Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nyt köllöttelee kesäkurpitsa pöydällä, katsotaan illemmalla mitä herkkua siitä syntyy vai syntyykö mitään.
Ei mulla ollut pointtina niinkään ruoka-aineiden teollinen keinotekoisuus vaan se, että jos mun tekee mieli pizzaa, niin mun tekee mieli silloin pizzaa eikä jotain pizzan näköistä korviketta, joka kuitenkaan ei maistu samalta. Mä olen kaikenlaisia mantelipizzoja ja leipiä syönyt eikä niitä kyllä kamalasti enää tee mieli uudestaan.Oon samaa mieltä noista majoneeseista ja juustoista, mutta en esim. mantelijauhosta. Ei siinä ole mitään keinotekoista. Kuten ei kesäkurpitsa"spagetissakaan". Voihan niitä kutsua vaikka mantelipannariksi tai kesäkurpitsasuikaleiksi, eikä pitsaksi ja spagetiksi, mutta ei niitä voi verrata johonkin teolliseen vähärasvaiseen juustoon.
Itse paistelin pannulla eilen "leipiä" seoksesta, jossa oli mantelijauhoa, sauvasekoittimella rouhittuja siemeniä, kananmunia ja vähän juustoraastetta. Oli tuoreena hyvää, eikä tullut hiilareita. En koe tuota mitenkään keinotekoiseksi ratkaisuksi, vaan hyvänmakuiseksi iltapalaksi, joka oli valmistettu terveellisistä aineksista.
Mitä syötte iltasin kotona (runsaampi välipala) kun sen on oltava helppoa (ja nopea) valmistaa? Pekoni + kananmunat - komboa ei tarvitse suositella.
Ei mulla ollut pointtina niinkään ruoka-aineiden teollinen keinotekoisuus vaan se, että jos mun tekee mieli pizzaa, niin mun tekee mieli silloin pizzaa eikä jotain pizzan näköistä korviketta, joka kuitenkaan ei maistu samalta. Mä olen kaikenlaisia mantelipizzoja ja leipiä syönyt eikä niitä kyllä kamalasti enää tee mieli uudestaan.
Mä duunaan yleensä jonkun salaatin (kyllä, salaatti ON helppo ja nopea tehdä). Kylkeen tonnikalaa, sardiinia, jauhelihaa, kanasuikaleita, pekonia (:D), kananmunaa tms.
Mä söin äsken paahdettuja ja suolattuja cashew-pähkinöitä. 100g meni, hupsista! Kevyet 620kcal pelkästä snacksista, tosin siitä tuli niin ähkyyn että seuraavan kerran ei tarvinne syödä kuin vasta joskus illalla.
No niputan sillä tavalla, että näen aika samanlaisina virityksinä korvikeruuat, joista on koitettu tehdä mahdollisimman paljon samannäköistä ja -makuista kuin runsaasti rasvaa tai hiilihydraattia sisältävistä alkuperäisversioista - siinä siis epäonnistuen. Yleensä vhh-ruokavaliossa nämä ruuat kulkevat aina etuliitteellä karppi. Karppipizza, karppileipä, karppikakku... Jos mä syön jauhelihakastikettä kesäkurpitsan kanssa, en yritä luoda pastamaista makuelämystä sillä vaan se on vain kesäkurpitsaa kastikkeessa. Juureksista tehty muusi on juureksista tehtyä sosetta eikä sen ole edes tarkoitus maistua perunalta jne.En mäkään cheattipäivänä stressaa mistään tollasista. Kyllä aito pizza maistuu paremmalta ja muutoin en sitten vain syö karkkia tai viljoja. Mutta mun mielestä mantelileivät, vihannessuikale"pastat" ynnä muut ovat aidosti hyvää ruokaa ja jos mun kroppa voi paremmin niitä syödessä, niin on se helposti sen arvoista. Lisäksi monet vihannes- ja hedelmäpitoiset versiot maistuvat jopa paremmalta kuin "alkuperäiset" serkkunsa. Esim. kukkakaalimuusi vaan on hemmetin hyvää.
Ehkä silti reagoin vahvemmin alkup. viestin sanamuotoihin, joista sai helposti sen käsityksen, että niputat mantelileivät ja 0,1% rasvaa sisältävän voinkorvikkeen samaan kategoriaan.
Mantelit ja maapähkinät ovat käsittääkseni "sallittujen" listalla mutta Cashew:t ei.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11086〈=fi
Voithan sä mun puolesta vetää vaikka riisiperunalaatikkoa paahtoleivän välissä jos siltä tuntuu. Ei sillä vaan ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Katsoin jotta Cashew:ssa on 19% hiilareita. Eikö tuo ole aika paljon? Vertailukohtana se sun mantelis, 6%:Miksi? Maapähkinät eivät ole kovin terveellisiä eivätkä edes pähkinöitä, joten en syö niitä. Manteleita menee yleensä jos jotain napostelen, mutta en näe syytä cashew-pähkinöidenkään välttelyyn, varsinkin kun aika harvoin niitä tulee syötyä.
Voithan sä mun puolesta vetää vaikka riisiperunalaatikkoa paahtoleivän välissä jos siltä tuntuu. Ei sillä vaan ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Katsoin jotta Cashew:ssa on 19% hiilareita. Eikö tuo ole aika paljon? Verrokkina lihahyytelö, jossa on 0-0,5%.
Okei, riippuuhan se minkä verran syö. Voihan sokeriakin syödä lusikalla jos ei syö muuta ;)No siis 24g hiilaria mä sain tuosta 100 grammasta mitä söin. Ottaen huomioon että en ole tänään syönyt mitään muuta ja iltaruuaksi syön salaattia ja jotain lihaa, kokonaishiilarimäärä ei tule menemään edes yli 50g, mikä on kyllä karppia. Meillä taitaa olla eri käsitys karppauksesta... Minä en välttele kokonaan muuta kuin sokeria ja viljaa ja tietyssä määrin maitotuotteita ja makeutusaineita (tämä tosin muista kuin karppaussyistä, menee enemmän paleoon). Muita ruokia voin kyllä syödä niin paljon kuin haluan, kunhan hiilareita ei tule liikaa. Oma rajani menee tällä hetkellä about 50 grammassa, tosin usein menee puolivahingossa alle 30g (yritän välttää ketoosia, joten pitää skarpata ettei kovin montaa päivää putkeen mene minihiilareilla).
Edit.
Vielä sen verran, että muutaman vuoden karppifoorumeilla pyörineenä ja karppausta "harrastaneena" en ole kyllä koskaan kuullut cashew-pähkinöiden olevan kokonaan kiellettyjen listalla. Päinvastoin, monet karpit syövät niitä silloin tällöin.
Itse en ole liiemmin laskeskellut noita hiilareita, pitäisiköhän? Tosin en ole niin kovin tiukasti noudattanutkaan ruokavaliota. Nimim. eilen lihapiirakka, sinapilla, juustolla ja nakeilla (maistui muuten hyvälle!).
Mitäs on vaarana jos vetää liian vähillä hiilareilla? Verensokerit heittelee ainakin? Itse välttelen tosiaan lähinnä näitä normiruokia (eli peruna, riisi, pasta) sekä viljatuotteita. Tosin lesemuroja tulee syötyä ja niissä on aika paljon hiilareita mutta ne ovat taas kevyitä, painoltaan siis.
No mikä on Sohvalle on riittävän helppoa? Saako helppoon ruoanlaittoon liittyä esimerkiksi keittiöveitsen käyttöä ja käsien likaamista?
Osta kanasuikaleita ja pakastettuja wok-vihanneksia. Ruskista suikaleet öljyssä, lisää vihannekset ja mausteet. Ei mee enää paljon helpommaksi.
En hitossa ala kyllä punnitsemaan mitään.