Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tänään just puhuttiin tunnilla novellianalyysista ja se on kuulemma niin laaja asia, että esseekokeessa tulee vaan niitä. Tekstitaitoon voi tulla sitte joku suppeampi näkökulma novellista.
 
Tänään just puhuttiin tunnilla novellianalyysista ja se on kuulemma niin laaja asia, että esseekokeessa tulee vaan niitä. Tekstitaitoon voi tulla sitte joku suppeampi näkökulma novellista.

Jep. Tekstitaidossa oli ainakin viime kerralla katkelmia ja sit analyysitehtäviä, missä käskettiin analysoida tiettyä asiaa/tietystä näkökulmasta (esim. miten katkelmassa tulee ilmi hahmojen väliset suhteet).

Runoanalyysi on tosi helppoa. Esseekokeeseen mä tein runoanalyysin, oli aika simppeli. Ei tarvitse arpoa että mahtaako pysyä aiheessa tai miellyttääkö näkökulma lautakuntalaista. Kaikkea voi väittää, kunhan osaa perustella sanomansa esimerkeillä runosta ja osaa käyttää terminologiaa.

Ja terminologiasta sen verran vielä, että säkeistö/säe/puhuja ei riitä. Kannattaa hallita ainakin metafora, vertaus, antiteesi ja hyperbola. Kielellisistä keinoista esim. alliteraatio ja toisto (tai siis, runoudessa toisto, proosassa motiivi). Lisäksi kannattaa pitää mielessä runokommentin rakenne, eli ensin esittely (kenen, milloin, mistä kertoo, mikä on teema) ja siitä sitten vaikka kielellisten keinojen kautta eteenpäin (EI IKINÄ kronologisessa järjestyksessä!), muistaen koko ajan palata teemaan. Eikä listata pelkkiä havaintoja, ne pitää myös tulkita (havainto -> tulkinta -> miten sopii teemaan).

Mun suomen kielen tunnit ovat viimeiset ~2v olleet pelkkää analyysia :D
 
Prelistä ei tullu ku 5,4 ja 2.:itku: E:tä kuitenkin yritän.


Ite sain samat pisteet pari vuotta sitten, luulin et meni päin peetä, jonka takia en viittiny edes kysyä pisteitä ja esseenkii jätin vaa 2 sivun mittaseks ja lähin heti pois ku oli mahollista. Jälkeenpäin harmitti kun jäi 5 pistettä ämmästä ja jopa e:hen olis ollu pienet mahikset jos oisin kunnolla tehnyt esseen.

Yleensä essee minulla ollut se vahva ja tekstitaito huono.
 
joo o, moro, itellä tekstitaidon yo:sta tavotteena yht. 3p (1,1,1) ja muut valittelee kun vaan tulee 11p. Noh, ehkä itellä vähän paskemmat tavotteetkin. Tavotteena äikästä päästä läpi, ei vaan mee jakeluun ne tekstitaidon tehtävät. 0-2p saanu koko lukio ajan, ja kerran se 2p:F. Täytyy toivoo, et yo-tutkintolautakunto on hyvällä päällä..
 
Hyi, alkaa tosiaan jo lähestyä noi yo-kirjoitukset. Kovasti pitäs viihtyä kirjojen parissa, mut oon tosi huono siinä. Välillä ihan ihmettelee, kuinka sitä on selvinnyt lukematta tähän asti. Arvosanat ei kuitenkaan ole mitään huonoimpia.
Kirjotettavana olis äikkä, ruotsi, matikka lyhyenä, psykologia ja terveystieto. Lukemista riittäisi *dough*
Ei muuta kuin lukemisen iloa \m/
 
Onneks itellä ei oo kirjotettavana kun äikkä,matikka ja fysiikka. Ei o lukemista paljoo, vaan lukulomal sit laskuja..
Mulla samat paitsi fysiikan tilalla yhteiskuntaoppi. Matikasta B tavoitteena, A ehkä realistisempi. Viime vuonna olin vaihdossa eli lähes kahteen vuoteen en ole matikkaa laskenut, kun en syventäviä kurssejakaan valinnut ja motivaatio muutenkin matikan suhteen hukassa.
Kertauskurssilla en viitsinyt (yrittää) tehdä läksyjä kertaakaan.:wall:
Aloitekyky ihan hukassa, kun ei enää muista edes toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa tai derivoimissääntöjä. Siellähän ne maolissa ovat, mutta kun ei ole yhtään rutiinia laskemiseen, niin ei tajua käyttääkään niitä.
 
Prelien perusteella ois vähän petrattavaa fysiikassa, M tuli ja niin tökeröistä virheistä että kaksi tehtävää pamahti nollille. Pitänee pikkasen skarpata sitten kirjoituksiin. Matikka meni sentäs hyvin.

Äikkä itelläki huomenna tavoitteena päästä läpi, en osaa analysoida runoja enkä näytelmiä. Toivonkin että ois joku spesifinen analysointi novellista (esim. henkilöiden välisistä suhteista) tjsp, niistä olen saanut 4-5p yleensä. Noi muut onkin sitten 1-2 yleensä. Jotain pikavinkkiä mitä runoissa/näytelmissä pitäisi analysoida? Siis ton Alyssan postin lisäksi, kiitti tosta :)
 
....Ja terminologiasta sen verran vielä, että säkeistö/säe/puhuja ei riitä. Kannattaa hallita ainakin metafora, vertaus, antiteesi ja hyperbola. Kielellisistä keinoista esim. alliteraatio ja toisto (tai siis, runoudessa toisto, proosassa motiivi). Lisäksi kannattaa pitää mielessä runokommentin rakenne, eli ensin esittely (kenen, milloin, mistä kertoo, mikä on teema) ja siitä sitten vaikka kielellisten keinojen kautta eteenpäin (EI IKINÄ kronologisessa järjestyksessä!), muistaen koko ajan palata teemaan. Eikä listata pelkkiä havaintoja, ne pitää myös tulkita (havainto -> tulkinta -> miten sopii teemaan).

Mun suomen kielen tunnit ovat viimeiset ~2v olleet pelkkää analyysia :D[/QUO

Lisää näitä hyödyllisiä vinkkejä..:D
 
Jotain pikavinkkiä mitä runoissa/näytelmissä pitäisi analysoida?

Pikavinkkinä vielä sellainen, että aina kun bongaa tekstistä jonkun jutun (oli se sitten erikoinen lauserakenne tai mikä tahansa), se pitää tulkita. Miten se vaikuttaa tunnelmaan? Mitä mielikuvia syntyy? Mitä se kertoo puhujasta? Tilanteesta?

Runosta/näytelmästä voi väittää mitä tahansa, kunhan perustelee sen esim. lainauksella (joita kannattaa tunkea tekstiin, n. 1-2 per kappale).

Eipä tuo kauhean monimutkaista ole, kirjoittaa vaan nättiä kieltä, havainnoi, tulkitsee ja selittää hiukan bullshittiä :D
 
Ei toi termistön osaaminen kovinkaa tärkeetä ole. Itse viime keväänä kirjotin niin taisin saada 4,4,4 vaikken mitään oikeita termejä osannu. Tehtävissä piti vielä eritellä "retorisia keinoja", joita itse kuvailin vaan omin sanoin.

Kun tänä syksynä kävin korottamassa, osasin mielestäni hyvin termistöt ja muun teorian mutta 2pistettä tuli:rolleyes:
 
Runosta/näytelmästä voi väittää mitä tahansa, kunhan perustelee sen esim. lainauksella (joita kannattaa tunkea tekstiin, n. 1-2 per kappale).
Itse en ehkä pitäisi noita lainauksia noin tärkeässä asemassa tai ainakin siinä tapauksessa pitäisi lainata vain yksittäisiä sanoja eikä käyttää suoria lainauksia. Suoria lainauksia ei erityisesti muutoinkaan suositella käytettäväksi kuin sellaisissa tilanteissa, joissa kertojan tai runon puhujan sanatarkka jäljittely on tärkeää. YTL tulkitsee pitkät lainaukset helposti epävarmuudeksi, mikäli vastauksessa ei tarkasti eritellä lainauksen tarkoitusta.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin juurikin perustella kaikki väitteensä tekstihavainnoin. Jos esim. väität tekstiä ironiseksi, niin sillä väitteellä ei ole mitään painoarvoa, jollet perustele sitä tekstin piirteillä.
 
Itse en ehkä pitäisi noita lainauksia noin tärkeässä asemassa tai ainakin siinä tapauksessa pitäisi lainata vain yksittäisiä sanoja eikä käyttää suoria lainauksia. Suoria lainauksia ei erityisesti muutoinkaan suositella käytettäväksi kuin sellaisissa tilanteissa, joissa kertojan tai runon puhujan sanatarkka jäljittely on tärkeää. YTL tulkitsee pitkät lainaukset helposti epävarmuudeksi, mikäli vastauksessa ei tarkasti eritellä lainauksen tarkoitusta.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin juurikin perustella kaikki väitteensä tekstihavainnoin. Jos esim. väität tekstiä ironiseksi, niin sillä väitteellä ei ole mitään painoarvoa, jollet perustele sitä tekstin piirteillä.

No siis tietenkään mitään pitkiä lainauksia ei kannata laittaa. Tarkoitin vaan lähinnä tyyliin: "Musta väri kuvaa runossa kuolemaa, esimerkiksi kohdassa "koira oli musta" sanotaan epäsuorasti, että koira on kuollut." (joo tosi huono esimerkki, mutta kuitenkin :D) Eli lyhyitä pätkiä, mielellään hyvin sisällytettynä omaan tekstiin.

Jos väität tekstiä ironiseksi, pitää ainakin jollain tasolla tukea sitä esimerkeillä. Esim. sanavalinnoilla (ei riitä että kuvaat sanastoa yleensä jollain adjektiivilla, pitää osoittaa konkreettisilla esimerkeillä että sanasto oikeasti on sitä, millaiseksi sitä väität).

Noin mä kirjoitin koko kokeen (valitsin pelkästään analyysitehtäviä), pisteitä en muista mutta kyllä ne ällän antoivat :)
 
Ohhoh, hieman huolestuttaa huominen. Tavoitteena nyt tässä vaiheessa on enää päästä vaan kaikista läpi. Päätin sitte siirtää matikan ja englannin kirjotukset syksylle, piti panostaa mantsaan ja äikkään mutta olen käytännössä vain maannut himassa viimeiset 1½ kuukautta. Vituttaa tää suunnaton laiskuus ton lukemisen suhteen, mutta myös se, että lukio oli mulle ihan väärä paikka.
 
Huomenna sitten äidinkielen tekstitaidon yo-koe, ei kovin vahvat odotukset:itku: 1-2 pistettä kun saisi joka kohdasta niin olis aika :david: olo. Ei ole koko kolmen vuoden aikana auennut tuo tekstitaito...

No, otetaan esseestä sitten ne loput pisteet millä mennään läpi, essee-kurssilta paras essee oli 35p ja huonoin 25p eli kyllä sitä nyt A:n saa :D
 
Hieman kyllä nyt jännittää tuo huominen tekstitaito, vaikka luettua on tullu kyl jonkun verran, mutta pelkään, että tulee tosi vaikeet tehtävät. Preli oli aika viheliäinen ja sain siitä 3,3,2 pistettä, toivottavasti huominen koe menis hyvin.
 
Hieman kyllä nyt jännittää tuo huominen tekstitaito, vaikka luettua on tullu kyl jonkun verran, mutta pelkään, että tulee tosi vaikeet tehtävät. Preli oli aika viheliäinen ja sain siitä 3,3,2 pistettä, toivottavasti huominen koe menis hyvin.
Jos viime vuosilta yhtään suuntaa katsoo, niin tehtävät on mun mielestä ainakin ollut pääpiirteissään aika selkeitä ja ymmärrettäviä. Preleissä on muissakina aineissa ollut kaiken maailman epätarkkuuksia tehtävänannoissa ja muuta sellasta.

Nyt kova luotto päälle vain kaikille!:rock:
 

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom