Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kertokaahan mulle että miten mä valmistan vaikka ne kesäkurpitsaviipaleet siihen pastan tilalle? Keitän? Kun en koskaan ole moisten eineksien kanssa ollut tekemisissä niin ei taida mahtaa mitään sille kurpitsalle jos se mun leikkuulaudalla köllöttelisi? Entä kaali? Mitä muuta voisi kokeilla sen riisin tai pastan sijaan?

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Kertokaahan mulle että miten mä valmistan vaikka ne kesäkurpitsaviipaleet siihen pastan tilalle? Keitän? Kun en koskaan ole moisten eineksien kanssa ollut tekemisissä niin ei taida mahtaa mitään sille kurpitsalle jos se mun leikkuulaudalla köllöttelisi?
Vetelet sen kesäkurpitsan esim. suikaleiksi pitkittäin (mä en muista, oonko mä tehny sen juustohöylällä vai miten) ja heität kiehuvaan veteen. Keittoaika on tosi lyhyt ohuille suikaleille, varmaan joku minuutti-pari. Tai sitten vetelet sen poikittain juustohöylällä, siis kuten kurkusta höyläisit lievän päälle siivuja, ja paistat rasvassa pannulla. Sillä tavalla saa kypsentää huomattavasti pidempään.

Kertokaahan mulle että miten mä valmistan vaikka ne kesäkurpitsaviipaleet siihen pastan tilalle? Keitän? Kun en koskaan ole moisten eineksien kanssa ollut tekemisissä niin ei taida mahtaa mitään sille kurpitsalle jos se mun leikkuulaudalla köllöttelisi? Entä kaali? Mitä muuta voisi kokeilla sen riisin tai pastan sijaan?

Halkaiset pitkittäin, kaivat lusikalla siemenet/keskiosan pois ja heität roskiin, tuossa on liikaa nestettä. Sitten vedät viipaleiksi juustohöylällä, paistat voissa (voit jättää hieman rapeaksi jos tahdot, itse jätän), maustat suolalla ja pippurilla sekä lorautat päälle vähäsen kermaa. Sitten vaan lautaselle ja jauhelihasoossi päälle. Hyvää.

Kiitoksia mutta, tota mä just ajattelin, että tokihan sipuli ja kaali on halpoja, mutta kuka perkele niitä jaksaa syödä päivästä toiseen :-D
Voihan niitä valmistaa monella tavalla. Oma herkku kaalista on paistettu kaalisuikalesilppu, johon kookosmaitoa ja kaikkia ihania tulisia mausteita. Halutessaan sekaan paistettua jauhelihaa tms.
Kaalilaatikko, kaalikääryleet (ilman riisiä siis) jne... Mä voisin melkein elää kaalilla. :D

Jo mainittu juustohöylä toimii tosi hyvin. Just eilen tein pizzapohjan kesäkurpitsasuikaleista.
Ja mitä muuta voi kokeilla, no vaikka joku kiva kasvissekoitus paistettuna. Kruunusekoitus on aika jees, jos sallii itelleen paistetut porkkanat. Samoin kukka- tai parsakaalimuusi. Tai joku hyvä salaatti (ite diggailen eniten jotain rucolaa yms, jossa balsamicoa). Ravintolassa otan aina perunoiden, pastan tai riisin tilalle kasvikset tai salaattia.

Joskus oon kanssa paistellut kesäkurpitsasiivuja ja sulattanut siivujen päälle juustoa. Myös puoliksi halkaistu kesäkurpitsa, johon tehty viiltoja ja viillot täytetty juustolla, on grillattuna sairaan hyvää. :)
Grillaan myös monesti tuoretta paprikaa, sipulia, kukka- ja parsakaalia (pilkottuina). Noiden annan eka jonkun aikaa marinoitua jossain grillauskastikkeessa.

Karppisen hyväksi kehuminen todistaa karppauksen uskonnoksi. Yäk.

Kiinankaali on myös mainio hiilarin korvike, wokkiin chilin, sipulin ja cashewien kera. Joukkoon snadisti soijaa ja vaikka teriyaki/worchesteria liraus.

Oon itse sitä mieltä, että kaikenlaiset korvikkeet ovat perseestä. Eli siis vähärasvaisessa ruokavaliossa 0% majoneesit, 5% juustot ja vastaavat, karppiruokavaliossa vähähiilarinen leipä, epämääräiset mantelijauhosta tehdyt pizzapohjat jne. Jos haluan syödä pizzaa tai leipää, niin syön oikeaa pizzaa tai leipää. Ei siihen maailma kaadu, jos ei överiksi vedä. Sama juustojen, kermojen ja majoneesien kanssa. Joko oikea ja alkuperäinen versio ruuasta, tai ei ollenkaan.

jos et kärsi nykyisestä ruokavaliosta niin miks ihmeessä pitäisi edes karpata ?

Itselläni motivaationa kokeilla tätä on tosiaan se että kärsin hieman nykyisestä ruokavaliosta, oireina ilmavaivat ja väsymys. Joku tuossa sanoi että karppaajalla ei ole kieltoja, olen eri mieltä. Jos päätän ruveta karppaamaan, minun pitää kieltää itseltäni esim. se maidonjuonti. Se on oma valinta, mutta itselle se on silti kielto, eikä siinä ole mitään ongelmaa, sehän on vain itsekuria.

Olisin ihan helvetin tyytyväinen jos voisin syödä rakastamaani hiilaria reilusti, eikä tulisi mitään väsymyksiä tai ilmavaivoja. Onnekkaita ovat ne jotka voivat syödä "normaalisti" ja voivat hyvin, eikä tarvia miettiä mitään vitun karppausruokavalioita.

Parasta karppauksessa on mielestäni syömisen yksinkertaisuus:

- Näläntunne vähenee niin, että kolmella aterialla päivässä pärjää helposti.
- Liikaa on käytännössä mahdoton syödä
- Proteiinia ja rasvaa tulee väkisinkin tarpeeksi
- Himo naposteltaviin poistuu nopeasti
- Makuaisti muuttuu siihen suuntaan, että todella yksinkertaiset pöperöt maistuvat päivästä toiseen

Reilu pari viikkoa nyt taas mennyt <50g hiilaria päivässä ja kyllä on taas vireystaso aivan eri luokkaa, kuukausia vaivannut unettomuus ja kevyt masis ovat hävinneet sen siliän tien. Läskiä ja nestepöhöä on kadonnut nyt jo ~7 kiloa ja olo tuntuu kevyeltä.

Tällä kertaa otin mukaan myös erilaisia superfoodeja (raakakaakao, maca, camucamu, gojit, msm yms) ja viherpirtelöitä, mitkä toivottavasti paikkaavat varsin yksinkertaisen ruokavalion ravinnepuutteita. Tiedä monennenkohan kerran voi taas todeta, että meikäläisen ei ole yksinkertaisesti mitään järkeä käyttää hiilareita ruokavaliossani.

Joku tuossa sanoi että karppaajalla ei ole kieltoja, olen eri mieltä. Jos päätän ruveta karppaamaan, minun pitää kieltää itseltäni esim. se maidonjuonti. Se on oma valinta, mutta itselle se on silti kielto, eikä siinä ole mitään ongelmaa, sehän on vain itsekuria..
Se oli mä, ja mun malli on se lätkänpelaajien "ilon kautta". En usko kuriajatteluun siis ollenkaan. Jos oon tehnyt itselleni selväksi miksi en polta tupakkaa niin ei siinä sen ihmeempää itsekuria tarvita. Sama juttu kaikessa muussa, syön mitä halua, juon mitä haluan. Voin treenata tai olla treenaamatta.
Vapaa tahto. Tiedän seuraukset.
Kas, vapaus tuo mukanaan vastuuta ja minä vastaan omista valinnoistani itse. Itselleni.

Tein tommosta Zucchini"spaghetti" alla bolognesea. Eli "spaghettia" kesäkurpitsasta:
P1040489.jpg

Ja päälle pastakastiketta, vähän parmesaania ja tuoretta, itse kasvatettua Basilikaa:
P1040490.jpg

Parmesan-mantelijauho paneroitua Dijon-sinapilla maustettua kalaa, hunajasinappi-kerma/juusto -gratinoitua kukkakaalia ja savuporosulatejuustolla täytettyjä herkkusieniä pekonissa.

P1040495.jpg

Kuva ei tee oikeutta. Oli muuten hyvää.

Tein toissapäivänä paistoin kesäkurpitsaa ja ihmettelin ettei ihan kaksista tullut ja aika sitkeääkin oli. Selviskin nyt että se oli äiteen itse kasvattama avomaan kurkku joka näytti kyllä ihan kesäkurpitsalta :)

Tein toissapäivänä paistoin kesäkurpitsaa ja ihmettelin ettei ihan kaksista tullut ja aika sitkeääkin oli. Selviskin nyt että se oli äiteen itse kasvattama avomaan kurkku joka näytti kyllä ihan kesäkurpitsalta :)
Lol, mäkin joskus ostin kaupasta avomaankurkun kun luulin sitä kesäkurpitsaksi ja koitin grillata. Fail.

Oon itse sitä mieltä, että kaikenlaiset korvikkeet ovat perseestä. Eli siis vähärasvaisessa ruokavaliossa 0% majoneesit, 5% juustot ja vastaavat, karppiruokavaliossa vähähiilarinen leipä, epämääräiset mantelijauhosta tehdyt pizzapohjat jne. Jos haluan syödä pizzaa tai leipää, niin syön oikeaa pizzaa tai leipää. Ei siihen maailma kaadu, jos ei överiksi vedä. Sama juustojen, kermojen ja majoneesien kanssa. Joko oikea ja alkuperäinen versio ruuasta, tai ei ollenkaan.

Oon samaa mieltä noista majoneeseista ja juustoista, mutta en esim. mantelijauhosta. Ei siinä ole mitään keinotekoista. Kuten ei kesäkurpitsa"spagetissakaan". Voihan niitä kutsua vaikka mantelipannariksi tai kesäkurpitsasuikaleiksi, eikä pitsaksi ja spagetiksi, mutta ei niitä voi verrata johonkin teolliseen vähärasvaiseen juustoon.

Itse paistelin pannulla eilen "leipiä" seoksesta, jossa oli mantelijauhoa, sauvasekoittimella rouhittuja siemeniä, kananmunia ja vähän juustoraastetta. Oli tuoreena hyvää, eikä tullut hiilareita. En koe tuota mitenkään keinotekoiseksi ratkaisuksi, vaan hyvänmakuiseksi iltapalaksi, joka oli valmistettu terveellisistä aineksista.

Jos noudattaisin ruokavaliota niin hiilaritankkauksen suorittaisin aina treenien jälkeen pastalla, riisillä, perunalla jne. Lisäksi ennen harjoituksia tankkaisin nopeita hiilareita (hedelmiä yms). Aktiivisuustason laskiessa hiilarien saanti vähenisi. En kuitenkaan noudata mitään valiota, koitan pitää näitä vaan yleisinä ohjenuorina joista lipsun jatkuvasti hyvällä omallatunnolla. Kevyttuotteita en syö.

Oon samaa mieltä noista majoneeseista ja juustoista, mutta en esim. mantelijauhosta. Ei siinä ole mitään keinotekoista. Kuten ei kesäkurpitsa"spagetissakaan". Voihan niitä kutsua vaikka mantelipannariksi tai kesäkurpitsasuikaleiksi, eikä pitsaksi ja spagetiksi, mutta ei niitä voi verrata johonkin teolliseen vähärasvaiseen juustoon.

Itse paistelin pannulla eilen "leipiä" seoksesta, jossa oli mantelijauhoa, sauvasekoittimella rouhittuja siemeniä, kananmunia ja vähän juustoraastetta. Oli tuoreena hyvää, eikä tullut hiilareita. En koe tuota mitenkään keinotekoiseksi ratkaisuksi, vaan hyvänmakuiseksi iltapalaksi, joka oli valmistettu terveellisistä aineksista.

Totta. Itse ajattelin pistää tuohon vain jotain nimeä ruoille kun en muutakaan keksinyt. Itsestäni oli herkullista syödä, sanottaisiinko sitten mantelikalaa ja kesäkurpitsasuikaleita mieluummin kuin "paneroitua" kalaa ja kasvis"spaghettia".

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom