SUPERCARB 1kg -40%

Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

Kerro lisää, en ole kuullut moisesta että laadukkaat monivitamiinit olis paskoja. Tokihan sitten voi ja kannattaa joitain vitamiineja (lähinnä C- ja D-vitskut) ja mineraaleja ottaa lisäksi omista purkeista. Ja omegoissakin on eroja, syön mielummin laadukasta ja hyvällä EPA-DHA suhteella varustettua omegaa, kuin jostain itämeren paskakaloista tehtyjä kapseleita joissa myös pitoisuudet ovat vähäisiä.

Monivitamiineissa usein on vajausta varsinkin d-vitamiinimäärissä. Lisäksi esim. sinkit ja magnesiumit ovat usein huonosti imeytyvässä muodossa. Toki jos puhutaan laadukkaista monivitamiineista niin nämähän eivät koske niitä.

"Halpa" omega-3 meinaa ainakin mulle sitä, että omega3-yksikön hinta on halpa, ei kapseli- tai kilohinta. Järkeä saa käyttää ;) Rahkakin on kilohinnalta halvempaa kuin hera, mutta proteiinigramman hinta on herassa halvempi.

- - - Updated - - -

Oikeasti monipuolinen ruokavalio tuottaa sulle kaikki tarvitsemasi vitamiinit ja mineraalit.

Aika vitusti saat kalaa kiskoa, jos meinaat saada tarvittavan d-vitamiinimäärän ilman vitamiinivalmistetta. Maitoakin saat juoda työksesi, tosin sitä nyt ei voi oikeastaan laskea, koska se d-vitamiini on sinne lisätty.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
Supplement Facts

Serving Size 2 capsules
Vitamin A (as beta-carotene and acetate) 5000 IU
Vitamin C (as ascorbic acid, niacinamide and calcium ascorbates) 500 mg
Vitamin D3 (as cholecalciferol) 2000 IU
Vitamin E (as D-alpha tocopheryl succinate, D-alpha tocopherol) 100 IU
Thiamine (vitamin B1) (as thiamine HCI) 75 mg
Riboflavin (vitamin B2) (as riboflavin and riboflavin 5’-phosphate) 50 mg
Niacin (as niacinamide and niacinamide ascorbate) 50 mg
Vitamin B6 (as pyridoxine HCI and pyridoxal 5’-phosphate) 75 mg
Folate [from lemon extract (peel)] 400 mcg
Vitamin B12 (as methylcobalamin) 300 mcg
Biotin 300 mcg
Pantothenic acid (as D-calcium pantothenate) 100 mg
Calcium (as calcium ascorbate, D-calcium pantothenate) 12 mg
Iodine (from kelp) 150 mcg
Magnesium (as magnesium oxide) 100 mg
Zinc (as zinc citrate, OptiZinc® zinc monomethionine) 30 mg
Selenium [as Se-Methyl L-Selenocysteine, L-selenomethionine (yeast free) (SelenoPure™), sodium selenite] 200 mcg
Manganese (as manganese gluconate) 2 mg
Chromium [as Crominex® 3+ chromium stabilized with Capros® amla extract (fruit) and PrimaVie® Shilajit] 200 mcg
Molybdenum (as molybdenum amino acid chelate) 100 mcg
Potassium (as potassium citrate) 25 mg
Alpha lipoic acid 25 mg
Boron (as Albion® bororganic glycine) 3 mg
Choline (as choline bitartrate) 20 mg
Inositol 50 mg
Marigold extract (flowers) [std. to 5 mg trans-lutein and 155 mcg trans-zeaxanthin] 11.12 mg
Lycopene [from Tomat-O-Red® natural tomato extract (fruit)] 2 mg
Natural mixed tocopherols (providing gamma, delta, alpha, beta) 20 mg
NIAGEN® Nicotinamide Riboside 1 mg

Other ingredients: vegetable cellulose (capsule), microcrystalline cellulose, silica, vegetable stearate, calcium silicate, maltodextrin, chlorophyllin.

Eikös tämä ole suhteellisen tykki multivitaksi? Kyseessä siis two per day by life extension.

En mä ala väitteleen yhden vitamiinin ravintosaanneista. Nopeasti googlasin että lohessa 120g pitäisi olla 10-20 mikroo D-vitaa, kyllähän sitä nyt jonkun verran tarttis viikossa syödä että oikeasti sais kymmeniä mikroja D:tä. Mutta en mä tolla heitollani halunnut kritisoida suoraan sitä, että mitä ruuasta saa tarpeeksi ja mitä ei, vaan tohon boccin heittoon "miksi monivita, miksei vaan syö monipuolisesti ja ota tärkeimpiä purkista". Eli miten se raja vedetään niihin "tärkeimpiin"? Onko ne D, C, sinkki ja magnesium, muilla ei ole väliä? Mä syön monivitaa sen takia, että saan siitä tarvittavan määrän niitä muitakin kuin d:tä ja c:tä. Toki täydennän itsekin d,c,sinkki, mankku -valmisteilla.

En mä vaan tajua miksi sunkin Monkey piti ensin ampua monivitamiinit suorilta alas ja kehoittaa ottamaan vitamiinit yksittäin, sitten seuraavassa postissa korjaatkin ettet tarkoittanut laadukkaita monivitamiineja. Eli oletko monivitamiinin kannalla vai et? Mun mielestä se on ok, sillä en voi taata että se (omasta mielestä) monipuolinen ruokavalio takaisi kaikki harvinaisemmat mineraalit (rauta, kromi yms). Itse löysin jopa sellaisen monivitamiinin, missä on kalsiumikin mukana. Tykkään tästä koska en maitotuotteita aina välttämättä paljoa juo.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%
D:tä ei kovin helpolla saa tarvittavaa määrää söi kuinka monipuolisesti tahansa. Voi olla plaseboa vain, mutta mulla on viimeisen vuoden aikana useamman kerran väistynyt alkavan flunssan oireet siitä lähtien kun aloin kiskomaan grammatolkulla C:tä heti kun tuntunut flunssaa puskevan. Aikamoisen kasan saa syödä kiiviä ja mustaherukkaa että noihin määriin pääsee.

Mineraaleista mulla ei kauheast tietoutta mistä ruuasta saa mitäkin. 600mg päivässä magnesiumia lisänä vaatinu mulla että krampit pysyy poissa. Monivitamiinia en nykyään enää syö. Rautaa en todellakaan tarvitse lisänä mutta kromi tuli uutena. Vissiin ainakin makeannälkään auttaa?

Tääl on D:stä puhuttukin ja koska olen laiska etsimään, ties vaikka ois vastaus tässä ketjussa.
Niin osaako joku sanoa, onko mitään haittaa tai tuleeko D:tä jo liikaa, jos syö 128 Mcg D Vitaa, ja toisesta tuotteesta tulee samana päivänä lisää 7,5 Mcg?
Homma menisi siis siten, että jokatoinen päivä noin 128Mgc+toisesta tuotteesta (Monivita) 7,5Mcg lisää, ja jokatoinen päivä vaan tuo 7,5Mcg kun ei ota 128 Mcg:tä, koska sehän riittää että jokatoinen päivä syö tuon vahvuista.

Lueskelin joatain että aikuisella yliannostus olisi 1,2 Mg päivässä. Joten ei kai tuosta mitään ihmeempää? Mietin sitäkin että kuka muka syö 1200 Mcg päivässä d vitaa... Tuskin kukaan.

D:tä ei kovin helpolla saa tarvittavaa määrää söi kuinka monipuolisesti tahansa. Voi olla plaseboa vain, mutta mulla on viimeisen vuoden aikana useamman kerran väistynyt alkavan flunssan oireet siitä lähtien kun aloin kiskomaan grammatolkulla C:tä heti kun tuntunut flunssaa puskevan. Aikamoisen kasan saa syödä kiiviä ja mustaherukkaa että noihin määriin pääsee.

Mineraaleista mulla ei kauheast tietoutta mistä ruuasta saa mitäkin. 600mg päivässä magnesiumia lisänä vaatinu mulla että krampit pysyy poissa. Monivitamiinia en nykyään enää syö. Rautaa en todellakaan tarvitse lisänä mutta kromi tuli uutena. Vissiin ainakin makeannälkään auttaa?

Miten toi C-juttu nyt tähän liittyi? Mun käsittääkseni oli puhe ihan päivittäisistä tarpeista/saanneista, tuollainen flunssan takia otettu parin päivän tehokuuri C:tä nyt ei varmaan ole tarkoituskaan saada ruokavaliosta?

^Voit huoletta vetää ton 128 mikrogrammaa päivittäin. Mieluummin jopa niin, ainakin nyt talvella.

Samaa mieltä. Jossain oli niistä yliannostuksista (ja D-vitamiinin määristä yleensäkin) että merkitsevää on se pitoisuus veressä. Toisella voi jo parin kymmenen mikrogramman päiväsaannit nostaa tasot kohdilleen, toisilla voi vaatia toista sataa mikrogrammaa päästä samoihin pitoisuuksiin. Yliannostusraja jäi jotenkin takaraivoon, että oli luokkaa yli 300nmol/l vai miten se yksikkö nyt meneekään... :) Ja nää nyt on mun mutuja, en vastaa tiedon oikeellisuudesta.

Siten, etten edelleenkään näe monivitamiinivalmisteelle tarvetta vaan ainoastaan muutamalle yksittäiselle mikroravinteelle.Joku voisi valaista mitä noita muutamia yksittäisiä lukuun ottamatta ei helposti saisi riittävää määrää monipuolisesta ruokavaliosta.

En mä vaan tajua miksi sunkin Monkey piti ensin ampua monivitamiinit suorilta alas ja kehoittaa ottamaan vitamiinit yksittäin, sitten seuraavassa postissa korjaatkin ettet tarkoittanut laadukkaita monivitamiineja. Eli oletko monivitamiinin kannalla vai et?

Jos mun ekan postin luet uudestaan niin en mä mitään siellä ampunut alas. Siellä lukee, että "yleensä" monivitamiinit on aika kehnoja. Totta kai laadukas tuote on laadukas ja sen voi rivien välistä nokkelat pokkelat lukea jo sieltä ekasta viestistä. Mutta esim. tuo Wintikankin vitamiini. Tykiltä näyttää, mutta magnesiuminkin on oksidina... :rolleyes: Aina niistä jotain löytyy. Itse en vaan ole jaksanut edes lähteä metsästämään mitään erikoista monivitamiinia vaan olen tilaillut erikseen.

Paras ottaa vitskut erikseen. Monivitamiineissa on yleensä nuo suhteet ihan päin vittua. Omega-3 -valmisteiden erot tuskin on kovin merkittäviä. Osta jotain edullista.

Kyllä noissa omega 3 kapseleissa on aika isojakin eroja halpa vs kallis. Omega 3 gramma hinta voi olla sama kalliimmassakin ja sitten se, että halpa voi olla aika karseen (kalaöljyn) hajuinen tahmapallo. Kannattaa niitä vähän vertailla.

Supplement Facts

Serving Size 2 capsules
Vitamin A (as beta-carotene and acetate) 5000 IU
Vitamin C (as ascorbic acid, niacinamide and calcium ascorbates) 500 mg
Vitamin D3 (as cholecalciferol) 2000 IU
Vitamin E (as D-alpha tocopheryl succinate, D-alpha tocopherol) 100 IU
Thiamine (vitamin B1) (as thiamine HCI) 75 mg
Riboflavin (vitamin B2) (as riboflavin and riboflavin 5’-phosphate) 50 mg
Niacin (as niacinamide and niacinamide ascorbate) 50 mg
Vitamin B6 (as pyridoxine HCI and pyridoxal 5’-phosphate) 75 mg
Folate [from lemon extract (peel)] 400 mcg
Vitamin B12 (as methylcobalamin) 300 mcg
Biotin 300 mcg
Pantothenic acid (as D-calcium pantothenate) 100 mg
Calcium (as calcium ascorbate, D-calcium pantothenate) 12 mg
Iodine (from kelp) 150 mcg
Magnesium (as magnesium oxide) 100 mg
Zinc (as zinc citrate, OptiZinc® zinc monomethionine) 30 mg
Selenium [as Se-Methyl L-Selenocysteine, L-selenomethionine (yeast free) (SelenoPure™), sodium selenite] 200 mcg
Manganese (as manganese gluconate) 2 mg
Chromium [as Crominex® 3+ chromium stabilized with Capros® amla extract (fruit) and PrimaVie® Shilajit] 200 mcg
Molybdenum (as molybdenum amino acid chelate) 100 mcg
Potassium (as potassium citrate) 25 mg
Alpha lipoic acid 25 mg
Boron (as Albion® bororganic glycine) 3 mg
Choline (as choline bitartrate) 20 mg
Inositol 50 mg
Marigold extract (flowers) [std. to 5 mg trans-lutein and 155 mcg trans-zeaxanthin] 11.12 mg
Lycopene [from Tomat-O-Red® natural tomato extract (fruit)] 2 mg
Natural mixed tocopherols (providing gamma, delta, alpha, beta) 20 mg
NIAGEN® Nicotinamide Riboside 1 mg

Other ingredients: vegetable cellulose (capsule), microcrystalline cellulose, silica, vegetable stearate, calcium silicate, maltodextrin, chlorophyllin.

Eikös tämä ole suhteellisen tykki multivitaksi? Kyseessä siis two per day by life extension.

Tuo on tosiaan melko paljon kehuttu multi. Nousee tosi usein eri ihmisten toimesta esille tää, kun jossai kysytään suosittelee hyvää monivitamiinii

C-vitamiinista ja antioksidanteista ylipäätään

Tämän ketjun aloittaja suosittelee aika suuria määriä C-vitamiinia... Perusteena flunssan pitäminen loitolla. Suurina määrinä C-vitamiini voi vähentää treenin jälkeisiä lihaskipuja, mutta saattaa samalla sotkea koko kehitysprosessia. Itse suosittelisin pitäytymään korkeintaan parin-kolmen vuorokauden tarvetta vastaavissa määrissä per päivä. Eri juttu tietty jos on flunssa tuloillaan tai tullut jo. Anyways, olen kirjoitellut antioksidanteista kotisivuilleni, kirjoitus osoitteessa Personal Trainer & Ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad: Antioksidantit ? mitä, miksi ja mistä? . Sieltä voi käydä tsekkaamassa ajatuksiani, jos vaikka löytäisi niistä uudenlaista näkökulmaa asiaan.

mutta saattaa samalla sotkea koko kehitysprosessia.

Tästä oli New York Timesissakin juuri juttu, kaveri linkkasi fb:ssä:

http://well.blogs.nytimes.com/2014/11/26/why-antioxidants-dont-belong-in-your-workout/?ref=health

But there were subtle but significant differences in their strength gains. Over all, the volunteers who had taken the antioxidants had not added as much strength as the control group. Their muscles were punier, although they had grown in size.

The differences continued beneath the skin, where, as the muscle biopsies showed, the volunteers taking the vitamins had reduced levels of substances known to initiate protein synthesis.

Paljonko tuota C-vitamiinia siis olisi järkevä syödä? Kun lukenut niin erilaisia näkemyksiä, jotkut suosittelee 1 grammasta ylöspäin kun taas toinen sanoo 500mg olevan jo melkolailla maksimi. Itellä menee päivässä 160mg joka tulee monivitamiinista, siihen päälle otan illalla vielä 1 gramman sisältävän poretabletin sekä kasviksista tuleva C, rehuja menee 500g päivässä. Onko tossa jo liikaa C-vitskua? En ole domseihin ainakaan huomannut vaikuttavan mitenkään noinkin kohtalaisen suuri määrä, samanlailla lihat kipeenä sen pari päivää treenin jälkeen lähes aina.

Kyllä noissa omega 3 kapseleissa on aika isojakin eroja halpa vs kallis. Omega 3 gramma hinta voi olla sama kalliimmassakin ja sitten se, että halpa voi olla aika karseen (kalaöljyn) hajuinen tahmapallo. Kannattaa niitä vähän vertailla.
Eihän se silloin ole kalliimpi? :D

^Voit huoletta vetää ton 128 mikrogrammaa päivittäin. Mieluummin jopa niin, ainakin nyt talvella.

Samaa mieltä. Jossain oli niistä yliannostuksista (ja D-vitamiinin määristä yleensäkin) että merkitsevää on se pitoisuus veressä. Toisella voi jo parin kymmenen mikrogramman päiväsaannit nostaa tasot kohdilleen, toisilla voi vaatia toista sataa mikrogrammaa päästä samoihin pitoisuuksiin. Yliannostusraja jäi jotenkin takaraivoon, että oli luokkaa yli 300nmol/l vai miten se yksikkö nyt meneekään... :) Ja nää nyt on mun mutuja, en vastaa tiedon oikeellisuudesta.

ookoo kiitos vastauksista. Mut mites tuo 128+7.5 Mikrogrammaa eligäs 135 Mikrogramman tienoolla, niin ei mene varmaan sekään ylitse vaan ihan voi ottaa huoletta?

Varmasti voit, ite oon vedellyt kohta 2 vuotta päivittäin 150 mikrogrammaa ilman ongelmia ja pitoisuustasot veressä kohdillaan. Kesällä taisin hetkeksi aikaa pudottaa 100 mikrogrammaan sen pelossa, että auringosta tulisi sitten jo liikaa mutta täällä pohjolassa siitä nyt ole pelkoa.

Varmasti voit, ite oon vedellyt kohta 2 vuotta päivittäin 150 mikrogrammaa ilman ongelmia ja pitoisuustasot veressä kohdillaan. Kesällä taisin hetkeksi aikaa pudottaa 100 mikrogrammaan sen pelossa, että auringosta tulisi sitten jo liikaa mutta täällä pohjolassa siitä nyt ole pelkoa.

Ihan mielenkiinnosta, että millä tasolla nuo veren pitoisuudet ovat olleet tuolla saantimäärällä?

Tässä itse heränneenä vitamiinien huomioimiseen, kasailin tilausta iherbbiin ja tuli mieleen, onko ihan hirveetä vetää noita c-vitamiinejä ja magnesiumia jauheena? Tabletit olis näppäriä joo, mutta hinnat huomattavasti paremmin kohillaan jauheina... ;)

Suositut

Back
Ylös Bottom