Ylioppilaskirjoitukset kevät 2009

Onko mitään hajua monta tuntia päivässä meinaatte lukea tammikuusta lähtien? Ite meinaa tehdä kunnon lukusuunnitelman, joka tuskin tulee pitämään:D.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Keväällä mua odottaa matematiikka (pitkä oppimäärä wohou), fysiikka, äikkä, yh ja enkku. Vielä en ole varsinaisesti aloittanut lukemista, jollei kertauskursseja lasketa. Olettaisin että jos jokaista ainetta ainakin sen tunnin verran lukee päivässä (:rolleyes:), niin ihan hyvä siitä tulee.

Tällä hetkellä kyllä tuo fysiikka hajottaa ja kunnolla. Jossain vaiheessa kiinnostus siihen alkoi hiipua ja olinkin kahden vaiheilla jättääkö kirjoittamatta, mutta olin kuitenkin lukenut jo sen 8 kurssia sitä.. Itse laskupuoli siinä sujuu ihan ok, mutta kun sitä teoriaa ei millään tajua. Valitsin sen takia fysiikan varmuuden vuoksi ylimääräiseksi aineeksi, jos sattuisi käymään hassusti.:D

Onko mitään hajua monta tuntia päivässä meinaatte lukea tammikuusta lähtien? Ite meinaa tehdä kunnon lukusuunnitelman, joka tuskin tulee pitämään:D.
Veikkaan et tuun lukemaan abaut 2h viikos. Jos hyvä tsägä käy

e.nii ja pitäs kirjottaa äikkä, enkku, mabbi ja maantieto

Syksyllä kirjotin kolme ja keväälle jätin toiset kolme, eli matematiikka(pitkä), äidinkieli ja bilsa jäljellä. Matematiikkaan on kertauskurssi käynnissä joten siinä sitä tulee kertailtua kun jaksais vaan tehdä läksyt huolella, äikkään tuskin tulee luettua ja bilsaan menen vähän vaan kattomaan jos ois helppoja risteytystehtäviä tarjolla :D.
Tavoitteina äikästä vähintään C, matikasta E ja bilsalla ei niin väliä. Syksyllä kirjotuksiin valmistauduin vähän kuin kurssikokeisiin eli viimesenä iltana kiireesti jotaan ja tuloksiin olin luonnollisesti hieman pettynyt, 2xC(Mantsa, fysiikka) ja 1xE(lyhyt enkku) sieltä tuli. Kannattaa tosiaan alottaa ainakin muutamaa viikkoo aiemmin kirjotuksiin lukeminen jos meinaa saada sieltä sellasta tulosta mihin voi olla tyytyväinen, mullakin oli monesta asiasta vähäsen hajua mutta ku ei ollu kertaillu kunnolla niin pisteitä ei tullu tarpeeks... Pitää olla nii p*rkelee perusteelline :curs:

itekki vois tähä kirjoittaa.. eli syksyllä kirjotin Pitkän enkun ja historian ja sain molemmista M. Sitten keväällä ois vuoros pitkä matiikka, äikkä ja terveystieto, että näin. Ja lukemisen aion aloittaa sitten joulun jälkeen 1-2h/vrk

Tammikuussa pitäisi sitten aloittaa lukeminen..

Mist muuten noi enkun ja ruotsin luetunymmärtämiset on? Eiks joskus oo ollu Times-lehdestä?

Tammikuussa pitäisi sitten aloittaa lukeminen..

Mist muuten noi enkun ja ruotsin luetunymmärtämiset on? Eiks joskus oo ollu Times-lehdestä?
Onhan niitä kaikista tiede- ja sanomalehdistä. Viime syksynä oli muistaakseni B-ruotsissa luetunymmärtämisiä Dagens Nyheteristä ja Hufvudstadsbladetista. Kannattaa lukee kirjotuksiin valmistautuessa vaikka juuri HBL:ää ja DN:ää. Molemmilla on laadukkaat verkkojulkaisut ja mä ainakin opin niistä paljon sellasta uutissanastoa. Pitää toisessa välilehdessä auki vaikka nettisanakirjaa, niin pystyy helposti kattomaan vieraat sanat.

Olisi keväällä matikka(pitkä), hissa, uskonto ja äikkä. Lukemisen olen aloittanut jo hyvissä ajoin, eli kaivoin jo tämän kuun alussa kirjoja esille. Saa nähdä miten menee. Kerrattavaa riittää paljon.

Äikkä, pitkä matematiikka, pitkä englanti, kemia ja fysiikka ois edessä.
Tammikuun alussa jos vähän alkais kertaileen tuota fysiikan osastoa, englantia en ole ikinä kokeisiinkaan lukenut joten tuskin luen paljon nytkään, en vain keksi että mitä siihen lukisi.
Kemia on noista varmasti se vaikein, ja sitä pitää lukea eniten ehdottomasti, jos siinä helmikuun paikkeilla aloittaisi. Matematiikan lukeminen on ollut itsellä myös aina vähän hankalaa, laskemallahan sitä oppii mutta en tiedä mistä sitä löytäisi kattavan määrän tehtäviä kaikista kursseista ratkaisuineen, saa nähdä.
Jospa nuo nyt kunnialla menis läpi.

Äikkä, pitkä matematiikka, pitkä englanti, kemia ja fysiikka ois edessä.
Tammikuun alussa jos vähän alkais kertaileen tuota fysiikan osastoa, englantia en ole ikinä kokeisiinkaan lukenut joten tuskin luen paljon nytkään, en vain keksi että mitä siihen lukisi.
Kemia on noista varmasti se vaikein, ja sitä pitää lukea eniten ehdottomasti, jos siinä helmikuun paikkeilla aloittaisi. Matematiikan lukeminen on ollut itsellä myös aina vähän hankalaa, laskemallahan sitä oppii mutta en tiedä mistä sitä löytäisi kattavan määrän tehtäviä kaikista kursseista ratkaisuineen, saa nähdä.
Jospa nuo nyt kunnialla menis läpi.
Meillä opettajat suositteli niiden Ylioppilastehtävät ratkaisuineen 1998-2008 hommaamista ja mä tilasinkin ne pitkästä matikasta, fysiikasta ja kemiasta. Toivottavasti tulis kohta, niin pääsis vielä joululomalla treenailemaan.

Mä ajattelin aloittaa järjestelmällisen lukemisen vasta lukulomalla huhtikuussa (kuukautta myöhemmin kuin normilukiossa, meillä kirjoitetaan toukokuussa). Olen suunnitellut tekeväni näin (suluissa taso, SL=standard level, HL= higher level):
Äikkä (SL): Luen analysoitavat kirjat uudelleen, kertaan runoanalyysin käsitteet ja esseejuttuja.
Enkku B (HL): Ei mitään, helppo.
Matikka (SL): Vanhoja kokeita, tehtäviä monisteista ja kirjasta. Tähän pitää panostaa aika paljon.
Ekonomia (HL): Kirja ja muistiinpanot, ajattelin lukea tosi hyvin esim. firman teorian ja makroekonomian. Vaatii jonkun verran panostusta, mutta mulla on onneksi ihan hyvä pohja jo :)
Historia (HL): Kirjat, vanhat kokeet. Pänttäämistä :( Onneksi aika suoraviivainen aine, neuvostoliiton ja saksan historian kun opettelee niin pitäisi pärjätä.
Biologia (SL): Pitäisi harjoitella monivalintoja, olen niissä tosi huono. Eli nippelitietoa, tällä hetkellä osaan isot kokonaisuudet mutta en yksityiskohtia oikeastaan mistään. Luen varmaan kirjaa, katson vanhoja kokeita läpi ja selaan muistiinpanot.

Ylimääräinen aine ranska (SL), en aio lukea ennen kuin viikko ennen kirjoituksia. Mulla sattuu olemaan finaleissa about viikon tauko ennen ranskaa, joten siinä ehtii. Ja koska se on ylimääräinen aine, en jaksa panostaa hirveästi.

Kansallisiin ylppäreihin en lukenut yhtään, näihin IB-ylppäreihin on pakko lukea niin paljon kuin pystyy. Jos sen 5-6h saisi joka päivä käytettyä kirjastossa, niin luulisi jäävän jotain päähänkin.

e. Kansallisista kirjoituksista sen verran, että kielien kokeissa ainakin parhaiten auttaa esim. romaanien/lehtien lukeminen ja vanhat kokeet. Meillä monella kusi kirjoitukset siihen, ettei porukka vaan tajunnut että kielien ylppärit on ennen kaikkea tekniikkalaji.
Matikassa tehtävät näyttävät olevan joka vuosi aika samanlaisia, eli siinäkin kannattaa katsella vanhoja kokeita.

UV:n jälkeen alotan lukemaan pitkää mattaa ja fyssaa. Kunhan molemmista tulee >M niin voi olla tyytyväinen. Äikkään en aijo paljoa lukea ja enkku mennään nostamaan M:stä E:hen tai L:ään :)

Olisi tarkoitus kirjoittaa äidinkieli, pitkä matematiikka, biologia ja lyhyt saksa.

Kaikista voisin haluta sen ällän... Heh. Äidinkieli, matematiikka ja biologia on järjestäen kymppejä, joukossa jokunen yksittäinen huonompi numero. Saksassa olen muuten vaan aika hyvä, olen lukenut pitkää ja kirjoitan lyhyen joten luulis olevan aika helppo juttu.

Jos matematiikasta ja bilsasta ei tule älliä, korotan ne ens syksynä, jolloin valmistun muuten ylioppilaaksi. Äidinkielestä vähintään e, kiitos. Saksa on lopulta ihan sama.

Lukeminen on aloitettu syksyn ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Nyt joululomalla olen pitänyt taukoa, mutta tarkoitus olis taas piakkoin aloittaa lukeminen. Koitan nyt väkisin pitää itseni irti kirjoista niin kauan kuin pystyn ja vähän nollata, mutta pian alkaa taas uudella innolla :)

Vähän alkaa jo huolestuttaa noi kuuntelut...riittääköhän jos kuuntelee ruotsia ja englantia tunnin päivässä. Kuuntelut ei varsinaisesti kuulu mun vahvuuksiin..

Vähän alkaa jo huolestuttaa noi kuuntelut...riittääköhän jos kuuntelee ruotsia ja englantia tunnin päivässä. Kuuntelut ei varsinaisesti kuulu mun vahvuuksiin..
Mä treenasin ruotsin kuunteluita kattelemalla netistä jotain ruotsalaisia tv-kanavien nettiuutispätkiä ja sit kuuntelin ylen ruotsinkielisiä radiouutisia podcasteina.

Rupesin tässä laskemaan vähän tota lukuloman pituutta ja huomasin, että aikaahan siinä on n. 25 päivää. Se saattaa tuntua paljolta, mut vähän ku rupes miettimään, niin huomas, että mun tapauksessa se on neljälle aineelle jaettuna (äidinkieltä en ajatellut hirveästi lukea eli se viides) vain sellaset 5-6 päivää/aine, kun ottaa huomioon sen, että jokunen päivä varmasti jää välistä kaikkien asioiden hoitamisien takia. Fysiikassa on 8 kurssikirjaa ja kemiassa 5, niin tiukkaa tekee tuon ajan kanssa. Onneks alotin enkun lukemisen jo joulukuun alussa ja oon jo siinä erittäin hyvällä mallilla. Lukulomalla kyllä ajattelin hylätä elämän joten luen päivät ja illalla meen puntille vähän rentoutumaan. Toivottavasti sitä hattua on ees siistiä pitää päässä.

Keväällä Enkku,Mantsa ja Äikkä.. Syksyllä lyhyestä matikasta M, JES!! Kai tässä kohta pitäis alkaa lueskeleen, motivaation ollessa pyöreä 0.

Täällähän iso osa porukasta on jo aloittanut lukemaan, ite ajattelin alkaa kattelemaan meininkiä hiihtolomalla vasta.. Toisaalta jos siellä tosiaan on fysiikkaa, matikkaa yms toisin ku mulla niin luku-urakka on varmasti isompi.

Hey please lapsukaiset.Itse en lukenut yo-kirjoituksiin yhtään mitään(tämä on aivan totta).Enkä koko lukioaikana lukenut yhteenkään kokeeseen enkä myöskään tehnyt kertaakaan kotiläksyjä ja yo-kirjoitukset meni läpi ihan ok arvosanoilla. Että ottakaa vain mallia minusta.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom