Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

Reaalit pääsee kuka tahansa läpi lukemattaki jos ei oo ihan täys uivelo:rolleyes:
niissä pärjää jo ihan yleistiedolla.. Eri asia sitte joku matikka jolla ei oo mitään tekemistä todellisuuden kanssa:D (ja siltioon kirjottamassa pitkää :david:)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Hey please lapsukaiset.Itse en lukenut yo-kirjoituksiin yhtään mitään(tämä on aivan totta).Enkä koko lukioaikana lukenut yhteenkään kokeeseen enkä myöskään tehnyt kertaakaan kotiläksyjä ja yo-kirjoitukset meni läpi ihan ok arvosanoilla. Että ottakaa vain mallia minusta.

No niin hyvä et joku tuli rauhottelemaan tätä stnan orastavaa lukustressiä:) ei näihin kirjotuksiin kyllä jaksa enää lukea niin paljoa ku syksyllä.

Hey please lapsukaiset.Itse en lukenut yo-kirjoituksiin yhtään mitään(tämä on aivan totta).Enkä koko lukioaikana lukenut yhteenkään kokeeseen enkä myöskään tehnyt kertaakaan kotiläksyjä ja yo-kirjoitukset meni läpi ihan ok arvosanoilla. Että ottakaa vain mallia minusta.

Ei se kaikilla näytä toimivan ihan noin. Mä kirjoitin samalla tyylillä ällän paperit kansallisista, mutta enää en uskalla luottaa siihen, että kävisi yhtä hyvä tuuri IB-kirjoituksissa. Ei siinä lukemisessa mitään häviä, päinvastoin. Kaikki opiskelu on vaan kotiinpäin :)

No onnea sulle, mutta omalla kohdalla tuo ei toiminut kun kävin syksyllä ussaa kokeilemassa.

Sanonpahan vain, että yo-kirjoitukset olivat naurattavan helpot matematiikkaa lukuunottamatta, joka ei kiinnostanut pätkääkään.

Äidinkieli siis voiko olla helpompaa. Kirjoitetaan aine annetuista vaihtoehdoista. Reaali, voiko tätäkään helpompaa enää ollakaan kun nykyään saa itse valita minkä realin haluaa oli se sitten psykologia,historia tai filosofia. Se auttaa jo paljon kun tietää mihin aineeseen reaali on painottunut. Englantia helpompaa ei myöskään voi olla.

Nykyään monikaan ei kirjoita ruotsia sen tarpeettomuuden vuoksi.Ei sitä vaan kannata kirjoittaa jos tuntuu vähänkin ettei nyt onnistu.

Matematiikka on pakollinen paha. Ja se pitäis päästä läpi pienellä lukemisella.

En oikeastaan osaa sanoa mitä teillä kannattaisi harjoitella, koska olen varma että esim kaikki täällä pääsette helposti kirjoitukset läpi. Miettikää nyt sitäkin, että tilastollinen todennäköisyys että ette pääsisi läpi on erittäin pieni.

Stressi pois ja lukekaa niitä asioita mitkä kiinnostaa ja jotka kuitenkin on oleellisisa kirjoituksiin, mutta ei sitä liikaa tarvi päntätä. Liikakin on liikaa sanon minä joka en siis lukenut yhtään yo-kirjoituksiin.

edit

Ja teillä on kaikenlisäksi 6 tuntia aikaa kirjoittaa koe. Miettikää nyt 6 tuntia. Siinä ajassa ehtii muistella ja miettiä vaikka mitä ja vieläkin enemmän.

Toikin riippuu ihan tavoitteista. Kaikille ei riitä se, että pääsee läpi. Jos tietää olevansa M:n tasolla mutta haluaa L:n, niin totta helvetissä kannattaa lukea. Pelkällä läpipääsyllä ei kauhean pitkälle mennä.

Yliopistoon pääsee pääasiassa pääsykokeiden kautta.Yo-todustus ei edes kovin suuressa osassa.
Ammattikorkeaan tarvii sitten taas vähän parempaa todistusta, mutta kuka ammattikorkeaan edes nyt haluais.:)

Yliopistoon pääsee pääasiassa pääsykokeiden kautta.Yo-todustus ei edes kovin suuressa osassa.
Ammattikorkeaan tarvii sitten taas vähän parempaa todistusta, mutta kuka ammattikorkeaan edes nyt haluais.:)

Jos haluaa esim. ulkomaille, sinne haetaan yo-todistuksella. Ja kyllä mä ainakin kun aloitan jotain, haluan tehdä sen kunnolla (menen lukioon -> en tyydy paskoihin tuloksiin). Tosin edelleen lukemisen tarve riippuu ihmisestä, joillain jää päähän helpommin kuin toisilla ja sille ei vaan voi mitään.

niin, kerroppas mitä tuli kirjotuksista ja mistä aineista? Missä opiskelet nyt? Koittappa mennä kirjoittamaan pitkästä matikasta ja fysiikasta >M ilman mitään lukemisia. Tolla asenteella pärjää varmasti äärimmäisen hyvin yliopistossa ja työelämässä :thumbs:

Ja teillä on kaikenlisäksi 6 tuntia aikaa kirjoittaa koe. Miettikää nyt 6 tuntia. Siinä ajassa ehtii muistella ja miettiä vaikka mitä ja vieläkin enemmän.

Kyllä! 30 minuuttia per tehtävä esim matikassa on kuin ikuisuus! Oi tätä juhlaa, kelaa, puol tuntia!

Kyllä! 30 minuuttia per tehtävä esim matikassa on kuin ikuisuus! Oi tätä juhlaa, kelaa, puol tuntia!

Itseasiassa se on aika paljon. Meillä on ~6min/tehtävä, tehtävistä jotkut ovat nopeampia kuin kansallisen kokeen tehtävät, toiset taas vaativat vielä hiukan enemmän töitä. Olin ylppäreihin mennessä jo niin tottunut tuohon tyyliin, että lyhyen matikan kokeessa meni muistaakseni tunti, sen jälkeen pyörittelin peukaloitani ja tarkistelin tehtäviä 2h :jahas: Tosin jos on tottunut ottamaan aikansa tehtävien kanssa, puoli tuntia ei ole kovin paljon.

Itseasiassa se on aika paljon. Meillä on ~6min/tehtävä, tehtävistä jotkut ovat nopeampia kuin kansallisen kokeen tehtävät, toiset taas vaativat vielä hiukan enemmän töitä. Olin ylppäreihin mennessä jo niin tottunut tuohon tyyliin, että lyhyen matikan kokeessa meni muistaakseni tunti, sen jälkeen pyörittelin peukaloitani ja tarkistelin tehtäviä 2h :jahas: Tosin jos on tottunut ottamaan aikansa tehtävien kanssa, puoli tuntia ei ole kovin paljon.

puhut nyt lyhyestä matikasta? Pitkä matikka on hieman eri asia. Moniin derivoimis/integrointi tehtäviin menee hurjasti aikaa, kun monesti tuollaiset tehtävät ovat vielä a.b.c muodossa. 30min pitkän matikan tehtävään ei ole paljon, kun se pitää vielä tarkistaa etc etc

Vitut "Ehto" oo mitään vielä kirjottanu.. yrittää vaan saada ihmiset alisuoriutumaan kirjoituksissa että pääsee ite läpi :D

V.I. Leninin sanoin, ystävät: "Lukekaa, lukekaa, lukekaa!" :whip:

Viimeksi muokattu:
puhut nyt lyhyestä matikasta? Pitkä matikka on hieman eri asia. Moniin derivoimis/integrointi tehtäviin menee hurjasti aikaa, kun monesti tuollaiset tehtävät ovat vielä a.b.c muodossa. 30min pitkän matikan tehtävään ei ole paljon, kun se pitää vielä tarkistaa etc etc

Joo no totta, täytyy myöntää etten ole koskaan edes nähnyt pitkän matikan koetta :D Mutta vertasin IB-kokeisiin, koska siellä mulla on pitkää matikkaa vastaava matikka ja tehtäviä on kymmenen sijaan n. kymmenen sivua, aikaa 60 tai 90min riippuen siitä, onko kyseessä paper 1 vai 2. Siinä ei kyllä paljon tarkistella :)

Joo no totta, täytyy myöntää etten ole koskaan edes nähnyt pitkän matikan koetta :D Mutta vertasin IB-kokeisiin, koska siellä mulla on pitkää matikkaa vastaava matikka ja tehtäviä on kymmenen sijaan n. kymmenen sivua, aikaa 60 tai 90min riippuen siitä, onko kyseessä paper 1 vai 2. Siinä ei kyllä paljon tarkistella :)
Pitkän ja lyhyen matikan kokeet on aivan eri planeetalta. Lyhyen matikan vaikeimmat tehtävät on ratkaistu yhdellä kaavalla, esim. kääntäen verrannollisuudella, mut pitkässä pitää soveltaa ja johtaa kaavoja _paljon_ enemmän. Niitä ei voi verrata keskenään mitenkään. Ihan vertailun vuoks kaveri veti pitkässä matikassa muutamasta ekasta kurssista neloset ja vaihto lyhyeen ja sen jälkeen oli kaikki kurssit kymppejä ja kirjoituksista tuli L. On se lyhyt vähän helpompaa. Mäkin kun olen pitkän käynyt, niin lyhyen matikan yo-kokeen laskee melkein päässä. Käytännössähän pitkä ja lyhyt matikka tähtääkin vähän eri asiaan, sillä lyhyessä matikassa painotetaan käytännönläheisiä ja yleensä sanallisia tehtäviä, kun taas pitkä matikka brassailee sovelluksilla. Meille eräs matikanopettaja sanoikin, että muutamia vuosia takaperin matikan L oli lähes mahdoton ellei ole matikassa erittäin lahjakas eli ts. laskemalla ja treenaamalla et välttämättä sitä saa. Nykyään kokeet tosin on helpottunut ja varsinkin viime keväänä oli helppo koe.

Ihan mielenkiinnosta: mikset suorittanut pitkän matikan yo-koetta, jos omien sanojesi mukaan IB-matikkasi on tasoltaan jopa korkeampi kuin perinteinen pitkä matikka, koska siinä ei voi tarkistaa juurikaan?

E. puol tuntia per tehtävä ei edes riitä noihin. Jos ib-tasossa on 6min/tehtävä, niin veikkaisin, että ne on hivenen verran simppelimpiä laskee. Ei sillä, ettäkö koe olisi helpompi, mutta ei kukaan pysty ratkomaan noita pitkän matikan tehtäviä parissa minsassa.

Itsekään en todellakaan ole mitään A:n papereita hakemassa ja siksi aion lukea. En myöskään kuulu niihin onnellisiin jotka imevät tiedon itseensä kuin itsestään ja muistavat sen YO-kokeessa. Ja lienen varmaan vielä jotain tyhmempää klaania kuin muut täällä, en nimittäin todellakaan pidä yo-kokeita helppona, ainoastaan terveystieto on hieman muita yksinkertaisempi. Esim. vanhoja uskonnon kokeita kahtelen aika pelonsekaisin tuntein ja 18.3.2009 on uusin tuomiopäivä.

Ihan mielenkiinnosta: mikset suorittanut pitkän matikan yo-koetta, jos omien sanojesi mukaan IB-matikkasi on tasoltaan jopa korkeampi kuin perinteinen pitkä matikka, koska siinä ei voi tarkistaa juurikaan?

E. puol tuntia per tehtävä ei edes riitä noihin. Jos ib-tasossa on 6min/tehtävä, niin veikkaisin, että ne on hivenen verran simppelimpiä laskee. Ei sillä, ettäkö koe olisi helpompi, mutta ei kukaan pysty ratkomaan noita pitkän matikan tehtäviä parissa minsassa.

Ahaa, okei :)
En tehnyt pitkää matikkaa, koska lyhyessäkin ongelmana oli se, etten ole ikinä opiskellut lukiomatikkaa suomeksi. En ymmärrä kaikkia termejä, sanallisista kikkailuista puhumattakaan. Meillä on myös erilainen syllabus, eli opiskellaan aika pitkälti eri asioita. Enkä sanonut että se olisi jopa korkeampi, vaan suunnilleen samalla tasolla. Mulla on siis standard level, tiputin siihen higher levelistä joskus kakkosen puolivälissä.

Vitut "Ehto" oo mitään vielä kirjottanu.. yrittää vaan saada ihmiset alisuoriutumaan kirjoituksissa että pääsee ite läpi :D

V.I. Leninin sanoin, ystävät: "Lukekaa, lukekaa, lukekaa!" :whip:

Kirjoitin viime keväänä.

Lyhyt matematiikka B

Historia M

Filosofia M

Äidinkieli M

Englanti M

Ei ehkä laudatureita, mutta en kyllä siihen edes tähdännytkään. Otin hommat rennosti ja olen tiennyt, että sitten kun lähden "kunnolla" opiskelemaan niin sitten myös opiskellaan kunnolla siis kun pääsen yliopistoon hakemalleni linjalle.

Meille eräs matikanopettaja sanoikin, että muutamia vuosia takaperin matikan L oli lähes mahdoton ellei ole matikassa erittäin lahjakas eli ts. laskemalla ja treenaamalla et välttämättä sitä saa. Nykyään kokeet tosin on helpottunut ja varsinkin viime keväänä oli helppo koe.
Paitsi kun on helppo koe johtaa siihen että menee vielä vaikeemmaks. Pisteitä tarvis olla viime keväänä 59/60 että saa L, eli jos sulla on vähän liian huono käsiala niin se menee jo mahdottomaks.

Paitsi kun on helppo koe johtaa siihen että menee vielä vaikeemmaks. Pisteitä tarvis olla viime keväänä 59/60 että saa L, eli jos sulla on vähän liian huono käsiala niin se menee jo mahdottomaks.
Niin, tokihan pisterajat nousee Gaussin käyrän mukaan. Tarkoitin kommentillani sitä, mitä matematiikan opettajat on meille sanoneet, eli ennen matematiikan L:ään tarvittiin lahjakkuutta matematiikassa eikä pelkkä kurinalainen laskeminen välttämättä riittänyt siihen, koska jotkut sovellustehtävät on oikeasti todella vaikeita. Viime keväänä ainakin L:n sai opettajien mukaan laskemalla rutiininomaisesti koetehtävät ja tekemällä tarkat merkinnät ja selostukset laskuista. Pienetkin epätarkkuudet ja oikaisut aiheutti sitten jo kriittisten pisteiden menetyksiä. Tuo on kyllä totta, että L:ään tarvitaan nykyään enemmän YTL:n miellyttämistä ja oikeanlaisten perusteluiden tekemistä.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom