Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jeesatkaa kaimaa pulassa: onko novellianalyysi tekstitaidon tehtävä vai esseetehtävä? Ei voi muistaa enää.
Tänään just puhuttiin tunnilla novellianalyysista ja se on kuulemma niin laaja asia, että esseekokeessa tulee vaan niitä. Tekstitaitoon voi tulla sitte joku suppeampi näkökulma novellista.
Prelistä ei tullu ku 5,4 ja 2.:itku: E:tä kuitenkin yritän.
Kemiasta tuli L?Onneks itellä ei oo kirjotettavana kun äikkä,matikka ja fysiikka. Ei o lukemista paljoo, vaan lukulomal sit laskuja..
Mulla samat paitsi fysiikan tilalla yhteiskuntaoppi. Matikasta B tavoitteena, A ehkä realistisempi. Viime vuonna olin vaihdossa eli lähes kahteen vuoteen en ole matikkaa laskenut, kun en syventäviä kurssejakaan valinnut ja motivaatio muutenkin matikan suhteen hukassa.Onneks itellä ei oo kirjotettavana kun äikkä,matikka ja fysiikka. Ei o lukemista paljoo, vaan lukulomal sit laskuja..
Jotain pikavinkkiä mitä runoissa/näytelmissä pitäisi analysoida?
Itse en ehkä pitäisi noita lainauksia noin tärkeässä asemassa tai ainakin siinä tapauksessa pitäisi lainata vain yksittäisiä sanoja eikä käyttää suoria lainauksia. Suoria lainauksia ei erityisesti muutoinkaan suositella käytettäväksi kuin sellaisissa tilanteissa, joissa kertojan tai runon puhujan sanatarkka jäljittely on tärkeää. YTL tulkitsee pitkät lainaukset helposti epävarmuudeksi, mikäli vastauksessa ei tarkasti eritellä lainauksen tarkoitusta.Runosta/näytelmästä voi väittää mitä tahansa, kunhan perustelee sen esim. lainauksella (joita kannattaa tunkea tekstiin, n. 1-2 per kappale).
Itse en ehkä pitäisi noita lainauksia noin tärkeässä asemassa tai ainakin siinä tapauksessa pitäisi lainata vain yksittäisiä sanoja eikä käyttää suoria lainauksia. Suoria lainauksia ei erityisesti muutoinkaan suositella käytettäväksi kuin sellaisissa tilanteissa, joissa kertojan tai runon puhujan sanatarkka jäljittely on tärkeää. YTL tulkitsee pitkät lainaukset helposti epävarmuudeksi, mikäli vastauksessa ei tarkasti eritellä lainauksen tarkoitusta.
Kaikista tärkeintä on kuitenkin juurikin perustella kaikki väitteensä tekstihavainnoin. Jos esim. väität tekstiä ironiseksi, niin sillä väitteellä ei ole mitään painoarvoa, jollet perustele sitä tekstin piirteillä.
Jos viime vuosilta yhtään suuntaa katsoo, niin tehtävät on mun mielestä ainakin ollut pääpiirteissään aika selkeitä ja ymmärrettäviä. Preleissä on muissakina aineissa ollut kaiken maailman epätarkkuuksia tehtävänannoissa ja muuta sellasta.Hieman kyllä nyt jännittää tuo huominen tekstitaito, vaikka luettua on tullu kyl jonkun verran, mutta pelkään, että tulee tosi vaikeet tehtävät. Preli oli aika viheliäinen ja sain siitä 3,3,2 pistettä, toivottavasti huominen koe menis hyvin.