"Vuosisadan rahoitusmarkkinakriisi"

Pakkohan USA:n jossain vaiheessa laittaa menot vastamaan tuloja. Mikään instanssi ei voi pitkällä aikavälillä kuluttaa enempää kuin tienaa. Eurooppa koettaa tehdä jotain ongelmilleen kun USA ei ole vielä joutunut siihen.

Läheskään kaikki itävaltaiset eivät odota hyperinflaatiota, esim kuuluisa talousbloggari Mish Shedlock on pitkään pitänyt deflaatiota lopputuloksena

Tuossa FED:n saavutuksista bloggaus:

http://globaleconomicanalysis.blogspot.com/2011/08/yes-virginia-us-back-in-deflation.html

No mutta sepä hienoa. Itävaltalaista teoriasuuntausta harjoittavien mielestä lopputulos voi siis olla mitä tahansa! Tuohan on kuin astrologiaa.

Tuo Mishin bloggaus FED:n saavutuksista oli samaa paskaa kuin tuo Mises-instituutin bloggaus. Täysin virheellinen käsitys siitä mitä tuo lisääntyneiden reservien määrä tarkoittaa.

Mish:

11 - Spiking Base Money Supply

That spiking money supply would spike in deflation is counterintuitive. Yet, if one concentrates on expectations of what the Fed would do to combat deflation, that expectation is crystal clear.

However, like a drug addict on heroin, the medicine has worn off. The money sits as excess reserves at the central bank.

The Fed is clearly fighting (and now losing) the battle against deflation.

That makes ten of eleven.

Excess Reserve Money-Multiplier Theory is Fatally Flawed

Some have written these "excess reserves" are waiting in the wings to cause massive inflation.

It did not happen nor will it. Simply put, the excess-reserve money-multiplier theory is potty.

Banks do not lend just because they have reserves. Indeed reserves do not enter the equation at all. Rather, banks lend as long as they are not capital impaired and as long as they have good credit risks willing to borrow.

In this case, banks are capital impaired, and there are too few credit-worthy clients who want to borrow. The result is banks do not lend and money sits as excess reserves.

That makes eleven of twelve.

Eli Mishin tulkinta on, että nuo "ylimääräiset" reservit ovat olemassa lainaamista varten (tai siis Mishin mukaan FED on yrittänyt vain lisätä reservien määrää, mutta FED ei ole nähtävästi Mishin mukaan ymmärtänyt ettei sillä ole vaikutusta liikepankkien lainottamiseen) eivätkä tulosta FED:n lender of last resort -operaatioista, kuten tuossa aiemmin postaamassani New York Fed:in omassa paperissa tuotiin esille.
:face:

Tammikuussa 243 000 työllistyi Yhdysvalloissa, kun odotettiin vain 150 000 lisäystä jne. Hyvin näyttää finanssipolitiikka toimivan huolimatta siitä, ettei sen itävaltalaisten mielestä pitäisi toimia (olivat he sitten hyperinflationisteja tai deflationisteja tai mitä ikinä).
 
10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Onko nuo Kreikkalaiset ihan totaaliden idiootteja? Millähän nämä mellakoitsija meinasi että ne minimipalkat yms ylipäätään maksetaan jos muut valtiot vetää rahahanat kiinni kun he eivät millään pysty lopetamaan kulutusjuhliaan. Onneksi en ole poliitikko, enkä muutenkaan merkittävä henkilö niin voin sanoa että saatana tankit kaduille jos ei ala mellakat loppumaan!

Näiden Kreikalle annettujen lainaehtojen valossa on käynyt selväksi, että Kreikan kannattaisi defaultata velkansa ja erota eurosta. Kreikka kyllä saisi kovaa kyytiä siinäkin tapauksessa: julkiselta sektorilta joutuisi porukkaa pihalle, eläkkeet olisivat vaarassa ja työttömyys nousisi. Tilanne muistuttaisi varmaan Argentiinaa vuodelta 2001. Nämä tapahtuisivat aluksi. Uudella omalla kelluvalla valuutalla Kreikka asemoituisi kuitenkin paremmin maailmantaloudessa (kutsutaan sitä vaikka kilpailukyvyksi) eikä se joutuisi Saksan vasallivaltioksi, kuten nyt on käynyt.

Eli lopulta voisi käydä yhtä hyvin kuin Argentiinalla. Argentiinallahan on nyt käytössä oma kelluva valuutta toisin kuin kriisivuosina ja taloudella näyttää menevän varsin hyvin. Iso syy on sillä, etteivät he yritä keinotekoisesti pitää tiettyä vaihtokurssia dollariin toisin kuin kriisivuosina.
 
Miksi sitten pankit alkoivat pitää finanssikriisin jälkeen kasvattaa valtavasti FED:ssä pitämiä varojaan? Se ei varmaan liittynyt siihen, että FED alkoi maksaa näistä korkoja? Pankit pitävät rahoja FED:ssä ja saavat näistä korkoa Toisekseen vaikka reservit olisivat mitä varten olisivatkaan niin lainaavatko pankit miten ahkerasti USA:ssa?

Financial Week said Mr. Bernanke admitted that a huge increase in banks' excess reserves is stifling the Fed's monetary policy moves and its efforts to revive private sector lending.[14

http://en.wikipedia.org/wiki/Excess_reserves

Kolmanneksi katsotaan mistä Bernanke itse sanoo työllisyydestä.

“It is very important to look not just at the unemployment rate, which reflects only people who are actively seeking work,” Bernanke said today in response to questions at a hearing before the Senate Budget Committee in Washington. “There are also a lot of people who are either out of the labor force because they don’t think they can find work” or in part- time jobs.

Muutenkin suosittelen hieman rakentavampaa tapaa keskustella vaikka nyt ollaankin internetissä.

http://www.businessweek.com/news/2012-02-11/bernanke-says-8-3-unemployment-understates-labor-weakness.html
 
Miksi sitten pankit alkoivat pitää finanssikriisin jälkeen kasvattaa valtavasti FED:ssä pitämiä varojaan? Se ei varmaan liittynyt siihen, että FED alkoi maksaa näistä korkoja? Pankit pitävät rahoja FED:ssä ja saavat näistä korkoa Toisekseen vaikka reservit olisivat mitä varten olisivatkaan niin lainaavatko pankit miten ahkerasti USA:ssa?

http://en.wikipedia.org/wiki/Excess_reserves

Ei kannata luottaa Wikipediaan vaan lukea FED:iltä itseltään tullut seikkaperäinen selostus asiasta joka on otsikoitu:
Why Are Banks Holding So Many Excess Reserves?

http://www.newyorkfed.org/research/staff_reports/sr380.pdf

Rather, these reserves were created as a byproduct of lending policies designed to mitigate the effects of a disruption in financial markets. In fact, the central bank paid interest on reserves to prevent the increase in reserves from driving market interest rates below the level it deemed appropriate given macroeconomic conditions. In such a situation, the absence of a money-multiplier effect should be neither surprising nor troubling.

...

Paying interest on reserves breaks this link between the quantity of reserves and banks’ willingness to lend. By raising the interest rate paid on reserves, the central bank can increase market interest rates and slow the growth of bank lending and economic activity without changing the quantity of reserves.

Kolmanneksi katsotaan mistä Bernanke itse sanoo työllisyydestä.

Muutenkin suosittelen hieman rakentavampaa tapaa keskustella vaikka nyt ollaankin internetissä.

http://www.businessweek.com/news/2012-02-11/bernanke-says-8-3-unemployment-understates-labor-weakness.html

Tilanne on kuitenkin paranemaan päin toisin kuin Euroopan kriisitalouksissa.
 
Pieni välikevennys :D Ja tuntuu että tässä alkaa olemaan kohta totta toinen puoli ainakin...

 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Onko nuo Kreikkalaiset ihan totaaliden idiootteja? Millähän nämä mellakoitsija meinasi että ne minimipalkat yms ylipäätään maksetaan jos muut valtiot vetää rahahanat kiinni kun he eivät millään pysty lopetamaan kulutusjuhliaan. Onneksi en ole poliitikko, enkä muutenkaan merkittävä henkilö niin voin sanoa että saatana tankit kaduille jos ei ala mellakat loppumaan!

Täysin eri mieltä tästä. Jos kerran valtio on sössinyt taloutensa niin pahasti, että siellä pitäisi enemmistön kärvistellä seuraavat 20 vuotta, jotta helvetinmoinen määrä byrokraatteja saisi edelleen pitää duuninsa tms. ja jotta velka saataisiin kestävälle tasolle (siltikin kyseenalaista), niin ihan oikeasti olen sitä mieltä, että nuorelle kreikkalaiselle on parempi, jos tulee jonkinlainen romahdus joka viimeistään pakottaa tuskallisiin reformeihin. Ehkäpä Kreikka saisi myös oman valuuttansa sitä kautta. Tietysti aiempien bailout-"sijoitusten" tekijöille tämä olisi hieman noloa. Ja eiköhän siellä(kin) ole mieliala sellainen, että ei niitä velkoja saada ikinä maksettua pois kuitenkaan.
 
Täysin eri mieltä tästä. Jos kerran valtio on sössinyt taloutensa niin pahasti, että siellä pitäisi enemmistön kärvistellä seuraavat 20 vuotta, jotta helvetinmoinen määrä byrokraatteja saisi edelleen pitää duuninsa tms. ja jotta velka saataisiin kestävälle tasolle (siltikin kyseenalaista), niin ihan oikeasti olen sitä mieltä, että nuorelle kreikkalaiselle on parempi, jos tulee jonkinlainen romahdus joka viimeistään pakottaa tuskallisiin reformeihin. Ehkäpä Kreikka saisi myös oman valuuttansa sitä kautta. Tietysti aiempien bailout-"sijoitusten" tekijöille tämä olisi hieman noloa. Ja eiköhän siellä(kin) ole mieliala sellainen, että ei niitä velkoja saada ikinä maksettua pois kuitenkaan.

Enpä mä tuota tilannetta niin hyvin tunne. Leikkuri siellä kai pitäisi napsua, tai oikeastaan viikate viuhua, ihan joka oksalla.
 
Alkaa jo toivoa pikaista defaulttia juuri perus-kreikkalaisen näkökulmasta. Suomessa sössittiin jossain määrin 90-luvun laman jälkipeli ja saatiin iso joukko työttömiä juuri niin pitkäksi aikaa, että syntyi iso pitkäaikaistyöttömien porukka ("rakenteellinen työttömyys"). Karmeaa haaskausta. Eipä tässä enää muuta näytetä Euroopassa tehtävän, kuin Saksan aika rankaisevaa talouspolitiikkaa. Suomi tietysti peesaa, kuten aina (Saksaa) ;)
 
Niin tosiaan parempi se olis rysäyttää kerralla eikä pitkittää ja aiheuttaa lisää kärsimystä. Jos ajatuksena on kärvistellä ja koittaa pitää tekohengitystä päällä niin kannattaa kysellä kokemuksia vaikka sieltä Argentiinasta.

Toki valtiota voi syyttää kaikeasta mutta kyllä toi maa on täysin läpimätä ihan millä tahansa tasolla. Argentiinassa maksetaan veroja nykyään paljon ja kontrolli on tiukkaa. Odotellaan samaa Kreikassa...
 
Onko nuo Kreikkalaiset ihan totaaliden idiootteja? Millähän nämä mellakoitsija meinasi että ne minimipalkat yms ylipäätään maksetaan jos muut valtiot vetää rahahanat kiinni kun he eivät millään pysty lopetamaan kulutusjuhliaan.
Eipä taida nuo "tukipaketit" (tai niiden loppuminen) suoranaisesti sen yksittäisen mellakoitsijan elämään vaikuttavan millään tapaa:

http://www.aamulehti.fi/Ulkomaat/1194722293860/artikkeli/puheenaihe+kreikkalaiset+ovat+oikeassa.html
 
Idiootteja ne on silti. Oli tukipaketit mitä tahansa, kadulla riehumalla ja tuhoamalla miljoonien edestä omaisuutta ei ainakaan paranneta tilannetta.

Eiköhän noista mellakoijistakin suurin osa vaan ole ryöstelemässä ennemmin kuin ilmaisemassa mieltään.
 
Alkaa jo toivoa pikaista defaulttia juuri perus-kreikkalaisen näkökulmasta. Suomessa sössittiin jossain määrin 90-luvun laman jälkipeli ja saatiin iso joukko työttömiä juuri niin pitkäksi aikaa, että syntyi iso pitkäaikaistyöttömien porukka ("rakenteellinen työttömyys"). Karmeaa haaskausta. Eipä tässä enää muuta näytetä Euroopassa tehtävän, kuin Saksan aika rankaisevaa talouspolitiikkaa. Suomi tietysti peesaa, kuten aina (Saksaa) ;)

Asetelma on kyllä todella mielenkiintoinen. Yritin hieroa älynystyröitä, mutta tässä saattaa kyllä olla virheitä:

Suuri kysymys onkin, mitä tapahtuu, kun noiden EKP:n hallussa olevien Kreikan velkakirjojen juoksuaika loppuu? Ok, jos EKP jatkaa velkakirjaostoja niin Kreikka saa uutta lainaa ja pystyy maksamaan markkina-arvon/nimellisarvon mukaan juoksuajan päätyttyä. Mutta jos EKP ei tätä tee? Lisäksi vaatimus siitä, että Kreikka leikkaa julkista kulutustaan laskee Kreikan kokonaiskysyntää, joka vaikuttaa negatiivisesti BKT:hen. BKT:n putoaminen taas johtaa siihen, että velan suhde BKT:hen lisääntyy suhteellisesti (joka taas markkinoiden toimesta tulkitaan vastuuttomuudeksi).

Kestäisikö (Euroopan) finanssijärjestelmä muutenkaan näiden kriisimaiden velkojen uudelleenjärjestelyitä? Jos Kreikka saa "hiustenleikkuun" niin miksi ihmeessä esimerkiksi Irlanti ei vaatisi samaa kohtelua itselleen? Mahdollisten velkojen pelkkä diskonttaaminenkin tarkoittaisi sitä, että liikepankkien taseet menevät perseelleen, koska nuo velkakirjathan ovat tietenkin pankkien assetteja. Tämähän tarkoittaisi sitten taas sitä, että näiden pankkien arvokin täytyisi diskontata, jolloin niiden arvo esimerkiksi osakemarkkinoilla tippuu. Näyttäisi siltä, että EKP:n on pakko jatkaa lyhyellä aikavälillä Kreikan (ja muiden) velkakirjojen ostamista, koska markkinat eivät kestäisi Kreikan (ja muiden) velkakirjojen virallista diskonttaamista. Kuitenkin, oman käsitykseni mukaan tuo päivä tulee silti jossain vaiheessa väistämättä vastaan ellei jotain radikaalia uudelleenjärjestelyä Euroopassa tehdä.

Tämmöiseen mielenkiintoiseen instituutioon tuli myös törmättyä:
http://www.isda.org/credit/

Nuo päättävät tuolla äänestyksellä siitä onko defaultti todellisuudessa tapahtunut. Jos tulkitaan, että on, niin vasta tässä tilanteessa nuo CDS:t laukeavat. Käsittääkseni ei ole yhtään ennakkotapausta valtion defaultista eli eivät ole koskaan asiasta äänestäneet. Eivätkä myöskään valtionlainojen uudelleenjärjestelystä, eli miten ne esim. tulkitsisivat nämä "hiustenleikkuut", joista on ollut puhetta. Haluaako joku yrittää arvata mitä yhden tai useamman eurovaltion CDS:ien laukeaminen tekisi finanssijärjestelmälle? Ydinaseet ovat ihan hyvä vakuutus ydinsodan varalta, mutta jos ydinsota syttyy... CDS:t ovat ihan hyvä turva valtion defaultin varalta, mutta jos valtio defaulttaa velkansa...

http://www.isda.org/dc/committees.html

EMEA

Voting Dealers
Bank of America / Merrill Lynch
Barclays
BNP Paribas
Credit Suisse
Deutsche Bank
Goldman Sachs
JPMorgan Chase Bank, N.A.
Morgan Stanley
Société Générale
UBS
 
Pitäiskö ensimmäisenä syylliset vaikka hirttää torilla julkisesti, poliitikot ja pankkiirit. Sen jälkeen ruveta karsimaan kuluja ja palata omaan valuuttaan ja jättää 90% lainoista maksamatta, sanois vain ota tai jätä tarjous. Turismi kyllä tulee takaisin ja ryminällä ku kaikki ois puolta halvempaa.
 
Pitäiskö ensimmäisenä syylliset vaikka hirttää torilla julkisesti, poliitikot ja pankkiirit. Sen jälkeen ruveta karsimaan kuluja ja palata omaan valuuttaan ja jättää 90% lainoista maksamatta, sanois vain ota tai jätä tarjous. Turismi kyllä tulee takaisin ja ryminällä ku kaikki ois puolta halvempaa.

Hmmm... ihan kuin muistelisin että joku kaipaili sotilasjunttaa tässä aikoinaan Kreikkaan :) Tuskin menee kauaa niin sitä kaipaa Eu:kin, tosin silloinhan sitä ei tuolla nimellä kutsuta...
 
Jos teorian tasolla tarkastellaan asiaa niin että ulkomaansektori on poistettu niin tuo näyttäisi tältä:
yksityisen sektorin rahoitustase + julkisen sektorin rahoitustase = 0

toisin sanoen:

yksityisen sektorin rahoitustase = - (julkisen sektorin rahoitustase)

Mielenkiintoista on muuten erityisesti se, että Milton Friedman oli tästä asiasta täsmälleen samaa mieltä. Ainoana erona Friedmaniin oli se, että Friedman ei analyysissään ottanut huomioon ulkomaansektorin merkitystä.

Friedman (talouskonservatiivi) itse asiassa kirjoitti sen puolesta, että liikepankkien kyky "luoda rahaa" (velkaa) poistettaisiin kokonaan 100 prosentin reservivaatimuksella. Liikepankkirahan liikkeellelasku olisi siis täysin riippuvainen pankkien kyvystä saada haltuunsa keskuspankkirahaa. Kas, talouskonservatiivi valmis antamaan valtiolle suuremman roolin raha- ja finanssipolitiikassa?

Friedmanin mielestä taloussyklin sääntely tapahtuisi siten, että laskukaudella valtio juoksuttaisi budjettivajeita ja lisäisi rahaa nettomääräisesti, ja vastaavasti nousukaudella pyrkisi budjettialijäämiin ja tuhoamaan rahaa taloudesta nettomääräisesti.

Täystyöllisyystilanteessa valtion tulisi pyrkiä budjettitasapainon ylläpitämiseen. Friedmanin hahmottelema raha- ja finanssipolitiikka perustuisi sääntöihin - ei politiikkaan ja poliitikkojen toimiin, joita Friedman epäili.

Friedman tiesi siis vallan hyvin sen mitä valtaosa maailman politiikoista ei vielä tänä päivänäkään ymmärrä: rahapoliittisesti suvereeni valtio ei kuluta verottamalla tai laskemalla liikkeelle joukkovelkakirjoja, vaan painamalla rahaa.

Julkisen sektorin koko riippuisi Friedmanin mukaan siitä mitä kansalaiset haluaisivat julkisen sektorin tuottavan. Veroaste asetettaisiin tämän jälkeen siten, että valtio tekisi tasapainoisia budjetteja täystyöllisyyden vallitessa. Hyvin yksinkertaiset säännöt: työttömyyden seurauksena valtion tulisi kuluttaa enemmän välittämättä budjettialijäämistä. Vahvan talouskasvun aikana valtion budjetit voisivat sen sijaan jopa olla ylijäämäisiä.

Friedman antaa myös implisiittisesti ymmärtää, että kapitalistinen talous on sisäisesti häiriöherkkä eikä tätä poistaisi edes 100 prosentin reservivaatimus. Muutenhan noille tasapainotusperiaatteille ei olisi mitään tarvetta. Friedmanin kauan sitten kirjoittamaa tekstiä ei toki tarvitse ottaa kiveen kirjoitettuna, mutta perusteita tulisi kunnioittaa. Automaattisia tasapainotusmekanismeja voitaisiin tarkentaa ja parantaa huomattavasti pitäen järjestelmän edelleen sääntöperusteisena eikä riippuvaisena poliitikkojen tahdosta.

Ja jotta teidän ei tarvitse luottaa mun puheisiin, voitte tutustua Friedmanin omaan tekstiin:
http://nb.vse.cz/~BARTONP/mae911/friedman.pdf

Voin hyvillä mielin siteerata Friedmania (tykkään tästä Friedmanista, myöhemmästä Friedmanista not so much):
Deficits or surpluses themselves become automatic consequences of changes in the level of business activity. When national money income is high, tax receipts will be large and transfer payments small; so a surplus will be created, and the higher the level of income, the larger the surplus. This extraction of funds from the current income stream makes aggregate demand lower than it otherwise would be and reduces the volume of money, thereby tending to offset the factors making for further increases in income. When national money income is low, tax receipts will be small and transfer payments large, so a deficit will be created, and the lower the level of income, the larger the deficit. This addition of funds to the current income stream makes aggregate demand higher than it otherwise would be and increases the quantity of money, thereby tending to offset the factors making for a further decline in income.

Kuten sanottua, Friedman ei ottanut huomioon ulkomaansektorin vaikutusta. Godley kuitenkin otti tämän huomioon tuossa omassa muotoilussaan:
Yksityisen sektorin rahoitustase + julkisen sektorin rahoitustase + ulkomaansektorin rahoitustase = 0

eli

Yksityisen sektorin rahoitustase = - (ulkomaansektorin rahoitustase) - (julkisen sektorin rahoitustase)

Nykyhetkeen suhteuttuna voidaan sanoa, että ainoa tapa saada talous pyörimään, yksityinen sektori kuluttamaan (mutta ei velkaantumaan) ja BKT nousemaan tilanteessa, jossa vaihtotase on alijäämäinen (eli ulkomaansektori ylijäämäinen) on antaa julkisen sektorin velkaantua välittämättä siitä mikä velan suhde BKT:hen tietyllä hetkellä on. Varsinkin kun kun tiedämme, että talouskasvun myötä tuo suhdeluku pienenee. Myötäsyklisellä raha- ja finanssipolitiikalla eli kiristämällä verotusta ja vähentämällä kulutusta (heikentämällä BKT:tä) tuo luku sen sijaan saadaan nousemaan eli pahennetaan tilannetta. Se että 100 prosenttista reservivaatimusta ei ole, ei ole varsinaisesti mikään ongelma, koska nykyisin tiedämme ettei reservivaatimuksella ole juurikaan merkitystä lainanannolle, koska kysyntä määrittyy endogeenisesti. Finanssispekulaation kitkeminen ohjauskoron avulla on myös hyvin kyseenalaista. Sen sijaan kova työkalu, jota myös Friedman suositteli, on verotus. Tosin sitä pitäisi käyttää täysin päinvastaisesti kuin nykyään, koska nykyisin kevennetään verotusta nousukaudella ja kiristetään taantumissa. Tältäkin osin Friedman oli oikeassa: poliitikot ovat perseennuolijoita ja tästä syystä raha- ja talouspolitiikan pitäisikin olla sääntöperusteista.

Myöhemmin faktoista irralliset irrationaaliset inflaatiotarinat sitten pääsivät vallalle ja niiden pohjalle rakennettiin muun muassa Euroopan unionin Maastrichtin sopimus sekä talous- ja rahaliitto. Sinällään EMU:ssa olisi paljon hyvääkin, mutta nykymallisena se on kyllä aikamoinen Frankenstein.
 
Lasketaankohan nuo pankkien omistamat Kreikan velkakirjat mukaan reservi/oma pääoma vaatimuksiin Euroopassa vai onko vaatimuksesana vain reserves /deposits? Nopeastihan tuon Basel III sopimuksesta tosin tarkistaisi. Kuitenkin tuo lienee keskeistä pankkien maksukykyisyyden kannalta. CDS:t taitavat olla enemmän businessta niiden laskijalle ja todellista kykyä maksaa noita sitten ei ole (mutua).

Tuo suhdanteiden tasaus ei ole tainnut toimia pidempään juuri koskaan (ainakaan nousikausilla) vaan finassipolitiikka on juuri ollut suhdanteita vahvistavaa. Tosin onhan sitten nämä automaattiset vakauttajat, kuten progressiivinen verotus ja tuet sun muut. Samaa mieltä tuosta, että politiikka on aivan liian lyhytnäköistä toimivalle taloudelle. Systeemejä pitäisi ehdottomasti muuttaa. Luen tällä hetkellä Mishkinin Economics of money, banking and financial markets (erittäin selkeä kirja muuten) ja siinä todettiin, että EMU:n rahapolitiikan taustalla on paljolti Saksan hyvät kokemukset rahamäärän pitämisestä 'ankkurina' sekä inflaatiotavoitteesta 'elementtejä'. Tuli muuten tuo Understanting modern money, pitää lukaista kunhan Mishkin ensin luettu.
 
Friedman tiesi siis vallan hyvin sen mitä valtaosa maailman politiikoista ei vielä tänä päivänäkään ymmärrä: rahapoliittisesti suvereeni valtio ei kuluta verottamalla tai laskemalla liikkeelle joukkovelkakirjoja, vaan painamalla rahaa.

Tästä asiasta tietty väännetty aikaisemminkin, mutta minä tuota vieläkään hyväksy. Tuleeko rahan arvo valtion määräyksestä vai siihen, että ihmiset tuottavat tuotteita ja palveluita sitä vastaan? Miksi aikaisemmin yhteiskunnissa valtiot keräsivat verot erilaisina maataloustavaroina mutta nykyinen yhteiskunta on jotenkin fundamentaalisti erilainen?

Jos kerran valtion kannattaa muutenkin tuhlata huoletta taantumassa niin miksei Japanin talous ole lähtenyt laukkaan? Japani on kuitenkin velkaantunut 80%--->225% BKT:stä ja talous on suunnilleen paikoillaan. Olisiko kuitenkin jotain väliä kuluttaako julkinen vai yksityinen sektori. Mitäs sitten kun hypoteettisesti velkatasot alkavat olla sanotaan 500% BKT:stä jolloin ihan kosmeettisetkin korotkin nielevät melkein koko valtion budjetin, voidaanko tämäkin kuitata vain painamalla lisää rahaa?

Eli siis meinaatko, että suvereeni valtio voi velkaantua loputtomasti tilanteessa missä on pysyvä, suhteellisen korkea työttömyys ilman että tämä johtaa riskiin maksuhäiriöstä ja tässä tarkoitan, että velkakirjojen jälkimarkkinat romahtavat?
 
Tästä asiasta tietty väännetty aikaisemminkin, mutta minä tuota vieläkään hyväksy. Tuleeko rahan arvo valtion määräyksestä vai siihen, että ihmiset tuottavat tuotteita ja palveluita sitä vastaan? Miksi aikaisemmin yhteiskunnissa valtiot keräsivat verot erilaisina maataloustavaroina mutta nykyinen yhteiskunta on jotenkin fundamentaalisti erilainen?

Ei valtion liikkeellelaskemalle rahalle olisi kysyntää ellei niillä voisi maksaa veroja. Jos Kreikka vaikka palaisi takaisin drakmaan niin minkä ihmeen takia kansalaiset hyväksyisivät drakman käyttöön? Papadopopulos hyväksyy sen, koska Maria hyväksyy sen, koska Tanassis hyväksyy sen, koska Onassis hyväksyy sen...? tuosta tulee ääretön regressio (kehäpäätelmä), joten ei sitä voi hyväksyä selityksenä.

Syy sille miksi Kreikan valtion liikkeellelaskemalle rahalle on kysyntää on se, että Kreikan valtio pakottaa maksamaan verot drakmoina.

Arvo on tietenkin monimutkaisempi kysymys. Ihmiset haluavat parantaa elämänlaatuaan, joten he toimivat markkinoilla saadakseen tätä rahaa jne. Lähtökohtaisesti verovelvolliset kuitenkin haluavat pitää sitä rahaa, jossa heidät on velvoitettu maksamaan veronsa. En yritä legitimoida mitään autoritarismia, vaan valtion pitää tietenkin olla olemassa kansalaisiaan varten. Tai kuten Friedman sanoi, kansalaisten tulee päättää mitä palveluita he haluavat julkisen vallan tarjoavan.

Jos kerran valtion kannattaa muutenkin tuhlata huoletta taantumassa niin miksei Japanin talous ole lähtenyt laukkaan? Japani on kuitenkin velkaantunut 80%--->225% BKT:stä ja talous on suunnilleen paikoillaan. Olisiko kuitenkin jotain väliä kuluttaako julkinen vai yksityinen sektori. Mitäs sitten kun hypoteettisesti velkatasot alkavat olla sanotaan 500% BKT:stä jolloin ihan kosmeettisetkin korotkin nielevät melkein koko valtion budjetin, voidaanko tämäkin kuitata vain painamalla lisää rahaa?

Eli siis meinaatko, että suvereeni valtio voi velkaantua loputtomasti tilanteessa missä on pysyvä, suhteellisen korkea työttömyys ilman että tämä johtaa riskiin maksuhäiriöstä ja tässä tarkoitan, että velkakirjojen jälkimarkkinat romahtavat?

En tietääkseni koskaan ole sanonut, että valtion tulee tuhlata huolettomasti taantumassa. Toki sillä on merkitystä mihin varat käytetään. Ostetaanko esimerkiksi pankkien paskoja taseista, pelastetaanko jotain surkeita yrityksiä kuten GM vai käytetäänkö rahaa kansalaisten tuottavien palveluiden ostamiseen.

Valtio ei myöskään rahoita koskaan kulutustaan joukkovelkakirjoilla. Koska joukkovelkakirjojen liikkeellelasku on rahapoliittisesti suvereenille valtiolle vapaavalintainen teko, se voi aina päättää mitä korkoa se maksaa bondeilleen. Jos markkinoilla ei ole kysyntää bondeille, voi keskuspankki ostaa bondit. Itse asiassa, tällainen järjestely oli pitkään käytössä Yhdysvalloissa, mutta siitä siirryttiin huutokauppamalliin keskuspankin peloteltua inflaatiolla.

The Rogoff-Reinhart classification exposes their incomplete understanding of what government debt is. When a country operates on sovereign currency, it doesn’t need to issue bonds to “finance” its spending. Issuing bonds is a voluntary operation that gives the public the opportunity to substitute their non-interest-earning government liabilities—currency and reserves at the central bank—into interest-earning government liabilities, such as treasury bills and bonds, which are credit balances in securities accounts at the same central bank.

...

If one understands that bond issues are a voluntary operation by a sovereign government, and that bonds are nothing more than alternative accounts at the same central bank operated by the same government, it becomes irrelevant for matters of solvency and interest rates whether there are takers for government bonds and whether the bonds are owned by domestic citizens or foreigners.

...

Once an economy reaches full employment, any further spending (by government, households, firms, or foreigners) will generate inflation (unless nongovernment spending is somehow reduced). And bottlenecks can produce inflation
even before full employment. But when an economy is operating well below full capacity, lower taxes or more government spending (with proper controls on prices paid by government) will not be inflationary. We are here instead addressing questions of
solvency, default, and “sustainability.” The point we are making is a simple one: a sovereign government cannot be forced to default on debt denominated in its own currency. Yes, too much spending is inflationary, but cutting taxes or spending by
crediting bank accounts when the economy has excess capacity is not going to generate inflation from excess demand and it is not going to lead to default by a sovereign government on its promises.

http://www.levyinstitute.org/pubs/wp_603.pdf

Japanin talouspolitiikan järkevyys, eli se mihin he ovat rahaa käyttäneet on kyseenalaista. Se kuitenkin osoittaa sen, että edes varoja käyttäminen typerästi ei voi johtaa rahapoliittisesti suvereenia valtiota maksukyvyttömäksi. Japania on kohdannut myös maanjäristys ja tsunami, jotka pyyhkäisivät pois tuotantokapasiteettia, varastoja ja ydinvoimaloita. Edes tämä ei saanut Japanin taloutta polvilleen.
 
Japani ei ole vielä maksukyvytön. Katsotaan miten käyn tänä vuonna kun Japanin täytyy rollata velkojaan eteenpäin 3 000 miljardia ja maksaa korkoja 117 miljardia? Japanin ovat valtiolliset eläkerahastot taitavat olla aika täynnä, kauppatase on ymmärtääkseni alkanut olla negatiivisen puolella 2011 vuoden aikana. Teollisuustuotanto oli laskussa ainakin viime vuoden lopussa.

Ehkä on vielä vuodenkin päästä pinnalla ja sijoittajat silti haluavat ostaa Japanin velkaa, en tiedä. Mutta kysytään näin, Japani päättää tästä ikuisuuteen pyörittää alijäämäisiä budjetteja ja keskuspankki saa ostaa bondit jos yksityisiä sijoittajia ei kiinnosta. Tästä ei seuraa jenille hyperinflaatiota loppujen lopuksi sinusta? Eli joukkovelkakirjamarkkinoiden romahtamisella ei ole väliä?

Niin ja edit: Tuosta verojen maksamisesta, että valtio voi määrätä verot maksettavaksi kotimaan valuutassa, mutta tällä valuutalla pitäisi olla arvoa. Jotain mitä ihmiset arvostavat ja haluavat. Eli joka maassa ja ylipäätään maailmassa on rajallinen määrä arvoa ja valtio tarvitsee tätä arvoa toimiakseen. En tämän paremmin osaa asiaa artikuloida.
 
Ei hyvää päivää noiden Kreikkalaisten kanssa. Niille pitäisi jo sanoa, että juna meni jo, mitäs ette nousseet kyytiin kun konnari viimeisen kerran huusi. ;)

Uskomatonta porukkaa.
 
Back
Ylös Bottom