Ylätalja, latsien varma kehittäjä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mike
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Erittäin leveellä otteella on tähän asti menty. pistetään lapiokahva kokeiluun :) niskan taakse en kumminkaan vedä, omat olkapäät ei siitä oikein pidä

SUPER WHEY ISOLATE (3,9 kg) -24%
Aloitin jälleen pitkästä aikaa salittamisen, mutta yllätyksekseni epäkäslihaksien kasvu karkaa käsistä muihin lihaksiin verrattaessa. Työssäni joudun nostamaan olkavarsilla ja selällä tavaroita, jolloin olen ns. jatkuvassa pumpissa mikäli treenaan epäksiä salilla. Miten saisin muun yläkropan saamaan kiinni, tulisiko treeneissä jättää ylätaljaa ja soutua vähemmälle ja onko parempi tapa tehdä toistot kevyillä painoilla suurissa erissä vai suuret kilot, pienet toistot?

Aloitin jälleen pitkästä aikaa salittamisen, mutta yllätyksekseni epäkäslihaksien kasvu karkaa käsistä muihin lihaksiin verrattaessa. Työssäni joudun nostamaan olkavarsilla ja selällä tavaroita, jolloin olen ns. jatkuvassa pumpissa mikäli treenaan epäksiä salilla. Miten saisin muun yläkropan saamaan kiinni, tulisiko treeneissä jättää ylätaljaa ja soutua vähemmälle ja onko parempi tapa tehdä toistot kevyillä painoilla suurissa erissä vai suuret kilot, pienet toistot?
Todennäkösesti sulta puuttuu vaan lihasta aika lailla joka puolelta joka kyllä tasottuu ihan automaattisesti ilman mitään sen kummempia ihmeellisyyksiä jos vaan treenaat tasasesti.

Aina välillä ylätalja saa mulla aikaan vihlovaa kipua kyynärpäässä, yleensä vain toisessa. Olen koittanut keskittyä teknikkaan jne. mutta aina välillä kipu iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Neuvoja?

Aina välillä ylätalja saa mulla aikaan vihlovaa kipua kyynärpäässä, yleensä vain toisessa. Olen koittanut keskittyä teknikkaan jne. mutta aina välillä kipu iskee kuin salama kirkkaalta taivaalta. Neuvoja?

Elä vedä käsillä vaan selällä ;) Monesti just kyynärpäät ottaa osumaa kun on liian isot painot ja veto menee selän sijasta käsille. Varo myös heijaamalla tekemistä koska se repii noita kyynär- ja olkaniveliä hitosti. Yläasennossa käsivarsien liian suoraks päästämistä kannattaa myös välttää ku ruttoa koska sillon voi kyynärnivelet yliojentua ja veto kohdistuukin lihasten sijasta suoraan siihe liitoskohtaan...

Onko tällä liikkeellä mitään yhteistä kulmasoudun kans? omalla salilla on noita tankoja niukasti ni josko tällä vois korvata kulmasoudun?

tää ottaa vähän enemmän selkään leveyssuunnassa kun taas mun mielestä kulmasoutu osuu enemmän trapeziukseen eli siis selän paksuutta, riippuu vähän sun omasta tekniikastas tosin.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Leuanveto on kärjistetysti parempi kuin ylätalja. Ottaa kokonaisvaltaisemmin selkään.

Normaalisti kyllä, mutta riippuu pitkälti siitä osaako sitä selkää käyttää kunnolla. Jos leuanveto menee suurimmaks osaks käsillä niin sillon ylätalja voi olla parempi vaihtoehto jotta saa kohdistettua sinne selkään. Toisaalta selän kanssa tää sama ongelma koskee melkolailla kaikkia liikkeitä :rolleyes:

Haha, tein viime viikolla ylätaljan ensimmäistä kertaa peilin edessä ja tajusin vasta siinä, miten liike kuuluu tehdä kunnolla. :wtf: Ilmankos painot ovat jumittuneet samoille tienoille aiemmin. Minulle ahaa-elämyksinä tulivat sekä se, että liikerata saa tosiaan olla lyhyt ylöspäin, jotta jännitys pysyy lihaksessa koko ajan ja että hyvän ryhdin lisäksi rintaa kannattaa työntää eteenpäin reilusti. Aiemmin väsyivät kädet, nyt selkä.

Ei ole mahdollista tehdä leukoja suuremmaksi osaksi käsillä. Eipä kyllä ylätaljaakaan.

Ei varmaan teoriassa jos ihmisen ruumiin anatomiakarttaa katsoo. Mikä tahansa veto mistä suunnasta tahansa ottaa osittain selkään siinä missä käsiinkin, mutta on eri asia ajaa rasitusta enemmän sinne selkään vetämällä selällä kun käsiin vetämällä käsillä.

Mikäs mahtaa olla tekniikassa vikana vai onko niin heikot kädet että ylätalja ottaa pelkkiin käsiin, tai siis on selässä hieman rasitusta mutta ei juuri ollenkaan. Aloitus postauksen mukaisesti olen sitä pyrkinyt tekemään

Zone-sarja -42%
^sitähän moni suosittelee joko esirasitusliikkeenä tai viimeistelevänä. Itse olen tehnyt (3-jakoisella) 5x20 treenin alkuun.

Vinkkejä vielä seuraavien lisäksi ylätaljaan?

-Rinta eteen
-"Kyynärpäät vetävät"
-Älä heilauta kroppaa

Näillä ohjeilla olen ylätaljaa tehnyt, mutta jotenkin tuntuu, että liike menee väkisinkin käsille enemmän kuin selälle. Olen kokeillut moneen kertaan vaihtaa oteleveyttä ja kahvaa, mutta kun ei niin ei. Painojakin olen pudotellut ja koittanut keskittyä liikerataan, mutta mitään suurempaa tuntumaa en ole siltikään saanut. Sama pätee vähän muissakin selkäliikkeissa kuten kulmasoudussa käsipainolla ja alataljassa. Ainoa liike, jossa olen saanut kunnon tuntuman selkään on ollut kulmasoutu tangolla. Mikähän tässä nyt on? Egopainotkin on jätetty pois, jotta tekniikka olisi puhdas mutta ei.:face:

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom