SUPERCARB 1kg -40%

Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

Tässä itse heränneenä vitamiinien huomioimiseen, kasailin tilausta iherbbiin ja tuli mieleen, onko ihan hirveetä vetää noita c-vitamiinejä ja magnesiumia jauheena? Tabletit olis näppäriä joo, mutta hinnat huomattavasti paremmin kohillaan jauheina... ;)

C-vitamiini on ainakin tosi kirpsakkaa jauheena ja ei tee hyvää hampaiden kiillolle. Itellä on tullu värjäytymiä hampaisiin sen jälkeen kun olen c-vitamiiniä ja citrulline malaattia syöny jauheena. Jatkossa kyllä otan tabuina ne, niin säästyy hampaat.

Supermass Nutrition: Super Meal 1 KG -30%
C-vitamiini on ainakin tosi kirpsakkaa jauheena ja ei tee hyvää hampaiden kiillolle. Itellä on tullu värjäytymiä hampaisiin sen jälkeen kun olen c-vitamiiniä ja citrulline malaattia syöny jauheena. Jatkossa kyllä otan tabuina ne, niin säästyy hampaat.

Ohhoh, no jauheenahan kerkesi noi tilaukset mennä... Sekotit kuitenkin veteen nuo, oletan?

Mulla ei ole tullut c-vitamiinijauheesta hampaisiin ongelmia. Kulautan nesteen kyllä aina nopeasti alas, äärimmäisen vähän se ehtii siinä hampaita kosketella eikä varsinkaan niiden etupintoja, sinne taakse nyt ei muutenkaan katsele kuin hammaslääkäri.

En jaksa putkeen koko threadia käydä lävitse (vielä), joten mitä monivitamiinia/erikseen otettavia esim. D,C-vitamiinit yms. suosittelisitte perustreenarille.

Edit: Tällä hetkellä käytössä Multivita plus M ja Elivon vahva plus omega-3.

Siten, etten edelleenkään näe monivitamiinivalmisteelle tarvetta vaan ainoastaan muutamalle yksittäiselle mikroravinteelle.Joku voisi valaista mitä noita muutamia yksittäisiä lukuun ottamatta ei helposti saisi riittävää määrää monipuolisesta ruokavaliosta.

Enemmän ne on oikeestaan ne hivenaineet niis monivitamiineis, kuten seleeni, joita ei välttämättä saa tarpeeksi normi ruuasta. Monivitamiinihan on vain halpa vakuutusturva: 10 eurolla takaat perusvitamiinien ja hivenaineiden saannin pariksi kuukaudeksi riippumatta siitä mitä syöt.

Top3 vitamiinit kaikille ihmisille ikään ja liikuntamäärään katsomatta on:

1. monivitamiini
2. d-vitamiini
3. omega3

Näitä tulisi ihan jokaisen vetää. Ainakin täällä karulla pohjoisella pallonpuoliskolla. Muilla vitamiineilla voi sitten tämän päälle vielä hifistellä omien tarpeiden mukaan.

Mikähän on se tämänhetkinen totuus kalaöljyistä? Aika kovaakin kritiikkiä niitä kohtaan on esitetty tässä parin viime vuoden aikana. Eli paljonko kalaöljyä kannattaa ottaa vai kannattaako ottaa ollenkaan? Entä mitkä ovat mahdolliset haitat?

Sitten vielä hieman tyhmä kysymys, mutta jos puhutaan, että esimerkiksi 1-3g kalaöljyä päivässä on hyvä määrä, niin tarkoitetaanko sillä siis nimenomaan omega-3 rasvahappoja? Esimerkiksi 5ml nestemäistä Lysiä sisältää 1540mg omega-3 rasvahappoja. Tarkoittaako tämä siis, että tuo 5ml on juurikin sen 1.5g kalaöljyä.

Puhtaassa kalaöljyssä on vain omega3:sta. Tarpeeksi omega6:sta saa helposti kun syö vain monipuolisesti. Tasapaino pitäisi olla suunnilleen niin, että omega3:sta tulee puolet enemmän kuin 6:sta. Meidän ruokavaliossahan on se ongelma yleisesti, että syödään liian vähän kalaa ja liikaa omega 6, 9 pitoisia kasvirasvavalmisteita.

Itse nautin myös C-vitskun ja magnesium kristalliajauheina ja tuntuvat pärisevän paremmin - kirpeitä ovat, ja sen jälkeen kantsiikin suuta vähän huuhdella vedellä perään :)

Pakko muistuttaa tähän ketjuun, että monivitamiinitableteilla ei ole huomattu mitään positiivisia terveysvaikutuksia, päinvastoin, näyttisi tutkimuksissa jopa lisänneen kuolleisuutta. Itse jätin monivitamiinin pois jonkun aikaa sitten, nyt käytössä vitamiinit D ja C, Omega 3, Sinkki, Magnesium ja Kalsium (en käytä maitotuotteita lähes ollenkaan).

Jaa jäi aiemmasta postauksesta toinen linkki vajaaksi, mutta eipä siinä mitään uutta ois ollukkaan.

Ite vähän samoilla linjoilla. Monivitamiinia menee vain satunnaisesti, jos on ihan sontaruokapäivä ja piristeenä tarvittaessa. Pääsääntöisesti menen eritellyillä C, B12, Omg3, magnesium, kaalium -tabuilla. Kuitenkin oon hivenen skeptinen tuon syöpäriskin nousemisen suhteen, kun luontaisen vs. tuotetun vitamiinin molekyylirakenne on sama. Mutuahan tämä tosin on.

Lisävitamiineista on hyötyä vasta sitten, jos on puutoksia ja yliannostuksista on sitten vaan haittaa. D-vitamiini puutos taitaa ainakin olla yleinen pohjoismaissa, ja d-vitamiinilisä ehkäisee tutkitusti monia sairauksia ja parantaa terveyttä. Myöskin kovaa treenaavilla urheilijoilla on suurempi tarve vitamiineille kuin sohvaperunoilla.

Jaa jäi aiemmasta postauksesta toinen linkki vajaaksi, mutta eipä siinä mitään uutta ois ollukkaan.

Ite vähän samoilla linjoilla. Monivitamiinia menee vain satunnaisesti, jos on ihan sontaruokapäivä ja piristeenä tarvittaessa. Pääsääntöisesti menen eritellyillä C, B12, Omg3, magnesium, kaalium -tabuilla. Kuitenkin oon hivenen skeptinen tuon syöpäriskin nousemisen suhteen, kun luontaisen vs. tuotetun vitamiinin molekyylirakenne on sama. Mutuahan tämä tosin on.
Tuohan on se huonoin vaihtoehto, syödä paskaa ruokaa ja napata sitten yksi tabu naamaan vitamiineja tuomaan. Oon lukenut varsin mielenkiintoisia kirjoituksia antioksidanttiparadoksista, joka selittäisi, miksi tutkimuksissa useimmista ravintolisistä ei ole ollut hyötyä, tai miksi esimerkiksi luonnollinen beetakaroteeni suojaa syövältä mutta lisänä otettuna kohottaa syöpäriskiä. Sen takia en jätä omaa vitamiinien ja hivenaineiden saantia tablettejen varaan, vaan syön niitä rehuja monipuolisesti 500-1000g päivässä.

Tuohan on se huonoin vaihtoehto, syödä paskaa ruokaa ja napata sitten yksi tabu naamaan vitamiineja tuomaan. Oon lukenut varsin mielenkiintoisia kirjoituksia antioksidanttiparadoksista, joka selittäisi, miksi tutkimuksissa useimmista ravintolisistä ei ole ollut hyötyä, tai miksi esimerkiksi luonnollinen beetakaroteeni suojaa syövältä mutta lisänä otettuna kohottaa syöpäriskiä. Sen takia en jätä omaa vitamiinien ja hivenaineiden saantia tablettejen varaan, vaan syön niitä rehuja monipuolisesti 500-1000g päivässä.

Niin en tiiä sanoinko jotenkin epäselvästi, mutta siis satunnaisesti syön joskus sontaa, eli lähes aina syön salimunkkiruokavaliota, jossa on kyllä vihannekset, kasvikset, marjat ja hedelmät todella isossa osassa. Samoin satunnaisesti saatan piristeenä napata, jos on todellista tarvetta ja harvoin on.

Onko olemassa jotain hintalaatusuhteeltaan hyviä pillereitä missä olisi tarpeeksi perus vitamiineja sun muita?

Nyt menee erikseen
500mg c-vitamiini + c vitamiinia on lisätty vähän kaikkeen muutenkin
50mikrogrammaa d-vitamiini
25mg sinkki
300mg magnesium
Kalaöljy nesteenä
Multivita pari kertaa viikossa (näistä ei tiedä onko enemmän hyötyä vai haittaa, lähinnä makua antamaan poretabletti silloin tällöin)

e:menee myös maitohappobakteeria näin kokeilun vuoksi.

Kyllähän nuo yksitellenkin tulee otettua mutta tuntuu turhalle työlle kaivaa 10 eri purkkia pillereitä päivittäin. Jos edes osan noista saisi yhdistettyä. En myöskään ole tutustunut laatueroihin, ihan halpis pirkkaa tulee ostettua paitsi kalaöljyn vaihdoin kapseleista nestemäiseen. Tiedä onko siitäkään hyötyä.

Jos jotain positiivista niin en ole kertaakaan ollut sairaana kun on nappaillut vitamiiinia purkista n. parin vuoden aikana kun ennen oli joka talvi keuhkoputkentulehdus vähintään

Kyllähän nuo yksitellenkin tulee otettua mutta tuntuu turhalle työlle kaivaa 10 eri purkkia pillereitä päivittäin. Jos edes osan noista saisi yhdistettyä. En myöskään ole tutustunut laatueroihin, ihan halpis pirkkaa tulee ostettua paitsi kalaöljyn vaihdoin kapseleista nestemäiseen. Tiedä onko siitäkään hyötyä.
Osta jokin erillinen laatikko pillereille vaikka jostain clas ohlsonilta niin ei erikseen tarvitse purkkeja aukoa.
pillerirasia-10-pack-vesitiivis-kateva-matkoilla-mahtuu-taskuun.jpg

Vaihtoehtoisesti sitten jokin valmis monivitamiini/mineraali/omega pack mitä löytyy.

3 kpl Basic Nutrition Whey (3 kg) -25%

Suositut

Back
Ylös Bottom