Paletaani, miten sitten taas ne tutkimukset jotka ovat näyttäneet lisäravinteista olevan suurta hyötyä?
Ai että oikein
suurta hyötyä?

Löytäisitkös minulle jonkin sellaisen tutkimuksen missä terve ihminen, jolla ei ole mitään puutostiloja, saa monipuolisen ruokavalion päälle lisätystä vitamiinivalmisteesta
suurta hyötyä? Katsotaan kuinka suuri se hyöty todellisuudessa onkaan. Ja kun tässä nimenomaan oli kyse näistä
päivittäisistä vitamiineista, hivenaineista ja kalaöljyistä.
Sellaiset asiat ovat sitten erikseen, missä esimerkiksi ihmisellä on selkeästi nukahtamisvaikeuksia. Ilman muuta esim. melatoniinista voi olla apua. Viittaan tuohon kantani kohtaan 2:
supplementaatio tulee kohdistaa tietyn tarpeen mukaan. Jos et saa ravinnosta riittävästi C-vitamiinia niin sitten nappia huuleen. Sitä varten ne ovat. Pointti on siinä että ruokavalioon panostamalla pääsee jo hyvin pitkälle.
Ovatko ne virheellisiä tai puolueellisia?
Annan saman vastauksen kun tuossa pari postausta ylempänä: ne tulee tulkita tutkimusdatan kokonaislaajuudessa. Hyviä ja huonoja tutkimuksia löytyy molemmin puolin. Yllättäen lisäravinneteollisuuden rahoittamissa tutkimuksissa tuppaa olemaan sellaista taipumusta, että ravinteista on vaikka mitä hyötyä. Pistä vaikka joku esimerkki niin katsotaan.
Toinen juttu minkä rehellisesti sanoen huomaa on käytännön kokemus. Voin olla väärässä, mutta luulen että et hirveästi ihmisten ja heidän ruokavalioiden/lisäravinnejutskien kanssa ole tekemisissä?
Minä olen tekemisissä tieteellisen tutkimuksen kanssa. Teen sitä itse ja luen päivittäin. Ei mulla mitään omaa valmennustoimintaa ole (mitä nyt tuttuja/sukulaisia jeesailen) mutta enpä minä sellaisiin asioihin otakaan kantaa, vaan puhun siitä näkökulmasta mistä tiedän. Lainaan itseäni tuosta probioottipostauksesta mutta vaihdan avainsanaksi vitamiinivalmisteet:
"Syy, minkä takia minä täällä taas trollailen, on juuri siinä että näitä hyviä anekdootteja on niin helppo lähteä yleistämään. Esim vitamiinivalmisteiden kohdalla se onneksi on suhteellisen harmitonta mutta yleisenä periaatteena jopa vaarallista. Joku voi sanoa saavansa apua energiakristalleista ja toinen kertoo naapurinsa parantuneen pitkäaikaisesta sairaudesta syömällä lehmän paskaa. Kolmas kertoo laihtuneensa kaalisoppadieetillä. Kaikki voivat olla hyviä asiakaskokemuksia mutta mielestäni niiden perusteella ei kannattaisi lähteä antamaan kovin laajoja suosituksia.
Minusta se on tärkeä periaate vaikka haittavaikutuksena olisikin "vain" rahan haaskaus."
Tää on vähän niinku Iron Radio-podcasteissa toisinaan käytävä "Experiments vs. Experience"-debaatti :D Mun mielestä on erittäin tärkeää ottaa näissä yleisissä linjauksissa mukaan myös se tutkimustieto. Tässä ketjussa on mielestäni kyse nimenomaan laajoista suosituksista.
Eikä tässä edelleenkään ole mitään henkilökohtaista. Luopuisin ilomielin vaikka toisesta kiveksestäni jos pääsisin viikoksi sun mave- ja kyykkykouluun :D
Jos lisäravinteet olisivat (pääosin) rahanhaaskausta niin miksi saan ihmisten kehityksen nopeutumaan niillä?
Kuten
Vilu tuossa totesikin, enhän minä tuominnut kaikkia lisäravinteita pääosin rahanhaaskaukseksi. Kyseenalaistin ainoastaan sen, että terve ihminen tarvitsisi monipuolisen ravinnon lisäksi mitään päivittäisiä vitamiini- tai hivenainevalmisteita. Totesin myös, että tarpeen mukaan kohdistettuna, niistä voi olla paljonkin hyötyä. Erittäin hyvänä esimerkkinä tuo mainitsemasi melatoniini ja univaikeudet. En usko että sinäkään suosittelet melatoniinia niille joilla mitään vaikeuksia ei ole?
Ihan uteliaisuudesta, kerropas mitä mieltä olet tällaisesta hypoteettisesta tilanteesta:
Valmennukseesi hakeutuu identtiset kaksoset (sama geeniperimä), joilla samat treenitavoitteet. Teet heille vuoden ajaksi täsmälleen samat treeniohjelmat ja ruokavaliot. Molemmat vetävät päivittäin monipuolisesti marjoja, hedelmiä, rehuja, pähkinöitä, öljyjä, kananmunia yms. Kaksonen A ottaa vielä lisäksi joka päivä monivitamiinikapselin. B ei syö rutiinisti mitään lisävitamiineja tai -hivenaineita, vaan ottaa niitä tarpeen mukaan esim. ylirasitusoireiden ilmaantuessa. Kaikki ergogeeniset lisäravinteet (kreatiini, BCAA yms) ovat myös samat, joten ainoa ero on tuo päivittäinen monivitamiinivalmiste.
Edellyttäen, että molemmat treenaavat täsmälleen samalla intensiteetillä ja noudattavat muitakin annettuja ohjeita pilkulleen, kumpi on vuoden päästä lähempänä tavoitettaan?