Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
mä en usko edes siihen, että kolesteroli tarvis olla kauheen alhainen. en edes siihen että LDL isona lukuna olis jotenkin vaarallinen. HDL tosin merkkaa hyvää mahdollisimman korkeena ja triglyt pitää olla alhaiset.
- mut muthan onkin aivopesty.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
mä en usko edes siihen, että kolesteroli tarvis olla kauheen alhainen. en edes siihen että LDL isona lukuna olis jotenkin vaarallinen. HDL tosin merkkaa hyvää mahdollisimman korkeena ja triglyt pitää olla alhaiset.
- mut muthan onkin aivopesty.

Minäkin uskon tuohon jo aika pitkälti nytkin, teoria vain pienien ja hapettuneiden LDL partikkelien vaarallisuudesta sekä itse verisuonten seinämissä tapahtuvien muutosten aiheuttamasta riskistä vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä. Viimeistään aivopesen itseni siinä vaiheessa, jos nyt omega-rasvoihin ja liikuntaan (ja ehkä stressin vähentämiseen) panostamalla en saa kolesteroliarvoja järkeviin lukemiin lääkärin kehoittamissa kontrollimittauksissa. En millään suostu uskomaan, että ihmisen kroppa tarvitsisi kolesterolilääkkeitä tai keinotekoisia beceleitä yms pysyäkseen terveenä. Jos saan HDL:n nousemaan ja triglyt laskemaan, niin aivan sama mitä LDL:t on, vaikka lääkäri miten pelottelisi. Lohta, kalaöljyä, oliiviöljyä ja pellavansiemenrouhetta naamaan vain, niin eiköhän se veri siitä notkistu..

Mitähä, mitenkäs moisen järkitekstin voisi lynkata, paitsi ehkä joku talibaani. :D

No niitä mä just pelkäsinki :) Katsotaan miten käy nyt kun epäilen lisää...

Ennemminkin suosittelisin keskittymään omega 6 & 3 rasvahappojen suhteeseen, kun vauhkoamaan näistä kovista rasvoista.

Myönnän heti auliisti, että olen perehtynyt näihin omegasuhteisiin vähemmän kuin moneen muuhun asiaan. Väitän silti, että sen tiimoilta on vielä niin paljon epävarmuustekijöitä ettei tuota suhdetta voi pitää minkäänlaisena über-mittarina joka kertoo rasvojen terveellisyydestä kaiken. Avoinna on ainakin:

- Millä tavoin ravinnosta tulevat rasvat lopulta näkyvät kudosten omegasuhteissa (missä kudoksissa, minkälaisilla ihmisillä jne)
- Miten sitä mitataan luotettavasti (golden standard?)
- Mikä sitten on se optimaalinen suhde (paleotutkimukset lienevät tältä osin melkoista arvailua)
- Mihin kaikkeen se vaikuttaa ja kenellä
- Jos suhde on perseellään, miten sen korjaaminen näkyy päätetapahtumissa (laadukkaat väestötason tutkimukset)
- Onko kyse vain jostain korrelaatiosta kausaliteetin sijaan

Jos näistä on jo luotettavia tutkimuksia, lukisin niitä mielelläni. Tällä hetkellä kuitenkin sanoisin ettei tuosta oikein voi sanoa juuta eikä jaata. Tai no ainakin sen verran voi sanoa, että kyllä se suhde varmasti on tärkeä mutta mitä se lopulta tarkoittaa ja miten sitä hallitaan, onkin toinen juttu. Omega-kolmoset on toki huippuja rasvoja ja niiden saanti korjaa tuota suhdetta mutta että pitäiskö kutospufan saantia alkaa sitten tietoisesti laskemaan? Enpä tiedä. Varmaan silloin jos se tulee jostain ranskanperunoiden paistinrasvasta niin sitten.

Minäkin uskon tuohon jo aika pitkälti nytkin, teoria vain pienien ja hapettuneiden LDL partikkelien vaarallisuudesta sekä itse verisuonten seinämissä tapahtuvien muutosten aiheuttamasta riskistä vaikuttaa ihan järkeenkäyvältä.

Miksi nämä karppauskeskustelut menee aina noihin kolesterolihommiin? Tai siis sen vielä ymmärrän, että pohditaan ravinnon vaikutusta veren lipideihin mutta miksi samaan syssyyn pitää kyseenalaistaa koko ateroskleroosin patofysiologia? Jokatapauksessa tälle keskustelulle on omia ketjujakin, joista viimeisimmässä pohdiskeltiin asiaa useammaltakin kantilta. Mun mielestä ois tosi jees jos samoja kolesterolijuttuja ei tarvitsisi joka ketjussa jauhaa alusta.

Miksi nämä karppauskeskustelut menee aina noihin kolesterolihommiin?
No siis onhan se niinku hauskaa päästä sanomaan päin tyhmien vt-hihhuleiden naamaa, että ei ne tyydyttyneet rasvat kenenkään verisuonia tuki vaan voit ihan huoletta syödä juustosi reilulla voisilmällä. Kunhan muistat juoda kermaa päälle. Ja kun ne naapurin Ville-Petteri ja Ulla-Maijakin saivat kolesteroliarvonsa paremmaksi lisäämällä (rasvaisen kalan ja kasvisten lisäksi) KOVAA, PAHAA rasvaa ruokavalioonsa. Molemmat sanovat vielä, että outoa kun ei pieretä eikä ummeta vaikka joka päivä ei menekään enää sitä 10 palaa ruisleipää. Niin ja molemmat aloittivat 20 vuoden sohvalla löhöilyn jälkeen liikkumaan päivittäin.

up up!

Itse innostuin kanssa karppauksesta muutama päivä sitten. Tykkään paljon kokkaamisesta ja härreguud miten hyviä mättöjä :kuola: Eikä muuten vaivaa nälkä, aikomus oli olla 400-500kcal miinuksilla päivä mutta jo nälkä lähtee jo siinäkin vaiheessa kun on miinuksia vielä 500-600kcal. Leipää en oo syönyt ennestään juur muutenkaan niin siitä ei ollu vaikea luopua, mut vanha rakkaus eli nauhapasta.... Makeanhimoja on kanssa ollut kohtuullisen paljon, mut ehkä ne menee ajan kanssa ohi.

Tunti sitten tein pellillisen "lärpäkkeitä" (ohje karppaus.info sivustolla) eli metukkaa pellille ja niiden päälle tulista salsaa, oreganoa ja punaleima juustoa. 250 asteessa rapeaksi :rock:

Paskalla on ollu jännää käydä, vettä tulee perseestä ja haisee tosi eksoottiselle :D

Olen karpannut jo muutaman vuoden. Vaikea uskoa, että palaisin ikinä mihinkään aiempaan hiilarivoittoiseen ruokavalioon. Jonkin aikaa meni erilaisissa kokeiluissa kunnes löytyi itselle sopiva tyyli. Harvemmin lasken mitään, mutta enimmäkseen hiilarit on noin 100g päivätasolla.

Ruokavalioni pähkinänkuoressa:
-Ei juurikaan viljaa
-Ei juurikaan sokeria
-Rajoitetusti tärkkelystä
-Kohtuullisen paljon ja tasaisesti eläin-, maito-, kala- ja kasvirasvoja
-Runsaasti kasviksia ja marjoja
-Energiaprosentit about p35 hh15 r50 (noin 3000kcal vähintään tulee syötyä)
-Pyrin syömään 3-4 kertaa päivässä
-Tarvittaessa joustan hieman ja esim. ravintolassa saatan syödä perunoita

Omat kokemukset
-Vatsavaivat loppuivat (aiemmin kärsin niistä yhtenään)
-Verensokerit pysyy tasaisempana ja yleinen vireystaso on huomattavasti parempi kuin ennen
-Uskon syöväni terveellisemmin kuin suurin osa väestöstä huolimatta "kirkonmiesten" pelotteluista

hmm.. törmäsin omituiseen jutskaan, ostin kaverilta Venäjältä tuotua light cokista, tullut 2 pv kiskottua sitä naamaan ja perhana ketoosi ilmeisesti loppunut ja paino noussut 1.5kg (eli suunnilleen samaa nousu kun HH tankkauspäivinä) pepsi max ei ole ikinä aiheuttanut vastaavaa, Käväsi mielessä onko toi kerpele edes sokeritonta :) , Muille käynyt samanlaisia heittoja?

Eikös light limpparitkin aiheuta kehossa "insuliinivasteen" tjsp. Eli kroppa luulee että nyt tulee makeaa ja insuliinia erittyy.
Eli light limutkaan ei periaatteessa ole sama kuin vettä kiskoisi...

Kyllä ne limpparit on sokerittomia, ihan samassa tehtaassa ne on pulloon lyöty ku suomessa myytävätkin.

Light-tuotteet makeutetaan keinotekoisilla makeutusaineilla. Esim. aspartaami on aine, jota kroppa ei "tunnista" vaan tällöin kroppa luulee saavansa sokeria ja reagoi sen mukaan. Tri Anders Eenfeldt ylläpitää konstdoktor.se -sivustoa. Jos ruotsi tai englanti taittuu tarpeeksi, niin suosittelen lukemaan sivustoa.

YouTubesta suosittelen katselemaan Tri Robert Lustigin infopläjäyksiä.

Eenfeldt on myös kirjoittanut varsin mielenkiintoisia kirjoja.

Suomessa stevialla makeutetetut limpparit ovat myöskin "pommeja". Sisältöluetteloa kun lukee niin eteen pompsahtaa esim. fruktoosi...

Saatoin ite juoda parhaillaan 3l päivässä zeroo dietillä eikä sillä ollut mitään vaikutusta diettiin. Kunhan muisti juoda vettäkin. Vaikka kroppa insuliinia rupeisikin erittämään aspartaamin takia, niin mistä se ne kalorit taikoo? Haluatko selventää ylemmässä.Tyhjästä on vähän paha nyhjästä pätee kyllä tähän.

Saatoin ite juoda parhaillaan 3l päivässä zeroo dietillä eikä sillä ollut mitään vaikutusta diettiin. Kunhan muisti juoda vettäkin. Vaikka kroppa insuliinia rupeisikin erittämään aspartaamin takia, niin mistä se ne kalorit taikoo? Haluatko selventää ylemmässä.Tyhjästä on vähän paha nyhjästä pätee kyllä tähän.

Mä oon aina ollut light limujen suurkuluttaja kun kiristellyt ja ei oo tosiaan tota tapahtunut aiemmin.. vettä menees e3-4l päivä
eikä täsmunkaan tapauksessa ole mistään taiottu kaloreita vaan kroppa tankkasi itsensä =keräsi nesteitä ihan samalla tavalla kuin tapahtuu mättöpäivänä.

edit: olitkin kommentoinut muuta viestiä:)

Light-tuotteet makeutetaan keinotekoisilla makeutusaineilla. Esim. aspartaami on aine, jota kroppa ei "tunnista" vaan tällöin kroppa luulee saavansa sokeria ja reagoi sen mukaan.
Mitähän tarkoitat sillä, että "kroppaa luulee saavansa sokeria"? Proteiinikin aiheuttaa tuollaisen insuliinivasteen, joten mikä tekee siitä haitallisen?

Viittaan sillä aiemmin mainitsemani Eenfeldtin itsetekemään testiin, joka löytyy hänen saitiltaan. Joi Cola zeroa ja mittaili ketopitoisuuksia sekä verensokereita tietyin väliajoin.

Maketutusainehan ei sisällä kaloreita, mutta kroppa reagoi näitä "mömmöjä" saadessaa kuin saadessaan sokeria.

Saattaapi olla, että itse karppaajana olen aivopeseytynyt ja täten en käytä makeutusaineita kuin steviaa. *miettii vetäytymistä takaisin takavasemmalle*

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom