Yleistä keskustelua karppauksesta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Nyt köllöttelee kesäkurpitsa pöydällä, katsotaan illemmalla mitä herkkua siitä syntyy vai syntyykö mitään. :)

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Oon samaa mieltä noista majoneeseista ja juustoista, mutta en esim. mantelijauhosta. Ei siinä ole mitään keinotekoista. Kuten ei kesäkurpitsa"spagetissakaan". Voihan niitä kutsua vaikka mantelipannariksi tai kesäkurpitsasuikaleiksi, eikä pitsaksi ja spagetiksi, mutta ei niitä voi verrata johonkin teolliseen vähärasvaiseen juustoon.

Itse paistelin pannulla eilen "leipiä" seoksesta, jossa oli mantelijauhoa, sauvasekoittimella rouhittuja siemeniä, kananmunia ja vähän juustoraastetta. Oli tuoreena hyvää, eikä tullut hiilareita. En koe tuota mitenkään keinotekoiseksi ratkaisuksi, vaan hyvänmakuiseksi iltapalaksi, joka oli valmistettu terveellisistä aineksista.
Ei mulla ollut pointtina niinkään ruoka-aineiden teollinen keinotekoisuus vaan se, että jos mun tekee mieli pizzaa, niin mun tekee mieli silloin pizzaa eikä jotain pizzan näköistä korviketta, joka kuitenkaan ei maistu samalta. Mä olen kaikenlaisia mantelipizzoja ja leipiä syönyt eikä niitä kyllä kamalasti enää tee mieli uudestaan.

Tää on kyllä ulkopuoliselle niin neitimäisen kuulosta touhua ettei tosikaan. Mutta mukana ollaan. Ite olen jättänyt leivät kokonaan ja pastat vähiin. Suurin ongelmahan tässä on keksiä hyvää ja helppoa VHH safkaa kotona. Töissä syön kyllä sen lounaan mitä ruokalassa tarjotaan (yrittäen ottaa mahdollisimman vähän perunaa, riisiä, pastaa) mutta illalla on himassa keksittävä jtn. Nakkeja, pekonia ja kananmunia ei kyllä ihan joka päivä vuositolkulla jaksa. Tää homma kusee viimeistään siinä vaiheessa kun se ei enää ole helppoa. Syy miksi tätä tehdään on se että vaikkei ylipainoa olekkaan niin vyötärön seutu on öhöm.. turhan tukeva.

Mitä syötte iltasin kotona (runsaampi välipala) kun sen on oltava helppoa (ja nopea) valmistaa? Pekoni + kananmunat - komboa ei tarvitse suositella.

Mitä syötte iltasin kotona (runsaampi välipala) kun sen on oltava helppoa (ja nopea) valmistaa? Pekoni + kananmunat - komboa ei tarvitse suositella.

Mä duunaan yleensä jonkun salaatin (kyllä, salaatti ON helppo ja nopea tehdä). Kylkeen tonnikalaa, sardiinia, jauhelihaa, kanasuikaleita, pekonia (:D), kananmunaa tms. Joku tonnikala menee yksinäänkin välipalana. Ellei ole tarpeeksi kaloreita, niin pähkinöitä kylkeen.

Mä syön yleensä kunnon ruuan 1-2 kertaa päivässä, eli välipaloille ei juurikaan ole tarvetta. Jos kuitenkin esim. yövuoron/iltavuoron jälkeen tekee mieli syödä jotain, viime aikoina vakio on ollut pari desiä turkkilaista jugurttia, johon sekaan luomua omenasosetta (pelkkää soseutettua omenaa siis). Sisko heittää turkkilaisen sekaan suolapähkinöitä :D

Edit.
Dippilautanen unohtui! Eli pilkottuja vihanneksia ja vaikka nakkeja, joita sit dippailee majoneesiin tai johonkin muuhun. Mä pilkon usein vihanneksia valmiiksi jääkaappiin, jotta niitä olisi helppo ottaa kiireessä.

Ei mulla ollut pointtina niinkään ruoka-aineiden teollinen keinotekoisuus vaan se, että jos mun tekee mieli pizzaa, niin mun tekee mieli silloin pizzaa eikä jotain pizzan näköistä korviketta, joka kuitenkaan ei maistu samalta. Mä olen kaikenlaisia mantelipizzoja ja leipiä syönyt eikä niitä kyllä kamalasti enää tee mieli uudestaan.

En mäkään cheattipäivänä stressaa mistään tollasista. Kyllä aito pizza maistuu paremmalta ja muutoin en sitten vain syö karkkia tai viljoja. Mutta mun mielestä mantelileivät, vihannessuikale"pastat" ynnä muut ovat aidosti hyvää ruokaa ja jos mun kroppa voi paremmin niitä syödessä, niin on se helposti sen arvoista. Lisäksi monet vihannes- ja hedelmäpitoiset versiot maistuvat jopa paremmalta kuin "alkuperäiset" serkkunsa. Esim. kukkakaalimuusi vaan on hemmetin hyvää.

Ehkä silti reagoin vahvemmin alkup. viestin sanamuotoihin, joista sai helposti sen käsityksen, että niputat mantelileivät ja 0,1% rasvaa sisältävän voinkorvikkeen samaan kategoriaan.

Mä duunaan yleensä jonkun salaatin (kyllä, salaatti ON helppo ja nopea tehdä). Kylkeen tonnikalaa, sardiinia, jauhelihaa, kanasuikaleita, pekonia (:D), kananmunaa tms.

No joo totta, salaattihan on suht helppo taikoa. Paitsi niitten salaatinlehtien kanssa räpeltäminen (huuhtelu+kuiv). :D Mutta tuota kun väsäis ison setin esim 3 päivälle niin hmm kyllä. Lähenkin tästä kauppaan.

EDIT: entäs aamulla? Kun on kiire. Ennenmuinoonhan sitä duunas leivät mukaan töihin.

Aamulla vaikka tota turkkilaista tai sit kahvia kookosöljyllä (pitää nälkää yllättävän hyvin). Paistettu kananmuna on myös nopeaa ja täyttävää, mutta sitähän ei saanut ehdottaa :D Manteleita ja pähkinöitä voi kuljettaa mukana ja syödä vaikka työmatkalla jos on hirveä kiire.

Mä söin äsken paahdettuja ja suolattuja cashew-pähkinöitä. 100g meni, hupsista! Kevyet 620kcal pelkästä snacksista, tosin siitä tuli niin ähkyyn että seuraavan kerran ei tarvinne syödä kuin vasta joskus illalla.

En mäkään cheattipäivänä stressaa mistään tollasista. Kyllä aito pizza maistuu paremmalta ja muutoin en sitten vain syö karkkia tai viljoja. Mutta mun mielestä mantelileivät, vihannessuikale"pastat" ynnä muut ovat aidosti hyvää ruokaa ja jos mun kroppa voi paremmin niitä syödessä, niin on se helposti sen arvoista. Lisäksi monet vihannes- ja hedelmäpitoiset versiot maistuvat jopa paremmalta kuin "alkuperäiset" serkkunsa. Esim. kukkakaalimuusi vaan on hemmetin hyvää.

Ehkä silti reagoin vahvemmin alkup. viestin sanamuotoihin, joista sai helposti sen käsityksen, että niputat mantelileivät ja 0,1% rasvaa sisältävän voinkorvikkeen samaan kategoriaan.
No niputan sillä tavalla, että näen aika samanlaisina virityksinä korvikeruuat, joista on koitettu tehdä mahdollisimman paljon samannäköistä ja -makuista kuin runsaasti rasvaa tai hiilihydraattia sisältävistä alkuperäisversioista - siinä siis epäonnistuen. Yleensä vhh-ruokavaliossa nämä ruuat kulkevat aina etuliitteellä karppi. Karppipizza, karppileipä, karppikakku... Jos mä syön jauhelihakastikettä kesäkurpitsan kanssa, en yritä luoda pastamaista makuelämystä sillä vaan se on vain kesäkurpitsaa kastikkeessa. Juureksista tehty muusi on juureksista tehtyä sosetta eikä sen ole edes tarkoitus maistua perunalta jne.

Mantelit ja maapähkinät ovat käsittääkseni "sallittujen" listalla mutta Cashew:t ei.
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11086〈=fi

Miksi? Maapähkinät eivät ole kovin terveellisiä eivätkä edes pähkinöitä, joten en syö niitä. Manteleita menee yleensä jos jotain napostelen, mutta en näe syytä cashew-pähkinöidenkään välttelyyn, varsinkin kun aika harvoin niitä tulee syötyä.

Miksi? Maapähkinät eivät ole kovin terveellisiä eivätkä edes pähkinöitä, joten en syö niitä. Manteleita menee yleensä jos jotain napostelen, mutta en näe syytä cashew-pähkinöidenkään välttelyyn, varsinkin kun aika harvoin niitä tulee syötyä.
Voithan sä mun puolesta vetää vaikka riisiperunalaatikkoa paahtoleivän välissä jos siltä tuntuu. Ei sillä vaan ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Katsoin jotta Cashew:ssa on 19% hiilareita. Eikö tuo ole aika paljon? Vertailukohtana se sun mantelis, 6%:
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=379&lang=fi

Tai sitten verrokkina lihahyytelö, jossa on 0-0,5%.

Tämä Huhtahyvien maalaishyytelö on muuten hyvää:

http://www.huhtahyvat.fi/tuotteet?show=20

Kannattaa valita kylmäaltaasta vaan semmoinen klöntti jossa näkyy isoja lihanpaloja :kuola:

getfile.php

Voithan sä mun puolesta vetää vaikka riisiperunalaatikkoa paahtoleivän välissä jos siltä tuntuu. Ei sillä vaan ole mitään tekemistä karppauksen kanssa. Katsoin jotta Cashew:ssa on 19% hiilareita. Eikö tuo ole aika paljon? Verrokkina lihahyytelö, jossa on 0-0,5%.

No siis 24g hiilaria mä sain tuosta 100 grammasta mitä söin. Ottaen huomioon että en ole tänään syönyt mitään muuta ja iltaruuaksi syön salaattia ja jotain lihaa, kokonaishiilarimäärä ei tule menemään edes yli 50g, mikä on kyllä karppia. Meillä taitaa olla eri käsitys karppauksesta... Minä en välttele kokonaan muuta kuin sokeria ja viljaa ja tietyssä määrin maitotuotteita ja makeutusaineita (tämä tosin muista kuin karppaussyistä, menee enemmän paleoon). Muita ruokia voin kyllä syödä niin paljon kuin haluan, kunhan hiilareita ei tule liikaa. Oma rajani menee tällä hetkellä about 50 grammassa, tosin usein menee puolivahingossa alle 30g (yritän välttää ketoosia, joten pitää skarpata ettei kovin montaa päivää putkeen mene minihiilareilla).

Edit.
Vielä sen verran, että muutaman vuoden karppifoorumeilla pyörineenä ja karppausta "harrastaneena" en ole kyllä koskaan kuullut cashew-pähkinöiden olevan kokonaan kiellettyjen listalla. Päinvastoin, monet karpit syövät niitä silloin tällöin.

No siis 24g hiilaria mä sain tuosta 100 grammasta mitä söin. Ottaen huomioon että en ole tänään syönyt mitään muuta ja iltaruuaksi syön salaattia ja jotain lihaa, kokonaishiilarimäärä ei tule menemään edes yli 50g, mikä on kyllä karppia. Meillä taitaa olla eri käsitys karppauksesta... Minä en välttele kokonaan muuta kuin sokeria ja viljaa ja tietyssä määrin maitotuotteita ja makeutusaineita (tämä tosin muista kuin karppaussyistä, menee enemmän paleoon). Muita ruokia voin kyllä syödä niin paljon kuin haluan, kunhan hiilareita ei tule liikaa. Oma rajani menee tällä hetkellä about 50 grammassa, tosin usein menee puolivahingossa alle 30g (yritän välttää ketoosia, joten pitää skarpata ettei kovin montaa päivää putkeen mene minihiilareilla).

Edit.
Vielä sen verran, että muutaman vuoden karppifoorumeilla pyörineenä ja karppausta "harrastaneena" en ole kyllä koskaan kuullut cashew-pähkinöiden olevan kokonaan kiellettyjen listalla. Päinvastoin, monet karpit syövät niitä silloin tällöin.
Okei, riippuuhan se minkä verran syö. Voihan sokeriakin syödä lusikalla jos ei syö muuta ;)

Itse en ole liiemmin laskeskellut noita hiilareita, pitäisiköhän? Tosin en ole niin kovin tiukasti noudattanutkaan ruokavaliota. Nimim. eilen lihapiirakka, sinapilla, juustolla ja nakeilla :kuola: (maistui muuten hyvälle!).

Mitäs on vaarana jos vetää liian vähillä hiilareilla? Verensokerit heittelee ainakin? Itse välttelen tosiaan lähinnä näitä normiruokia (eli peruna, riisi, pasta) sekä viljatuotteita. Tosin lesemuroja tulee syötyä ja niissä on aika paljon hiilareita mutta ne ovat taas kevyitä, painoltaan siis.

En hitossa ala kyllä punnitsemaan mitään. Jos nyt jossain suklaapatukassa tai pähkinäpussissa lukee hiilarimäärä ja syön sen kokonaan niin toki voin sitten pistää balanssia siten että syön vaikka vain salaatin pähkinäpussin päälle.

Itse en ole liiemmin laskeskellut noita hiilareita, pitäisiköhän? Tosin en ole niin kovin tiukasti noudattanutkaan ruokavaliota. Nimim. eilen lihapiirakka, sinapilla, juustolla ja nakeilla :kuola: (maistui muuten hyvälle!).

Mitäs on vaarana jos vetää liian vähillä hiilareilla? Verensokerit heittelee ainakin? Itse välttelen tosiaan lähinnä näitä normiruokia (eli peruna, riisi, pasta) sekä viljatuotteita. Tosin lesemuroja tulee syötyä ja niissä on aika paljon hiilareita mutta ne ovat taas kevyitä, painoltaan siis.

Ei niitä ole pakko laskeskella :) Mä kuitenkin laskin tosi pitkään ihan kaiken syömäni ruuan makrot, joten siitä on jäänyt selkärankaan se, että tahtomattanikin tiedän suunnilleen päivän ruokieni kalorit ja hiilarit.

Vähäisistä hiilareista ei ole mitään haittaa. Ketoosin sivutuotteena tulee vaan ainakin allekirjoittaneelle kaikenlaista mukavaa, kuten pahanhajuista hengitystä ja lisääntynyttä hikoilua, mitä en välttämättä halua näin asiakaspalvelutyössä :D Päänsärkyä voi myös tulla varsinkin ensimmäisen viikon aikana.

Kyllä sen tuntee jos menee liian vähille hiilareille pari päivää putkeen (en oikein edes osaa sanoa miksi tuota tunnetta pitäisi kuvata). Sitten pitäisi vielä ilmeisesti jatkaa jotta pääsee ketoosiin mutta koska taas ketoosissa pysymisessä on tekemisensä niin paljon helpompi mennä vain vähillä hiilareilla jos ei vasiten ketoosia hae imo. tjsp.

No mikä on Sohvalle on riittävän helppoa? Saako helppoon ruoanlaittoon liittyä esimerkiksi keittiöveitsen käyttöä ja käsien likaamista?
Osta kanasuikaleita ja pakastettuja wok-vihanneksia. Ruskista suikaleet öljyssä, lisää vihannekset ja mausteet. Ei mee enää paljon helpommaksi.
Pyörittele jauhelihasta lihapullia tai pihvejä ja paistele niitä. Tai vielä helpompaa osta kokoliha fileetä ja paista pihvejä.

Mutta sitten vähän "vaivalloisempia" reseptejä:
Chili con carne on ollut minul viimeaikoina kovassa käytössä:
400g jauhelihaa, 1 paprika, 1 punasipuli, 1 habanero-chili (tai chilijauhetta), ½ tölkki kidneypapuja (tai koko tölkki, jos hiilareita saa olla enemmän). Mausteeksi suolaa, mustapippuria, oreganoa, lusikallinen juustokuminaa, tujaus punaviinietikkaa ja pari kynttä valkosipulia tai jauhetta. Kun jauheliha ja sipuli on ruskistettu, lisätään pataan kaikki muut ainekset ja mausteet sekä annettaan hautua noin puolisen tuntia.
Kun mössö tarjoillaan lautasella päälle ripotellaan juustoraastetta sulamaan hetkeksi ja lopuksi vielä nokare ranskankermaa.

En ottanut ruoasta kuvaa, kun ei ole mikään ihmeellisen näköinen mättö enkä jaksa tuunata noin kuvaukselliseksi kuin Hupen esimerkit.

No mikä on Sohvalle on riittävän helppoa? Saako helppoon ruoanlaittoon liittyä esimerkiksi keittiöveitsen käyttöä ja käsien likaamista?
Osta kanasuikaleita ja pakastettuja wok-vihanneksia. Ruskista suikaleet öljyssä, lisää vihannekset ja mausteet. Ei mee enää paljon helpommaksi.

No tuo on sopivan helppoa :) Tosiaan töistä kun kotiin tulen ni en viitsi viettää tuntitolkulla aikaa valmistaessa itselleni jtn järkevää iltapalaa. Tänään nappasin kaupasta Pirkka salaattisekoituksen (noita ei vissii tarvi edes pestä?), 300g filesuikaleita (mandariini), 2 x 130g John Westin tonnikalaa ja vähän kirsikkatomaatteja. Paiston kanat ja sekotin kaikki yhteen, päälle balsamicoa. Perkele, kokata en osaa alkuunkaan mutta hyvää tuli. Ja tosta syönee sen 2 iltaa kevyesti. Valmistus n. 12min.

Tota chili con carnee vois testaa, vaikka papujen suhteen olen vähän nirso. Tarvii opetella tavoille.

En hitossa ala kyllä punnitsemaan mitään.

Sama homma. Siinä vaiheessa menee jo hifin puolelle, ei kiitos. Mielummin sinneppäin kun tarkalleen.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom