Ylätalja, latsien varma kehittäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Hieman offtopikkina mut missäköhän vaihees noita leukoja kannattaisi treenimielessä tehä? Kun ylätaljaa oon tehny tolla leveällä myötäotteella 3x10 sarjoja 80 kilon painolla ja leukoja menee vastaotteella kapeasti se 5-7 ja myötäotteella kai 3 tai ehkä 4 niin en oo oikeen varma että olisko esim 3x3 leuat parempi kuin tuo ylätalja.

Hieman sekavaa mahdollisesti mutta kai siitä selvän saa. :)

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Jelppiä kaivattas kovasti selän kehittämiseen. Ylätaljaa nimittäin en saa tuntumaan ollenkaan selässä. Useimmiten ylätalja ottaa minulla OJENTAJIIN, joka kuulostaa varmasti ihan hullulta. Olen kokeillut normaalin tangon lisäksi lapiokahvalla/D-kahvalla (?). Tekniikasta olen lukenut paljon, mutta en vaan saa toteutettua jotenkin sitä salilla. Leuanveto leveällä otteellakin on kokeiltu, siinä rasittui hauikset vaikka kuinka yritti vetää selällä. Eli jotain todella perusteellisia ohjeita kaivataan. :)

Jelppiä kaivattas kovasti selän kehittämiseen. Ylätaljaa nimittäin en saa tuntumaan ollenkaan selässä. Useimmiten ylätalja ottaa minulla OJENTAJIIN, joka kuulostaa varmasti ihan hullulta. Olen kokeillut normaalin tangon lisäksi lapiokahvalla/D-kahvalla (?). Tekniikasta olen lukenut paljon, mutta en vaan saa toteutettua jotenkin sitä salilla. Leuanveto leveällä otteellakin on kokeiltu, siinä rasittui hauikset vaikka kuinka yritti vetää selällä. Eli jotain todella perusteellisia ohjeita kaivataan. :)

Kannattaa ihan oikeasti laittaa taljassa ne painot tarpeeksi pieniksi, jotta saat tehtyä sen liikkeen selällä. Kauheesti näkee salilla heijareilla tehtyjä ylätaljoja, josta mulla ei ole ainakaan mitään hajua mihin ne ottaa. Sitten pienenä tekniikkavinkkinä: Kun vedät tankoa alas, kuvittele että vetäisit/työntäisit kyynärpäitä nimenomaan alaspäin ja itteäs kohti hiukan.

Leuanvedoissa voit esimerkiksi koittaa vastaotteella tehdä, jotta rasitus ei olisi niin suuri hauiksiin. Ei myöskään tarvitse ihan suorille käsille jättää, koska rasittaa hauksia, mitkä sulla juuri sen hiitin leuanvedoissa ottaa ja näkyy toistomäärissä myös varmaankin.

Kannattaa ihan oikeasti laittaa taljassa ne painot tarpeeksi pieniksi, jotta saat tehtyä sen liikkeen selällä. Kauheesti näkee salilla heijareilla tehtyjä ylätaljoja, josta mulla ei ole ainakaan mitään hajua mihin ne ottaa. Sitten pienenä tekniikkavinkkinä: Kun vedät tankoa alas, kuvittele että vetäisit/työntäisit kyynärpäitä nimenomaan alaspäin ja itteäs kohti hiukan.

Leuanvedoissa voit esimerkiksi koittaa vastaotteella tehdä, jotta rasitus ei olisi niin suuri hauiksiin. Ei myöskään tarvitse ihan suorille käsille jättää, koska rasittaa hauksia, mitkä sulla juuri sen hiitin leuanvedoissa ottaa ja näkyy toistomäärissä myös varmaankin.

Ongelma ei oo ainakaan heijauksessa, sitä en nimeksikään tee, ja sekä pienillä että suuremmilla painoilla oon koittanu sitä tuntumaa hakee. Mut joo koitetaan vielä hakee.

Mites muut väittää että luonnon ja ties mitä se niskantaakse ylätalja, mutta itsellä tuntuu luonnottamalta se eteen vetäminen. Tuntuu että eteen vetäessä menee helposti tanko naamaan/otsaan/leukaan. Mites sitten leuoissa kun aikalailla vastaava liike. Eikö niitäkään kannattaisi tehdä niskantaakse ollenkaan? Selässä mulla kummiskin tuntuu toi.. Tuli mieleen kun sanotaan että toi niskantaakse olis jotenkin epäluonnollinen niin onko kukaan treenannut olkapäiden liikkuvuutta mitenkään. Onko siinä vähän sama, kun joskus olen kuullut kaverin yms. sanovan että kämmenet lattiaan olisi jotenkin epäluonnollista, vaikka ei itselläkään ihan mene, mutta venyttelemällä se parantuu. Ja ei, itselläni ei ole mitenkään ylivenyvät yms. nivelet tai mitään.

^Ylätalja eteen rasittaa eri paikkaa mitä taakse tehtynä. Voihan se olla, että isoilla pojilla on syynsä siihen, että sitä tankoa ei taakse vedellä.

Itse en saa taakse vedetyssä taljassa tuntumaa oikein mihinkään. Teen sitä silti silloin tällöin lähinnä muun harjottelun lomassa/lisäksi siksi, että lavassa esiintyy välillä jotain outoa liikekontrollihäiriötä ja kuvittelen tämän liikkeen osaltaan pitävän sitä poissa. Tiedä sitten sitä, onko sillä vaikutusta. Itselläni liikkuvuus olkanivelissä ei ole mikään erityisen hyvä, mutta ei ne rajat niskan taakse vedossa tule vastaan. Varsin rauhallisia nuo taakse vedettävät liikkeet itselleni ovat.

Ylätalja on itselleni muutenkin ollut sellainen väline, että sillä oli pitkään hankala saada tulosta aikaan. Ajattelin verrata omaa tapaani, jolla saan latsiin "hittiä" ensimmäisen sivun kuviin, mutta nehän ovat huomattavan samankaltaisia. Oma mielikuva oli se, että olisin pystymmässä ja minulla olisi selkä enemmän rintarangasta kaarellaan taaksepäin. Mutta niinhän se näyttää olevan ensimmäisen sivun punttihirmullakin.

Kun etusivun ohjeessa kiinnitetään huomiota siihen, että ei vetäisi käsillä, niin tästä en saanut itse apua. Apu löytyi lopulta siitä, että salilla asian osaava hemmo nappasi kyynärpäistä kiinni ja ohjasi niitä oikeaan suuntaa. Mielikuvaksi kertoi, että piirrä niillä kyynärpäillä ympyrää ja yritä lopussa puristaa kyynärpäät yhteen. Tämän jälkeen se tuntuma alkoi löytymään

Vastaotteellahan se nimenomaan ottaa enempi hauiksiin kuin myötäotteella.

Itse saan ylätaljassa parhaimmat tuntumat suoralla tangolla sekä lapiokahvalla.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Juu tämä on kanssa todella hyvä liike, kun sen tekee tuolla sivulla 1 olevan mallin mukaan. Tässä tuli kyllä meikäläiselle sellainen ahaa-elämys yläselän treeniin, olin tehnyt päin helvettiä liikettä siihen asti, jaa lähemmäs 20 vuotta:dance2: Aiemmin kun tein tätä, tein silleen hiijaten ja paljon kallistuen, mitä näkee paljon. Sellainen soutaminen on ihan hyvä yleisliike Sulkavan soutuihin harjoiteltaessa, mutta ei sillä paljoa yläselän liikkeen kanssa ole tekemistä. Teen juurikin noin, painot maltillisena, kyynärpäät tekee ympyrän varaloa kohden ja kyynärpäät koskettavat vartaloa kun on pohjassa, en päästä tankoa läheskään ylös vaan stoppaan hyvissä ajoin ennen alasvetoa, teen melkein pystyssä, joskus vähän kallistuu taaksepäin, muttei juuri nimeksikään. Käytän tavallista ylätaljatankoa, lapiokahvalla en saa tuntumaa selkään vaan hauksiin.

itellä oli kanssa sama juttu, varmaan vuoden tein ylätaljaa heijaten ei mitään kehitystä, kunnes tajusin laittaa pienemmät painot ja puhtaalla lavat yhteen tekniikalla ni johan alkoi selkä kasvaa ja tulokset nousta. aluksi 3 raskasta sarjaa isommilla romuilla ja sitten pienet painot ja kunnon pumppia toimii..:rock:

Eilen ekaa kertaa testailin tätä. Tein 2x15x25kg. Ihan jees liike, tätä voisi tehdä välillä leukojen sijaan, jospa jopa tuloksetkin nousisivat!

itellä nyt sarjapainot pyörii 90-100kg välil, parikyt kiloo lisää tulosta on tullu aika pienessä ajassa...ylätalja,leuat ja alatalja ei paljoa muuta selkä päivänä tartte tehä

^Ylätalja eteen rasittaa eri paikkaa mitä taakse tehtynä. Voihan se olla, että isoilla pojilla on syynsä siihen, että sitä tankoa ei taakse vedellä.

Itse en saa taakse vedetyssä taljassa tuntumaa oikein mihinkään. Teen sitä silti silloin tällöin lähinnä muun harjottelun lomassa/lisäksi siksi, että lavassa esiintyy välillä jotain outoa liikekontrollihäiriötä ja kuvittelen tämän liikkeen osaltaan pitävän sitä poissa. Tiedä sitten sitä, onko sillä vaikutusta. Itselläni liikkuvuus olkanivelissä ei ole mikään erityisen hyvä, mutta ei ne rajat niskan taakse vedossa tule vastaan. Varsin rauhallisia nuo taakse vedettävät liikkeet itselleni ovat.

Ylätalja on itselleni muutenkin ollut sellainen väline, että sillä oli pitkään hankala saada tulosta aikaan. Ajattelin verrata omaa tapaani, jolla saan latsiin "hittiä" ensimmäisen sivun kuviin, mutta nehän ovat huomattavan samankaltaisia. Oma mielikuva oli se, että olisin pystymmässä ja minulla olisi selkä enemmän rintarangasta kaarellaan taaksepäin. Mutta niinhän se näyttää olevan ensimmäisen sivun punttihirmullakin.

Kun etusivun ohjeessa kiinnitetään huomiota siihen, että ei vetäisi käsillä, niin tästä en saanut itse apua. Apu löytyi lopulta siitä, että salilla asian osaava hemmo nappasi kyynärpäistä kiinni ja ohjasi niitä oikeaan suuntaa. Mielikuvaksi kertoi, että piirrä niillä kyynärpäillä ympyrää ja yritä lopussa puristaa kyynärpäät yhteen. Tämän jälkeen se tuntuma alkoi löytymään

Tässä oli hyvä postaus. Oon kans tehnyt ylätaljaa niskantaakse, viimeisellä kerralla meni 5x75 ja sen jälkeen siirryin tankoon roikkumaan 85kg. Tuolla omia treenivideoita osiossa on nyt mun lapaluiden keräilyä, jostain syystä porukka nauraa sille ihan räkänä mut sen tarkoitus oli olla tekniikkavideo siitä mitä oon oppinut taljasta niskantaakse.
Käsien eliminoinnissa auttaa kun koukistaa vähän ranteita, käytin sitä leveää kahvaa jossa on pienet viistot pätkät päissä. Toi on helpompi mitä leuanvetotanko. Kahvan paksuudella on mulle ainakin merkitystä, jos on ohut kahva niin tarvii hanskat. Vedosta sen verran et koitan pitää tasaista jännitystä koko matkan ajan ja minimoida vartalon liikkumisen. Rintakehän pullistaminen ylöspäin auttaa taljassa istuessa mut samalla pitää katsoa ettei selkä karkaile. Tangossa roikkuen aika erilainen tuntuma vartalossa mut nyt toi lapojen pito on jäänyt kohtuu hyvin päälle.
Ennen oli ongelmana mm. et olkapäät meni lukkoon eikä saanu vedettyä niskan taakse, nyt menee loppuun asti.

Annetaanpas aloittelijan kommentti liikkeeseen.

Lähtökohta oli "latsiton", luikku mies, ilman raameja. Tällä liikkeellä tuntuu juuri latseihin saavan ihan älyttömän poltteen ja itselläni myös nopean lihaskehityksen. Oikeastaan löysin bodystäni tällä ihan uudet lihakset, joita ei ikinä ole ollutkaan.

Omalla kohdallani painojen määrä on todella tärkeä. Pystyisin liikeen tekemään 3x10 sarjana 5-10kg painavemmilla kokoajan, mutta tällöin tunne selästä häviää ja perusliike muuttuu koko ylävartalolla toteutettavaksi väkinäiseksi riuhtomiseksi. Ja jostain kumman syystä se on pinttynyt hyvin mieleen, että "vedä kyynärpäitä alas", jolloin hausis ja muu käsivarsi ei juuri rasitu ja se, että heijaa vartaloa vienosti sen n.10cm taakse. Ja taljahan vedetään täällä tuohon rintaan saakka, ja sitä viimeistä, mitä ei hallitusti saada rintaan kolmannella setillä, pidetään "staattisella" työllä vastaan niin pitkään kunnes polte on liian raju (ts. kädet virahtaneet suoriksi). Sarjojen välissä venyttelen latseja melko rajusti.
Itselläni toimii kuin tauti, latsit saa halutessaan totaaliseen jumiin. Kehitystä tullut latseihin n.4:ssä kuukaudessa n.2cm/puoli. Kiteytettynä: Oikein tehtynä mahtava liike. Mutta, mahdottoman helppo tehdä myös väärin, jolloin paine kohdistuu täysin muualle kuin mihin sitä haet (jos siis haet habaa latseihin)

Viimeksi muokattu:
Mulla on painot ruvennu junnaamaan paikallaa ylätaljassa. Tähän asti on yapahtunut kehitystä, mutta nyt oon sellaisen kuukauden ajan junnannut paikoillaan. Mikä neuvoksi?

Mulla on painot ruvennu junnaamaan paikallaa ylätaljassa. Tähän asti on yapahtunut kehitystä, mutta nyt oon sellaisen kuukauden ajan junnannut paikoillaan. Mikä neuvoksi?

Vaihda kahvaa/tankoa radikaalisti erilaiseen. Itellä rupes junnaa leveällä tangolla tehty ylätalja paikallaan ni vaihdoin lapiokahvaan niskan taakse. Myös kapeeta kahvaa kannattaa kokeilla jos oot tehny leveillä tähän asti...

Zone-sarja -42%

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom