kaNi- sanoi:
onko joku tosiaan selvinnyt hengissä tollasesta? en MILLÄÄN saisi esim 10x5*80 penkissä 60SEK PALAUTUKSELLA
Tuota tuota, tuo treenihän tehdään vastavaikuttajaperiaatteella. Eli 1 sarja penaa 5x80%, sitten 60 sekkaa taukoa, sarja kulmasoutua 5x80%, 60 sekkaa taukoa, sitten taas penaa jne. kunnes kaikki 10 sarjaa kumpaakin liikettä on tullut tehtyä. Joten periaatteessa kahden penasarjan välissä on palautusaikaa 60 sekkaa + kulmasoutusarjan pituus + 60 sekkaa = yli 2 min. Kovaahan tuo kyllä silti on
.
Samantien voisin kertoilla omia tuntemuksia tuosta ABBHsta kun nyt tuli topic nostettua esiin. Jos vaikka jollakulla olisi mielenkiinnostusta kuulla lahjattoman natun mietteitä ABBH 1:stä ...
A. Ensimmäinen kolmen kierron setti meni ihan ok.
1. Penassa en kyllä pystynyt tekemään viimeisellä viikolla kuin kahdeksan 5x80% sarjaa kymmenen sijasta (viimeinen sarja oli melkein failure), mutta koskapa työmäärä pysyi kuitenkin kaiken aikaa kasvussa, niin nou hätä. 8x5x112,5 on mielestäni hyvä saavutus tällaiselle äärimmäisen huonon lihaskestävyyden omaavalle kaverille.
2. Dippi kulki hyvin: olkapäät kestivät, pienestä ennakkopelosta huolimatta. 5x10x15 kilon lisäpainoilla tuli tiukasti mutta puhtaasti. Tätä ennen olin tehnyt dipissä 2x6 vain 5 kiloa isommalla painolla, joten olen tähän tulokseen aika tyytyväinen.
3. Kulmasoutu ja ylätalja (en ressukkana jaksa vetää leukoja edes 5x10 omalla painolla kuin ehkä just ja just) menivät myös hienosti, etenkin kulmasoutu tuntui laskennallisella 80% 1RPM:stä niin kevyeltä että tuohon toiseen, kymmenen-nelosta treeniin, lisäsin painoja varovaiset 2,5 kg. Kulmasoudussa vikan kierron sarjat 10x5x117,5, ylätaljassa 5x10x100.
4. Ensimmäinen isompi muutos alkuperäiseen Waterburyn alkuperäiseen liike-ehdotelmaan: vaihdoin etukyykyn kyykkyyn ja 5x10 -treenit 5x5 -treeniin. Jättiläissarjat kyykkyä-pohkeita-vatsaa olivat mielenkiintoisen tuntuinen kokemus, tosin vikassa kierrossa sanan "mielenkiintoinen" voisi korvata sanalla "tuskallinen". Kyykyssä meni 5x5x142,5 kiloa, maksimivitosen ollessa 155kg, joten 5x5 tuli reilulla 90% maksimivitosesta. Ihan ok saavutus mulle, jolla se kestävyys on suht huono. Pohje- ja vatsatreeni meni myöskin hyvin.
5. Toinen isompi muutos: mavessa puolitin ronskisti 10x3 -sarjat 5x3 -sarjoiksi. Ja siltikin oli tiukkaa ja tuskallista. Viimeisessä, 5x5x80% treenissä 155 kilolla en saanut kuin 4 sarjaa vitosia. Viidennessä sarjassa en lähtenyt yrittämään edes kolmatta toistoa, koskapa kroppa oli jo varsin selkeästi sitä vastaan. Eli ainoastaan maven kohdalla sanoisin että alkuperäinen 10x3 -->10x5 progressio 80% 1RPM:stä on ainakin mulle AIVAN liian kova. Voi tolla, että etukyykyn vaihtaminen kyykkyyn ja vaihdos "5x10 --> 5x5" vaikutti asiaan ...
:( Jätin myös mavessa suosiolla jättiläissarjat tekemättä: tein vedon erikseen ja sitten superina vatsan ja pohkeet.
B. Toinen kolmen kierron setti tyssäsi toisen kierron alussa sairastumiseen. En usko että ohjelman kovuus vaikutti asiaan, sensijaan uskon että työpaikka (koulu) kaikkine pöpöjä levittävine pikkuriiviöineen (tunnetaan myös "lapsina") kylläkin. Eka 10x3x80% treeni kyykkyä tuntui jo kovalta, samoin dipissä 10x3 treenissä olkapäät ottivat hittiä jo aika lailla.
Omia mietteitä ja huomioita:
Itse jättäisin ensi kerralla vaihtamatta etukyykyn kyykkyyn ja 5x10 sarjat ennalleen, ihan jo siksi että kenties siten ryssin maveprogressioni.
Voisin painojen tästä kasvaessa tyytyä työntävissä viikkeissä 6tekemään -8 sarjaa 10 sijasta. Etenkin dippiä tehtäessä 10 vitosta 80% on aika kova rääkki olkapäille ...
Tuo 10x3 -treeni tuntui ainakin mulla toimivan yläkropan vetäville paremmin kuin työntäville (?)
Ja ei, käsitreeniä ei tosiaan tullut ikävä. :lol2:
Suosittelen kyllä kaksijakoisia tahkoaville ABBHta. En tosin aloittelijoille, koskapa kynnys 3-4 jakoisesta tällaiseen treeniin on varmasti aika suuri. Kokonaisuutena oikein hyvä ohjelma. Kova perusrunko, josta saa pienin muutoksin varmasti toimivan setin jokaiselle. Esim. sarjojen määrää voi tiputtaa 10 --> 6-8. Taikka prosentteja voi tiputtaa, esim. 80% --> 75-78%. Treenaajakohtaisiahan nämä jutut ovat, joten kokeilemalla ne selviävät. Nyt kun flunssasta on toivuttu, niin otan vielä ensi viikon kevyesti ja sitten taidan aloittaa df:n.