GOOD MORNING

BCAA, EAA, MSM, GLUTAMIINI, VIHERJAUHEET

-40%

Vitamiinit, hivenaineet ja kalaöljy

Eipä ole kalaöljyssä tullut aikoihin muuta ostettua kuin nuita Vitamarin 1000 kapseleita. Yhdessä kapselissa on 1020mg omega-3, josta EPAa on 600 mg ja DHAa 300 mg. Nuihin yllä mainittuihin nähden vähintäänkin kohtuu hyvässä suhteessa näyttäis siis olevan nuita EPA/DHA:ta ja eipä tuo hintakaan ole paha ollut.

Mun pitää herätä aamulla 4.15 työmatkalle joten menen nukkuu, mut nopee tähän sulle Paletaani.

Kiitos kun palautit uskoni tähän nettikeskusteluun! :kippis1: Itsekin olen oppinut tätä kautta valtavasti uutta mutta viime aikoina on alkanut tuntua siltä ettei koko hommassa ole mitään järkeä kun viestiä voi joskus olla niin vaikea saada perille. Enkä tietenkään voi sanoa olevani itsekään mikään malliesimerkki.

No problem. Mä pyrin kanssa kehittämään itseäni jatkuvasti ja egoni kestää kyllä kolahdukset jotka aiheutuvat virheellisistä väittämistäni. Myönnän siis virheeni silloin kun siihen on aihetta. Pyrin muutenkin aina herrasmiesmäisempään keskusteluun (joskin ulosantini ja kielikuvani ovat joskus ihan mitä sattuu), joten jos joku päivä täältä päästä alkaa tulla ad hominemia, olen varmasti flipannut kunnolla. Tai kännissä. Netissä nyt on anyway hankala keskustella asioista kun ei näe toisen reaktioita eikä voi tulkita äänensävyistä ja painoista mitään.

Se asia mikä keskustelupalstoilla ei mun mielestä meinaa mennä millään perille on se, että maailma ei ole niin mustavalkoinen paikka kun monet olettavat. Mutta sitten toisaalta välillä se taas on ja sen pitää olla. Jos ymmärrät mitä tarkoitan.

Minä tiedän ainakin, miten itse suhtaudun: äärimmäisellä kriittisyydellä :D Tärkeimpänä juuri se, ettei meillä ole mitään rationaalista syytä uskoa siihen että mitä enemmän antioksidantteja, sen superimpaa fuudia.

Toki noissa voi olla paljon muitakin terveyttä edistäviä ainesosia mutta tutkimusdata on toistaiseksi aika onnetonta. Anekdootteja löytyy senkin edestä mutta niillä nyt voi perustella mitä tahansa.

Mä sain tuttavalta tota pakurikääpää 80 g jauheena. Meinasin ottaa testiin kunhan tästä vaan ehdin. Mä tiedän, että kun mä keitän liemen tosta setistä, niin seuraavana päivänä mun lievä lannerangan rappeuma on hävinnyt, mun rasvaprosentti on 4 % ja kaikki maailman aseet on jauhettu paskaks. Tän lisäks Megan Fox soittaa ovikelloo kaljakopan kanssa.

On se niin kovaa ainetta. Jos tota jauhetta ois 100 grammaa, niin Meganilla ois vielä viskileka mukana. Mut hei ihan kaikkee ei voi saada.

Mä sain tuttavalta tota pakurikääpää 80 g jauheena. Meinasin ottaa testiin kunhan tästä vaan ehdin. Mä tiedän, että kun mä keitän liemen tosta setistä, niin seuraavana päivänä mun lievä lannerangan rappeuma on hävinnyt, mun rasvaprosentti on 4 % ja kaikki maailman aseet on jauhettu paskaks. Tän lisäks Megan Fox soittaa ovikelloo kaljakopan kanssa.

On se niin kovaa ainetta. Jos tota jauhetta ois 100 grammaa, niin Meganilla ois vielä viskileka mukana. Mut hei ihan kaikkee ei voi saada.

Heitä mulle 30grammaa, niin heittäydyn ja houkuttelen vaimos pois kotoo ennenkun Megan tulee?

"Ei tää sun muijas ainakaan missään spinningissä käy"

Heitä mulle 30grammaa, niin heittäydyn ja houkuttelen vaimos pois kotoo ennenkun Megan tulee?

No 50 grammalla voisin ehkä just saada Keiran paikalle... harkitaan ;)

"Ei tää sun muijas ainakaan missään spinningissä käy"

Ei niin kun combatissa.

Itse asiassa nyt oon pikkusen sekaisin taas vaihteeksi. Nuo Berardin suositukset siis ovat ihan kalaöljyä eli EPA/DHA gramma määriksi tulee vain 3-6g riippuen nyt kuinka paljon syö. Samaa taisi ysikymppinen tutkimusten kera suositella että EPA/DHA olisi noin 3g mikä olisi perus kalaöljy valmisteilla noin 10g kalaöljyä. Nyt vaan kiinnostaa onko Poliquinin suositukset EPA/DHA määriä vain ihan kalaöljyä.

Itse taisin tuossa edellä puhua ehkä enemmänkin kansanterveydellisestä näkökulmasta, enkä niinkään urheilijan optimaalisesta saannista. Näissä voi olla vissi ero. Voihan kenties olla, että noita kalaöljyjen huonoja tuloksia väestötasolla selittää se, ettei EPA/DHA-asiat ole olleet kunnossa. Näitä tuskin on isoissa trialeissa kontrolloitu kovin tarkkaan. Toisaalta sitten taas jos EPA/DHA:n määrää aletaan nostamaan, myös mahdollisten haittavaikutusten riski kasvaa. Siksi en ainakaan itse suosittelisi noita isoja annoksia pitkään käytettynä.

Mielenkiintoisena kuriositeettina mainittakoon, että esim. kalaöljyn suotuisat vaikutukset veren lipideihin (triglyjen lasku) on jäljitetty juuri EPAan. Ilkeät lääkefirmat ovatkin kehitelleet tästä puhtaan etyyliesterin, nimeltään AMR101. Se on tällä hetkellä lupaava molekyyli 3-vaiheen kliinisissä trialeissa hypertriglyseridemian hoitoon. Se on ikään kuin lääkkeeksi jalostettu super-kalaöljy. Lähivuodet tulevat kertomaan, onko siitä mitään hyötyä laajemmassa käytössä.

Pitää kyllä kaivella, mitä se ysäri on sanonut suositellessaan noita määriä. Ei tätä tapausta ole vielä loppuunkäsitelty :)

Milloin nämä vitamiinit olisi hyvä ottaa? Aamulla,koulun/töiden jälkeen,salia ennen/jälkeen vai illalla? Ja jos otan kaksi pilleriä pvässä niin mitkä olisivat optimaallisimmat aijat esim ennen ruokaa(30min?)? Ja sitä vielä, että mikä olisi paras D-vitamiinin lähde? Juon protskupirtelön päivittäin plusmaidon kanssa, vedän vitamiinia ja omegaa, syön sinappisilliä ja raejuustoa n 200g pvässä, joten noista ei juurikaan saa D-vitamiinia mitä kattelin tossa. Vitamiineissakin on vain 5mg each joten 10mg päivässä siitä. Maidosta n 15mg päivässä. Nämä ei ilmeisesti riitä siihen 50g/pvä antiin.

Itseänikin kiinnostaisi mikä on teoriassa paras aika ottaa vitamiinit ja kalaöljy. Tietenkin ruuan yhteydessä, mutta illalla, aamulla vaiko treenin jälkeen? Kiitoksia vastauksista!

Milloin nämä vitamiinit olisi hyvä ottaa? Aamulla,koulun/töiden jälkeen,salia ennen/jälkeen vai illalla? Ja jos otan kaksi pilleriä pvässä niin mitkä olisivat optimaallisimmat aijat esim ennen ruokaa(30min?)? Ja sitä vielä, että mikä olisi paras D-vitamiinin lähde? Juon protskupirtelön päivittäin plusmaidon kanssa, vedän vitamiinia ja omegaa, syön sinappisilliä ja raejuustoa n 200g pvässä, joten noista ei juurikaan saa D-vitamiinia mitä kattelin tossa. Vitamiineissakin on vain 5mg each joten 10mg päivässä siitä. Maidosta n 15mg päivässä. Nämä ei ilmeisesti riitä siihen 50g/pvä antiin.

Jos haluat enemmän D-vitskua, niin hommaa nappuloita joissa sitä on enemmän :)

Kalaöljyä+karnitiinia rasvanpolttoon ennen treeniä.

Karnitiinin puolesta rasvanpoltossa tai treenitehojen lisääjänä (ainakaan akuutisti) ei taida löytyä mitään näyttöä. Miksi ottaisit kalaöljyn ennen treeniä?

Anabolic Overdrive

2 kg, Orange

-30%
Ite otan monivitamiinin, kalaöljyn 2kps ja bcaa 1kps aamulla, iltapäivällä d- ja c-vitamiinit, ennen treeniä bcaa 1kps ja ennen nukkumaan menoa zma 1kps. Tohon päälle vielä cla:t ja nivelkapselit.

Mulla on ekaa kertaa käytössä kalaöljy nestemäisessa muodossa ja mietin tota annostuksen määrää, eli: http://www.ravintoaineopas.fi/markkinoijat?Marketer=1&Supplement=9
Kuinka monta cl kannattaa päivässä ottaa ja kannattaako ottaa sekä aamuin että illoin? kiitos.

Mikähän sivu toi on? Möllerin sivuilla on vähä eri ravintosisältö. Tota ite käytän 5-8ml annosksel, miten sattuu lorahtaa. Mielestäni iha kilpailukykynen hinta K-kaupan tavaraks, jotai 8 euroo 250ml. Ton lisäks sitte C ja D. Ruoasta yritän saada loput.

Mitenkäs muuten maitohappobakteerit, onko mattimeikäläiselle minkäänlaisia terveydellisiä hyötyjä?

Onhan niistä. Maitohappobakteerit (probiootit) tasapainottavat suoliston omaa bakteerikantaa. Ne valtaavat hyvinä bakteereina tilaa pahoilta bakteereilta, joten suolisto pysyy "terveempänä". Ne osallistuvat myös maituotteiden, gluteenin ja muun muassa kaseiinin pilkkomiseen, joten ne edistävät ruoka-aineiden imeytymistä ja vähentävät mahdollisia ilmavaivoja. Maitohappobakteerit alentavat suolen pH:ta, joka taas auttaa tuhoamaan pahempia bakteereita alta pois. Maitohappobakteerit osallistuvat myös suolen peristaltiikan (liikkeet) säätelyyn. Maitohappobakteereja voi vetää vaikka kuureina silloin tällöin. Ihmisen suoliston normaalifloora (koko bakteerikanta) pitää sisällään sekä hyviä bakteereja, että potentiaalisia taudinaiheuttajia. Vaikka normaaliflooraa ei olla tutkittu läheskään niin pitkään kuin monia muita fysikaalisia ja anatomisia jutskia, pitävät monet tutkijat sitä omana "elimenään". Voidaan myös hieman yleistäen sanoa, että kun suolisto voi hyvin, koko kroppa voi hyvin.

Allekirjoitan tuon että kun suolisto voi hyvin niin kroppa voi hyvin.

Jos miettii pelkästään serotoniinia, josta tuotetaan yli 90% suolistossa niin ei ole ihme miksi paskataudissa ei naurata.

Ja kuinkakohan paljon ihmisille määrätään diatsepaamia masennukseen kun ongelma voi olla täysin suolistossa.
Siksi asiakkaiden kohdalla usein syötän ravinteita jotka auttavat suolistoon ja uneen, silloin aivojen neurotransmitteritkin rupeavat hyvin usein toimimaan optimaalisemmin.

Ja kuinkakohan paljon ihmisille määrätään diatsepaamia masennukseen kun ongelma voi olla täysin suolistossa.
Siksi asiakkaiden kohdalla usein syötän ravinteita jotka auttavat suolistoon ja uneen, silloin aivojen neurotransmitteritkin rupeavat hyvin usein toimimaan optimaalisemmin.

Mä tykkään tästä lähestymistavasta. Lääkkeitä toimittavan näkökulmasta masennuslääkkeitä määrätään ihan liikaa. Hyvä ruoka = parempi mieli pätee muuallakin kuin mainoksissa... Toinen hyvä esimerkki kropan kokonaisvaltaiseen toimintaan on mielialan vaikutus lihaskäämin pituuteen -> lihasten tonukseen (depiksessä ja sydänsuruissa laahustaa olkapäät alhaalla, voittajat ja rakastuneet kulkevat rinta rottingilla).

Nyt taas eppäilyttää..

Onhan niistä. Maitohappobakteerit (probiootit) tasapainottavat suoliston omaa bakteerikantaa. Ne valtaavat hyvinä bakteereina tilaa pahoilta bakteereilta, joten suolisto pysyy "terveempänä". Ne osallistuvat myös maituotteiden, gluteenin ja muun muassa kaseiinin pilkkomiseen, joten ne edistävät ruoka-aineiden imeytymistä ja vähentävät mahdollisia ilmavaivoja. Maitohappobakteerit alentavat suolen pH:ta, joka taas auttaa tuhoamaan pahempia bakteereita alta pois. Maitohappobakteerit osallistuvat myös suolen peristaltiikan (liikkeet) säätelyyn. Maitohappobakteereja voi vetää vaikka kuureina silloin tällöin. Ihmisen suoliston normaalifloora (koko bakteerikanta) pitää sisällään sekä hyviä bakteereja, että potentiaalisia taudinaiheuttajia. Vaikka normaaliflooraa ei olla tutkittu läheskään niin pitkään kuin monia muita fysikaalisia ja anatomisia jutskia, pitävät monet tutkijat sitä omana "elimenään". Voidaan myös hieman yleistäen sanoa, että kun suolisto voi hyvin, koko kroppa voi hyvin.

Kaikella kunnioituksella, IMO melkoista hypeä kohtuuttomiin mittoihin paisutettuna :)

Jos tutkimuksia katsotaan, probioottilisä voi olla avuksi muutamissa harvoissa tapauksissa (IBS, antibioottikuuri, ulkomaanreissu jne). Cochrane-tietokannasta löytyy 25 järjestelmällistä katsausta probioottien käytöstä erinäisillä indikaatioilla. Tulokset puhuvat tylyä kieltään: tehoa ei juuri ole. Vielä vähemmän on näyttöä siitä, että täysin terve ihminen hyötyisi säännöllisellä käytöllä mitenkään.

Syy selviää kun laitetaan lukuja tiskiin:

Bakteerien määrä:
suolisto; 1-4kg (aikuinen, lähteestä riippuen)
probioottikapseli; muutamia hassuja milligrammoja

Bakteerien laatu:
suolisto; 300-1000 eri lajia
probioottikapseli; valmisteesta riippuen 1-5

Probioottivalmisteiden syöminen on kuin heittäisi pussillisen raeruohonsiemeniä Amazonin viidakkoon.

Kaiken lisäksi, jos kapseli ei ole erityinen enterovalmiste, vatsahapot tappavat suurimman osan nautituista probiooteista.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että suoliston flooraa voidaan pitää erillisenä elimenään. Bakteerikannan hyvinvointi on elintärkeää mutta sen normaaliin ylläpitoon ei välttämättä tarvita ylimääräisiä maitohappobakteereita.

Jos miettii pelkästään serotoniinia, josta tuotetaan yli 90% suolistossa niin ei ole ihme miksi paskataudissa ei naurata.

Paskataudissa ei kyllä naurata mutta ei tuosta syystä :) Serotoniini on yleisesti neurotransmitteri ja sen tehtävänä on suolistossa mm. säädellä peristalttista liikettä, suolen tyhjentymistä, hormonieritystä jne. Suoliston serotoniini ei kierrä aivoihin eikä päinvastoin. Veri-aivoesteen vuoksi se ei olisi mahdollistakaan. Aivojen serotoniini tehdään paikan päällä tryptofaanista.

Nyt taas eppäilyttää..

Kaikella kunnioituksella, IMO melkoista hypeä kohtuuttomiin mittoihin paisutettuna :)

Jos tutkimuksia katsotaan, probioottilisä voi olla avuksi muutamissa harvoissa tapauksissa (IBS, antibioottikuuri, ulkomaanreissu jne). Cochrane-tietokannasta löytyy 25 järjestelmällistä katsausta probioottien käytöstä erinäisillä indikaatioilla. Tulokset puhuvat tylyä kieltään: tehoa ei juuri ole. Vielä vähemmän on näyttöä siitä, että täysin terve ihminen hyötyisi säännöllisellä käytöllä mitenkään.

Syy selviää kun laitetaan lukuja tiskiin:

Bakteerien määrä:
suolisto; 1-4kg (aikuinen, lähteestä riippuen)
probioottikapseli; muutamia hassuja milligrammoja

Bakteerien laatu:
suolisto; 300-1000 eri lajia
probioottikapseli; valmisteesta riippuen 1-5

Probioottivalmisteiden syöminen on kuin heittäisi pussillisen raeruohonsiemeniä Amazonin viidakkoon.

Kaiken lisäksi, jos kapseli ei ole erityinen enterovalmiste, vatsahapot tappavat suurimman osan nautituista probiooteista.

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että suoliston flooraa voidaan pitää erillisenä elimenään. Bakteerikannan hyvinvointi on elintärkeää mutta sen normaaliin ylläpitoon ei välttämättä tarvita ylimääräisiä maitohappobakteereita.

Paskataudissa ei kyllä naurata mutta ei tuosta syystä :) Serotoniini on yleisesti neurotransmitteri ja sen tehtävänä on suolistossa mm. säädellä peristalttista liikettä, suolen tyhjentymistä, hormonieritystä jne. Suoliston serotoniini ei kierrä aivoihin eikä päinvastoin. Veri-aivoesteen vuoksi se ei olisi mahdollistakaan. Aivojen serotoniini tehdään paikan päällä tryptofaanista.

Miten sitten ne tutkimukset jotka osoittavat hyötyä olevan? Tai käytännön kokemukset probioottien hyödyistä?

Pelkästään asiakaskokemuksien perusteella niitä suosittelen.

Väitätkö myös että suoliston serotoniinilla ei ole mitään tekemistä aivojen kanssa? Eli on kirjaimellisesti paskapuhetta että suoliston hyvinvoinnilla olisi osuutta aivojen hyvinvointiin?
Vaikka käytäntökin kertoo asian olevan aivan toisin.

Nyt taas eppäilyttää..

...Vielä vähemmän on näyttöä siitä, että täysin terve ihminen hyötyisi säännöllisellä käytöllä mitenkään...

Hitto, kirjoitin ensin tuohon, että niistä on apua jos normaalifloora ei ole tasapainossa, mutta editoin sen sitten pois :) Vaikka tuolla toisessa ketjussa kirjoitin, että maitohappobakteereja voi ottaa ruoansulatukseen + tässä mainitsin, että maitohappobakteereja voi ottaa kuureina, niin tokihan ne kannattaa ottaa ensisijaisesti luonnollisista lähteistä. Onko noissa katsauksissa eritelty bakteerikannat ja määrät?

Minäkään en vielä ottanut kantaa mikä mahdollinen valmiste on hyvä. Se on nimittäin fakta, että apteekissa suuresta osasta saa maksaa ylihintaa.

E: Ja kuten Fuhrer tossa jo mainitsi, asiakkaiden kokemusten mukaan auttavat (olipa se sitten placeboa tai vaikka idontgiveafuckboa).

Miten sitten ne tutkimukset jotka osoittavat hyötyä olevan?

Ne pitää aina tulkita tutkimusdatan kokonaislaajuudessa, missä on mukana myös negatiiviset tulokset. Juuri sen vuoksi noita Cochrane-katsauksia pidetään erittäin tärkeänä työkaluna hyödyn arvioinnissa.

Tai käytännön kokemukset probioottien hyödyistä?

Eivät välttämättä ole yleistettävissä. Oireet voivat olla epäspesifejä (väsymys, vatsakipu jne, jotka voivat johtua miljoonasta tekijästä) ja luultavasti aina tehdään kerralla monta interventiota, kuten ruokavalio kuntoon, unirytmiin panostaminen, treeni yms?

Väitätkö myös että suoliston serotoniinilla ei ole mitään tekemistä aivojen kanssa? Eli on kirjaimellisesti paskapuhetta että suoliston hyvinvoinnilla olisi osuutta aivojen hyvinvointiin?
Vaikka käytäntökin kertoo asian olevan aivan toisin.

Suolistolla ja aivoilla on moniakin yhteyksiä. Kiistän vain sen, että yhteys välittyisi suoliston tuottaman serotoniinin kautta. Paitsi jos keksit jonkun fysiologisen mekanismin, millä se suoliston hermojen serotoniini kulkee verenkiertoon ja vielä veri-aivoesteen läpi aivoihin, kuulisin sen mielelläni :)

En epäile hetkeäkään, ettetkö saisi hyviä tuloksia asiakkaittesi kanssa.

Hitto, kirjoitin ensin tuohon, että niistä on apua jos normaalifloora ei ole tasapainossa, mutta editoin sen sitten pois :)

Oisit antanu olla nii ei ois ollu juuri mitään nokan koputtamista :D

Onko noissa katsauksissa eritelty bakteerikannat ja määrät?

En jaksanut kaikkia kahlata läpi sillä tarkkuudella mutta tein pari pistotarkastusta ja niissä on ilmoitettu valmistetiedot.

E: Ja kuten Fuhrer tossa jo mainitsi, asiakkaiden kokemusten mukaan auttavat (olipa se sitten placeboa tai vaikka idontgiveafuckboa).

Syy, minkä takia minä täällä taas trollailen, on juuri siinä että näitä hyviä anekdootteja on niin helppo lähteä yleistämään. Esim maitohappobakteereiden kohdalla se onneksi on suhteellisen harmitonta mutta yleisenä periaatteena jopa vaarallista. Joku voi sanoa saavansa apua energiakristalleista ja toinen kertoo naapurinsa parantuneen pitkäaikaisesta sairaudesta syömällä lehmän paskaa. Kolmas kertoo laihtuneensa kaalisoppadieetillä. Kaikki voivat olla hyviä asiakaskokemuksia mutta mielestäni niiden perusteella ei kannattaisi lähteä antamaan kovin laajoja suosituksia.

Minusta se on tärkeä periaate vaikka haittavaikutuksena olisikin "vain" rahan haaskaus.

Kyllähän teillä (Fuhrer ja Timo) on onneksi tuossa perusteluna mainittuna että perustuu asiakaskokemuksiin. Tämän pitäisi silloin jättää vastuun kuulijalle. Yritän tässä kuitenkin tuoda vastapainoksi tätä toista näkökulmaa.

Nothing personal, hienoja miehiä olette varmasti molemmat :)

Latest posts

Back
Ylös Bottom