Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Kokeilin/kokeilen itsekkin ensimmäistä kertaa elämässäni vähähiilihydraattista keventelyä/elämää. Hiilareita olen päivässä ottanut n. 50-60 grammaa. Vajaa viikko on vasta takana, mutta mielenkiintoisia asioita on jo huomannut. Olen ollut aivan kuutamolla useamman päivän, eli tuntuu kun ajattelutoiminta ei oikein toimisi normaalisti (jos se nyt koskaan on tehokasta ollutkaan). Työntekoa tämä hieman haittaa, koska se perustuu käytännössä ajatteluun. Olen ollut todella huonouninen koko täysi-ikäisyyteni ajan, mutta edellisen viikon olen nukkunut todella hyvin ja sikeästi, myös normaalia pidempään viikonloppuna. Tosin viime yönä ei taas uni meinannut tulla ja heräsin viideltä. Yksi jännä piirre on sekin, ettei tee mieli mitään makeaa tai hiilarikasaa. On jotenkin paljon helpompi kieltäytyä esim. pizzasta. Itse asiassa mun ei edes tekee mieli mun suosikkipizzaa nyt. Toki viikonloppuna tekee edelleen mieli lasillista tai paria viiniä.

Saliharrastus oli pitkään tauolla selän ongelmien takia, mutta olen nyt saanut käytyä lähes normaalisti treenamassa hiemen epäsäännöllisesti keväästä lähtien. Ainakin toistaiseksi voimatasot on maastavetoa lukuunottamatta samalla tasolla, kuin mitä ennen taukoa (= pari vuotta). Tosin tuntuu että kädet väsyy nyt jotenkin tosi helposti ihan normiaskareissa. Nestettä on lähtenyt ihan järkyttävä määrä kropasta aikaan nähden. Jos laittaisin kalorit samalla tavalla miinukselle, niin sitä ei voi verrata mitenkään tähän. Yleensä ongelmana on muutenkin sellainen kauhea hiilaripöhö naamassa ja keskivartalossa, joka on jatkuvasti päällä. Paljon kalliimpaahan tämä on kuin syödä mitä sattuu. Okei, säästää voi toki tässäkin, mutta olen liian laiska ja tykkään syödä monotonisesti ainakin arkipäivät. Ja viikonloppuna ostamani 1,2 kg härän sisäfile ei tietenkään ole se halvin vaihtoehto. Mutta hyvää se oli.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mä en ainakaan näillä liikuntamäärillä pysty olla kovin matalilla hiilareilla. Yritin ja ei toimi. Syön siis aika normaalisti, mutta hiilaritietoisesti, eli en koosta ruokavaliotani hiilareiden ympärille vaan ne on pienenä lisänä. Aamulla syön pari jälkiuunileipää tai puuroa, lämpimällä ruoalla pikkuisen pastaa, riisiä tai pari perunaa, hedelmiä ja porkkanaa syön kyllä, sekä muitakin kasviksia aika rajoittamattomasti. Muutenkaan ei just nyt jaksa pingottaa minkään syömisen suhteen liikaa. Oma olo kertoo paljon ja sitä kannattaa kuunnella. :)

Syön siis aika normaalisti, mutta hiilaritietoisesti, eli en koosta ruokavaliotani hiilareiden ympärille vaan ne on pienenä lisänä.

Samoin. Söin monta vuotta leipää aamupalaksi ja töiden jälkeen taas leipää (töissä normaali lounas). Eli hiilarit oli aina korkealla verrattuna proteiiniin ja rasvoihin. Nyt oon lähinnä jättänyt tuon ylenpalttisen leivän mussuttamisen pois ja peruna/riisi/pasta määrät oon puolittanut lounaan yhteydessä. Totta tuo mitä Inska tuossa mainitsi että ei enää edes tee mieli sitä makeaa niinkun aiemmin. Ja se on varmaan tämän VHH ruokavalion paras puoli.

Kesäkurpitsaa sekä aurajuustokinkkukerma-kastiketta. Gratinoituna mozzarellalla uunissa, koristeltuna paprikajauheella ja Balsamico-kastikkeella:

P1040537.jpg

Kyseessä on tilastollinen yhteys, eikä kukaan väitä että punainen/prosessoitu liha suoranaisesti aiheuttaisi diabetesta. Tutkijat itse epäilevät raudan, nitriittien, suolan ja AGE-tuotteiden merkitystä. Nämä yhdessä joidenkin muiden riskitekijöiden kanssa todennäköisesti lisää diabetesriskiä.

Ihan terveellistä tuommoinen pieni skepsismi näissä ravintotieteellisissä tutkimuksissa. Ne eivät useinkaan onnistu ottamaan mukaan laajoja ilmiöihin liittyviä eri muuttujia, esim. näkemys "lihan laatu vaikuttaa diabetekseen" on ihan älyttömän pitkän työn takana selvitellä. Mutta, monesti näissä tutkimuksissa on ihan hyvä suunta, mitä voi itse pohtia maalaisjärjellä omassa syömiskäyttäytymisessään. Tässä tapauksessa ei ehkä kannata miettiä että saako diabeteksen jos syö punaista lihaa, vaan että kannattaako punaista lihaa tunkea kitaan kilokaupalla päivittäin.

Näppituntumalta heittäisin että punainen liha on ylipäätänsä sitä rasvaisinta, ja eniten esillä halvemmissa/epäterveellisemmissä prosessoiduissa lihavalmisteissa. Mutta kenellekään ei varmaan tullut yllärinä, että jos syö puoli kiloa päivässä pekonia, niin se ei ole välttämättä terveellisin tapa karpata.

Possua ja kasviksia osterikastikkeessa ja chilissä, päällä muna:

P1040551.jpg

Että kuvia. Sommittelu ja valaistus eivät ole ihan Hupen tasolla, mutta tässä nyt illallinen. Kukka- ja parsakaalia tomaattisella jauheliha-herkkusienimuhennoksella, mahan täytteeksi lisäksi kaali-kurkku-tomaattisalaatti

Liitteet

• P1070399.JPG
    P1070399.JPG
    120,3 KB · Katsottu: 2 080
Toisen viikon kokemuksina usva on haihtunut ajatuksista ja on jaksanut treenatakkin ihan normaalisti. Paino on pudonnut reilusti ja nyt on aika pitkälti ihan normaali olotila. Perjantaina join hitaaseen tahtiin puoli pulloa kuivaa valkoviiniä, minkä alkoholimäärä vastaa kolme keskaria tai kahta pitkää tuoppia. Määrä oli tarkoituksella ns. pieni. Silti yöllä heräsin aivan saatanalliseen pahaan oloon, jossa pystyin makaamaan vain selälläni, muuten meinasi laatta lentää. Tulin siihen johtopäätökseen, että tuo huono olo johtui alkoholista. Tuon jälkeen ei enää juuri ole tehnyt enää edes viiniä mieli. Saunankin jälkeen on tehnty oluen sijaan enemmän mieli kylmää limua. Mitä ihmettä.

Paino putoaa mukavasti (tai paremminkin rasva palaa) ja treenit on kulkeneet ihan hyvin ja nousujohteisesti. Näköjään alkoholikaan ei ole lopulta ongelma, sen verran paljon sitä tuli kipattua loppuviikosta välimerellisiä hiilarittomia herkkua ohessa nautiskellen. Olen jonkin verran maistellut Fastin ProFX peanut nougat prortskupatukoita, joissa on suht vähän hiilareita. Hinta on vain saatanallinen, eli n. 2,5€/kpl. Insinöörimäisesti kokeilin tietenkin itse tehdä protskupatukoita, kun ohjeita on netti pullollaan. En tietenkään voinut näitä ohjeita kokeilla, vaan resepti piti tehdä hatusta ja täysin itse. Hain Lidl:stä peanut butteria purkin (3€), kookosrasvaa ja Fastin suklaan makuista heraa. Näitä sitten vaan kanssa sekaisin keskenään ja jääkaappiin tai pakastimeen hetkeksi.

AmatorFX patukka vol 1.
-10 g kookosrasvaa
-15 g peanut butteria
-15 g heraa
-pari ruokalusikallista vettä

Lopputulos: liian vähän protskua, liikaa rasvaa. Koostumus hyvä ja maku ihan ok.

AmatorFX patukka vol 2.
-5 g kookosrasvaa
-15 g peanut butteria
-33 g heraa
-pari ruokalusikallista vettä

Lopputulos: sopivasti protskua, liikaa rasvaa ehkä vieläkin koska koostumus on ehkä liiankin sitkeä, hyvin toffeemainen. Ehkä kookosrasva on kokonaan turha. Rasvaa vähentämällä saisi tuon energiamäärän pienemmäksi. Koostumus kuitenkin kohtalainen ja maku ihan ok. Patukka on jopa isompi kuin esikuvansa. Energiaa päässä laskien n. 280 g, protskua n. 30 g, hiilaria vain muutama gramma, rasvaa sitten loput. Pitänee kokeilla vielä modata tota ohjetta.

Proteiini vaan on kallista,

Tämä on yleinen virheluulo että karpaus olisi proteiinidiietti. Karpatessahan lisätään nimenomaan rasvan määrää ruokavaliossa. Proteiinin määrä pysyy samana ollen normaali ihmisellä noin 1g/kg.(tämän määrän luin karppaus foorumilta) Bodareilla toki enemmän ja karpatessa bodareilla saattaa proteiinin määrä jopa pienentyä!

Edit: karppailuun ei myöskään kuuluu aspartamiini ja muut makeutusaineet

Ei meilläkään ruoka aina niin kuvauksellista ole. Eniwei, pari karppiruokaa vanhoista tutuista aineksista:

Uunilenkkiä, aurajuustolla, juustolla ja sipulipedillä, ilman perunamuussia:
P1040574.jpg

Moskovanpataa, paahdettuja uunijuureksia (lanttua, porkkanaa, sipulia ja punajuurta), ilman riisiä/kermaperunoita:
P1040572.jpg

Katkarapuwokkia, eli rainbow-pakastewokvihanneksia ja katkarapuja + limelehtiä. Soossina soijakastike-makea chilikastike -yhdistelmä, maustetuna limemehulla ja mukana maapähkinää murennettuna, cashew-pähkinää kannattaa koitella myös:
P1040575.jpg

K-kaupat on alkaneet tuoda jotain makuja Amerikasta. Siellä on jauheena tököttiä nimeltä "Jello", eli makeaa hyytelöä siitä tulee sitten kun lisää kiehuvaa vetää ja vielä kylmää päälle ja lyö jääkaappiin. Toin noita ite viimeiseltä Jenkkilän reissulta, sokerittomia. Vaan nuo pässit tuo vaan sokerilla makeutettuja. :( Kävin jo yhessä K-kaupassa toivomassa myös sokerittomia sinne hyllylle... Hinta toki meillä on kolminkertainen, mutta oisin ihan valmis maksamaan sen. On kuitenkin niin helppotekoinen juttu satunnaisiin makeanhimoihin. Kunpa ne alkais tuua sokerittomiakin...

Ostin tänään Karppinen-leipää pussin ja eihän tuon maku eroa paahdettuna tavallisesta paahtoleivästä. Leipä on mielestäni jopa paremman makuista. Oliko tuossa nyt hiilaria yhdessä siivussa päälle 3 g. Kun syö kolme siivua, niin hiilaria on silti vähemmän kuin yhdessä low carb proteiinipatukassa.

YLE TV1:llä väitellään paraikaa karppauksen haitoista/hyödyistä. Huomenna saa sit lukea jokaiselta keskustelufoorumilta, mielipidepalstalta ym. karppimammojen paasaamista, kuinka hiilarit tappavat ja lihottavat.

Karppaus terminä nostattaa jo karvat pystyyn ja antaa assosiaation keskustelupalstoilla mölyävistä auktoriteettien riivaajista, joilla on ollut ruma tausta hiilihydraattien kanssa elämisestä. Hiilihydraattitietoinen ravinto olisi edes vähän pehmeämpi ja kuvaavampi. Laatikaisen Reijolle ehdottomasti pisteet kotiin haastattelusta.

Niin ja kyllä, hiilihydraattien vähentäminen ja laadun tarkastaminen on erittäin perusteltua valtaosalle kansalaisista. Samassa asiayhteydessä voisi hieman tarkastaa ravinnon prosessointitasoa ja alkulähteitä eikä keskittyä pelkästään makroravinnejakaumaan. Alkuun säikähdin, että eikö naispuolisen vieraan lautaselle eksy ollenkaan kasvikset tai hedelmät mutta olihan nämä suojaravinnerikkaat ainekset siellä loppujen lopuksi.

YLE TV1:llä väitellään paraikaa karppauksen haitoista/hyödyistä. Huomenna saa sit lukea jokaiselta keskustelufoorumilta, mielipidepalstalta ym. karppimammojen paasaamista, kuinka hiilarit tappavat ja lihottavat.

Tuli katsottua Yle Areenasta koko keskustelu ja onneksi siellä puhuttiin ihan asiaakin.

Minua alkaa nyt vituttaa kumpikin osapuoli. Näissä keskusteluissa on vikana se, että objektiivisuus lähtee kävelemään jo ennen kuin suuta saadaan auki puolelta tai toiselta. Karppaajilla on subjektiiviset kokemukset hiilarien vähentämisestä ja toisella osapuolella viralliset tutkimukset, joista osa ikiaikaisia.

Itse ottaisin mielelläni hieman psykologisemman kannan keskusteluun. Tietyn elämäntavan omaksuneena kaikki sitä vastaan "hyökkäävät" tutkimukset/mielipiteet leimaa helposti huuhaana eikä usko niihin. Kukapa haluaisi ajatella tekevänsä väärin? Toisaalta taas tällaisissa trendi-ilmiöissä (nimitystä voitaneen käyttää karppauksesta?) on helposti läsnä tietty dogmaattisuus, johon on hieno lähteä mukaan vaikka jo massasta erottumisen nimissä. Mielestäni tutkimustiedon puuttuminen täytyisi tiedostaa vahvasti molemmin puolin: se ei tarkoita mitään suuntaan eikä toiseen. Karppaajan olisi hyvä ymmärtää, että karppauksella voi olla pitkässä juoksussa epäedullisia terveysvaikutuksia, joita monipuolisemmalla ravinnolla ei ole, mutta "perinteisen" lautasmallin puolustajien tuilisi taas kuunnella subjektiivisia kokemuksia ja tutkia, mistä muutokset johtuvat, ja hyväksyä, että karppaamisella voi olla etuja, joita muuten ei saavuteta. Ehkä asiasta ei ole edes mahdollista saada tuottavaa keskustelua ennen kuin on enemmän tieteellistä faktaa. Lisääntyvä faktatieto myös tekee asioista arkisempia ja kenties hieman pehmentää linjoja ja äärikäyttäytymistä.

Viljan, sakkaroosin ja tätä kautta useimpien prosessoitujen einesten yms. valmisteiden jättäminen kokonaan ruokavaliosta on joka tapauksessa aivan hirvittävän suuri muutos niillä pääosin elävän elämään. Hiilihydraatti ei siis ole ainut osa, joka korvataan ruokavaliossa. Ruokavalio muuttuu kaikin puolin vähemmän prosessoituun muotoon, mikä ei varmaan missään tutkimuksissa ole paha asia.

Yhteenvetona siis sanottakoon, että mitä harvemmasta tekijästä väännetään, sitä suurempaa on vastakkainasettelu.

^:thumbs:
Karppaajan olisi hyvä ymmärtää, että karppauksella voi olla pitkässä juoksussa epäedullisia terveysvaikutuksia, joita monipuolisemmalla ravinnolla ei ole,...
Muuten kyllä samaa mieltä jokaisesta kohdasta, mutta ainakin minulla on sellainen käsitys, että useimmat karppaajista syövät normijantteria huomattavasti paljon enemmän ja monipuolisemmin kasviksia, vihanneksia ja marjoja, koska kiinnittävät enemmän huomiota ruokavalioonsa. Ketoosissa elävät nyt tietysti asia erikseen.
Jonkin verran tullut selailtua karppaus.infon sivuja ja lukenut useita juttuja siitä, kuinka merkittävästi elämänlaatu on parantunut kun on jättänyt hiilarit vähemmälle. Samassa virkkeessä muistellaan vanhaa (virallisterveellistäkö?) ruokavaliota ja sitä kun aina oli nälkä. Aika monella (ei toki kaikilla) se syöminen on ollut sitä tyyliä nollajugurtti ja omena aamulla. Ja leipää. Töihin ei jaksa kantaa omia eväitä niin vedetään sit leipää/sämpylää lisää. Onko se nyt sitten ihme, että olo paranee ja nälkä lähtee jos lounaalla syökin vaikka kunnolla lihaa ja kasviksia?
Karppaus on tuonut tullessaan todella paljon hyvää ihmisten ruokavalioon ja eilisen ohjelman jälkeen varmasti yhä useampi aloittaa jonkinasteisen karppaamisen tai ainakin ruokavalionsa tarkkailun. :thumbs: Kyllähän tuo jo maalaisjärjelläkin ajateltuna on järkevämpää syödä turhan hötön kuten peruna/riisin/pastan sijaan kasviksia, marjoja tai hedelmiä. Varsinkin jos ei liiku paljon. Siihen, että onko sitten terveellisempää ottaa päivän energia hiilihydraateista vai rasvasta, en osaa sanoa oikein mitään kun en niin hyvin kehon toimintaa ymmärrä. Minulla parhaiten on toiminut sopivasti kaikkea systeemi. Eli syön päivittäin varmasti enemmän kuin tarpeeksi vihanneksia, mutta myös sitä kirottua perunaa (voilla :kuola:) menee päivittäin aikalailla (~1kg). En myöskään varsinaisesti välttele rasvaa; lihasta, munista, kalasta ja öljyistä sitä tulee melko reilusti. Hyvin jaksaa reenata, veriarvot ovat varsin mallikkaat ja rasva% pyörii kympin paikkeilla. Itsekin lähinnä kokeilunhaluisena ajattelin jossain vaiheessa jonkin aikaa testata miten olo muuttuu kun hiilihydraatteja rajoitetaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom