Joko tää on ihan huippu ohjelma, tai sitten Le Vee on vaan todella hyvä kirjoittamaan! Meinaan nimittäin itsekin siirtyä tähän ekalla sivulla olleeseen ohjelmaan kohtapuolin. Luin kyllä koko ketjun läpi, mutta oonko sokea vai tyhmä vai eikö asiaa ole otettu esille vielä, sillä lämmittely näihin raskaisiin perusliikkeisiin lähtiessä on jäänyt mulle hämärän peittoon.
Eli mitenkä Le Vee lämmittelet ennen kuin aloitat treenin? Varmaan paikat pitää olla lämpösinä kun heti aletaan tahkoamaan kovilla painoilla...
Sit seuraava: minneköhän kohtaan mun pitäis laittaa forkku ja pohjeliikkeet? Mulla molemmat ovat selvästi kehityksestä jäljessä suhteessa muuhun kroppaan.
Kiitoksia vaan kovasti positiivisesta palautteesta. Tulee päivittäin tuotettua jonkin verran tekstiä, joten ehkä kirjoittaminenkin jollain tavalla on hanskassa.
Sitten asiaan, eli lämmittelyihin. Ehdottomasti kannattaa lämmitellä ja sen lisäksi mielestäni on vielä hyvä hakea hiukan isommilla raudoilla tuntumaa liikerataan ja päivän kuntoon, ennen varsinaisia kovia sarjoja. Tehdessäni esim. kyykyssä 12x145kg otin ensin lämmittelynä n. 10 min kuntopyörän päällä peruslämpöä. Sitten siirryin voimatelineelle ja tein pelkällä tangolla pari pitkää sarjaa syvää kyykkyä. Siis jotain 30 toiston paikkeilla nämä lämmittelyt. Sen jälkeen 60kg:lla 15 toistoa, 12x80kg, 12x100kg, 12x120kg, 12x145kg tms. En muista sarjoja aivan tarkasti, mutta tuo on siis se tyyli, millä treenaan. Joskus otan tuntumasarjoissa vain 3-6 toistoa, jos haluan yrittää oikein kovaa irtiottoa. Saatan lisäksi sarjapainolla tai jopa hiukan suuremmalla tehdä tuntuman vuoksi 1-2 toistoa ennen varsinaista tiukkaa sarjaa. Tiukan sarjan aloitan, kun hengitys ja syke ovat tasaantuneet. Samalla tavalla lämmittelen melkein kaikissa isommissa liikkeissä. Prässissä lisään aina 20-25kg kiekot molemmille puolille ja teen pitkän sarjan. Vähitellen tuntumasarjoista siis siirrytään tehokkaisiin treenisarjoihin ja itseasiassa onkin vaikea erotella, mikä sarjoista on viimeinen tuntumaa hakeva sarja ja mikä varsinainen treenisarja. Käytän siis ns. up the rack-menetelmää usein. Käytän sitä niin isoille kuin pienillekin lihasryhmille. Koneissa ja pienille lihaksille teen toisinaan myös pudotuksia.
Olen myös kokeillut Ouraman oppien mukaista MD-treeniä, jossa kevyen lämmittelyn jälkeen otetaan suoraan yksi kova sarja ja siihen mahdolliset erikoistekniikat päälle. Itselläni sekin toimi hyvin, mutta nyt vammoista viisastuneena haen tuntumaa ja lämpöä ehkä turhankin huolellisesti. Tällä hetkellä en kärsi mistään treenien aiheuttamasta kipuilusta. Vaihdan heti liikettä, joka tuntuu jossain pahalta.
Tänään tein muuten ekan treenin 2,5 vko tauon jälkeen. Tauko pääsi venähtämään huomaamattani pidemmäksi, mitä olin kuvitellut. Treeni meni kuitenkin erinomaisesti. Rinnalle tein pitkästä aikaa penkkiä käsipainoilla. 35kg hanttelit liikkuivat mukavasti ja hallitusti, vaikka en ole käsipainooilla penkkiä tehnyt tosiaan aikoihin.
Tämän päivän treenistä päästäänkin toiseen asiaan, eli heikkojen lihasryhmien kehittämiseen ja yleisemmin liikkeiden järjestykseen. Tänään tein ihan kokeilun vuoksi liikkeet seuraavassa järjestyksessä:
lämmittelyt kuntopiirinä koneissa
vatsarutistukset
selänojennus vinopenkissä
penkki käsipainoilla
leuanveto
ylätalja leveällä ja kapealla kahvalla
(+yksi sarja soutua koneessa kevyesti)
olkapääpunnerrus koneessa
takadippi ojentajille (kahden penkin välissä) Erinomainen liike!
hauikset taljassa suoralla tangolla
ojentajia taljassa selkätuella eri kahvoilla
jalkaprässi erittäin kapealla jalka-asennolla (kyykkyräkki oli varattu)
Kuten huomaatte, liikkeiden järjestystä on hieman muutettu tavanomaisesta ohjelmastani. Kevyet liikkeet, joissa käsiä ei tarvita tehdään heti alkuun ja yläkroppa ennen jalkoja. Treeni toimi oikein hyvin. Mukava boonus oli, että rasittavimman ja hengästyttävimmän liikkeen jälkeen voi lähteä suoraan kotiin, eikä tarvitse palautella seuraavaa liikettä varten. Vatsoihin sai paremman tuntuman kuin normaalisti, koska kerrankin ne tuli tehtyä kunnon keskittymisellä ja tuoreeltaan.
Miten tämä liittyy heikkoihin lihasryhmiin? Kuten olen aiemmissa viesteissä muistaakseni tuonut esiin, voi 1-jakoiseenkin ohjelmaan lisätä painotuksia henkilökohtaisten ominaisuuksien perusteella. Voit esim. hyvin treenata pohkeita ainakin ajoittain ensimmäisenä liikkeenä tuoreeltaan. Forkkujen kanssa tilanne on ongelmallisempi, koska pumpatuilla forkuilla ei ainakaan ilman remmejä kovia selkä ja hauistreenejä tehdä. Kokeila toki voi aina kerran tai muutamankin. Joka tapauksessa, jos forkut ja pohkeet ovat ongelmallisimmat lihasryhmäsi, lisää esim pohjeliike treenin alkuun ja forkut treenin loppuun. Lepäile hetki ennen forkkuihin siirtymistä ja pyri tekemään ne tunteella ja hakemaan hyvää tuntumaa. Ajoittain tee isommilla raudoilla ja unohda tuntuma. Kuvittelisin forkkujen kehittyvän hyvin.
Ongelmalihaksia ei välttämättä ole tarvetta treenata kolmasti viikossa, ettei viikottainen treenimäärä ja treenien kesto leviä käsiin. Tee niitä 1-2 treenissä viikossa erityisen huolella ja pyri silloin tekemään vahvin lihasryhmäsi kevyemmin, jos treeni alkaa tuntua liian raskaalta tai pitkältä.
Tänään tuli pukuhuoneessa vedettyä pienet poset, tosin ilman kameraa. Hyvältä alkaa näyttää, vaikka itse sanonkin. Painoa oli aamulla hieman alle 86kg ja kunto mukavasti taas kiristynyt muutaman viikon aikana. Kiristyminen tuli selvästi esiin mm. reisissä, joissa erottui omiinkin silmiin ihan mukavat kaaret. Myös muu kroppa on tiivistynyt. Minulla vain tuo jalkaosasto yleensä on vähärasvaisin ja nyt se alkaa jo näyttää ihan mukavalta pumpissa prässin jälkeen.