Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itselläni edessä vasta 2010, joten vielä on onneksi hetki valmistautua,
etenkin äidinkielen kirjoitusten kanssa olen täysin kusessa.


Olenkin nyt hetken aikaa mietiskellyt, josko alkaisi päivittäin tai edes viikoittain lukemaan jotain suhteellisen tasokasta nettilehteä,
jossa olisi oikeasti kiinnostavia artikkeleita; oikeasti merkittäviä uutisia ja pohtivia esseitä -Hyvin kirjoitettuna.
Elikkä juurikin samankaltaisia artikkeleita, mitkä ovat tulleet tutuiksi lukioaikana aineistoainetehtävien aineistoista.

(vertaa Iltalehteen, jossa on vain turhia julkkiskohuja, urheilutuloksia, BB:tä, idolsia, laihdutusvinkkejä ja yksittäisillä kuolematapauksilla mässäilyä.)


Kuten yllä sanottiin, Hesari olisi varmaan aika hyvä.

Tai sit keskityt hyvän analyysin opetteluun ja teet ne tehtävät. Analyysissa on se hyvä puoli, että voi väittää ihan mitä tahansa, kunhan vaan osaa perustella sen tekstin pohjalta. Analyysien tekeminen on myös loppupeleissä todella yksinkertaista. Mä en lue lehtiä juuri ollenkaan, mutta tein analyysitehtävät ja kirjoitin suht kivuttomasti L:n :) Esseessäkin tein runoanalyysin.
 
Itselläni edessä vasta 2010, joten vielä on onneksi hetki valmistautua,
etenkin äidinkielen kirjoitusten kanssa olen täysin kusessa.


Olenkin nyt hetken aikaa mietiskellyt, josko alkaisi päivittäin tai edes viikoittain lukemaan jotain suhteellisen tasokasta nettilehteä,
jossa olisi oikeasti kiinnostavia artikkeleita; oikeasti merkittäviä uutisia ja pohtivia esseitä -Hyvin kirjoitettuna.
Elikkä juurikin samankaltaisia artikkeleita, mitkä ovat tulleet tutuiksi lukioaikana aineistoainetehtävien aineistoista.

(vertaa Iltalehteen, jossa on vain turhia julkkiskohuja, urheilutuloksia, BB:tä, idolsia, laihdutusvinkkejä ja yksittäisillä kuolematapauksilla mässäilyä.)
Ehkä parasta treeniä itselle oli tuohon vain ja ainoastaan se, että tein äikän harjoitustehtävät koulussa aina parhaani mukaan. Lisäks kävin jonkun tekstitaitokurssin ja ainekurssin, joissa molemmissa kirjoitettiin joka viikko aine, ja se oli kyllä ihan perseestä, mutta auttoi kokeessa varmasti. E sieltä sitten pamahti mulle.

Jos lehtiä meinaa lukea, niin tokihan kaikki hyvin kirjoitettu uutisointi ja muu parantaa kielikorvaa ja muuta, mutta eniten kannattais varmasti juuri lukea noita pohdiskelevia esseitä (melko harvinaisia) tai sitten joitain kolumneja ja pakinoita. Niistä voi imeä itseensä sitä kaivattua esseististä tyyliä.
 
Äidinkielen aineta varten kannattaa laajentaa sanavarastoaan.. ja muutenkin niitä sanoja voi sitten muualla käyttää, kuin aineissa. Shakespearellakin oli laaja sanavarasto.

Ja onnea vuan kaikille ylioppineille.
 
Pääsi hieman tänään potuttamaan kun oli ylioppilasjuhlat ja totesin ensimmäistä kertaa että en ole varsinaisesti ylioppilas kuin vasta heinäkuussa kun IB-tulokset tulevat. :( Kyllä muuten on tullut jo muutama henkinen itsemurha tehtyä niitä odotellessa; en edes halua kuvitella minkälaista piinaa viimeiset päivät ennen tuloksia tulevat olemaan. Kyllä se nyt vaan niin on että epävarmuus ja tietämättömyys ovat pahimmat mielenrauhan rikkojat.. Varsinkin kun kordinaattori saa tietää tulokset päivää ennen meitä! :eek: Kyllä tulee tiukkaa tekemään etten ota luuria käteen ja soita..
 
Pitkä matikka L
Fysiikka E
Kemia L
Äikkä E
Englanti C (pisteen verran jäi M:stä prkl)
Syksyltä B-ruotti L

:wtf:

Meikä on hikke.
Onnittelut!
Montako pistettä tuli? Jos oikein ymmärsin, niin 66 pistättä olisi voinut saada ja laudaturin raja 57p. Katoin kokeen ja tein sen, peruskoulun kympin matikalla olis irronnu kai 7 pistettä :(. Seuraavan kolmen vuoden tähtäin pitkän matikan kirjotuksissa.
 
Onnittelut!
Montako pistettä tuli? Jos oikein ymmärsin, niin 66 pistättä olisi voinut saada ja laudaturin raja 57p. Katoin kokeen ja tein sen, peruskoulun kympin matikalla olis irronnu kai 7 pistettä :(. Seuraavan kolmen vuoden tähtäin pitkän matikan kirjotuksissa.
59 pistettä oli lautakunnan lausunto niistä tuherruksista. 60 oli opettajan arvioima, mutta jostain rokottivat. Vastasin 10 normaaliin tehtävään.

Peruskoulun matikalla se koe on varmasti lähes mahdoton, koska siinä on alkupään tehtävissä palikkatason integrointia ja derivointia, eikä niitä yläasteella opeteta.

E: pisteistä sen verran, että 66 on maksimi jos vastaa kahteen jokeriin. Periaatteessa maksimi on siis 60 perustehtävillä ja yleensä perustehtävien ratkaiseminen on riittänyt L:ään, mutta se ei perustu mihinkään sääntöihin, ja joskus voi olla ainakin periaatteessa L:n raja yli 60 mikäli koe on älyttömän helppo.
 
Itselläni edessä vasta 2010, joten vielä on onneksi hetki valmistautua,
etenkin äidinkielen kirjoitusten kanssa olen täysin kusessa.


Olenkin nyt hetken aikaa mietiskellyt, josko alkaisi päivittäin tai edes viikoittain lukemaan jotain suhteellisen tasokasta nettilehteä,
jossa olisi oikeasti kiinnostavia artikkeleita; oikeasti merkittäviä uutisia ja pohtivia esseitä -Hyvin kirjoitettuna.
Elikkä juurikin samankaltaisia artikkeleita, mitkä ovat tulleet tutuiksi lukioaikana aineistoainetehtävien aineistoista.

(vertaa Iltalehteen, jossa on vain turhia julkkiskohuja, urheilutuloksia, BB:tä, idolsia, laihdutusvinkkejä ja yksittäisillä kuolematapauksilla mässäilyä.)

Äidinkielen esseeaiheet ovat lähes poikkeuksetta Helsingin Sanomista. Suosittelen, että alat lukemaan nyt edes muutaman kerran viikossa ko. lehteä, mielellään paperiversiona. Kiinnitä huomiota erityisesti sana- ja aihevalintoihin, moni sinällään hyvä essee on kirjoitettu ohi annetun aiheen. Edes tyydyttävien arvosanojen saamiseksi olisi sinun hyvä opetella oikeinkirjoitus ja varsinkin välimerkkien käyttö, YTL rokottaa niistä ankarasti. Tekstitaidon kokeeseen kannattaa oikeasti harjoitella. Pienellä sparrauksella voi saada huomattavankin parannuksen arvosanaan. Itse kirjoitin eximian viime keväänä.
 
Noi äidinkielen esseetkin on vähän tuurista kiinni että miten sattuu käymään. Itse vastasin tänäkeväänä tehtävään jossa oli pari lehtiartikkelia mannerjäiden sulamisista, ja itse tehtävänantona oli kertoa jäiden sulamisen seurauksista (jos oikein muistan).
Kirjoitin rahtua vajaa 4 sivua puhdasta faktaa, en ainuttakaan kepeää kielikuvaa tai metaforaa ja mitä hienouksia sinne ikinä käsketäänkin laittaa jotta teksti saisi "väriä". Oikeestaan vastaus oli kuin ylipitkä maantiedon essee, kuivaa ja loogisesti etenevää faktatietoa artikkeleista ja omista tiedoistani.

Opettajan arvio tais olla 35, lähti C:nä. Takaisin tuli kai 50 vai 55p ja E:nä.

Tekstitaito on asia erikseen, sitä pitää osata jos haluaa saada pisteet. Siinä en minäkään onnistunut tuurilla vetämään, 6-6-6 on maksimit, sain 3-2-2.
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom