta muunnelma
Day 1

Penkki 3x8-10
Pystypunnerrus 3x8-10
Dippi 2x8-10

Day 2

Penkki 3x8-10
Pystypunnerrus 3x8-10
Dippi 2x8-10

16 sarjaa olkapää-ojentaja-rinta- akselille taitaa olla pikkasen liikaa kun esim selkä ja jalat (ne suurimmat lihasryhmät) saa yhteensä vissiin vähemmän sarjoja.
SItten kun vielä molempina päivinä olkapäät ottavat damagea, niin...

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom