Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

Sanonpahan nyt vaan, että kyllä Ehto on KOVA jätkä! Vetelee kokeet lukematta, ne on niin helppoja. Mitä nyt matikan ryssi, mutta se nyt ei mittaa mitään järkevää muutenkaan ja on ihan tylsää. Looginen päättelykyky? Vitut!

Ehton penkkitulos on salettiin 200 RAW. Siihen ei muuten edes treenattu. Mitäs sitä kun menee muutenkin, tossa muiden askareiden ohessa.



Ihania nämä jokavuotiset mulkunmittauskisat, joita ylppäreiksikin kutsutaan. Näissä tredeissä haisee suloisesti itsetunnon pönkitys, itsepetos ja äidin turvallinen tissi.

Ei mulla muuta.

T. Ylioppilas

PS: Sama paska haisi ylppäritredissä sillonkin. Mekin mitattiin mulkkuja.
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Niin, tokihan pisterajat nousee Gaussin käyrän mukaan. Tarkoitin kommentillani sitä, mitä matematiikan opettajat on meille sanoneet, eli ennen matematiikan L:ään tarvittiin lahjakkuutta matematiikassa eikä pelkkä kurinalainen laskeminen välttämättä riittänyt siihen, koska jotkut sovellustehtävät on oikeasti todella vaikeita. Viime keväänä ainakin L:n sai opettajien mukaan laskemalla rutiininomaisesti koetehtävät ja tekemällä tarkat merkinnät ja selostukset laskuista. Pienetkin epätarkkuudet ja oikaisut aiheutti sitten jo kriittisten pisteiden menetyksiä. Tuo on kyllä totta, että L:ään tarvitaan nykyään enemmän YTL:n miellyttämistä ja oikeanlaisten perusteluiden tekemistä.

totta toi kyllä periaatteessa. ite meinas alkaa itkee viime keväänä matikan kirjotuksis kun ties et vois saada miten hyvän tahansa jos olis jaksanu panostaa (kävi siis niin et matikan 6. kurssin jälkeen jäi lähinnä tunnit väliin ja kaikki väliin ku itestään tuli sitä kasia ja motivaatio ei ollut korkeella), toivon sitten pirun vaikeeta koetta koska oon mestari soveltavissa tehtävissä, mutta JUMANKAUTA tuli samanlaisia perustehtäviä mitä kirjat oli täynnä, just sellasia jotka aina munaan huolimattomuusvirheillä tai vaihtoehtoisesti kun en osaa ajatella tarpeeks yksinkertaisesti (= ei tarpeeks laskurutiinia, niin ei millään usko et se pitkän matikan kokeen yheksäs tehtävä nyt oikeesti olis niin helppo). C sieltä pamahti, voi kurjuutta (mut vetoon tässä taas siihen et 40 pisteellä ei pitäis tulla C:tä, ytl vois tehä jotain sille et pysyis noi rajat joissai aisois, naurettavaahan se on et 59 pojoo tarvii Laudaturiin). mut pääs sillä suoravalinnalla opiskelee matikkaa........ :D et ei liian huonosti mennyt kuitenkaan (meni.)

onhan toi tavallaan "reilua" et kuka tahansa joka yhtään jaksaa matikkaa puurtaa, vaikkei siitä mitään tajuaiskaan, niin voi saada sen ällän, mut voi tulla vähän ongelmia sit jatkossa jos matikan parissa tulee enemmän olemaan.
 
Nyt on sitten viimeisetkin lukion tunnit käyty ja alkais preliminäärit puskemaan päälle. Toisaalta vituttaa, toisaalta helpottaa, mutta kai tää tästä. Prelejen välipäivät täytyis ainakin käyttää tehokkaasti jo valmistautumiseen.
 
Matikasta eri mieltä, en lukenut kokeisiin lähes lainkaan ja 2 pinnaa jäin L:stä eli kyllä tossa pärjää lahjakkuudella ihan yhtä hyvin kuin työnteolla.
 
No totta kai pärjää lukematta, riippuu kovasti ihmisestä. Tietysti kannattaa lukea/tehdä tehtäviä jos ei ole täysin varma osaamisestaan ja samalla tottuu kunnon opiskeluun. itse en peruskoulussa, lukiossa ja kirjoituksissa tehnyt ikinä juuri mitään, pääsykokeisii kertailin pari päivää ja huonot(=olemattomat) opiskelutavat on vieläki jäänteenä. Näin jälkeenpäin tuntuu että vaatimustaso on oikeasti todella matala. Varsinkin yliopistomatikoissa kun nyt hajoilee niin jotenki matikan yot tuntuis kivoilta. :D
Mutta tosiaan sitä yo-lappua olen kerrran tarvinnut kun vein kopiota sitä nykysee oppilaitoksee...:D
 
Nyt tuntuu kyllä täysin siltä, että en tuu pääsemään millään tavoitteisiin arvosanoissa.:curs: Viisi ainetta olis kirjotettavana ja loppuu lukuaika ihan väkisinkin.

Tavoitteena olis seuraavat, mutta varmaan jokainen putoo yhden arvosanan tavoitteista:
Pitkä matikka M->C
Englanti M->C
Fysiikka L->E
Kemia E->C
Äidinkieli E->M

Tavoitteena oli välttää pääsykokeet paperivalinnalla, mutta noilla keskitason papruilla ei tehdä yhtään mitään. Täytyy kuitenkin yrittää täysillä tsempata.:jahas:
 
Mulla on lyhyt saksa, keskipitkä ruotsi josta sain syksyllä M, äikkä, pitkä englanti, lyhyt matikka ja psykolokia. Ai niin, lukemisia en oo alottanu vieläkään :( Pitäs varmaan ottaa ittiä niskasta kiinni.
 
Eihän tässä vaiheessa enään paljoo oo tehtävissä, jos esimerkiks pitkästä matikasta on se 10 pakollista kurssia+ maholliset syventävät päälle eikä mitään aikanaan tehnyt niin voi luovuttaa samantien. Itellä monessa aineessa taasen kurssit on mennyt hyvin mutkun on niin laiska että ei jaksa kerrata yhtään niin tulee menemään vituiks. Fysiikassa huomasin, kysymyksetki sattu hyvin syksyllä, vastasin tehtäviin jotka liitty kursseihin mistä mulla oli kiitettävää, mutta pisteitä tuli 19/48 ja C. Ongelma vaan oli että en muistanu yhtään mistään yhtään mitään, siinä sit opiskelin maolista kaavoja ja vähän tuurilla kokeilin, mekaniikka oli joka kurssissa sen verra vahvasti ollu esillä et sen muistin ja sil sit mentii lähinnä...

On äärettömän turhauttava fiilis esimerkiks matikassa kun tietää osaavansa laskee ja muistaa et laskenu jonkun kaltasii laskui mutkun homma kaatuu siihen että ei muista ees perusasioita aiheesta. Mä osaan aina soveltaa hyvin ja haastavammat tehtävät sujuu, mut se edellyttäs sitä et ymmärtäs/muistas mite ne perusjutut menee... Tähän auttais varmaan sellainen muutaman tunnin kertaus per kurssi mutkun ei jaksa ettii koko kirjoja, jos sitä täs reipastus...
 
On äärettömän turhauttava fiilis esimerkiks matikassa kun tietää osaavansa laskee ja muistaa et laskenu jonkun kaltasii laskui mutkun homma kaatuu siihen että ei muista ees perusasioita aiheesta. Mä osaan aina soveltaa hyvin ja haastavammat tehtävät sujuu, mut se edellyttäs sitä et ymmärtäs/muistas mite ne perusjutut menee... Tähän auttais varmaan sellainen muutaman tunnin kertaus per kurssi mutkun ei jaksa ettii koko kirjoja, jos sitä täs reipastus...
Toi unohtaminen on kyllä pahinta just tässä kertaamisessa. Eilenkin laskin jotain ympyrään liittyviä kertaustehtäviä tosta Pyramidi Kertauskirja -kirjasta, enkä muistanut edes, että kehäkulma on puolet keskuskulmasta ja muita sellasia perusjuttuja. Fysiikassa oon mestari mekaniikassa, koska tykkään niistä tehtävistä. Sähköopissa kaadun sitten jo heti siihen, että ne virtapiirit, joissa on miljoona eri komponenttia rinnan ja sarjassa, on pirun vaikeita hahmottaa.
 
Mites porukka on lukemisen kanssa menossa? Itse en ole avannut vielä ensimmäistäkään kirjaa, muutoin kuin koulun puolesta matikan ja fysiikan kertauskursseilta
Vähän mietityttää miten tuo aika riittää, kun kirjotettavan kuitenkin on matikka, fysiikka, kemia, äidinkieli ja englanti ja pitäis vielä lukea pääsykokeisiinki samalla.
Sanokaa ees joku ettette ole edes aloittanut vielä niin vähän helpottaa tätä hätää :rolleyes:

Toisaalta, tässä on reilu kuukaus eka kirjotuksiin jotka tota lukemista tarvii, joten aattelin että nyt lukulomalla terästäydyn, vetäydyn nyhväämään yksin, alan absolutistiksi ja nokkaani näytän ulkona vain salin merkeissä. Jos lukis sen 6h per päivä, tai ainakin pyrkis siihen. Eihän tuo loppupeleissä ole ku 5 kirjaa kemiaa ja 8 fysiikkaa, matikasta sitten laskuja ja muihin ei luetakkaan, right?
 
Meinaako joku lukee runon ja näytelmän terminologiaa tekstitaidonkokeeseen?

Ehkä keskiviikkona vois lukasta läpi, mitä suurimmalla todennäköisyydellä jotain runokyssäreitä ei kuitenkaan tuu tai jos tulee, jätän ite sen pois.
 
Viikko nyt tullut luettua noin 2-6h matikkaa päivässä, 2 viikkoa vielä näin, sitten fysiikkää saman verran kirjotuksiin asti, ja sitten viikon matikkapommi :D
 
Meinaako joku lukee runon ja näytelmän terminologiaa tekstitaidonkokeeseen?
Minä ainakin runon termit opettelen pääasiassa. Eihän niissä erittelyissä loppupeleissä tarvitse muita kuin runon puhujan, ja säkeen sekä säkeistön. Okei, ehkä muutama muu, mutta kyllä ne tänään tulee vielä opeteltua.

Prelistä ei tullu ku 5,4 ja 2.:itku: E:tä kuitenkin yritän.
 
Ehkä keskiviikkona vois lukasta läpi, mitä suurimmalla todennäköisyydellä jotain runokyssäreitä ei kuitenkaan tuu tai jos tulee, jätän ite sen pois.

Itekki vihaan näytelmiä ja runoja, mutta hieman pelottaa että runoja voi tulla helposti kun tuo koe järjestetään kuitenkin runebergin päivänä, ja eikö toi ole joku kansallisrunoilija tjsp?
 
Meille ope sano tärppinä, että saattaa olla jotain kansallisromantiikkaan ja Runebergiin liittyviä tehtäviä. Tiedä sitten. Itse aattelin kuitenkin varmuuden vuoksi lukaista muistiinpanot Runebergistä ja kansallisromantiikasta.
 
Meille ope sano tärppinä, että saattaa olla jotain kansallisromantiikkaan ja Runebergiin liittyviä tehtäviä. Tiedä sitten. Itse aattelin kuitenkin varmuuden vuoksi lukaista muistiinpanot Runebergistä ja kansallisromantiikasta.
Jää kyllä se tehtävä sitten tekemättä. Toivottavasti ei tuu mitään tehtävää, missä pitäis tietää noista aikakausista tai kirjailijoiden asioista jotain.
 
Minä ainakin runon termit opettelen pääasiassa. Eihän niissä erittelyissä loppupeleissä tarvitse muita kuin runon puhujan, ja säkeen sekä säkeistön. Okei, ehkä muutama muu, mutta kyllä ne tänään tulee vielä opeteltua.

Prelistä ei tullu ku 5,4 ja 2.:itku: E:tä kuitenkin yritän.

Prelistä ei tullu ku 3,3, ja 0.:itku:
Vikasta olisin saattanut saada yhden pisteen vaikka menikin ohi aiheen, jos olisin muistanut laittaa otsikon. :)
Opin kuitenkin sen, että vaikka suositus onkin 1-1,5 sivua, on pakko kirjoittaa enemmän, että saisi raavittua tarpeeksi matskua hyviin pisteisiin. :jahas:

Esseistä yleensä saanut 30-40 väliltä, joten M on tavoitteena.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom