Ylätalja, latsien varma kehittäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Siis sun kysymys on, että onko lämmittely vain lämmittelyä vai ihan treeniä? Vastaus: Se on lämmittelyä. Eli latsit vaan pieneen pumppiin ja veri kiertämään.

Kiitos paljon. Teen siis taljassa sen 'lämmittelyn', sitten penkkitreeni jonka jälkeen takasin taljaan tekemään se varsinainen Selkätreeni :puntti:

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Osaisko joku sanoa miks mulla ei nouse ylätaljassa painot? Teen omasta mielestäni liikkeen hyvin, mutta sarjapainot ei ole juurikaan kasvanut. Jos teen isommilla painoilla, niin en saa kunnolla tuntumaa latseihin. Ajattelin et onko samalai ollut muilla?
Sinänsä noilla painoilla ei ole merkitystä, koska tästä huolimatta olen saanut selvästi kehitystä, kun aloitin tekemään "oikein" ylätaljaa.

^^ Taisit vastata itse kysymykseesi; jos painoilla ei ole merkitystä ja kehitystä silti tullut, niin eikö se ole pääasia?

Isoilla painoilla tekniikka kärsii ja koko homma menee rykimiseksi.

Leuanvetoa voit myös koitella, lisäpainoilla jos mahdollista.

Kiitos paljon. Teen siis taljassa sen 'lämmittelyn', sitten penkkitreeni jonka jälkeen takasin taljaan tekemään se varsinainen Selkätreeni :puntti:
Noh, miks et silloin voisi yhtä hyvin tehdä sitä koko selkäreeniä ennen penkkireeniä? jos kerta selkäreeni kuitenkin on samassa reenissä.

Huhhuh, päätin sitten tehdä kunnon reenin latseille, hitaita leukoja lisäpainoilla. 1,2,3,4 toistoilla. Ja ylätaljaa kympinpienemmällä kuin omapaino, sillä pumppailua +negatiiviset ja kulmasoutua taljassa. Seuraavina päivinä latsit oli ns, tulessa, ja tuntui kuin olisivat repeytyneet selästä irti. Nyt jo helpottaa. Luulen tuonkin johtavan siitä että tein liikkeet rauhassa ja kunnon tekniikalla.

Kuuluuko ylätaljan rasittaa lähinnä latsien yläosia ja takaolkapäitä? Olen yrittänyt hioa mun tekniikkaa ja laskea painoja, mutta pumppi tulee suurimmaksi osaksi takaolkapäille ja latsien yläosaan. Olis kiva tuntea pumppi kaikkialla ''siivissä'' - niinhän se kai pitäisikin tuntua? Mikä neuvoksi?

Kuuluuko ylätaljan rasittaa lähinnä latsien yläosia ja takaolkapäitä? Olen yrittänyt hioa mun tekniikkaa ja laskea painoja, mutta pumppi tulee suurimmaksi osaksi takaolkapäille ja latsien yläosaan. Olis kiva tuntea pumppi kaikkialla ''siivissä'' - niinhän se kai pitäisikin tuntua? Mikä neuvoksi?

Leveä selkälihas on yksittäinen lihas, eli kyllä se koko lihas rasittuu kun sitä työstetään.

Tosin siitäkin, että voisi painottaa lihaksen eri osia on juttua: Tässä ysikymppisen postaama lainaus (ilmeisesti Juha Hulmin tekstiä):

"LIHASTEN RAKENTUMINEN
Lihas voidaan jakaa neuromuskulaarisiin osastoihin, jotka ovat erityisiä osia lihaksissa ja joille mo-risten yksiköiden hermottamat alueet antavat omat ominaisuutensa. Lihasten eri osat voivat toimia eri tavalla riippuen tilanteen vaatimuksista. Lihasten tasaisen supistumisen takaamiseksi, täytyy lihasten eri osastojen välillä olla yhteistyötä. Mutta koska jokaiselle osastolle on olemassa oma hermotuksensa ja motoriset yksikkönsä, on mahdollista, että yksi alue voi valikoidusti rekrytoida vain tietyn osan lihaksesta toimimaan.
Esimerkiksi hoikkalihas (gracilis) ja räätälinlihas (sartorius) ovat muodostuneet suhteellisen lyhyistä sarjassa olevista lihassoluista. Tämä havainto on ristiriidassa sen käsityksen kanssa, että lihassolut ulottuisivat koko matkan lihaksen kiinnittymiskohdasta toiseen. Kiinnittymiskohtien pe-rusteella lihasten eri osat voivat saada aikaan erilaisia liikkeitä (esim. epäkäslihas). Toisaalta joissakin lihaksissa ei ole anatomisesti erityistä järjestäytymistä, joka viittaisi erityiseen toimintamalliin jossain lihaksen kohdassa, mutta silti nämä lihakset reagoivat alueellisilla eroilla (esim. hauislihas).

Voit tietysti kokeilla myös V-kahvaa:

T-nation: Narrow parallel-grip chin-ups (laajennettavissa ylätaljaan)

Since the grip is narrow, the inferior fibers of the latissimus are hugely recruited.

by Charles Poliquin

Ite en oo niin viisas, että lähtisin näitä sen kummemmin analysoimaan.

Leveä selkälihas on yksittäinen lihas, eli kyllä se koko lihas rasittuu kun sitä työstetään.

Tosin siitäkin, että voisi painottaa lihaksen eri osia on juttua: Tässä ysikymppisen postaama lainaus (ilmeisesti Juha Hulmin tekstiä):

Voit tietysti kokeilla myös V-kahvaa:

Ite en oo niin viisas, että lähtisin näitä sen kummemmin analysoimaan.

Kiitän! V-kahvalla oon tehnyt välillä tangon sijasta, mutta voisihan sitä käyttää useamminkin, jos saman asian ajaa :)

Zone-sarja -42%
Kun teen tätä liikettä, tuntuu liike selvästi kyllä selässä enkä juurikaan muulla työtä tee kuin selällä mutta en tiedä osuuko se sitte just niihi latseihi vai mihi se nappaa.. Selkään jokatapauksessa joten jatkanko vaa menemää samal taval että ottaa selkää?

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Tuli tämmönen mieleen, että itsellä ei tule liikkeessä venytystä oleenkaan vaan kädet pysyvät yläasennossa hieman koukussa eli lihakset pysyvät jännittyneinä. Voiko tästä olla jotain haittaa?

Tuli tämmönen mieleen, että itsellä ei tule liikkeessä venytystä oleenkaan vaan kädet pysyvät yläasennossa hieman koukussa eli lihakset pysyvät jännittyneinä. Voiko tästä olla jotain haittaa?
Ei, venytä sarjojen välissä lähes väkivaltaisesti latseja. Ylätaljassa hoidat vain, että supistus on täydellinen.

En nyt osaa kauheen hyvin kuvailla miten ylätaljan teen, oon koittanu täältä ja muualta ottaa vinkkejä oikeesta tekniikasta mutta tunne on lähinnä haiuksessa, ojentajissa ja hieman rinnan yläosassa? Latseihin en saa tällä oikeestaan minkäänlaista tuntemusta.. Oon koittanut eri otteitakin jne ja oikein jännittää latseja muttei oo toiminu..

Ikinä ei oo muutenkaan latsit kipeänä kun niiden treenipäivä on ollu.. Alataljassa tulee jonkinlaista tuntoo sinne mutta ei siinäkään tekniikka taida ihan kohillaan olla.

Pitäs varmaan koittaa vähentää painoo ja jotenkin ihan pelkillä latseilla koittaa saada sitä tankoo alas? Mut ei sekään varmaan sit ihan oikein mee jos vastus tippuu 20 kiloon..

En nyt osaa kauheen hyvin kuvailla miten ylätaljan teen, oon koittanu täältä ja muualta ottaa vinkkejä oikeesta tekniikasta mutta tunne on lähinnä haiuksessa, ojentajissa ja hieman rinnan yläosassa? Latseihin en saa tällä oikeestaan minkäänlaista tuntemusta.. Oon koittanut eri otteitakin jne ja oikein jännittää latseja muttei oo toiminu..

Ikinä ei oo muutenkaan latsit kipeänä kun niiden treenipäivä on ollu.. Alataljassa tulee jonkinlaista tuntoo sinne mutta ei siinäkään tekniikka taida ihan kohillaan olla.

Pitäs varmaan koittaa vähentää painoo ja jotenkin ihan pelkillä latseilla koittaa saada sitä tankoo alas? Mut ei sekään varmaan sit ihan oikein mee jos vastus tippuu 20 kiloon..

Meneekö leukoja? Tee niitä ylätaljan sijaan niin pitäisi osua rasitus latseille vaikka tyyli ei oliskaan 100% kunnossa. Sit kun saat latsit 'kipeäksi' alat pikkuhiljaa löytämään sen oikean tyylin, jolla saat rasituksen juurikin sinne. Kannattaa opetella tekemään 'leveä selkä' posea ja pitää mielessä miten selän lihaksia kontrolloidaan. Mulla ainakin autto huomattavasti toi saamaan rasituksen sinne mihin sen haluan :D

Menee leukoja myötäotteella ehkä 10.. Niiden jälkeen en tunne oikeestaan missään lihaksissa mitään..

Edit. Pitää varmaan tehä noita useempi sarja, niin paljon kun jaksaa vaikka.. Jos sitten tuntuis ees vähäsen siellä:)

Jos liike alkaa ottamaan takaolkapäihin voi vika olla siinä että nojaat liika taksepäin suorituksen aikana jolloin kyynärpääsi ei seuraa ylävartalon linjaa. Vaikka asentosi olisikin enemmän pystysuora niin yritä vetää niin että kyynärpäät liikkuvat linjassa ylävartalon kanssa. Jos kyynärpäät menevät liikaa selän puolelle kytkeytyy takaolat mukaan peliin. Itse teen liikkeen ikään kuin kahdessa osassa. Eli ensin lasken olkapäät, näin saa hieman rasitusta pois hauiksilta, sitten vaan kädet kylkiin lopussa puristaaen, niin kuin yrittäisi murskata appelsiinit kainaloissa. Liikkeen pitää kuitenkin näyttää sulavalta

Kannatta aina pitää mielessä mitä lihasta ollaan milloinkin treenaamassa. Monesti näkee kyllä salilla mitä epämääräisempiä suorituksia joissa treenattava lihasryhmä tekee vaan puolpäivää. Ei vaan kerkeäisi itse reenaamaan ollenkaan jos alkais porukkaa neuvomaan. ;)

Itellä posahti latsit kasvuun kun vaihdoin kapean vastaotteen ylätaljasta, leveään myötä otteeseen, tanko rintaan ja kunnon supistus. 3kk sisällä tuli huomattavaa kasvua, löytyy kuviakin, ihan hämmästyttää, tosin samalla nous kulmasoudun painot taljassa n,20kg. :hyper:

Itellä posahti latsit kasvuun kun vaihdoin kapean vastaotteen ylätaljasta, leveään myötä otteeseen, tanko rintaan ja kunnon supistus. 3kk sisällä tuli huomattavaa kasvua, löytyy kuviakin, ihan hämmästyttää, tosin samalla nous kulmasoudun painot taljassa n,20kg. :hyper:

Sama homma täällä, vielä paksu suora tanko niin latseihin saa aika hyvän tuntuman ja peilistä näkyy tulokset.

Kokeilin eilen työsarjojen jälkeen ylätaljaa kolmiokahvalla, sai ihan pirun hyvän supistuksen ja tuntuman latseihin. Muut kokeilleet samaa?

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom