Toinen juttu minkä rehellisesti sanoen huomaa on käytännön kokemus. Voin olla väärässä, mutta luulen että et hirveästi ihmisten ja heidän ruokavalioiden/lisäravinnejutskien kanssa ole tekemisissä?
Ihan silkasta uteliaisuudesta, miten huomaat käytännössä eron tai vitamiinin/lisäravinteen vaikutukset, ja kuinka erotat siitä virhelähteet (muut valmisteet, placebon…)?
Mitä olen vierestä seurannut, niin usein alottelijat tekevät sen virheen, kun on helvetisti intoa, että ostetaan 10 eri lisäravinnetta ja sitten ei olekkaan mitään käryä, mikä niistä itsellä oikeesti toimii.
Tämä. Mitä enemmän valmisteita, sitä varmemmin jonkun hyöty hukkuu sekaan - tai ei ainakaan pystytä varmaksi sanomaan mikä hyödyn aiheuttaa. Tämä toimii myös toiseen suuntaan, jos joku viidestä valmisteesta aiheuttaa sivuvaikutuksia, mikä se on? Sori ot, mutta saitko Vilu mitään tolkkua siitä mun privaviestistä?
Mulla on oma stäkki mitä käytän iltaisin, ja nykyään nukahdan alta viiden minuutin, kun suurimman osan elämästäni olen tapellut unen kanssa enemmän tai vähemmän.
Kertoisitko mullekin, myös ottoajankohdat ja annostukset, please? Nimimerkillä toinen joka on tapellut unen kanssa n. 33 vuotta.
Melatoniini on sellainen aine, jota virallisesti en voi suositella, kun se on lääke. Epävirallisesti itsellänikin on purkki kotona.
Päivän paras, kiitti! :D
Ja joo, muistetaan tosiaan että tässä ei ole mitään henkilökohtaista mukana niin sujuu mukavammin.
Tämä aihe vaatii melkoisen pohjustuksen joten en ala edes yrittämään. Pitäisi järjestää joku ravintogurujen roundtable niin tätä voisi puida vähän syvällisemmin.
Mä voin trokata sen Paletaanin kiveksen laittomasti Venäjälle, niin saadaan rahoitettua meille roundtable :D
Jos erääseen Japanissa tehtyyn tutkimukseen voi luottaa niin se kumpi syö laadukasta monivitamiini/mineraali-valmistetta on nopeammin tavoitteessaan.
En muista tarkkaan miten tutkimus toteutettiin niin en edes yritä. Mutta lopputulos oli se että ketkä söivät multivitaaminia menettivät rasvaa jopa huomattavasti enemmän.
Itsekin olisin kiinnostunut näkemään tämän tutkimuksen
Tuossahan se pääasia onkin boldattuna. Ruokavalio esin kuntoon ja jos vielä sen jälkeen on jonkin ravinteen selkeää puutosta, sitten vasta täydennystä napeista. Tässä sitten on tärkeää huomioida se, ettei enemmän ole aina automaattisesti parempi. Ihmisen fysiologiasta voidaan vetää hyviä perusteluja siihen, miksi esim. antioksidanttien liikasaanti on haitallista. Jos niitä tulee jo ravinnosta paljon, on lisänapeilla hyvin helppo vetää niitä jopa liikaa.
Tästä päästäänkin kysymykseen, että miten yksilön kohdalla määritellään ravinteen puutos? Toki näille on olemassa kliiniset kriteerit, mutta jokainen tulkitsee näitä vähän eri tavalla, tai löytää monille oireilleen syyn jonkun "väärän" ravinteen puutoksesta. Toinen kysymys tulee kokemuksen kautta, eli jos jokin lisäravinne auttaa johonkin epäspesifiin vaivaan, niin onko silloin ollut puutos vai ei? Kliinisesti todennäköisesti ei, mutta ihmismieli on ihmeellinen.
Oletteko muuten nähneet sen dokkarin ihmismielestä, jossa mielen voimaa ja kykyä aiheuttaa fyysisiä oireita tutkittiin? Siinä lääkekokeessa ollut ihminen päätti vetää överit ja tehdä itsarin kokeilussa olleella lääkkeellä (ei tiennyt mitä lääkettä vetää). Kunto romahti, pulssi ja ventilaatio nousivat ja ihmistä ahdisti kovin. Hoitajat olivat neuvottomia kun eivät tienneet mitä toinen on vetänyt, ja toisella vain elimistö veti ylikiekkaa. Saivat sitten lääkekokeesta vastaavan tohtorin kiinni, ja tämä kertoi henkilön olevan verrokkiryhmässä ja vetävän kalkkitabletteja. Kun potilas kuuli tämän, oireet poistuivat ja kaikki oli kunnossa. Kaikki oireet olivat oikeita, mutta johtuivat siitä, että ihminen luuli ottavansa overdosea.