Voimapyörä - eli..?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja fish
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Perusasia sanoi:
Käykö taa sit alavatsaan kans yhtä hyvin kuin muuhun vatsaanki?

Kyllä se ottaa myös hyvin alavatsaan.. ehkä kuitenkin hieman paremmin ylävatsaan - niinkuin suurin osa vatsaliikkeistä :kippis1:

Voimapyörällä saa vatsaan kireän "korsetin", joka kirraa sisemmillä vatsalihaksilla vatsan luonnollisesti sisään...ja jos uloimmat palikat on hyvin rakennettu, pääsevät ne paremmin esiin eli siis täydellinen SIX PACK..:thumbs: :haart:

Jos olkapäät suuttuvat, voimapyörää voi tehdä myös sillä isokokoisella jumppapallolla. Elikkä: asetutaan punnerrusasentoon niin, että jalat lepäävät pallon päällä. Tästä vedetään polvet koukkuun rintaa kohti niin, että loppuasennossa pallo on rullannut säärten-nilkkojen alle ja olet sykkyrässä pallon päällä. Ehkä sekavasti selitetty, mutta tuo sopii, jos olkapäät suuttuu voimapyörästä tai pelkää heikkojen käsivoimien takia rämähtävänsä pyörän kanssa naamalleen lattiaan. :lol2:

Edistyneet voivat sitten yrittää samaa siten, että jalat pysyvätkin mahdollisimman suorana, eli peppua yritetään nostaa keskivartalolihaksilla kohti kattoa. Kyllä tuntuu!

Hyvää uutta potkua saa ko. liikkeeseen jos sattuupi omistamaan tämän mallisen voimapyörähärpäkkeen:

vpyor.jpg

Ko. vermeellä voi liikken suorittaa uudella ja innovatiivisella tavalla siten, että laittaa kyynärpäät lepäilemään noille sinisille rivoille, kädet vaikka päällekkäin tuohon nuolen päälle ja sitten pään käsien päälle lepäämään. Siitä sitten suorin jaloin ja kassit lattiaan ja takasin ylös. Tuntuma on kohtuulisen höpö ja liikkeenä varmaan jotain polviasennon ja suorin vartaloin -version välimaastosta. Vaikeusastetta voi tuossa lisätä tuomalla päätä enemmän kahvojen sisäpuolelle, eli kahvoihin nähden muuhun kroppaan päin.
Vastaava metodi onnistunee myös esim. tangolla ja levyillä tai millä tahansa muulla vastaavalla härpäkkeellä, jossa se pyörä ei ole siinä keskellä ja peittämättömänä. Kokeilkaahan ja heittäkää kommenttia ;)

Piti nyt sitten kaivaa tämäkin thredi haudastaan, sen verran leppoisa liike kuitenkin kyseessä :thumbs:

Edit: Pikainen tarkennus: Äsken sarjan tehtyäni huomasin, että tuli selitettyä vähän väärin. Eli ei ne kassit ihan siinä maata viistä, mutta vartalo kohtuu suoraksi jne. Nimenomaisella laitteella hyvän asennon löytää myöskin ehkä ennemmin, kun laittaa forkkujen keskikohdan noille sinisille rivoille ja kämmenet sitten tuohon "kannen" etuosaan päällekkäin ja otsalla nojailee liikkeen aikana käsiinsä. Jep.

Jos tuntuu ettei enään saa rasitusta kansii kokeilla muuttamalla aloitusasennon niin että makaa mahallaan lattialla kädet suorana voimapyörän kahvoissa ja siitä vedät itsesi linkkuun ja varovasti takaisin aloitusasentoon. Ei tarvitse havitella 5*10 sarjaa.

Nilzinator sanoi:
Kyllä se ottaa myös hyvin alavatsaan.. ehkä kuitenkin hieman paremmin ylävatsaan - niinkuin suurin osa vatsaliikkeistä :kippis1:

Aivan niin kuin Pinni tuossa sanoikin, voimapyörä treenaa sisempiä vatsalihaksia eli nk. syviä vatsalihaksia.. ei kannata kumminkaan keskittyä pelkkään voimapyörään vatsalihastreeneissä vaan käyttää sitä perinteisempien liikkeiden ohella, niin että kaikki kolme vatsalihasryhmää saavat treeniä.

Mitäs hyötyä tuommoisesta kaupasta ostetusta vehkeestä on verrattuna tavalliseen käsipainoon?

Itse olen rullaillut käsipainolla, ja tuntuu kyllä, varsinkin kun keskittyy jännittämään vatsalihaksia koko liikkeen ajan, että ei tule "notkahdusta".

Titaani sanoi:
Mitäs hyötyä tuommoisesta kaupasta ostetusta vehkeestä on verrattuna tavalliseen käsipainoon?

Itse olen rullaillut käsipainolla, ja tuntuu kyllä, varsinkin kun keskittyy jännittämään vatsalihaksia koko liikkeen ajan, että ei tule "notkahdusta".

Ainakin minun kokemusteni mukaan tommonen perus-voimapyörä tuntuu jotenkin vakaammalta, verrattuna käsipainoon tai levytankoon. Oikea voimapyörä on kuitenkin suunniteltu juuri ko. liikkeeseen.

Eipä nuo paljoa enää maksa, ainakin täällä pikkucityssä perus-voimapyörän saa noin kymmenellä eurolla.

Viikko sitten tuli mullekki tuo voimapyörä ja sitä on nyt melkein joka päivä tullu tehtyä. Harmi vaan että alaselkä ottaa vähän hittiä. Kun ne pitäs olla vatsalihat jotka olis kipeänä, niin se on melkein pelkästään tuo alaselkä. :jahas:

mxu sanoi:
Harmi vaan että alaselkä ottaa vähän hittiä. Kun ne pitäs olla vatsalihat jotka olis kipeänä, niin se on melkein pelkästään tuo alaselkä. :jahas:

Keskity enemmän siihen että pidät vatsalihakset tiukkana ja ryhdin hyvänä. Alaselässä tuo alkaa tuntua vasta sitten kun vatsalihakset antavat periksi ja selkä pääsee notkahtamaan.

Muutenkin voimapyörällä kannattaa tehdä max.15 toiston sarjoja. Itselläni menee hyvin vaikka 40 toistoa, mutta tuon 15 jälkeen tekniikka alkaa kyllä hajoamaan sällillä kuin sällillä, vaikka sitä ei itse huomaisikaan.

Nyt olen tehnyt oikeastaan neljä kympin sarjaa, keskittyen kunnolla tekniikkaan ja tuntuu aivan helvetin hyvin. Tärkeää on että jännittää vatsapakkaa jo yläasennossa, ikäänkuin valmistautuen vartalon suoristamiseen ja rullaa siitä hallitusti alas.

Kädet aavistuksen koukussa ja enemmän vatsat hommiin, niin kädet/olkapäätkään eivät pääse väsymään.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
mxu sanoi:
Viikko sitten tuli mullekki tuo voimapyörä ja sitä on nyt melkein joka päivä tullu tehtyä. Harmi vaan että alaselkä ottaa vähän hittiä. Kun ne pitäs olla vatsalihat jotka olis kipeänä, niin se on melkein pelkästään tuo alaselkä. :jahas:

Itse pääsin tuosta alaselkä damagesta kun keskityin siihen että pidin alaselän hieman pyöreänä koko liikkeen aja, ei siis päästä selkää notkolle niin ei satu :kippis1:

olen nyt tehnyt 2 / 3 kertaa voimapyörää salilla tangolla ja mahtava tuntuma vattoihin ja seuraavana päivänä on tuntunut.
alaselkä saa ainakin mulla aika kovan rasituksen tuossa myös, lähinnä ala-asennossa, taitaa tulla pientä notkoa. tuntuu siltä että nyt on löytynyt loistava liike keskivartalon vahvistukseen.

Voimapyörää tehdessä kannattaa pitää hyvin "paketti kasassa" eli alas mennään hallitun hitaasti kiskoen napaa rankaan päin. Ylöspäin voi tulla sitten nopeammin keskittyen kuitenkin tekemään nimenomaan vatsalihaksilla. Selkä kipeytyy jos sen päästää liiaksi notkolle.
Käsiä/olkapäitä voi säästää pitämällä ne aavistuksen koukussa eikä suoraksi lukittuna.

Habanlimppu sanoi:
Voimapyörää tehdessä kannattaa pitää hyvin "paketti kasassa" eli alas mennään hallitun hitaasti kiskoen napaa rankaan päin. Ylöspäin voi tulla sitten nopeammin keskittyen kuitenkin tekemään nimenomaan vatsalihaksilla. Selkä kipeytyy jos sen päästää liiaksi notkolle.
Käsiä/olkapäitä voi säästää pitämällä ne aavistuksen koukussa eikä suoraksi lukittuna.

www.kbnj.com/Inverted_Wheel.rm
Tekeekö teistä tämä kaveri liikettä sillä tavalla että selkä pääsee notkolle ? (minusta munat ihan painuvat lattiaan) Muutenkin kaveri tekee tota alamäkeen ja ns varpaillaan... rispect

Itse olen kahtenu päivänä kokeillut tuota ja alaselkä tullut hieman kipeäksi, selkä pitäisi siis olla pikemminkin koukussa kuin sa-intin ryhdillä...? haluaisin myös vinkkejä oikeaoppiseen nousuun liikkeen jälkeen (en vain osaa itse etsiä:nolo: )

Aikanaan tätä ketjua lueskellessa oli pakko päästä testaamaan kyseistä liikettä. Muistin, että sisko oli jostain saanut käsiinsä hieman erikoisennäköisen voimapyörälaitteen, jolla ei itse jaksanut vatsalihaksiaan harjoittaa. Sainkin sen häneltä lainaan. Liike auttaa ainakin omalla kohdalla vatsalihaksiin paremmin kuin muut liikkeet joilla on tullut reenailtua.

Laite on tuollainen laatikko, josta lähtee käsille tangot. Alla on pyörät ja sisällä jonkinlainen jousimekanismi, joka auttaa nostamaan ala-asennosta, kuitenkin niin, että itse nostotyö jää nostossakin vatsalihaksille. Laitteella on siis helpompi tehdä liikettä puhtaasti kuin esim. tavallisella levytangolla.

Myös alaselän rasitus jää tällä vähäisemmäksi. Tangolla-/käsipainoillakin rasituksesta tosiaan (ainakin itse) pääsee, kun ei päästä selkää notkolle ja muistaa keskittää jännityksen vatsalihaksiin koko liikkeen ajan.

Olkapäävammasten kannattaa aika varovaisia olla tuon voimapyörän kanssa. Itselläni kuului vaan riks raks ja poks ja olkapää muljahti millisekunniksi pois paikoiltaan ja sitten sitä oltiinkin lattialla pyörimässä vedet silmistä valuen.:hyper: :itku: Eli ei ainakaan noita käsiä kannata tuonne ihan eteen työntää niinkuin tuossa kakkos sivulle linkitetyssä videossa näytetään.

Ehkäpä vajaalla liikeradalla ja punnerrusasennossa (kädet 90 asteen kulmassa vartaloon nähden) voisi toimia myös tuo liike?

Kyllähän selkä saa mennä ja jopa pitääkin mennä notkolle, mutta kehon pitää olla hallinnassa kokoajan. Selkä ei saa mennä vatsalihasten heikkouden takia notkolle. Jos alaselkään sattuu, niin liike on liian raskas vatsalihaksille. Tuossa videossa varsin kunnioitettava suoritus. Tosin hieman ihmetytti, että miksi käsiä liikutti. Halusiko se vähän jumpata selkälihaksiakin?

En jaksanu koko threadia läpi käydä, mutta Espoossa kauppakeskus Sellon urheiluliikkeestä (ei intersport) sai voimapyöriä kympillä. Olisi pitänyt iteki ostaa mutta se jotenki jäi...

Suositut

Back
Ylös Bottom