Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kukaan ei ole tainnut tässä ketjussa mainita chia-siemeniä karppaajan lisäravinteena. Kyseessähän ovat tuollaiset pikkuriikkiset siemenet, jotka imevät vettä kymmenen kertaa painonsa verran ja hetken liotuksen jälkeen muodostavat miellyttävän makuisen, geelimäisen liuoksen. Geeli säilyy hyvän aikaa jääkaapissa ja siitä saa hyvän pohjan erilaisille pirtelöille. Tuosta saa todella ruokaisan ja täyttävän juoman aikaiseksi ja kaiken muun hyvän lisäksi suoli pysyy hyvin toiminnassa ilman erillisiä lisäravinteita. Lisäksi siemenien hinta on varsin maltillinen verrattuna vaikka muihin "superfoodeihin".

Oma käyttötapani on puoli desiä siemeniä (~30g) likoamaan puoleen litraan vettä puoleksi tunniksi. Siihen sitten päälle marjoja, proteiinijauhetta sekä camucamu- ja maca-jauhetta. Tuon kun pistää aamulla huiviin niin lounaalle ei tarvitse mennä kuin vasta puolen päivän aikoihin.

Tässä vielä ravintoarvot:
per 100g
energia 524 kcal
proteiini 21
rasvat 31,4
-omega6 5,9
-omega 3 20,3
hiilihydraatit 37,5
kuitua 33,5
e-vitamiini 29g

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tonnikala-fetasalaatti oli tänään ruokana:

P1040504.jpg

Mitä syötte iltasin kotona (runsaampi välipala) kun sen on oltava helppoa (ja nopea) valmistaa? Pekoni + kananmunat - komboa ei tarvitse suositella.

Tänään tuli vedettyä suht tuhti iltapala, eli pizzamunakas. En pidä myöskään noiden korvikesanojen käytöstä, mutta tuo nyt vaan kuvaa sitä aika hyvin. Eli tehdään perusmunakas, paistoon voita tietty, ja sitten päälle metvurstia, tomaattisiivuja, suolaa vähän (metvurstissa itsessään jo on aika paljon), valkosipulirouhetta, organoa, juustoraastetta. Aurajuustoakin voi laittaa. Paistellaan hetki ja sitten sen voi vaikka kääntää puoliksi. Suht iisiä ja vie kyllä nälän. Itsellä nuo wokvihannes/kanasuikalepaistokset lähinnä takertuu kurkkuun pitemmän päälle. :)

Oon nyt muutaman kerran syönyt tuota kesäkurpitsalisuketta ja voi taivas kun se on hyvää! Mieskin tykkää, vaikka aluksi olikin vähän skeptinen. Timjami sopii siihen muuten kuin nenä päähän mausteeksi. :)

Oma iltapalani oli hyvin yksinkertainen. Eli paistan aina muutaman paivan valein noin 10 kanan rintafiletta. Halkaisin tuollaisen valmiiksi paistetun rintafileen, jonka jalkeen taytin tuoreilla jalopenoilla, pestolla seka valkosipulilla. Paalle raastettua mozzarellaa. Koko roska mikroon pariksi minutiksi ja kylkiaiseksi salaattia, kirsikkatomaatteja, kurkkua seka muutama valkosipulioliivi. Tuon vaantamiseen meni noin 5 min. Paivalla soin myos noita rintafileita, mutta taytin chililla, cilantrolla ja pilkotulla sipulilla ja soin salaatin, salsan ja avocadon kera.

Aamiaisena on tapana syoda 5-6 paistettua kananmunaa seka puolikas paketillinen pekonia. Lisaksi syon satunnaisia vihanneksia tuon kanssa seka tuoreita marjoja.

Normaali aamupala. Paketti pekonia ja 5 munan kokkeli (1dl maitoa, Maldon-sormisuolaa, mustapippuria myllystä ja kirveliä). Kahdelle.

P1040510.jpg

Kuinka runsas ruokaisia te oikein olette :)

Itellä menee aamu ja iltapalaksi purkki rahkaa johon sotketaan sitten kananmunaa, marjoja ja joskus puurontynkää nälän ja halun mukaan. Treenien jälkeen (illalla) proteiini palkkari lisäksi.

Kuinka runsas ruokaisia te oikein olette :)

Itellä menee aamu ja iltapalaksi purkki rahkaa johon sotketaan sitten kananmunaa, marjoja ja joskus puurontynkää nälän ja halun mukaan. Treenien jälkeen (illalla) proteiini palkkari lisäksi.

Oikeastaan saa syoda hyvinkin paljon lihaa ja kasviksia, jotta paasee kaloreissa tuonne 3500 kieppeille (mika tuntuu olevan mulla se maara, jolla yllapidan nykyisen painoni). Hiilareilla onnistuu paljon helpommin, koska jo esim. kulhollinen kaurahiutaleita, jonne sekaan banaani ja marjoja kulutusmaidon kera, tuo helposti melkein 1000kcal ja tuon saa vedettya naamariin hetkessa. Pystyn hiilareita syomalla ja syomalla juuri kaurahiutaleita paasemaan helposti 4000-5000kcal paivassa, mutta karppaamalla ei onnistu oikein millaan.

Syksylla olisi tarkoitus taas yrittaa nostaa vahan painoa ja veikkaan, etta saan olla litkimassa oljya suoraan pellavaoljypullosta, jotta saan kalorit ylos.

Minulla kaloreita tulee ainakin aivan hulvattomasta salaattikastikkeella lutraamisesta, kun tuntuu etten saa niihin isoihin salaattikulhollisiini muuten millään makua.
Olen myös kokeillut tursuttaa oliiviöljyä ruokiin samaan tyyliin kuin tv-kokit. Eli sellaisella ohuella kaatokaulalla varustetulla oliiviöljypullolla vaan suitsuttelee vähän joka välissä.

Minulla kaloreita tulee ainakin aivan hulvattomasta salaattikastikkeella lutraamisesta, kun tuntuu etten saa niihin isoihin salaattikulhollisiini muuten millään makua.
Olen myös kokeillut tursuttaa oliiviöljyä ruokiin samaan tyyliin kuin tv-kokit. Eli sellaisella ohuella kaatokaulalla varustetulla oliiviöljypullolla vaan suitsuttelee vähän joka välissä.
Ongelma lienee siinä kun ei ne kaupan keinotekoiset soossit maistu miltään. Itse kun tekee balsamico-pohjaisen soossin niin johan rupeaa tipatkin maistumaan. Eikä ole lisäaineita eikä arominvahventeita.

Kyllä ihmisten kropat toimii hyvinkin eri tavalla, jotkut tuntuu vannovan karppailun nimiin toiset ei taas tykkää lainkaan. Itse yrittänyt karppailla useamman kerran hieman eri tyyleillä ja joka kerta se homma on tyssännyt ensinnäkin siihen että olo on ollut kohtuu perseestä, energiat matalalla ja pää aivan jumissa vaikka kaloreita on pitänyt olla jotakuinkin riittävästi. Toisekseen toi karppiruoka on omaan suuhun kohtuu hanurista. Aika mestari saa olla joka munia ja pekonia vetää päivästä toiseen hymyssä suin, melkoisen tympeää ravintoa kun parikin kertaa sitä peräkkäisinä päivinä vetää.

Itse kokenut parhaaksi about p40% h40% ja r20% makrot. Kroppa tykkää ja toimii ja yleisestikin helpompaa kun voi vapaammin rakennella aterioitaan. Jos on ollut tarvetta pudottaa painoa niin sitten vain linjaa kalorit jonkin verran alle kulutuksen.

Tämä vain oma kokemus karppailusta, uskon että se toimii joillekin, sen verran sitä kuitenkin kehutaan.

Yksi helppo ja hyvä on valkoiset pavut tomaattikastikkeessa + jauhelihaa. Molemmat pannulle.
Pavuista onkin pitänyt selvittää ovatko ei-ei vai yes-yes. Heinzin pavut ovat mahtavia. Ei kannata käyttää muita.

heinz_1.jpg

Intialaisittain maustettuja ameriikan kasviksia ja jauhelihaa. Osterikastikkeessa ja chilissä:

P1040511.jpg

Kyse on tuhansien ihmisten seurantatutkimuksesta. Olen aika vakuuttunut, etta jos katsotaan yhdysvaltalaista vaestoa kokonaisuutena, niin paljon punaista lihaa syovat ovat myos ne jotka syovat epaterveellisimmin. Tuohon erityisesti tuntuisi viittavan se, etta makkaraa ja pekonia paljon syovat ovat tutkimuksen mukaan suurimmassa riskiluokassa ja sanoisin, etta roskaruokaa syovat ovat juuri se keskimaarin naita suosiva joukko.

Kyse on tuhansien ihmisten seurantatutkimuksesta. Olen aika vakuuttunut, etta jos katsotaan yhdysvaltalaista vaestoa kokonaisuutena, niin paljon punaista lihaa syovat ovat myos ne jotka syovat epaterveellisimmin. Tuohon erityisesti tuntuisi viittavan se, etta makkaraa ja pekonia paljon syovat ovat tutkimuksen mukaan suurimmassa riskiluokassa ja sanoisin, etta roskaruokaa syovat ovat juuri se keskimaarin naita suosiva joukko.

Niinpä. Kun se punainen liha Amerikassa haudataan yleensä hiilareihin, esim. näin:
image_1+%25282%2529.jpg

Ja päälle vielä keko ranskiksia. Sitten onkin hyvä syyttää punaista lihaa kun itse perseilee ruokavalionsa.

Ja jostain syystä kuitenkin vähähiilihydraattinen ruokavalio on auttanut montaa diabeetikkoa.
Tuossa lienee sitten punaisen lihan kyljessä syöty aika paljon muutakin sontaa. Toki varmasti jos ei karppaa, ja syö paljon hiilarimoskaa ja punaista lihaa (=ei kevyesti), tuo riski kasvaa.

Tuo tutkimus on kyllä lyhyessä ajassa herättänyt intohimoista denialismia. Varsinkin karppaajien keskuudessa. Monilla kun on tapana sulkea silmänsä kaikelta muulta kuin VHH:ta puoltavalta tutkimusaineistolta.

Pienenä täydennyksenä mainittakoon, että punaisen/prosessoidun lihan yhteys diabetekseen säilyi vaikka se vakioitiin BMI:n, iän ja muiden ravitsemuksellisten riskitekijöiden suhteen. Punaisen kokolihan merkitys hävisi BMI:hin suhteutettuna mutta prosessoidun lihan yhteys kakkosdiabetekseen pysyi.

Kyseessä on tilastollinen yhteys, eikä kukaan väitä että punainen/prosessoitu liha suoranaisesti aiheuttaisi diabetesta. Tutkijat itse epäilevät raudan, nitriittien, suolan ja AGE-tuotteiden merkitystä. Nämä yhdessä joidenkin muiden riskitekijöiden kanssa todennäköisesti lisää diabetesriskiä.

EDIT: en kyllä näe mitään syytä paniikkiin. Voihan sitä karppailla vaikka iso osa eläinprotskusta tulisi kanasta tai fisusta. Diabetes on sitäpaitsi hyvin monitekijäinen sairaus ja jos pitää itsestään huolta niin sitä tuskin vahingossa pääsee kehittymään. Viimeaikoina on kyllä tullut paljon samansuuntaista tietoa punaisesta lihasta ja kyllä ainakin minä korvaan sitä jatkossa hieman enemmän kanalla/fisulla.

Pavuista onkin pitänyt selvittää ovatko ei-ei vai yes-yes. Heinzin pavut ovat mahtavia. Ei kannata käyttää muita.

heinz_1.jpg

Mikä eroavaisuus muilla pavuilla on ? Tein pikavertailun kaapista löytyvien Heinzin ja Reinbown välillä ja molemmissa hiilari proteiini jakauma on sama. Onks olemassa jotain papuja jotka on maustettu sokerilla vai... :)

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom