Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Mikä eroavaisuus muilla pavuilla on ? Tein pikavertailun kaapista löytyvien Heinzin ja Reinbown välillä ja molemmissa hiilari proteiini jakauma on sama. Onks olemassa jotain papuja jotka on maustettu sokerilla vai... :)

Veikkaan tän olevan lähinnä makukysymys.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Mitäs mieltä jengi on, jos vetäsee sipsipussin illalla leffan ääressä? Hiilarithan palaa yöaikana ja hiilariväsymyskään ei haittaa kun voi mennä sitten nukkumaan :)
En tosiaan ketoile, joten sen katkeaminen ei huoleta. Ainakaan ei tartte illalla syödä muuta kun sipseistä saa ehkä vähän turhankin paljon energiaa.

Pavuista onkin pitänyt selvittää ovatko ei-ei vai yes-yes. Heinzin pavut ovat mahtavia. Ei kannata käyttää muita.

Mäkin ostan aina noita jos jotain papuja ostan. Vierastan ainoastaan tota kastiketta... Englannissa nuo ovat muuten ihan sikahalpoja, punnalla saa 4 tölkkiä.

EDIT: en kyllä näe mitään syytä paniikkiin. Voihan sitä karppailla vaikka iso osa eläinprotskusta tulisi kanasta tai fisusta. Diabetes on sitäpaitsi hyvin monitekijäinen sairaus ja jos pitää itsestään huolta niin sitä tuskin vahingossa pääsee kehittymään. Viimeaikoina on kyllä tullut paljon samansuuntaista tietoa punaisesta lihasta ja kyllä ainakin minä korvaan sitä jatkossa hieman enemmän kanalla/fisulla.

Samaa mieltä. Mua kummastuttaa aina se yleinen ajatus, että punainen liha on elintärkeää karppauksessa. Siitä saa sellaisen kuvan, ettei karppailua voisi muka harrastaa vähemmälläkin lihansyönnillä. Itse en syö punaista lihaa läheskään joka päivä ja silloin kun syön, sitä menee puoli pakettia jauhelihaa, yksi pieni pihvi tai 2-4 siivua pekonia. Kananmunia sen sijaan kuluu paljon ja kanasta ja kalasta tykkään myös. Ihan hyvin silti pystyy karppaamaan :)

Mäkin ostan aina noita jos jotain papuja ostan. Vierastan ainoastaan tota kastiketta... Englannissa nuo ovat muuten ihan sikahalpoja, punnalla saa 4 tölkkiä.
No just, täällä punnalla ei saa aivan yhtäkään tölkkiä. Onkohan 1.39e/tlk muistaakseni.

Heinzin pavut ovat mahtavia. Ei kannata käyttää muita.
Vaikken mä nyt varsinaisesti mitään karppaa (muahan vituttaa jo toi koko sanakin niin paljon, että protestoin), mutta testasin äsken pannulla noita Heinzin papuja ja jauhelihaa. Sekaan vielä sipulia, mausteita, ketsuppia, pikkiriikkisen tummaa makaronia ja poppamiehen omaa chilikastiketta. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Kai ton makaroninkin vois ihan hyvin korvata jollain muulla, mutta sattui olemaan kaapissa valmiiksi keitettynä pieni keko.

Huppe sanoi:
Onkohan 1.39e/tlk muistaakseni.
On.

Kyseessä on tilastollinen yhteys, eikä kukaan väitä että punainen/prosessoitu liha suoranaisesti aiheuttaisi diabetesta. Tutkijat itse epäilevät raudan, nitriittien, suolan ja AGE-tuotteiden merkitystä. Nämä yhdessä joidenkin muiden riskitekijöiden kanssa todennäköisesti lisää diabetesriskiä.

EDIT: en kyllä näe mitään syytä paniikkiin. Voihan sitä karppailla vaikka iso osa eläinprotskusta tulisi kanasta tai fisusta. Diabetes on sitäpaitsi hyvin monitekijäinen sairaus ja jos pitää itsestään huolta niin sitä tuskin vahingossa pääsee kehittymään. Viimeaikoina on kyllä tullut paljon samansuuntaista tietoa punaisesta lihasta ja kyllä ainakin minä korvaan sitä jatkossa hieman enemmän kanalla/fisulla.

Nitriittienkin maara naudanlihassa on hyvin riippuvainen valmistustavasta. Kaytannossa kyseessa on kuumennettaessa nitraateista muodostuneet nitriitit. Olen valttanyt omassa ruoanlaitossani tuota siten, etta en koskaan karista pekonia taysin rapeaksi ja yleensa paistan lihan uunissa suht matalassa lampotilassa tai sitten kaytan ns. slow cookeria, jossa teen jonkinmoisen padan. Valitettavasti takalainen tapa on yleensa polttaa pihvin pinta grillissa hiileksi, mika on varmaan omiaan nostamaan lopputuloksen nitriittipitoisuuksia.

Nitraatit eivat lihaperaisena ole oikeastaan juuri mikaan ongelma, koska syomalla muutaman lehden rucolaa saa saman maaran kuin kilosta nautaa. Olisi myos mielenkiintoista tietaa miten tosiaan erilaiset antibiootit ja hormoonit vaikuttavat. Naiden syottaminen karjalle kun on kuitenkin lahes yksinaan amerikkalainen ilmio.

Valkoiset pavuthan on vanhaa cowboy-ruokaa. Nykyään köyhien sapuskaa, mutta maistuvaa. Itse ostain aina joskus kun kuvittelen ratsastavani auringonlaskuun.

Vaikken mä nyt varsinaisesti mitään karppaa (muahan vituttaa jo toi koko sanakin niin paljon, että protestoin), mutta testasin äsken pannulla noita Heinzin papuja ja jauhelihaa. Sekaan vielä sipulia, mausteita, ketsuppia, pikkiriikkisen tummaa makaronia ja poppamiehen omaa chilikastiketta. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Kai ton makaroninkin vois ihan hyvin korvata jollain muulla, mutta sattui olemaan kaapissa valmiiksi keitettynä pieni keko.

Koitappa aivan simppelisti:

Kattilaan vaikka 4 viipaletta silputtua pekonia, paistaa hetken, pari rkl Worchestershire-kastiketta (meniköhän oikein?) ja sitten pavut perään. Lämmität kuumaksi, ÄLÄ kiehuta.
Aijaijai! Menee hyvin fryuppina, eli full english breakfastin kaverina. Elikkä pari paistettua munaa (paahtoleipä, ei karppaajalle), pekonia, prinssinakkeja ja tuota papumössöä sekä grillattu/paistettu tomaatti. Voi pojaaat! Nautitaan HP Saucen kanssa.

Minä suosin valkoisten papujen sijaan kidneypapuja, joissa on enemmän "jämäkkyyttä". Niitäkään en osta valmiissa tomaattikastikkeessa, vaan maustan itse tarpeen ja käytön mukaan. Turha maksaa Heinzeista kun Pirkka ja Rainbow tarjoavat vähintään vastaavaa laatua.

Kuinkas VHH-piiri suhtautuu esim. porkkanan ja muiden kohtuullisesti (sanotaan vaikka 4-8g/100g) hiilaria sisältävien kasvisten syöntiin? Ovatko pannassa, saako syödä kohtuudella vaiko kenties niin paljon kuin huvittaa? Onko täällä paljon puritaaneja, joilla on selkeä hiilarikatto vai käytetäänkö vain tiettyjä ruoka-aineita, joita saa syödä rajoituksetta?

Itse ainakin melko antaumuksella keittelin porkkanaa ja kukkakaalia paistetun jauhelihan seuraksi (on muuten hyvää). En oikeastaan kasvisten kohdalla jaksanut päätäni vaivata sen enempää. Pienistä annoksista kuitenkin loppuviimein kyse.

Itse olen tullut siihen tulokseen, etten ole saanut tuosta karppauksesta oikein mitään irti. No, paino pysyy mukavasti paikallaan, mutta energiataso on matala, hikoiluttaa, iho on kalpea ja palautuminen tuntuu vaikealta. Ei auttanut rasvan roima lisääminenkään.

Kuinkas VHH-piiri suhtautuu esim. porkkanan ja muiden kasvisten syöntiin? Ovatko pannassa, saako syödä kohtuudella vaiko kenties niin paljon kuin huvittaa? Onko täällä paljon puritaaneja
En voi tietenkään vastata kuin omasta puolestani: itse en kieltäydy mistään kasvikunnasta, ihan sama jos nyt lautasella on lusikallinen-kaksi maissia tai vaikka hernettä niin kitusiin menee. Vilja on eri asia, sitä säännöstelen, mutta vähemmän kuin moni muu.
Kaikki ruokavalinnat on niin yksilökohtainen juttu. Joskus karppauksen alkuaikoina eli vuosia sitten mulla oli hyvinkin jyrkkä mielipide asiaan kuin asiaan, mutta ne kyllä laimenee. Nykyisin sanon, että margariiniin en koske pitkällä tikullakaan (paitsi kun joku menee ja työntää sitä ruokaan josta sitä ei enää saa pois), enkä kyllä makeutusaineisiinkaan. Taitaa kaikki muu mennä alas. Ratkaisevaa on sitten määrä.

Itse olen tullut siihen tulokseen, etten ole saanut tuosta karppauksesta oikein mitään irti. No, paino pysyy mukavasti paikallaan, mutta energiataso on matala, hikoiluttaa, iho on kalpea ja palautuminen tuntuu vaikealta. Ei auttanut rasvan roima lisääminenkään.

Jotkut ovat maininneet, että VHH:lla vireys- ja voimatasot olivat matalalla. Kun nipistettiin jo valmiiksi vähistä hiilareista vielä lisää alle ketoosirajan, niin vireystaso paranikin huomattavasti. Liittyy varmaan verensokereihin sitten.

Jotkut ovat maininneet, että VHH:lla vireys- ja voimatasot olivat matalalla. Kun nipistettiin jo valmiiksi vähistä hiilareista vielä lisää alle ketoosirajan, niin vireystaso paranikin huomattavasti. Liittyy varmaan verensokereihin sitten.

Itsellä ainakin vireystaso parani huomattavasti kun VHH oli kestänyt pidempään. VHH tarkoitti minulla <50g hiilaria päivässä. Noin parin kuukauden päästä energiaa alkoi tulla enemmän. Voisiko kyseessä olla ketoaineiden nopeampi tai tehokkaampi tuotanto, en tiedä enkä ole kahlannut tutkimuksia läpi. Tai sitten painon putoaminen vaikutti vireyteen.

Mjoo... Itsekään en sen kummemmin ala VHH:lla elelemään, mutta nyt kevyen viikon ajan ajeattelin kokeilla kun ei ole sen palautumisen ja tärkkelysmättöjen kanssa niin tarkkaa. Ihan vaan vittuillessani testaan, kun kehuvat kylläisyyden tunnetta ja sitä, kuinka vaikea on syödä liikaa VHH:lla. Pätkäpaastolla olen silti ja 1-2:lla aterialla päivässä mennään

Ja linja ei ole todellakaan tiukka, syön kasviksia miten haluan ja käytän salaatinkastiketta sekä sinappia ja ruuanlaittoon mm. tomaattipyreetä

Kai se sitten riippuu ihmisestä. Vähärasvaisuus tuntuu aika laihalta lohdulta jos on koko ajan paska olla ja väsy. Kokeillaan siirtää normiksi.

Niin kyllähän mullekkin tuli alussa hitonmoinen uupelo vähänkin liikunnan jälkeen. Tämä helpotti ajan myötä niin että treenit pystyi vetämään melkoisen normaalisti. Tietysti pumpeista ei ollut tietoakaan.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom