Tommi S sanoi:
Esimerkki vielä parista treenipäivästä:
1 Treeni 3 x 5:
Rinta: Tasapenkki tangolla
Selkä: Leuanveto
Olkapäät: Pystypunnerus tangolla seisten
Etureidet: Takakyykky
Hauikset: Hauiskääntö kulmatangolla
Ojentajat: Ranskalaiset punnerrukset kulmatangolla
2 Treeni 3 x 8:
Selkä: Kulmasoutu tangolla
Olkapäät: Pystypunner käsipainoilla istuen
Etureidet: Etukyykky
Alaselkä/lantio: Maastaveto
Olkapäät: Vipunostot sivuille käsipainoilla
Takareidet: Reisikoukistus koneella
Pari asiaa jäi kaivelemaan mieltä eli tossa tulee selälle treeniä 1. ja 2. treenissä mutta esim.rinnalle vai 1:ssa treenissä
ja pohkeita ei oo kummassakaan.. mites se kolmas treeni..Sori jos oon vähän pihalla
Siis tossa on esimerkki vain kahdesta treenipäivästä. Kolmas päivä tuossa olisi sitten vaikkapa seuraava:
3. Treeni 2 x 15:
- Olkapäät: Pystypunnerrus tangolla
- Etureidet: Hack kyykky
- Alaselkä: Hyvää huomenta
- Rinta: Negatiivinen penkki käsipainoilla
- Pohkeet: Pohjenousu koneella seisten
- Vatsat (oma lisäys lihasryhmälistaan): Vatsarutistukset tangosta riippuen
Tämä (ja nuo aiemmat) ovat siis vain esimerkkejä siitä miten itse olen kierrättänyt liikkeitä ja lihasryhmiä. Esimerkkin treenit on siis vain yhdeltä viikolta. Sovelluksia on varmasti muitakin.
Liikeet on jaettu alla kuvattuihin ryhmiin joista sitten aina valitaan liike per lihasryhmä.
Raskaat perusliikkeet (näistä valitaan 4 per treeni, eli yksi ryhmä jää treenaamatta):
Rinta: Penkki tai vinopenkki (negatiivinen tai positiivinen kulma) käsipainoilla tai tangolla, dippi
Selkä: Soudut (kulmasoutu tangolla, käsipainoilla, pystysoutu), leuat
Olkapäät: Pystypunnerrukset tangolla tai käsipainoilla, istuen tai seisten
Etureidet: Takakyykky, etukyykky, hack, (prässikin)
Alaselkä/lantio: Mave, hyvää huomenta, rinnalleveto (vai mikä onkaan)
Kevyet eristävät liikkeet (2 per treeni):
Hauikset: Hauiskääntö käsipainoilla tai tangolla, istuen tai seisten
Ojentajat: Ranskalaiset punnerrukset kulmatangolla, käsipainoilla, ojentajapunnerrukset taljassa, niskan takaa käsipainoilla
Olkapäät: Vipunostot takaa, sivuilta, edestä, käsipainoilla tai taljassa
Takareidet: Reiskoukistuksen eri variaatiot, SJMV (vaikkei ole kevyt eikä kovin eritävä ;))
Pohkeet: Pohjenousu istuen tai seisten koneella tms.
Vatsat (oma lisäys ryhmiin): Vatsarutistukset koneella, riippuen tangosta tms.
Yllä luetelluista on siis aina valittu 4 pääliikettä järjestyksessä siten että edellisen treenin ensimmäinen liikkeistä (tai oikeastaan lihasryhmistä) on jäänyt pois. Eristävistä liikkeistä on valittu 2 siten että ne mitkä tehtiin edellisessä treenissä jätetään väliin ja listasta valitaan seuraavat kaksi.
Tästä kuvitteellista viikosta seuraava olisi sitten supersarjaviikko, jolloin olen tehnyt samat liikkeet samoina päivinä liikepareiksi ryhmitellen. Sitä seuraavalla viikolla on taas kierto aloitettu uudestaan siitä mihin aiemmin jäätiin...
Ei tuon liikkeiden kierrätyksen kanssa varmasti niin tarkkaa ole että täytyisi säätää juuri tietyllä tavalla. Periaate vaihtelusta lienee tärkeämpää kuin se että suorittaa liikkeet juuri tietyssä järjestyksesää tms...