Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Miten fysiikan, kemian ja pitkän matikan kirjoittaneet/kirjoittavat valmistautuvat kirjoiutuksiin? Fyssasta ja kemiasta on myynnissä niitä tiiliskiven kokoisia kirjoja yo-tehtävistä ratkaisuineen ja taitaapa pitkästä matikastakin olla, joten kannattaisko sellaiset ostaa vai riittäiskö pelkästään kertauskirjojen yo-tehtävien laskeskeleminen hyviin tuloksiin?

Kirjoitan pitkän englannin, psykologian, äidinkielen ja lyhyen venäjän. Syksyllä kirjoitin lyhyen matikan (C) ja keskipitkän ruotsin (M).

Itseasiassa taitaa tulla ihan mukavaa koska psykaa on helppo lukea, enkusta tykkään ja äikkään en tiedä kuinka valmistautua. Siitä miten venäjä menee ei ole aavistustakaan, kursseista olen saanut 9-10.

Kirjoitin syksyllä historian (M) ja lyhyen matikan (L). Nyt keväällä vuorossa englanti, äidinkieli ja psykologia.

Enkusta tavoitteena E, psykasta L ja äikkä saa mennä miten menee. Psykologiaa olen hakemassa opiskelemaan, joten siihen panostan eniten. Kirjoitusten sivussa pitäisi vielä treenata, tehdä lopputyötä ja lukea pääsykokeisiin, joten ajanhallintaa vaaditaan...

Aloitin 2007 syksyllä, keskipitkä ruotsi (L). Keväällä 2008 enkku (L) ja lyhyt matikka (M). Tänä syksynä korotin matikan (E) ja kirjoitin äikän (L) ja ranskan (E).

Keväällä pitäisi vielä mennä uusimaan toi ranska jo senkin takia, että koska meillä ei IB-lukion puolella ole kurssijärjestelmää, mulla ei luultavasti ole tarpeeksi kursseja että valmistuisin jo ennen vuodenvaihdetta. Niinpä on ihan sama, vaikka kirjoittelisin ensi vuoden puolella vielä jotain... Ylppärit osuvat kyllä harmillisesti keskelle mun lukulomaa huhtikuussa (IB-kirjoitukset ovat vasta toukokuussa), ei kauheasti nappaisi ensin opiskella sellaset 6h/päivä ja sitten vielä mennä tekemään joku pirun turha koe, missä joutuu istumaan ihan törkeän kauan...

En ole jaksanut lukea yhteenkään kokeeseen, sillä käyn ensisijaisesti IB:tä ja se tutkinto merkitsee mulle paljon enemmän. Tätä lappua on kiva näyttää isovanhemmille sun muille, jotka eivät kuitenkaan ymmärtäisi mitään muunlaisesta yo-todistuksesta.

Ainiin, ranskan uusintaan ajattelin kyllä valmistautua edes hiukan. Lukea jonkun kirjan ja kuunnella ranskalaista radiota tms. Se voi toimia samalla IB-ranskan lukemisena, koska kirjoitan sen kuitenkin siltäkin puolelta. Olisi kyllä niiiiin vittumaista mennä uusimaan ja sitten saada sama kuin ennenkin :D

Miten fysiikan, kemian ja pitkän matikan kirjoittaneet/kirjoittavat valmistautuvat kirjoiutuksiin? Fyssasta ja kemiasta on myynnissä niitä tiiliskiven kokoisia kirjoja yo-tehtävistä ratkaisuineen ja taitaapa pitkästä matikastakin olla, joten kannattaisko sellaiset ostaa vai riittäiskö pelkästään kertauskirjojen yo-tehtävien laskeskeleminen hyviin tuloksiin?

Mä luotan ainaki noihi perus kertauskirjoihin ja koulun kertauskursseihin. Tol menetelmäl kemiasta tuli E syksyllä. Keväällä on matikka ja fyssa, enkä mä niihin rupee mitää muuta ostaan ku sen normaalin kertauskirjan, jonka sinne kertauskurssille tarttee.

Ite kirjottelin nyt syksyllä filosofiasta b:n, ruotsista c:n ja enkku m.

Keväälle tulis pakollisena äikkä ja psyka,enkusta koitan hakea e:n. Vituttaa vaan ku kuuntelu meni syksyllä niin hyvin, että nyt ei varmasti mene. Äikkää varmaan harjoittelen lukemalla paksun kirjan ja sitten psykaa ihan kirja kerrallaan ajatuksella. Itelle ainakin ihan musiikin kuuntelusta on ollu enkkuun hitosti hyötyä, ajattelin nyt kevättä varten ainoana panostuksena lukea tärkeimmän kurssikirjan.

Alyssa on kyllä melkonen :eek:
On se nyt kumma ku Eximiaki pitää käydä korottamassa..
Ite kusen hunajaa jos saan etes ~M:än paperit :D

kateellinen oon vaan:rolleyes:

Pitkä matematiikka, fysiikka, äidinkieli, ja englanti pitäis käydä kirjoittamassa keväällä. Syksyllä jo historian (E) ja englannin (M) kirjoitin, mutta enkun uusin, kun meni noin "huonosti" ja E jäi vain muutaman pisteen päähän. Viimeistään joululomalla alan todenteolla lukemaan.

Alyssa on kyllä melkonen :eek:
On se nyt kumma ku Eximiaki pitää käydä korottamassa..
Ite kusen hunajaa jos saan etes ~M:än paperit :D

kateellinen oon vaan:rolleyes:

Mut ota huomioon mun aineet :) Niitä on vähän ja kaikki kieliä + lyhyt matikka, eli tolla paperilla ei tule tekemään yhtään mitään. E:n korotan, koska tuntuis vähän hölmöltä jättää 'puolitiehen', kun tietää että periaatteessa sen ällänkin pystyy suht vähällä vaivalla hakemaan.

Itelle napsahti syksyltä B-ruotsista M ja terveystiedosta E ja kyllä muuten luettiin. Luonnostaan tyhmä, tuurilla pärjää yhtään. :D Nyt keväällä ois sit enkku, äikkä ja uskonto eessä, kyllä pelottaa.. Tarkotus oli alottaa joulukuun alusta lukemaan, saaha nyt nähä.. Täältä löytyy sit vertaistukee muille samankaltasille, jotka repii tästä iha tajuttoman stressin. :(

Joo kyllä mäkin jo englantia oon alkanut lukemaan. Pakko noihin on vähän stressata, kun itse on tullut järjesteltyä elämä siihen malliin, ettei oo uusintoihin mahdollisuutta käytännössä. Kesällä inttiin tarvis lähtee ja sitä ennen vielä opiskelupaikka hankkia. Intissä ei kovin helpolla pysty p-kaudella lukemaan ja uusinta olis sit yhtä tyhjän kans.

ruotsista hienosti tuli M, mutta terveystiedosta perkele B :D enhän mä kumpaankaan sanaakaan lukenu, että ei nyt odotukset ollu kovin korkeella, mutta TE menee jokatapauksessa uusintaan nyt. äi, ena, te, mab nyt siis keväällä

Jokos on kirjoituksista ressattu? Mä laskin tänään yhden (1) tehtävän fysiikkaa ja jumalauta sain selata läpi varmaa 10 eri tehtävää, että sain valittua tarpeeks helpon. Hyvä ku just ja just sain sen tehtyä omin avuin. Ne on ihan törkeen vaikeita.

Löytyyks netistä noita vanhojen kokeiden ratkaisuita mistään esim. fysiikasta, matikasta ja kemiasta? Tilasin ne ratkaisukirjatki mut eihän niitä oo vielä tullu niin voi olla, ettei tartte edes joululomalla laskee niitä.

Me ollaan kertauskurssilla (FY, MAA) laskettu aika reilusti yo-tehtäviä. Selkeesti huomaa, että tehtävä nr. 10 main joutuu jo vähän pohtimaan, että miten helvetissä tää menee. Mua stressaa kaikista eniten, että muistan/osaan selittää sanallisesti asioita tarpeeks. Muunmuassa viimesessä matikan kokeessa meni täys 10 sivu suun, kun en muistanut kirjoittaa "kulkukaavion perusteella".
Muuten koitan olla stressaamatta noista kirjotuksista. Pää kylmänä laskeminenkin sujuu paremmin :)

Lukion järjestämille enkun ja äikän abikursseille menossa, ei millekään ulkopuolisille siis. Ja kurssikirjoihin ajattelin tyytyä, on iha tarpeeks pitäny niihinki rahaa pistää palamaan prkl.
Lukeminen btw. alotettu jo tän kuun alusta. :thumbs: Stressi seuraa "pienenä" lieveilmiönä..

Mulla on jokaisesta kirjoitettavasta aineesta ollut ja on nytkin kertauskurssit. Hyvää tietoa niistä saa vielä viime hetkellä ja monet opettajat kertoo hyvästä tavasta kerrata kirjoituksiin. Äikän joku mikä lie tekstitaitokurssi oli elämäni munaus, koska ei kiinnosta mitkään runoilut ja joka viikko pitää tehdä yks vastaus.ä

Aydrian kiitos noista ratkaisuista!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom